Ateho  Elekma

Volvo 142 DL -71 "Ole Leonard"

  • 25 Vastauksia
  • 20212 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Lennu"
« Vastaus #15 : 18.08.2014, 23:13:49 »
No niin, varaosia haalittu ja auton allekin on jo ehditty. Kansihan tosiaan irroteltiin kesäkuun puolella ja käytettiin Lahden Kansityössä tarkistuksessa, kun oli kakkos- ja kolmospytyn kohdilta hieman puhaltanut ulospäin.

Nyt on parin illan aikana katsastettu pohjan kuntoa ja irrotettu vaihdelaatikko. Pohja on - kuten aikaisemmat omistajat kertoivat - yllättävän hyvässä kunnossa. Kriittisiä paikkoja on minimaalisen vähän, mutta toisaalta massaus on alkanut kuivumaan ja pykimään. Näiden rispaantuneiden massakohtien alta on paljastunut hieman pintaruosteessa oleva ehjä pelti. Eli tilanne on vielä hallinnassa, mutta vaatii huomiota.

Laatikko tippui paikaltaan kohtuullisen ponnistelun jälkeen - syystä tai toisesta vastus oli hieman tavallista tiukempi. Yllätys paljastui sitten kun laatikko siirtyi lattialle, sillä kytkinkopan neljästä pultista kolme oli kateissa eli koko koppa on lähes irti laatikosta (viimeinenkin pultti jo löysällä). Tässä myös syy vaihdekepin hieman erikoiseen sivuttaisliikerataan  :buck2:




Seuraavaksi ohjelmassa on laatikon pesu ja molempien päiden stefojen vaihto sekä uusi painelaakeri. Levyn tilanne tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan  :P
« Viimeksi muokattu: 11.10.2014, 11:28:56 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Lennu"
« Vastaus #16 : 07.10.2014, 00:00:32 »
Kunnostelu etenee hitaasti, mutta varmasti.

Laatikko puhdisteltiin ja varsinainen vuotokohta eli takastefa otettiin kohteeksi. Olen noita muutaman vaihtanut, mutta nyt kyllä oli stefa harvinaisen tiukasti paikoillaan. Taistelun jälkeen se saatiin irti, minkä jälkeen totesin laakerin pitävän tolkuton jurinaa. Muutama uusi laakeri on hyllyssä, mutta asettamallani tavoiteaikataululla en ryhtynyt laakerin vaihto tekemään vaan pengoin kuuden varalaatikon joukosta sopivan vaihdokkaan (stefat vaihdettu, oli menossa toiseen projektiin). Tähän vaihdettiin vain uusi tukikumi. Samalla etsin ja vaihdoin varaosalaatikoista kytkinkopan, jossa on uudemman mallinen ruuveilla kiinnitettävä paikka kytkinkäpälän pölynsuojakumille. Ja kytkinkoppaan tulee luonnollisesti  uusi painelaakeri.

Kytkinvaijeri ja kytkinlevy asetelmineen oli myös tarkistuslistalla, mutta ne eivät aiheuttaneet toimenpiteitä. Moottorin tukikumit olivat vääntöä nähneet, sillä koko voimansiirtolinjan hetkuminen oli myös niihin vaikuttanut. Joten kumit vaihdettiin uusiin. 

Starttiin tuleva akun plussakaapeli vaikutti hieman haperolta ja osoittautui solenoidin tappiin kiinnihitsatuksi. Ja sen jälkeen osoittautui solenoidin kierretappikin olevan lähes irti. Ei muuta kuin vaihto-osa toisesta startista, asiallinen punainen akkukaapeli vanhan kaapelin tilalle ja startin testaus. Ja setti on valmiina asennukseen.

Tällä viikolla on tarkoitus tehdä voimansiirron takaisin asentaminen, minkä jälkeen keskitytään kannen asennuksen valmisteluun. Tähän on tulossa mukaan peltisarja.

Ja jotta ei ole pelkkää tekstihöpinää niin tähän yksi kuva huolletuista kilkkeistä. Ei siis mitään ihmeellistä, mutta on nyt vähän väriä  ;)

« Viimeksi muokattu: 11.10.2014, 11:29:20 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Lennu"
« Vastaus #17 : 17.10.2014, 22:52:17 »
Talvi painaa kohta päälle ja eteenpäin on mentävä, sillä Lennu on saatava vielä siirrettyä talvisäilytykseen.

Laatikko on väännetty paikalleen ja kardaanikin on kiinni. Kardaanin kiinnittelin uusilla laippojen muttereilla ja pulteilla, kun käytössä olleet olivat sen verran kulmiaan menettäneet.

