Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Eelisvo - 09.02.2019, 01:01:32

Otsikko: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Eelisvo - 09.02.2019, 01:01:32
Elikkä v70 2.4 bensa 20v 170hp vm.00 nykii kiihdyttäessä mutta  tasakaasulla ei mitään ongelmaa. Vika kaasuläppäkotelossa???? vai jossain muualla? Nykiminen on terävää ja ei mitään pientä.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Spude1 - 09.02.2019, 10:07:16
Voi olla kaasuläppäkotelokin, mutta ensimmäisenä tarkastaisin puolat ja hatut, jos löis läpi.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: jaskajokunen - 09.02.2019, 10:30:44
Kuinkas vakkari toimii, itsellä kaasuläppäkotelo vaiva alkoi vakkarin pois putoamisella. Samppasportissa ei löytynyt vikakoodeja.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: tomeri - 10.02.2019, 14:07:05
Lisätään tarkastuslistaan sähköinen kaasupoljin, jos tuntuu samassa polkimen asennossa nykivän. Kaasuläppäkotelo sytyttänee kyllä valon aika pian ja tosiaan vakkarista minullakin ensimmäisen kerran huomasi.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Däddy - 10.02.2019, 14:10:11
Mun -96 kasipätkä teki samaa. Vaihdoin sytytystulppien johdot niin vika hävisi.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: RILLUV70 - 10.02.2019, 18:35:48
Ei oo -00 tulpanjohtoja.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Spude1 - 10.02.2019, 18:38:45
Mun -96 kasipätkä teki samaa. Vaihdoin sytytystulppien johdot niin vika hävisi.
Ei oo -00 tulpanjohtoja.
Siksipä käskinkin tarkastaa puolaT.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: jaskajokunen - 10.02.2019, 18:42:28
Käy nyt kumminkin ekana luetuttamassa vikakoodit. Tosin niinkuin totesin tuo kaasuläppävika ei välttämättä näy koodeissa. Sytystyspuolen katkokset kyllä jää muistiin
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: RILLUV70 - 10.02.2019, 19:05:34
Siksipä käskinkin tarkastaa puolaT.
Hatut unohtu ;D
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: jaskajokunen - 10.02.2019, 19:17:25
Jos on puolia pimeänä, ei kannata niitä motonetin halpis puolia kokeilla, ei lähtenyt edes käymään. Boschin puolat saa saksasta paljon halvemmalla kuin suomesta.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Spude1 - 10.02.2019, 22:31:16
Hatut unohtu ;D
Niin teki.  :D
Ja täältäkin ääni Boschilaisille, muun merkkisessä ei tarvikkeet toiminu.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Eelisvo - 16.02.2019, 00:21:40
Käy nyt kumminkin ekana luetuttamassa vikakoodit. Tosin niinkuin totesin tuo kaasuläppävika ei välttämättä näy koodeissa. Sytystyspuolen katkokset kyllä jää muistiin

ECM-951F oli koodi. Eli Kaasupolkimen anturi voiko se vika olla tuossa anturissa?
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Eelisvo - 08.03.2019, 20:33:36
Käy nyt kumminkin ekana luetuttamassa vikakoodit. Tosin niinkuin totesin tuo kaasuläppävika ei välttämättä näy koodeissa. Sytystyspuolen katkokset kyllä jää muistiin

Antaako kaasuläppäkotelolle eri koodin kuin kaasupolkimen asentotunnistimelle?
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: RILLUV70 - 09.03.2019, 00:01:02
Ai se olikin 951 eikä 961 :idiot2: Sorry annoin väärää tietoa :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Spude1 - 10.03.2019, 08:15:01
ECM-951F oli koodi. Eli Kaasupolkimen anturi voiko se vika olla tuossa anturissa?
Vanhasta topicista lukeneena, antaa tuon koodin vaikka vika ei ole polkimessa, vaan nimenomaan kaasuläppäkotelossa (tai sen sisältämässä anturissa). On vissiin paljon kestävämpää tekoa polkimen anturi kuin läppäkotelo...
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Eelisvo - 18.03.2019, 20:59:35
Vanhasta topicista lukeneena, antaa tuon koodin vaikka vika ei ole polkimessa, vaan nimenomaan kaasuläppäkotelossa (tai sen sisältämässä anturissa). On vissiin paljon kestävämpää tekoa polkimen anturi kuin läppäkotelo...

