Carcom Oy  Ateho

2.0d tehot hukassa

  • 13 Vastauksia
  • 3624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
2.0d tehot hukassa
« : 24.12.2020, 00:38:07 »
Potilaana vm. 2008 S40 2.0d manuaali.
Ei vikavaloja, kulkee eteen ja taakse mutta tehot selkeästi hukassa, alkoi kerrasta parin päivän seisonnan jälkeen. VIDA sanoo seuraavaa:
ECM-0047 Turbocharger (TC) control valve Signal too low
ECM-2263 Turbo control Faulty signal

Ensimmäinen näistä on aktiivinen ja viittaa vahvasti sähköiseen vikaan ahtopaineen ohjausventtiilissä. Vaihdoin venttiilin tänään uuteen mutta ei vaikutusta toimintaan eikä koodeihin.
Venttiilille tuleva liitin ja letkut vaikuttivat ulkoisesti olevan ok.

Täytyy huomenna jatkaa sähköjen ja venttiililtä lähtevien letkujen seuraamista, mutta tuleeko jollain jotain muuta mieleen?
Yritin hakua käyttää ja tuo TCV vaikuttaa olevan kohtuullisen yleinen vika näissä, mutta onko siihen liittyvässä johtosarjassa jotain yleisiä vikapaikkoja? Luulisi tosin että olisi kaikki muutkin asiat rikki jos isompaa sähkövikaa olisi.
S40 2.0d -08

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #1 : 24.12.2020, 20:23:00 »
Tilannepäivitystä, jos joku näitä sattuu joskus lukemaan: ainakin yksi syy löytyi. Toinen tuolle vaihdetulle säätimelle tulevista sähköjohdoista on nirhannut itsensä poikki kokolailla juuresta. Selittää suoraan tuon ensimmäisen koodin, ja jälkimmäinen taas johtuu ensimmäisestä.

Katsotaan tilannetta kun on saatu tuo korjattua, vähän ikävä paikka mutta voisi sitä vaikeampiakin olla.
S40 2.0d -08

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #2 : 26.12.2020, 13:24:16 »
Tilannepäivitystä, jos joku näitä sattuu joskus lukemaan: ainakin yksi syy löytyi. Toinen tuolle vaihdetulle säätimelle tulevista sähköjohdoista on nirhannut itsensä poikki kokolailla juuresta. Selittää suoraan tuon ensimmäisen koodin, ja jälkimmäinen taas johtuu ensimmäisestä.

Katsotaan tilannetta kun on saatu tuo korjattua, vähän ikävä paikka mutta voisi sitä vaikeampiakin olla.
Oisko mahdollista kuvaa laittaa tai kerro tarkemmin mistä kohtaa? Itsellä tulee samaiset koodit, ahtopaine seilaa ja auto kiihtyy osakaasulla aaltoillen. Uusi turbo ja solenoidi vaihdettu ja alipainetesterillä tutkin, että letkut ovat ehjiä.

Niin ja yksi ahtopaineletku oli poikki, mutta sen vaihdoin. Tehoja itsellä kyllä sen verran ettei voi kaasua edes pohjaan laittaa isommalla vaihteella alle 2000 kierroksen kun rupeaa vauhtipyörä tai kytkin jyristään. Mut tuo ahtopaineen aaltoilu osakaasukiihdytyksessä rasittaa.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2020, 13:26:27 kirjoittanut Leo »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #3 : 26.12.2020, 15:09:06 »
Oisko mahdollista kuvaa laittaa tai kerro tarkemmin mistä kohtaa? Itsellä tulee samaiset koodit, ahtopaine seilaa ja auto kiihtyy osakaasulla aaltoillen. Uusi turbo ja solenoidi vaihdettu ja alipainetesterillä tutkin, että letkut ovat ehjiä.

Niin ja yksi ahtopaineletku oli poikki, mutta sen vaihdoin. Tehoja itsellä kyllä sen verran ettei voi kaasua edes pohjaan laittaa isommalla vaihteella alle 2000 kierroksen kun rupeaa vauhtipyörä tai kytkin jyristään. Mut tuo ahtopaineen aaltoilu osakaasukiihdytyksessä rasittaa.