Nyt työn alla on peltipakosarjan ja imusarjojen sovittelu kanteen kiinni. Oheisen kuvan mukaisesti päätin tehdä tämän työn toisen projektiauton lohkon päällä, jota siis käytän työtasona. On mukavampi pienen ihmisen tehdä sovitukset valmiiksi avarassa tilassa kuin ähkiä ja ihmetellä tilannetta moottoritilassa.  :D

Kuvassa peltisarja on vielä pakkauskääreessään, kyseessä ei ole siis minkään sorttinen lämpöeriste.

Ja tuo alla oleva lohko tulee 144:een ja on viimeiseen ylikokoon porattu. Ihme ja kyllä löysin siihen vielä männänrenkaatkin - tosin kiven alla tuntuivat olevan. Mutta tämä on sitten toinen projektitarina (ehkä).

« Viimeksi muokattu: 05.11.2014, 00:31:43 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Lennu"
« Vastaus #18 : 05.11.2014, 00:30:06 »
Imusarjat ja pakosarjat on nyt kohdisteltu kanteen. Sarjoille tehtiin kiinnitykseen kunnolliset prikat muttereiden alle tai paremminkin aluspalat, jotta kiinnitys on varmasti kunnollinen ja tiivis. Ja tottahan imu- ja pakosarjan tiivistekin on uusi. Pois puretun rälläköidyn pakosarjan ongelmana olikin vuotaminen niin tiivistepinnasta kuin pakosarjan ja pakoputken liitoksesta. Näitä en saanut kunnolla kuriin ja käry sisätiloissa oli varsinkin kesäkuumalla ikkunat auki ajaessa melkoinen (alipaine suorastaan imi käryä sisään). Mutta nyt tämäkin ongelma pitäisi olla historiaa. Tulevan viikonlopun tavoitteena on laittaa kansi paikoilleen.

Kuvassa sarjojen kiinnittelyä "apulohkon" kanssa. Kaasuttimien putsaus ja huolto saa olla ensi kevään hommia.

« Viimeksi muokattu: 05.11.2014, 00:31:58 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Ole Leonard"
« Vastaus #19 : 05.11.2014, 00:38:24 »
Tarviiko nuo kaasarit jonkunmoiset lämpösuojat alleen ? Ei taida tuo viimeistä edellisessä kuvassa oleva kääre kauaa kestää  ::)

edit: Kääreellä vai pellilläkö aattelit eristää ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Ole Leonard"
« Vastaus #20 : 05.11.2014, 00:43:26 »
Tuo edellisen kuvan kääre oli kuljetukseen tarkoitettua suojausta, ihan vaahtomuovia ja muovikäärettä.  ;)

Pakosarjan pinnassa ja sisäpuolella on Black Satin -pinnoite, mutta kyllä ajatuksena on ollut muukin suoja kyhätä imu- ja pakopuolen väliin.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2014, 00:47:21 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Ole Leonard"
« Vastaus #21 : 05.11.2014, 00:48:13 »
Noin mä arvelinkin, kuinkahan alumininista taivuteltu levy toimisi välissä ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Ole Leonard"
« Vastaus #22 : 05.11.2014, 13:58:23 »
Ei siitä ainakaan haittaa ole. Aiankin jokkis-autoissa se toimii jos meinaa bensa kiehua kaasarissa. Myös pakosarjakääre on hyvä. Sitähän saa motonetistä tai biltemasta, eikä ole hirveän kallista.

Poissa juziman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Ole Leonard"
« Vastaus #23 : 10.11.2014, 19:34:00 »
Ihan OT, mut motonetin kääreillä on yks jos toinenki auto palanu...

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 142 DL -71 "Ole Leonard"
« Vastaus #24 : 12.11.2014, 14:16:37 »
Jep, nyt kannen asennuksen jälkeen laitetaan vain tilapäinen lämpösuoja, jotta saadaan kone lämpöiseksi ja kannen jälkikiristys tehtyä.

Autoracing-sivustolla näkyy olevan monensorttista Thermotec-tuotetta, josta varmaan saa väkerrettyä mieleisensä suojauksen. Mutta tämä jää tehtäväksi kevättalvelle ennen ensi kevään ajokauden alkua.
Dont mess with grey bearded men!

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Volvo 142 DL -71 "Ole Leonard"
« Vastaus #25 : 07.07.2016, 23:46:48 »
Moi! Mitäs vanhukselle kuuluu nykyisin, onko tänä kesänä päässyt tielle?
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

 

KL-varaosat  Race.fi