Autodiagnoosi  Carcom Oy

-06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä

  • 24 Vastauksia
  • 14334 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #15 : 05.02.2015, 18:52:40 »
Tarkoitan siis onko siinä muutakin eroa kuin pelkkä egr:n poisto. Eli jos haluaa pelkän egr:n pois, riittääkö muutaman bitin vaihto vai onko tarvis koskea karttoihin egr:n toiminta-alueella?

En näe järkeä poistaa egr:ää ohjelmallisesti jos voi irroittaa johdon ja lopputulos on sama, vikavaloa kun tuo ei sytytä, ilmoittaa vain egr:n poistetun käytöstä koska piiri on avoin (kaapeli irti).

Riippuu täysin ohjelmaversiosta mitä se tekee jos vaikka irroittaa egr:n pistokkeen, mutta yleensä pelkkään egr:n muutokseen vaaditaan enemmän muutoksia kuin pari bittiä, sille on kuitenkin monta karttaa siellä mitä pitää muokata. Jaa vai ei sytytä kuin kerran valon? No jos noin on niin anna olla se niin, turhaa ohjelmaa on siihen vääntää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

m.volvonen

  • Vieras
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #16 : 05.02.2015, 22:03:47 »
Riippuu täysin ohjelmaversiosta mitä se tekee jos vaikka irroittaa egr:n pistokkeen, mutta yleensä pelkkään egr:n muutokseen vaaditaan enemmän muutoksia kuin pari bittiä, sille on kuitenkin monta karttaa siellä mitä pitää muokata. Jaa vai ei sytytä kuin kerran valon? No jos noin on niin anna olla se niin, turhaa ohjelmaa on siihen vääntää.
Tarkoitat kartoilla siis maf-egr tarkkailukarttaa tai egr:n avautumiskarttoja? Ei kai niitä tarvitse vetää sileiksi jos saa kytkettyä muuten pois. Onko itse ruiskutustavoissa tai määrissä eroa, esiruiskutusten määrässä sun muissa? Tuo kone kuitenkin hyödyntää jossain määrin PCCI käyntiä ja se taas saattaa tarvita egr:ää tai jotain. Esimerkiksi jos egr on vain poistettu käytöstä meneekö PCCI palotapahtuma ihan miksi sattuu kun seos onkin jotain ihan muuta?
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 22:05:37 kirjoittanut m.volvonen »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #17 : 05.02.2015, 22:46:18 »
Tarkoitat kartoilla siis maf-egr tarkkailukarttaa tai egr:n avautumiskarttoja? Ei kai niitä tarvitse vetää sileiksi jos saa kytkettyä muuten pois. Onko itse ruiskutustavoissa tai määrissä eroa, esiruiskutusten määrässä sun muissa? Tuo kone kuitenkin hyödyntää jossain määrin PCCI käyntiä ja se taas saattaa tarvita egr:ää tai jotain. Esimerkiksi jos egr on vain poistettu käytöstä meneekö PCCI palotapahtuma ihan miksi sattuu kun seos onkin jotain ihan muuta?

Ei tarvitse vetää sileiksi noita karttoja jos muuten saa homman pelaamaan, en ole koskaan noin sitä testannut, että pistoke irti ja koodien nollaus ja sen jälkeen ne eivät enää ilmesty koskaan? Outoa, koska ne missä olen tuota kokeillut niin ne jaksaa kerta toisensa jälkeen valoa sytytellä. Hyvä jos noin toimii. Egr kun otetaan pois niin ruiskutusmääriin ei kosketa sen poiston vuoksi, koska ohjelma osaa itse päätellä tarvittavan määrän ja ajoituksen. Sylinterin täytös vain tapahtuu ilmalla eikä seoksella eli maf kyllä näkee, että kaikki ilma kulkee turbon kautta kun EGR on pois käytöstä.

DPF kun on poistettu, mutta EGR käytössä niin kierrätyksen määrä pienenee jo tuossa tilanteessa ja ilman määrällä korvataan täytös ja savutukseenhan osakaasulla tuo vaikuttaa vähentävästi, koska happea on tavallista enemmän mikä mahdollistaa täydellisemmän palamisen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

m.volvonen

  • Vieras
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #18 : 05.02.2015, 23:06:26 »
Joo kuten sanottu niin itse poistin tuon dpf:n, mutta egr:ään en tiettävästi koskenut (sama kuin ei-dpf malli), mutta dpf:n vikakoodit varmuuden vuoksi deaktivoitiin joten voi olla jotain käynyt. EGR kuitekin toimii ja vikavalo syttyy jos ilmamäärä ei täsmää pelkän levyn kanssa, mutta jos piuha on irti valo ei syty kunhan muistissa on piirin vikakoodi.

Poissa Toye

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #19 : 17.02.2015, 22:35:11 »
Sen verran päivitystä aiheeseen että vikana oli tukkeutunut ilmansuodatin, sen kun vaihtoi niin päästömittauksessa päästiin arvoon 0.38.

Poissa Jaho78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #20 : 07.07.2020, 11:01:17 »
Jatkan tätä vanhaa ketjua kun en viitsi uutta samasta aiheesta tehdä.

Nyt on päästy noista hiukkassuodatin ongelmista, niin uutta ongelmaa pukkaa.

Auto on tosiaan V50 2.0d ja katsastus jäi tässä kiinni päästöistä.

Autolla on ajettu 430 000 km jo, eli eipä ole tietenkään ihmekkään että alkaa ongelmia olemaan.

Tämä ongelma alkoi niin, että huomasimme että auto savuttaa kiihdytyksissä melkoisesti. Viimeinen katsastuspäivä painoi päälle, niin ajattelin käydä näyttämässä autoa että saisi vikalistan ja kuukauden ajoaikaa. No, katsastuksesta napsahti sitten ajokielto savutuksen takia. K-arvo oli lähellä viittä.

Selviteltiin, että mikä mahtaa olla vialla ja sieltähän paljastui haljennut ahtoputki. Tilattiin uusi osa ja ei kun uudelleen katsastukseen.

Mutta eipä mennyt vieläkään päästöistä läpi. K-arvo oli nyt pudonnut jo kahden pintaan, eli sentään ajokielto poistui.

Onkohan tämä savutus voinut tukkia jotain paikkoja, ja päästöt olisi vielä sen takia korkeat? Vai onkohan tässä vielä jotain muuta?

Torgue Check ei näytä mitään vikakoodia. Eilen kävin Motomaatin laajemmassa tarkastuksessa ja siinä tuli vikakoodi CEM 3A00.

Olisikohan tällä vikakoodilla yhteyttä savuttamiseen?

Mistäköhän kannattaisi aloittaa? EGR, suuttimet? Ilmanputsari juuri vaihdettu. Tosin siinäkin ne ruuvvit jolla kansi tulee kiinni, ei kiristy kunnolla mutta tuskin tätä kautta liikaa ilmaa saa?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.

-Jani

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #21 : 08.07.2020, 00:06:01 »
Kokeile laittaa 1/4 tankkiin jotain suuttimien puhdistusainetta ja aja tankki tyhjäksi. Täyteen tankki tämän jälkeen Nesteen Mydieseliä niin eiköhän savut alle 1,5 muljahda.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jaho78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #22 : 08.07.2020, 07:33:01 »
Kokeile laittaa 1/4 tankkiin jotain suuttimien puhdistusainetta ja aja tankki tyhjäksi. Täyteen tankki tämän jälkeen Nesteen Mydieseliä niin eiköhän savut alle 1,5 muljahda.

Kiitoksia vinkistä. Täytyypä kokeila tätä.

Tarviikohan tuosta CEM-3A00 koodista olla huolissaan? Ei oikein selvinnyt että mitä tuo koodi tarkoittaa.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #23 : 08.07.2020, 08:16:06 »
ECM ohjelmisto, lukee mun kirjassa.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jaho78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #24 : 30.07.2020, 13:38:47 »
Kokeile laittaa 1/4 tankkiin jotain suuttimien puhdistusainetta ja aja tankki tyhjäksi. Täyteen tankki tämän jälkeen Nesteen Mydieseliä niin eiköhän savut alle 1,5 muljahda.
Tämä vinkki toimi. Kiitoksia erittäin paljon neuvosta  :)

 

Samppasport  Futurez