Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

244GLE -82 "Mousetrap"

  • 4 Vastauksia
  • 4299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KIVI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
244GLE -82 "Mousetrap"
« : 13.03.2016, 12:09:52 »
Ostin projektiksi romuttamo uhan alle joutuneen yli 10 vuotta seisseen 244 arabin.


Projektipäiväkirjan kirjottamisen päätin alottaa vasta kun jotain konkreettista edistymistä on tapahtunut ja nyt ollaan jo siinä kohdassa että alotusviestistä tulee todella pitkä koska sitä edistymistä kerkes tapahtumaan enemmän kun piti ennen päiväkirjan alottamista.

Sisusta kunnossa toisin kun maalipinta ja ”pellit”.



Munapussit oli lasikuitua ja viritelty mädättämään peltiä jos jonkunlaisilla virityksillä oli, pussit siis pois ensimmäisenä. Tai ainakin korihommat alotettiin sieltä.




Auto saatiin siirrettyä ajamalla Bonantzan tallille jossa projekti tehdään valmiiks omien tilojen puutteen takia.
Hetken renkaiden potkimisen jälkeen vaihdettiin kuollut laturi toimivaan ja jostain tallin uumenista löytyi myös sähköflekti keulaan.




Sitten oli aika siirtyä peltihommiin.
 Laikkaa laulamaan ja melkein kohtuulliselta hitsausprojektilta vaikuttanut auto osoittautui hiukan luultua ruosteisemmaksi mutta peltähän se vaan on.



Sieltähän leikattiin vasemmasta takakulmasta sitten loppupeleissä paljon muutakin kun pelkkä pussi ja pikkuvasaralla tökittiin tuuletusreikiä pitkin konttia.



vasen takakulma niinkun kuvasta näkyy oli todella huonossa kunnossa ja itku oli lähellä jo tässä kohdassa
Tässä kohtaa oli jo selvä että suorasta pellistä tehdään uutta lattiaa eikä lähdetä pusseja tilailemaan.

Nopeella tahdilla tehään eikä kumpikaan oo peltiseppä  työnjälki siis aika karkeeta varmasti mutta sen aika kun koittaa niin viimestellään ja siistitään.

Tavotteena saada  auto kesäks kilpien väliin ja kesän aikana olis tarkotus sitten vaihtaa väritystä.

Sit saatiin kovan tuskailun jälkeen turattua terveet pellit paikoilleen vasempaan takakulmaan. Niinkun kuvasta näkyy aika palapeliks se sitten meni. Siihen meni myös aikaa ja kaikkea eikä ollu vielä ees valmis tässä kuvassa.



Tässä kohtaa Bonantza ilmotti lauantai aamuna klo 9:25 että nyt nous kuume, ja sen paranemista ootettiinkin sit seuraava viikko ja auton laittaminen sai odottaa.

Sekin päivä koitti kun taudit oli kadonnut ja synttärit molemmilla juhlittu ja viikonloppua vietettiin taas volvon parissa.
Vasen kulma vihdoin valmis ja pelon sekasin tuntein kohti oikeeta kulmaa varovasti koputtelemaan jos ei nyt ihan samanlaista mätäpesäkettä sieltä löytyis.
 Nyt onneks pussi oli vielä suht kasassa eikä pintapelti pahasti mädättynyt.
Laikka laulamaan ja tällä puolella saatiin yhdellä palalla lattia umpeen.


Tähän asti vaikuttikin jo liian hyvältä. Aikasemmin havaittiin pikku kesärengas sovittelu taukojumpan aikana pikku kukkasta vielä pyöräkotelossa



Konttiin uusittu pellit ja pintapellit hitsattu ja kitattu ja siirryttiin purkamaan sisustaa.
Pientä kosteutta havaittavissa lattiamaton alla olevissa pehmusteissa ja vaimennukset säikähti puukkoa ja lattialle laitettiin pari palaa uutta vaimennusmattoa.



vesikorkit repsotti monessa kohtaa niitä kun on toi kori tungettu täyteen niin käytettiin kaikki auki ja liimattiin uuelleen.

yllätyksenä tuli se että matkustamon pohja ei ollu mistään puhki kuskin jalkatilasta pintaruosteet ja vaimennukset pois ja ruostesuojaukset  ja uutta vaimennusta.

pohja kokonaan hammeroitu ja massattu.
pakoputki päätettiin sijoittaa tulemaan oikealta suoraan taakse ja nyt asennettu vakio pöntöllä mutta se viimenen vaimennin tulee vaihtumaan siitä heti kun pudjetti taas kestää.