Tuo humppailu voi johtua muutamastakin syystä. Auto on selkeästi lastutettu jos alle 2000rpm jyristää ja todennäköisesti ei ole turbon siipiä säädetty vaan ainoastaan syöttöä ja ahtoa on lisätty, jolloin ahdot nousee liikaa ja ecm korjaa ja taas ne nousee ja taas ecu korjaa —> humppaa. Toinen on halppisturbo, jossa on säädöt pielessä, ahtimen johdesiipien tankoa voi koittaa jatkaa pidemmäksi niin rauhoittuu ahtopaineen nousu ja humppaus. Osakaasulla ohjelmasta on ahtoja nostettu tarpeettomasti. Joku noista on tuohon syypää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #4 : 26.12.2020, 16:30:02 »
Oisko mahdollista kuvaa laittaa tai kerro tarkemmin mistä kohtaa? Itsellä tulee samaiset koodit, ahtopaine seilaa ja auto kiihtyy osakaasulla aaltoillen. Uusi turbo ja solenoidi vaihdettu ja alipainetesterillä tutkin, että letkut ovat ehjiä.
Kuvissa näkyy vähän huonosti, mutta tuolla missä vähän sinivihreää johtoa näkyy. Siinä missä tuo säätimen johto liittyy paksumpaan johtonippuun.


Säätimen johdoista toinen on +12 V syöttö ja toinen on johdotettu suoraan moottorinohjaukselle, itse tästä turhasta venttiilin vaihdosta viisastuneena jatkossa mittaisin ohjauksen ennen komponenttien vaihtamista ;D
Tuntuu tosin olevan melko yleinen vikakohde tuo itse venttiili, eikä kovin kallis. Mittaaminen eculle asti toki vaatii vähän jumppaamista.

Oliko omasi lastutettu kuten jo epäiltiin ja/tai onko ongelma alkanut yhtäkkiä? Menihän säätimen letkut oikeinpäin?
S40 2.0d -08

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #5 : 27.12.2020, 00:00:29 »
Kuvissa näkyy vähän huonosti, mutta tuolla missä vähän sinivihreää johtoa näkyy. Siinä missä tuo säätimen johto liittyy paksumpaan johtonippuun.


Säätimen johdoista toinen on +12 V syöttö ja toinen on johdotettu suoraan moottorinohjaukselle, itse tästä turhasta venttiilin vaihdosta viisastuneena jatkossa mittaisin ohjauksen ennen komponenttien vaihtamista ;D
Tuntuu tosin olevan melko yleinen vikakohde tuo itse venttiili, eikä kovin kallis. Mittaaminen eculle asti toki vaatii vähän jumppaamista.

Oliko omasi lastutettu kuten jo epäiltiin ja/tai onko ongelma alkanut yhtäkkiä? Menihän säätimen letkut oikeinpäin?
Joo kyllä on ilmeisesti lastutettu kun on sellainen vikakoodi, että ohjelmistoversio epäsopiva tms ja egr johto irti. Vikakoodina myös tuo turbon ohjaussignaali virheellinen tms.

Vika taisi olla ostaessa. Hajosi ensin turbo, sitten kun sen vaihto huomasin tuon humpausongleman ja vaihdoin solenoidin, jossa on varmasti letkut oikein päin. Kylmänä kun ajaa viheltelee aaltoilevasti tasakaasulla.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2020, 00:02:08 kirjoittanut Leo »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #6 : 27.12.2020, 01:18:53 »
Joo kyllä on ilmeisesti lastutettu kun on sellainen vikakoodi, että ohjelmistoversio epäsopiva tms ja egr johto irti. Vikakoodina myös tuo turbon ohjaussignaali virheellinen tms.