Pitääkö koko läppäkotelo vaihtaa?
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Spude1 - 19.03.2019, 08:01:28
Pitääkö koko läppäkotelo vaihtaa?
Jotkut on vaihtanut anturin sinne sisälle, mutta voi olla myös joku boxi(?) sieltä sisältä rikki. Itse vaihtasin koko läppäkotelon...
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: tomeri - 19.03.2019, 14:12:02
Sen verran ihanan kallis tuo läppäkotelo, että kannattanee hommata varmuus siitä, että se on tosiaankin syypää. Olikohan Vidassa joku testiohjelma tjms., jolla saisi tutkittua esim. polkimen toiminnan...
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Eelisvo - 19.03.2019, 19:46:06
Sen verran ihanan kallis tuo läppäkotelo, että kannattanee hommata varmuus siitä, että se on tosiaankin syypää. Olikohan Vidassa joku testiohjelma tjms., jolla saisi tutkittua esim. polkimen toiminnan...
Ostin purkaamolta Polkimen ja vaihdoin nykiminen ei loppunu että tuskin ainakaa siinä vika.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Eelisvo - 19.03.2019, 20:23:23
Onko muuten kukaan laittanu käytettyä kaasuläppäkoteloa ja onko saanu pelaamaan?
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.03.2019, 20:31:16
Jenkeistä tilasin kaasuläppäkotelon, joutui sopeuttamaan tiskillä
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: JPSalmi - 24.03.2019, 23:01:27
Jotkut on vaihtanut anturin sinne sisälle, mutta voi olla myös joku boxi(?) sieltä sisältä rikki. Itse vaihtasin koko läppäkotelon...
Täällä yksi joka on vaihtanut Hall-anturin vanhan tilalle  ;) Suht helppo homma jos dremeli ja mattopuukko pysyy käsissä. Kärsivällisyyttä tosin vaatii sen magneetin saaminen oikeaan asentoon. Jos ei halua säätää magneettia kohdilleen niin onnistuu myös merkkiliikkessä jossa ajavat uuden softan koteloon.

Itse en ostaisi käytettyä, enkä edes uutta. Koska se "uusi" kotelo on tehdaskunnostettu ja sinne on ängetty se sama p*ska anturi. Eli tuo sama vika tulee takaisin ennemmin tai myöhemmin.

Eli kannattaa modata/modauttaa ( :idiot2:) vanha kotelo, jos vain itse kotelo toimii.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: eepo - 26.03.2019, 22:46:46
Täällä yksi joka on vaihtanut Hall-anturin vanhan tilalle  ;) Suht helppo homma jos dremeli ja mattopuukko pysyy käsissä. Kärsivällisyyttä tosin vaatii sen magneetin saaminen oikeaan asentoon. Jos ei halua säätää magneettia kohdilleen niin onnistuu myös merkkiliikkessä jossa ajavat uuden softan koteloon.

Itse en ostaisi käytettyä, enkä edes uutta. Koska se "uusi" kotelo on tehdaskunnostettu ja sinne on ängetty se sama p*ska anturi. Eli tuo sama vika tulee takaisin ennemmin tai myöhemmin.

Eli kannattaa modata/modauttaa ( :idiot2:) vanha kotelo, jos vain itse kotelo toimii.

Vaihdoin myös anturin. 100 makso ebays. Hankalinta oli kaivaa vanhat valumössöt pois. Lisäksi tina tarttui huonosti joten taitoin kuparilangasta u:n muotoisen pätkän tinattavien "jalkojen" ympäri niin rupes pysymään kiinni
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: jaskajokunen - 27.03.2019, 18:21:11
Vaihdoin myös anturin. 100 makso ebays. Hankalinta oli kaivaa vanhat valumössöt pois. Lisäksi tina tarttui huonosti joten taitoin kuparilangasta u:n muotoisen pätkän tinattavien "jalkojen" ympäri niin rupes pysymään kiinni
Jouduitkos paljon säätämään vai menikö bolt-on. Mulla on yksi kaasuläppä projekti kesken kun en saanut ohmeja passaamaan sitä käännellessäni ja mitaten. saako ne tiskillä sopeutettua hieman pielessä olevan anturin ?
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: JPSalmi - 27.03.2019, 18:38:27
Jouduitkos paljon säätämään vai menikö bolt-on. Mulla on yksi kaasuläppä projekti kesken kun en saanut ohmeja passaamaan sitä käännellessäni ja mitaten. saako ne tiskillä sopeutettua hieman pielessä olevan anturin ?
Ohmeja?  ???

Ja saavat tiskillä säädettyä kohdilleen kun ajavat uuden softan koteloon. Ja kaasuläppämodista ollaan sitten ihan hyshys tiskillä  ;) joissain paikoissa ei edes suostu ohjelmoimaan korjattuja läppäkoteloita, en tiedä miksi. Hämeen Autolla tosin ohjelmoivat vaikka kaveri möläytti että läppäkotelo on korjattu kotikonstein.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: jaskajokunen - 27.03.2019, 18:49:17
Ohmeja?  ???

Ja saavat tiskillä säädettyä kohdilleen kun ajavat uuden softan koteloon. Ja kaasuläppämodista ollaan sitten ihan hyshys tiskillä  ;) joissain paikoissa ei edes suostu ohjelmoimaan korjattuja läppäkoteloita, en tiedä miksi. Hämeen Autolla tosin ohjelmoivat vaikka kaveri möläytti että läppäkotelo on korjattu kotikonstein.
Israelilaiskaverin ohjeissa on annettu ohmit läpän ollessa kiinni , puolillaan ja täysin auki, itsellä loppui hermot kun piti nykertää kiinni mittailujen ajaksi . en saanut edes käymään. 
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: JPSalmi - 28.03.2019, 14:49:44
Israelilaiskaverin ohjeissa on annettu ohmit läpän ollessa kiinni , puolillaan ja täysin auki, itsellä loppui hermot kun piti nykertää kiinni mittailujen ajaksi . en saanut edes käymään.
Itse mittasin alkuperäisen anturin jännitteen joka oli n. 1.44 V lepoasennossa, uuden anturin säädin samoihin lukemiin ja hyvin pelittää. En ole kuullutkaan että mitattaisiin ohmeilla. Ja jokainen läppäkotelo on yksilöllinen, eli jännite ei ole kaikissa koteloissa sama, vaihtelee 1.40-1.50 V välillä, eli nuo ohjeen arvot ovat luultavasti väärät.  :P

Kannattaa kokeilla säätää magneetti 1.45 V kohdalle ja siitä lähteä säätämään suuntaan tai toiseen. Silloin kun kone käy tasaisesti 850 RPM on anturin lähettämä jännite oikea.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.03.2019, 16:51:23
Sori, muisti pätkii vanhemmiten , taisikin olla voltteja ne arvot  :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: eepo - 29.03.2019, 05:47:12
Jouduitkos paljon säätämään vai menikö bolt-on. Mulla on yksi kaasuläppä projekti kesken kun en saanut ohmeja passaamaan sitä käännellessäni ja mitaten. saako ne tiskillä sopeutettua hieman pielessä olevan anturin ?

Meni muuten heittämällä, mutts yksi juotos ei tahtonut pysyä, joten laitoin meinitsemani kuparilangat. Ne on jalat vissiin alunperin *pistehitsattu" tai vastaavaa ja ehkä siksi tina ei tartu. Itellä on kuitenkin 10v kokemus elektroniikka-alalta.

Kannattaa katsoa vielä onko ne juotokset kunnolla kiinni

Mittasin kans lukemia ja ne oli jotenkin eri tavalla kun netin ohjeessa, en muista miten, silti toimi ja ollut nyt nelisen vuotta kiinni
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: tomeri - 29.03.2019, 15:03:20
Vastus siellä taitaa olla eli ohmejakin voi mitata. Muistaakseni jossakin ohjeessa piti vanhasta mitata ohmit ja sovittaa ulkoisella vastuksella uusi samoihin arvoihin --> ei tarvi opettaa autolle uudelleen. Kaiken järjen mukaan myös opetus Vidalla pitäisi onnistua...

Muoks. Itse menin netin selaamisen jälkeen uudella alkuperäisellä läppäkotelolla, jäi vähän epävarma olo noiden viritysten onnistumisesta ja autoakin päivittäin tarvitaan.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Eelisvo - 30.03.2019, 15:14:47
Tuli vaihettua käytetty kotelo paikalleen ja sama nykiminen jatkuu. onko vika kummassaki kotelossa vai jossain muualla vai pitääkö tuo kotelo ohjelmoida??? epäilen kyllä että ei auttas vaikka ohjelmoiki koska entisellä kotelolla nykii samallain.
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Eelisvo - 30.03.2019, 15:24:23
Ja ets valo palaa välillä
Otsikko: Vs: V70 classic vm. 00 nykii kiihdytyksessä.
Kirjoitti: tomeri - 30.03.2019, 22:35:35
Onko ne koodit nyt luettu Vidalla? ETS valo taisi nollautua 5(?) käynnistyskerran jälkeen, jollei vikaa ilmennyt uudelleen niiden aikana.