Sen verran lisää mitä huoltotöitä nyt tehty kaasari purettiin ja vietiin pesuun ja kaasutinexpertti hoiti uudet tiivisteet postiin todella tehokkaasti. Vielä pitäis löytää oikeet säädöt.


Kävin hakemassa ehjän keskikonsolimuovin ja samalla reissulla tarttui mukaan samanlaiset etupenkit jotka vaihtui paikoilleen ja vanhat myin pois.

Tästä eteenpäin projekti jatkuu niin että tarkoitus mennä käymään konttorilla tässä kevään koittaessa ja sieltä otetaan vastaan mitä tulee ja tehdään vikalistan mukaan eteenpäin ja toivotaan parasta että päästään kesäks liikenteeseen.

Volvo sai jo kesätassutkin alle ja käytiin vähän testailemassa

« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 14:53:54 kirjoittanut KIVI »
244GLE-82

Poissa KIVI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
244GLE -82 "Mousetrap"
« Vastaus #1 : 11.08.2016, 12:43:21 »
Nyt onkin sit jo melkein kesän ohi elelty ilman, että tänne on päivitetty yhtään mitään, mutta alotusviestiki oli niin pitkä, että tästä toisestaki voi samallaisen oksennuksen vääntää.

Elikkä. Kaasarihan sitten saatiin sädettyä Haydenin ohjeilla ilman ongelmia ja auto rupes käyttäytymään jotenkuten asiallisesti.

Auto kun tuli tammikuun lopussa sovittiin poikien kaa että vappuna se on leimassa. Lähellä kävi.

Oltiin me nimittäin jo konttorilla ottamassa hylkäys päätös kehujen saattelemana vastaan.

http://imgur.com/a/pvnF0

Mikään listalla ei tullu ylläyksenä. Jarruissa ei tehoja tai jumissa tai laahaa tai liikaa eroa ja etuvalo näytti tietä lähinnä muuttolinnuille.
Jarrujahan ei oltu missään vaiheessa avattu eikä sen tarkemmin pengottu. Ajateltiin että kyllä ne konttorilla sitten kertoo mitä pitää vielä tehä. Olipa järkevää.

Vapun jälkeen motonetin kautta tallille. Vaihettiin paloja ja kenkiä säädettiin vaijeria ja hiottiin mäntiä. Umpiossa oli tapit poikki jouduttiin purkamaan koko lamppu ja pikku säätämisellä saatiin sit valo osottamaan suunnilleen oikeeseen. Tai ainakin niin lähelle että kelpas.

11.5. Oli kaunis kesäpäivä kun tää vanhus pöris uudet kilvet ikkunoilla konttorilta kotiin. Jotain oli saavutettu ja tunne oli hyvä vaikka vappukruisingit menikin ohi.

Kotipihassa kilvet omille paikoilleen eikä siinä sit hirveest malttanu kotiin jäähä ihmettelemää.

http://imgur.com/a/BWBde

Siitähän se sitten lähti. Projektiauto kilvissä ni siitähän tulee sit käyttöauto. Ajoin Turusta Porvooseen ja Mikkeliin ja Vantaan kautta Turkuun.
 Piti kuitenkin alottaa Helsingissä työt joten turunmotari tuli tutuks volvolle. Onneks viikot pystyin majottumaan pääkaupunkiseudulla niin ei tarvinnu autoa rääkätä joka päivä vaan pelkästään perjantaisin ja sunnuntaisin.
 Tolla neli-vaihteisella toi moottoritie on vähä rajun tuntunen omaan makuun.

Juhannuksen viettoon kun lähdin Helsingistä Turkuun ajelemaan pääsin Salon kohdalle ku syyläri puhkes. Siinä sit oli remppareiska suoraan töistä huomiotakki päällä moottoritien varressa kaatosateessa soittelemassa kavereille.

Siitä pikkuhiljaa ajelin sit seuraavasta mahdollisesta ylös ja auto parkkiin. Kaveri tuli sit hakemaan ja Bonantza soitti että uus vanha syyläri löytyy tallilta. Ei siis ongelmaa. Viikon tosin joutu volvo oottamaan parkissa ennen ku päästiin varaosan kanssa paikalle.

Ajettiin sit vanhaa tietä takasin Turkuun.

Sen jälkeen onkin vähä vähemmän tapahtunu. Keskitytään töihin ja koitetaan haalia ”ylimäärästä” rahaa mitä käyttää volvoon. Vielä on paljon tekemistä ulkokuoressa alustassa ja konehuoneessa. Saa nähdä mitä tapahtuu, mut tekemistä riittäis ja suunnitelmat on suuret. Ja lisää projektia tulee varmasti talven aikana jos yhtään meinaa liukasta olla.

 Syksyn aikana tarkotus keskittyä allunit:n ja bonantzan kaa vähän talliprojektiin ettei tarvii aina Turusta Lietoon suditella roplailee.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 14:56:05 kirjoittanut KIVI »
244GLE-82

Poissa KIVI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 244GLE -82 "Mousetrap"
« Vastaus #2 : 27.10.2016, 08:07:41 »
Syksy pitkällä ja talvea ootettiin Volvon kanssa innolla. Ajateltiin vaihtaa m45 -> m47 ja sellasta lähettiin sitte ostamaan. matka kuitenki tyssäs matkan alkupuolella kilinän kolinan ja savun saattelemana…



50km hinausretki bonantzan kanssa tallille ja konetta auki. Yks männistä oli tehny lähempää tuttavuutta kannen kanssa ja voi olla vaan kiitollinen, että Turkuun tuo talvi ei ihan heti oo vielä tulossa jos vaikka kerkeis vielä liukastelemaan.




Tässä kohtaa mainittakoon, ettei tää kenellekkään minään yllätyksenä tullu että se laukee kun ei oo tehty ku koria ja leimaamisen jälkee ollu vaa kovaa ajoa (Tai niin kovaa ku sillä pystyy) eikä sinne konehuoneeseen oo tulppien vaihtelua enempää puututtu eli ihan turhaan ainakaan sen enempiä harmistumaan ku omaa tyhmyyttä mutta kyllähä se pistää ketuttamaa.

Alkuperänen moottori on siis B19A ja kovasti oli kevääseen asti tarkotus oottaa tekniikkamuutoksia ja säästää autossa alkuperänen alakerta, mutta toisin kävi. Nyt sitten vaihetaan koko paketti ja pellin alle tulee B200E kun sellanen sattuu löytymää ellei jostain tässä edullisesti halvalla lähialueilta löydy heti äkkiä jotain hauskempaa.

Oon nyt tossa tallilla parina päivänä pyörähtäny purkamassa ja nyt koitetaan bonantzan kanssa täsmätä aikatauluja nii saatais  moottori ja vähä aputyökaluja haettua liedon tallilta. Toivotaan että tän vuoden puolella sen kerkeis vaikka vielä käynnistämää.

Näihin kuviin näihin tunnelmiin koittelen päivitellä tiuhempaa tossa kun tallilla taas tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 14:55:06 kirjoittanut KIVI »
244GLE-82

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Arabi 244 -82 pelastusoperaatio
« Vastaus #3 : 27.10.2016, 22:19:21 »
Ööööhhhmm mitä vakiopadasta hajoaa että mäntä käy kii kanteen  :o ? No, voitte myös vaihtaa pelkän kannen jos ei kiinnosta vaihdella koko mottia, kun oletan että koneessa on ollut öljyä ja muulla tavoin vakion b19a alakeran rikkominen lie yhtä helppoa kun voittaa lotossa.

Edit: oho, mnjoo, totta. Onhan tuo ykkösen mäntä hitusen alaalla kon neloseen vertaa  ::)
« Viimeksi muokattu: 27.10.2016, 23:24:42 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa KIVI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 244GLE -82 "Mousetrap"
« Vastaus #4 : 06.09.2017, 14:51:27 »
Herätellääs tätä vähän.. Raato makaa tallissa edelleen nyt keulalla kasattuna B200E ja sen perässä M45. Bilteman bensapumppu kontissa ja linjat vedetty konehuoneeseen.
Mikä tässä projektissa sitten jumittaa on käyttisten leviäminen, koulu ja työt unohtamatta kaikkia niitä ongelmia jotka pitäs selvittää.

Ollaan siis siinä tilanteessa,että B19A johtosarja pitäs naittaa sen B200E kanssa ja on vähän epäselvää mikä menee mihinkin ja se on suurin ongelma. Bensapumpulle tarvii enää virrat ja sit heittää syyläri kiinni niin vois ruveta haaveilemaan käynnistyksestä... jahka siis saadaan käyttösähköt selvitettyä jostain. Näin tää menee sillee omassa päässä näppärästi ja helposti. Todellisuus on sit toinen sen tietää kaikki.

Jos jollain kokemusta näkemystä miten noi johtosarjat naitetaan ota yhteyttä!
 Tavoitteena olis tuoda auto taas pian takas elävien kirjoihin.

Auto nimetty kevät talvella Mousetrapiksi kun auton takaselkänojasta löyty tunneliverkosto täynnä tammenterhoja ja muuta sapuskaa ja tallihiiri kävi morottelemassa vielä häädön jälkeenkin.

Nyt siis aktivoidutaan taas tämän parissa ja juttua tulossa enemmän.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 14:59:57 kirjoittanut KIVI »
244GLE-82

 

Samppasport  Futurez