Vika taisi olla ostaessa. Hajosi ensin turbo, sitten kun sen vaihto huomasin tuon humpausongleman ja vaihdoin solenoidin, jossa on varmasti letkut oikein päin. Kylmänä kun ajaa viheltelee aaltoilevasti tasakaasulla.
Joo, eli onko vain noista toi jälkimmäinen koodi? Se tuntuu olevan huomattavan paljon yleisluontoisempi kuin ensimmäinen ja syntyy siitä kun moottorinohjaus huomaa toteutuneen ahtopaineen poikkeavan pyydetystä, mikä voi varmaankin johtua noista volvotdi:n mainitsemista tavoista saavuttaa lisää tehoa huonolla softalla.

Kai sitä silti voi mitata onko ahtopaineensäätimen ja moottorinohjauksen välinen johdotus kunnossa:
Lainaus
Check the signal cable between engine control module (ECM) terminal #B-M1 (#B12) and turbocharger (TC) control valve terminal #2. Check for a short-circuit to ground.

TCV:


ECM:

« Viimeksi muokattu: 27.12.2020, 01:20:35 kirjoittanut janihy »
S40 2.0d -08

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #7 : 27.12.2020, 08:44:58 »
Joo juurikin tuo ECM-2263 tulee vain ja sitten moottorinohjaimen tarkistussummaan liittyvä vikakoodi ECM-C301. Pitää tsekkailla johdot kun hieman lauhtuu ilmat ja palata asiaan miten kävi.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa kapperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #8 : 29.12.2020, 18:58:48 »
Johtojen paikkaus onnistuu, tai ainakin onnistuin siinä. Turbon alipainekello on vain rikki niin jouduin ohittamaan tuon säätimen jotta autolla voi ajaa. Pitkässä vedätyksessä tulee vain vikakoodia riittämättömästä ahtopaineesta.

Toinen minkä takia oli tehot hukassa oli imusarjan tiivisteiden vuoto, ahtopaineet vuoti pihalle sieltä päin, huomaa kun ottaa suojamuovin pois niin koneen päällä on semmoista egr:n työntämää öljyistäkarstaa
« Viimeksi muokattu: 29.12.2020, 19:01:01 kirjoittanut kapperi »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #9 : 29.12.2020, 22:35:40 »
Mietin tuota, jos vika ei ole johdossa niin kävisi vaan merkkiliikkeessä päivityttään kaikki ohjainlaitteet huollon yhteydessä ja egr pistoke takaisin paikoilleen.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #10 : 31.12.2020, 16:28:07 »
Mietin tuota, jos vika ei ole johdossa niin kävisi vaan merkkiliikkeessä päivityttään kaikki ohjainlaitteet huollon yhteydessä ja egr pistoke takaisin paikoilleen.
Onko tosta myös loukku poistettu käytöstä ja tyhjätty?

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #11 : 31.12.2020, 18:23:00 »
Onko tosta myös loukku poistettu käytöstä ja tyhjätty?
Ei ole hiukkassuodatinta tuossa. Muutaman kuukauden uudemmassa olisi.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #12 : 16.01.2021, 15:10:26 »
Katsotaan tilannetta kun on saatu tuo korjattua, vähän ikävä paikka mutta voisi sitä vaikeampiakin olla.
Tämä saatiin korjattua, katkennut johto juotettu kasaan ja kutistesukkaa päälle.
Olikin helpompi kuin alkuun ajattelin, ilmanputsarikotelon irroittamalla sai paljon lisää tilaa tuohon.

Vikakoodeja en vielä ole "ehtinyt" lukea, mutta tämän tehonlisäyksen tuntee kyllä.
S40 2.0d -08

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d tehot hukassa
« Vastaus #13 : 18.02.2021, 19:02:35 »
Tämmönen se ahtopaineen selailu on ja kuulostaa myös paloautolta. Ei tosin videolta juuri kuulu: https://youtu.be/l7DxWBCOUVs

Eli säätelee turbon siipiä koko ajan. Kaasu on täysin paikoillaan, mutta kierrokset seilaa kun tulee vastapainetta turbosta.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron