Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköihin apuja? EI LATAA!?

  • 11 Vastauksia
  • 3255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Mites kun pitäisi saada ainakin lataus ja lämpömittari toimimaan, että uskaltaisi/pystyisi autoa enemmän käyttelemään..niin, otanko laturille vaan normaalisti herätevirran jostain mihin sattuu akun jännite tulemaan virrat päällä vai pitääkö se ottaa virtalukonpohjalta?

Mistäs lämpömittarille saa signaalin, 960 johdoistako samat johdot mitkä menee termarikotelon lämpötilatunnistimelle vai mitä kautta se tieto menee mittarille?

Viimeisempänä ja vähäisimpänä kiekkamittarille pitäisi myös signaali saada jostain, kampiakselin asentotunnistimelta vai mistä löytyy?

Kiitokset jo etukäteen jollekin viisaammalle joka on sähköistä perillä.
Toisin kuin meikäpoika :D
« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 09:21:44 kirjoittanut arska11 »
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: Volvo 850 2.3 T5 kone 960:seen...sähköihin apuja?
« Vastaus #1 : 08.03.2019, 17:31:38 »
Lämpömittari rupes toimimaan, kun liitettiin 960 lämp.til.anturin johdot 850 läm.til.anturin johtoihin.


Latausta ei saa millään toimimaan, mistä heräte??
Eli kun yhdistän 850 laturin herätejohdon(pun./valkoinen), 960 sulakerasiassa olevaan virtakampaan, jossa laturin herätteen johto on punainen, niin auto ei lähde käyntiin.
Tuosta samasta punaisesta johdosta on otettu bensapumpun sekä päävirtareleen syötöt ja kun siihen laittaa kaveriksi tuon pun./valkoisen johdon, niin bensapumppu ei lähde enää päälle?  :idiot2:
Pitäisikö noiden releiden syötöt ottaa jostain muualta?
Jännä kun 960 kaaviossa lukee, että punainen johto on starting and charging system, eli pitäisi mennä samaan...Missä vika???

Myöskään ei rupea lataamaan vaikka laitoin 5w lasikanta polttimon kautta johdon laturin perästä suoraan akulle, polttimossa kyllä valo palaa, eli ei lataa(tarkastettu toki yleismittarilla samalla) ;D
Vaihdoin myös eri laturin ja sama homma, ei latausta... :-\
« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 09:21:31 kirjoittanut arska11 »
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Ei toimi ei... >:(

Nyt vaihdoin laturille menevän paksun plussajohdon ja sen vedin suoraan akun plussaan, sekä herätevirta johdon 5w polttimon läpi suoraan akun plussaan, mutta ei lataa, ei edes kierroksilla...
En enää keksi mikä tässä on vikana, nyt saa olla siihen asti, kun joku viisaampi kertoo mitä tehdä :(
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Yritetään vaikken nyt ole ollut tekemisisssä hirveesti näitten kanssa..


Introa..
Volvon manuaali sanoo yhdestä asiasta:
Bosch tai "Some Volvos are equipped with a Nippondenso generator."

FCP EUR mainitsee seuraavan yksityiskohdan:
One regulator has the spade connector for the small wire on it, the other does not.
Ilmeisesti DF napa - "this is a variable output of between 0V and 11V. This connection provides the ECU with information about the charge rate."
*Ei pakollinen kytkeä*



Tässä miten se on starttiin kytketty;


Tässä taas akun valolle;



Ja oho eräässä toisessa kaaviossa kuvaan ilmestyy DF napa!



Yksinkertaistettuna kuvista mikä menee minnekkin..

Laturin ohjaus:
D+  -> menee mittaristolle (HUOM Tämä on teoriassa GND! ohjaukselle DIODIN läpi VDO mittaristolla ettei virtaa väärään suuntaan) *LAMPPU*#
D-   -> Maihin (GND)
# = Jos saan arvata toiminnan sähköisesti miten toteutettu.
Kun laturi lataa niin tästä tulee +12V (lampun molemmin puolin +12V - Ei suuntaa minne virta menisi koska ei jännite-eroa - Ei valoa) ja kun menee rikki tai ennen starttia kun startissa ei ole virtaa tulee tästä pinnistä GND eli ei latausta -> Lamppu saa maadoituksen ja valaisee.


ECU:lle
DF -> Menee yllämainittuna moottorinohjaukselle laturin 'tieto'.
A33 Pinniin M4.4/MSA15.7.

Yleisjohdot:
B+  <-> Tulee startin kautta ja menee akulle rinnankytkettynä eli 'pää' virtajohto (+12V) josta tulee latausvirta
"Laturin runko pultti" - (Miinus / GND) - Maadoitus (köhköh nyt jaksa kahtoa oliko sellaista mutta teoriassa erillinen mut saattaapi olla D- kanssa yhdessä yksi ja sama napa)



Vastaus:
Lyhyesti R ei ole Sama kuin R-W vaan yhdistät nyt väärin nuo.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 16:40:34 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Eli siis, kuinka nuo pitäisi laittaa?  :idiot2:

Eihän tuohon laturiin tule kuin paksu punainen johto akulta ja pun./valkoinen herätejohto 850:ssä, mutta kysymys kuuluukin edelleen, että meneekö tuo mihinkä 960:sen sähköissä, kun ei toimi siinä joka on 960 laturin herätejohto (punainen)...?
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 16:03:38 kirjoittanut arska11 »
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Niin oliko tässä se laturi nyt kytketty maapuoleltakin kun en sitä tekstistä tajua? Lamppu kyllä palaa mutta silti kysyn kun mulla oli taannoin yks laturiviritelmä ja meni hetkinen löytää siihen oikein toimiva lataus kun mokomalle piti olla ihan oma maadoitusjohto. Runkoe
Koneen ja rungon maadoitus kunnossa kun tämänkin puutteellisuus voi tehdä vaikka mitä kummitusvaivoja?
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Niin oliko tässä se laturi nyt kytketty maapuoleltakin kun en sitä tekstistä tajua? Lamppu kyllä palaa mutta silti kysyn kun mulla oli taannoin yks laturiviritelmä ja meni hetkinen löytää siihen oikein toimiva lataus kun mokomalle piti olla ihan oma maadoitusjohto. Runkoe
Koneen ja rungon maadoitus kunnossa kun tämänkin puutteellisuus voi tehdä vaikka mitä kummitusvaivoja?

Tässä ei ole laturin perässä maadoitusjohtoa, vaan maadoittaa koneen kautta.
Koitin myös erillisellä maajohdolla laturin perästä, ei vaikutusta...
Pitäisihän tuo pun./valkoinen johtokin saada käyttöön, kun sen perästä tulee suurin osa mittariston merkkivaloista.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 15:57:33 kirjoittanut arska11 »
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Edellinen tietopläjäys oli yleinen otanta lukuunottamatta minkä lajia edustava laturi kullakin sattuu olemaan koska kukaan ei sitä sano.


Tässä vielä lyhyemmin tiivistys mihin napaan kytketään mikäkin:

D+  -> menee mittariston Lampulle
D-   -> Maihin (GND) !!! Tämä saatetaan olla toteutettu ihan moottorin kautta maadoitus. *Tarkista LATURISI ONKO TÄTÄ NAPAA* Jos ei niin unohda.
DF -> Menee moottorinohjaukselle laturin 'tieto' - (A33 Pinniin M4.4/MSA15.7)
B+  <-> Tulee startin kautta ja menee akulle rinnankytkettynä eli 'pää' virtajohto (+12V) josta tulee latausvirta


Mitä vaaditaan että lataus toimii.

B+ menee suoraan akun + (+12V) napaan. - Iso punainen johto.
D+ menee lampun kautta +12V joka herättää latauksen näin. *Ohut johto*
D- maadoitus! Erillinen terminaali tai moottorin kautta.. kuhan laturiin tulee maadoitus kuten suunniteltu.


Vielä se että mittaatte vastuksen maadoituksen akun miinus napaan täytyy olla pieni alle 1 Ohm.
Samoin B+ täytyy olla alle 1 Ohm jatkuvuus akun plussa napaan.
Sit käynnissä kun iskette laturin D+ terminaalista lampun kautta akun plussaan niin pitäisi alkaa ladata akkua. Jos ei niin sit miettiä onko laturi hengissä.



960 on tämän:


Mukaan molemmat johdot punasia jonkun kumman syystä mutta erillisiä johtimia kuitenkin (B+ ja D+) kuten 850:ssä.

Huom! Taidan korjata sen verran että D+ täytyy olla ENNEN pyörimistä virrallinen jotta se lataa.


Jos D+ on kytketty suoraan akkuun niin rikot sen (eli ohitat lampun vastuksen joka rajoittamassa virtaa).
Jos pyörität ilman D+ niin myös saattaa rikkoa laturin regulaattorin.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 17:22:48 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Otin releiden ohjauksen eri paikasta virtalukolta ja laitoin 850 laturin pun./valkoisen herätejohdon, 960 punaiseen herätejohtoon.
No, auto lähtee kyllä taas käyntiin, mutta ei edelleenkään lataa ja nyt sitten mittaristossa vilkkuu suurin osa merkkivaloista, eli nuo kaikki, mitkä tulee laturin herätejohdon perästä...



Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Jos vielä saa kommentoida että nyt kuulostaa siltä että laturin kytkentä on oikein. Itselle tuli myös kaikkia valoja tauluun kun laturi lopetti toimintansa kotipihalla.
Nyt kun alko ajattelemaan niin kai se käy järkeen et useampi valo valaisee kun saavat tuon D+ kautta miinuksen kun menee rikki kun ovat rinnalla.


Ihan vain rehellisesti sanottuna.  :)

Jos jollain lisää tietoa niin rohkeasti vaan. En minä suutu. Väärässähän sitä ekaks pitää olla ennen kuin voi korjata.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2019, 17:17:57 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Jos vielä saa kommentoida että nyt kuulostaa siltä että laturin kytkentä on oikein. Itselle tuli myös kaikkia valoja tauluun kun laturi lopetti toimintansa kotipihalla.
Nyt kun alko ajattelemaan niin kai se käy järkeen et useampi valo valaisee kun saavat tuon D+ kautta miinuksen kun menee rikki kun ovat rinnalla.


Ihan vain rehellisesti sanottuna.  :)

Jos jollain lisää tietoa niin rohkeasti vaan. En minä suutu. Väärässähän sitä ekaks pitää olla ennen kuin voi korjata.

Joo, täytyy kokeilla tuossa joku päivä vielä eri laturilla ja toivoa parasta..
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Taas vaihdettu laturi ja samaa tekee, eli vilkuttaa mittariston varoitusvaloja, eikä lataa...
En tiedä sainko nuo molemmat laturit paskaksi siinä alussa, kun sähköjä kokeilin eri liitännöillä..
No, mulle tulee yksi S80 huomenna, niin koitan sen laturilla tässä joku päivä, niin loppuu tämä arpominen... :(
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

 

Ateho  Elekma