Elekma  Autoracing

V50 sähkövika-Ajovakaus virheilmo, pyyhkijät toimii itsestään ja vilkut ei toimi

  • 53 Vastauksia
  • 27549 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaliburr

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Itsellä lähes täysin identtiset viat autossa, pyyhkijät lähtevät itsestään päälle eikä vilkut toimi. Sinisellä on vaihdettu autoon jo ratin ohjausyksikkö, jotain magneettiventtiileitä sekä virtalukko (nämä onneksi autoliikkeen piikkiin jolta auton ostin).

 Toivottavasti samanlaisella toimenpiteellä lähtisi toimimaan itsellä myös!  :)
Volvo V50 1.8 -05

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vanhat viat palasivat taas ja nyt ilmaantui myös joitakin uusia virhetilanteita. Ajovakausherjojen lisäksi antaa nyt ilmoitusta myös jarrujärjestelmäviasta ja autosta lähtee sen myötä veto pois. Virhetilanne poistuu joidenkin minuuttien päästä ja auto alkaa taas vetää. Jos auton sammuttaa tuossa virhetilanteessa, niin se ei starttaa vaan joutuu odottelemaan jonkin aikaan, ennenkuin käynnistys taas onnistuu. Herjaa myös etuvalon viasta ja peruutustutkan viasta.

Otin taas maadoituspultit irti, suihkutin niihin crc:tä ja yritin uudestaan. Ei auta. Kolmas jalkatilan maadoitusruuvi ei kiristy loppuun asti vaan pyörähtää lopulta tyhjää. CEM yksikkö ei ole tuohon maadoitettu, mutta en tiedä saako tämä syy nyt CEM:in sekoamaan.

Alkaa olla varsin toivoton tilanne. Kysyin Bilialtakin, että pitäisikö maadoituspultit vaihtaa, mutta varaosina ei sellaisia ainakaan Bilialta saa. Ilmeisesti nuo maadoitukset runkoon on jonkinlainen irrallinen pelti, jossa on maadoituspulttien kierteet. Pitäisiköhän valkoiset hartsipalat irroittaa ja katsoa, miten ringon maadoitus on hoidettu ja onko siellä rungon ja kierrepeltin osalla jotain häikkää?

Kunnia ei vaan anna antaa periksi ja viedä autoa kalliilla Bilian selvitettäväksi. Tälläisiä vikoja kun ei pitäisi normaalisti olla missään autossa. Volvo ja Bilia eivät kuitenkaan suostu ottamaan asiassa selvitysvastuuta, vaikka vika on ilmeinen tuotevastuuasia.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
No johan on hankala tapaus! Mittaa auton käydessä muun rungon ja noiden maadoituspisteiden väliltä jännite. Pitäisi tietenkin näyttää (lähes) nollaa normaalitilanteessa koko ajan. Jos näkyy selvää potentiaalieroa, mittarilla eri kohdista kokeilemalla saa selville missä liitoksessa on huono kontakti (jos on).

Autossa on maadoituspisteitä muuallakin, mm. A-pilareissa ylempänä. Ja onhan sekin mahdollista että vika on CAN-väylässä... Jos jossain kohtaa on johdon eriste hankautunut pois ja siksi CAN ottaa välillä oikosulkua? Tämä voisi myös aiheuttaa kummallisia vikoja. Kun kerran maadoituspisteiden kanssa askarteleminen on auttanut niin vikakohta lienee jossain lähituntumassa tai ainakin sellaisessa paikassa jota joutuu liikuttamaan kun nostelee lattiamattoja.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vielä kerran yritys oli saada maadoituspisteiden puhdistamisella ja vaihtamalla tuo löysäksi jäänyt maadoituspiste peltiruuvia käyttämällä toimimaan. Toimi ok taas pari päivää ja sitten ongelmat palasivat jälleen. Nyt tein sitten sen, että otin CEM-yksikön kokonaan irti eli irroitin kaikki liittimet ja sen jälkeen CEM yksiköstä puhdistiin pumpulitikuilla kaikki pinnit. Sitten kytkin liittimet paikalleen ja ja panit yksikön takaisin paikalleen. Nyt on vuorokauden toiminut auto ok. Katsotaan miten tilanne kehittyy kun autoa käyttää. Jos ongelmat palaavat, taitaa olla seuraava vaihtoehtona koko CEM-yksikön vaihto ja maadoituspisteiden uusiminen. Se onkin jo jonkinverran kalliimpi homma. Tutkin kyllä brittisivustoilta tietoja vastaavista ongelmista. Siellä kokemuksen mukaan oli tehty joko tuo CEM-yksikön liittimien puhdistus tai sitten oli vaihdettu koko CEM-yksikkö. Maadoituksen ongelmista siellä ei puhuttu mitään. Minulla kuitenkin aluksi auttoi maadoitusten kiristys ja puhdistus. Ilmeisesti jonkinlainen yhteys on siinä, että miten CEM-yksikkö läpäisee virtaa ja miten paljon maadoitus sitten hukkaa huonossa kontaktissa tuota virtaa saaden CEM:in sekoamaan. Olisiko jollakin sähköspesialistilla osaamista kertoa, mistä tuossa on kyse?


Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Ja yhteys voi olla siinäkin että kun niitä apukuskin lattiamattoja nostelee niin CEM:ille menevät johtoniput liikkuvat väkisinkin siinä samalla. Se voi auttaa hetkellisesti jos kyseessä on kaapeliliittimien likaisuudesta tai löysyydestä johtuva huono kontakti. Oireista päätellen joku maakontakti siellä pätkii. Jos plus-johto pätkisi niin joku laite vaan jäisi toimimatta kun nyt tapahtuu kaikkea omituista...

Näkyikö niissä liittimissä mitään jälkiä liasta tai hapettumisesta? Jos ei niin kiinnititkö huomiota olivatko tiukat? Viimeinen oljenkorsi ennen CEM-yksikön vientiä korjattavaksi (suosittelen myös noita yksityispajoja jotka ovat erikoistuneet autoelektroniikkaan) voisi olla liitinten kiristäminen jos se ylipäänsä on mahdollista. En ole noita itse koskaan irroittanut joten en tiedä millaiset kontaktit siellä on. Joidenkin liitintyyppien kontakteja voi kiristää kapeakärkisillä pihdeillä tms.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Saitko vian kuntoon?

Jos maadoituskaapelin pultti pyörähtää lopussa tyhjää, sieltä on kierteet menneet joko pultista tai vastakappaleesta. Tuossa tapauksessa uusiminen on ainut optio, ja vastakappaleen kohdalla kun se on runkoon kiinni onkin sitten eri juttu.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Nyt on auto toiminut kuin ei koskaan olisi mitään sähkövikaa ollutkaan. CEM:iin menevät pistokkeet ovat kaikki erilaisia ja ne kiristetään pistokkeisiin pistokkeiden päällä olevilla vivuilla. Kaikki pistokkeet oli alunperin ihan kiristettyinä paikoillaan. Näyttää, että asiassa auttoi se, että otti pistokkeet irti ja laittoi ne takaisin paikoilleen. Leveämmissä pinneissä oli CEM:in puolella kuin hankausjälkiä, vaikka pistokkeethan eivät liiku. Likaa ei kyllä pinneissä ollut, mutta varmuuden vuoksi hankasin kaikki pinnit läpi, niin leveämmät kuin kapeammat, mihin väleihin vain sain pumpulitikun menemään. Ilmeisesti tapauksessani kuitenkin CEM:in pistokkeiden jonkunlainen epäpuhtaus ja huonojen maadotusten yhteisvaikutus on saanut aikaan pieniä jännitemuutoksia (lisävastusta eri piireissä) joka sitten sopivassa hetkessä on sekoittanut CEM:in toiminnan. Ilmeisesti jännitetoleranssit pitää olla todella pienissä puitteissa tai seuraus on väärien käskyjen sarja CEM:in väärin tulkintana. V50 sähkösuunnittelijoilla ei ole ollut paras päivä kun ne tämän CEM kokonaisuuden ovat suunnitelleet. On jäänyt kokonaisuuteen alttius virhetilaan.

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Ilmeisesti jännitetoleranssit pitää olla todella pienissä puitteissa tai seuraus on väärien käskyjen sarja CEM:in väärin tulkintana. V50 sähkösuunnittelijoilla ei ole ollut paras päivä kun ne tämän CEM kokonaisuuden ovat suunnitelleet. On jäänyt kokonaisuuteen alttius virhetilaan.

"Volvo on testannut ajoneuvoissaan CAN-väylää myös langattoman yhteyden ylitse"

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Samaa vikaa ilmenee edelleen silloin tällöin. Ongelma väheni kun vedin CEM-boxin ympäri nippusiteen sen CEM-boxissa olevan liittimen ympäri, jossa ei ole kiristäjää.

Ongelmat ovat kohdentuneet CEM-boxiin, jossa ongelman syynä on vaan todennäköisesti huonosti tehtyjä juotoksia. Olen pari kertaa CEM-laatikon irroittanut ja tutkinut asiaa.

Aikaisemmin korjaustoimena irroittelin eri liittimet CEM boxista irti ja pumpulitikulla puhdistelin CEM-laatikossa olevat pinnit. Näin ongelma meni ohi. Sitten huomasin, että vian saa menemään ohi, kun vaan napakasti napauttaa CEM-boxia. Mittariin jää kyllä virheherja mutta se poistuu kun käynnistää auton uudestaan.

Todennäköisesti korjaukseksi riittäisi kun vaan käytäisiin läpi CEM boxissa juotokset ja huonosti johtavat juottaisi uudestaan.

Tutkin myös eurooppalaisia Volvo-käyttäjäsivustoja ja sama ongelma näyttää esiintyvän muuallakin V50-malleissa.

Kyseinen CEM-yksikkö on tehty Espanjassa alihankintana ja ongelma näyttää siis olevan tyyppivika. Sitä ei ole kuitenkaan listattu Volvon tyyppivikalistoissa.

Itselläni on ollut tarkoitus olla Volvo-Autoon yhteydessä ja vaatia asian korjausta Volvon toimesta. Tämä prosessi on toistaiseksi vaan jäänyt käynnistämättä, kun asian kanssa on voinut elää.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Jos kopautus auttaa ja liitinkontaktit ovat kunnossa (kuten tässä tapauksessa vaikuttaa nyt olevan), vika lienee tosiaan joko juotoksissa tai vioittuneessa pintaliitoskomponentissa. Ei liity suoraan autoihin mutta eräässä AEG:n kuivausrummussa oli moottorinohjaustriacille menevässä ohjaussignaalissa viallinen pintaliitosvastus. Vika ilmeni siten että rumpu lakkasi satunnaisesti pyörimästä kesken ohjelman. Vastus oli vioittunut siksi että välittömästi sen vieressä oli kiinnitysruuvi ja kortti oli tärinässä murtanut sen vastuksen.

Jos purat CEM:in auki ja katsot juotokset niin tarkista samalla hyvin tarkkaan paikat joissa kortti voisi taipua tärinän seurauksena.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Mulla tuli lämpimien ilmojen myötä saman kaltainen vika, ajonvakautus vaatii huollon ja moottorin alhainen suorituskyky. Kierrokset ei nouse yli 3000rpm ja turbo pois pelistä tai ainakin veto on alhainen. Käytin CEM liittimet irti ja rupes toimimaan, vika uusiutui 200km ajon jälkeen, mutta se poistui yöllisen seisonnan jälkeen itsestään. Nyt otin liittimet irti ja puhdistin CRC:n sähköliitosten puhdistusaineella. Jos ei pysy poissa niin sitten CEMmi jollekin korjaajalle.

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Kyllä tämän sarjan volvot taitaa olla aika susia. Minulla on sellainen vika että kylmillä ilmoilla s40 -04 2.0d lähtee käyntiin, mutta kun ilmat nyt ovat lämpimiä tai auto lämpeää niin lähtee kyllä käyntii mutta sammuttaa itsensä jonkun sekunnin päästä. Antaa koodin p060c (internal control module main processor performance) eli vissiin moottorin ecu
En haluaisi vaan uskoa että ecu olisi rikki.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Mulla tuli lämpimien ilmojen myötä saman kaltainen vika, ajonvakautus vaatii huollon ja moottorin alhainen suorituskyky. Kierrokset ei nouse yli 3000rpm ja turbo pois pelistä tai ainakin veto on alhainen. Käytin CEM liittimet irti ja rupes toimimaan, vika uusiutui 200km ajon jälkeen, mutta se poistui yöllisen seisonnan jälkeen itsestään. Nyt otin liittimet irti ja puhdistin CRC:n sähköliitosten puhdistusaineella. Jos ei pysy poissa niin sitten CEMmi jollekin korjaajalle.

Vika on uusiutunut muutaman kerran, vika on poistunut itsestään ajonaikana, yön aikana ja CEM-liittimet irroitettua
Luin vikakoodit=
ABS-0101 (communication between control modules. communication problems with the engine control module ECM).

PAM-E010 (power supply voltage difference too great).

ECM-7700 (engine control module ECM).

ECM-1600 (charge pressure sensor).

HCM-0010 (Lin communication fault).

PDM-E001 (control module communication. faulty communication).

Vikakoodit antoi nollata mutta tuota ECM-7700 koodia ei saanu pois. Onko vika tuohon CEM:iin viittaavaa vai ECM, mistä kannattaa rueta selvittelemään?
« Viimeksi muokattu: 05.07.2017, 17:50:41 kirjoittanut Vulva man »

Poissa jiikoo91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
mulla samanlaisia vikoja ollu. ensin alko startti ongelmat. uusi startti,auto toimi. sitte alko ajovakauden hallinta vaatii huollon. sen jälkeen alko mittaristo sekoilee palo kaikki valot ja mikää muu paitsi bensa mittari toimi. sitte alko tää lasin pyyhkiä ongelma. vilkut ei toimi kun vika päällä. mittaristossa D jää päälle eli jos sammuttaa auton se ei starttaa ennenkun siellä lukee se P. vidalla tulee heikko signaalia vähä sinne sun tänne. mutta akun jännite on ok,startatessa kylläkin käy jossain 8-9v paikkeilla.

 

Ateho  Elekma