Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jpajula - 11.05.2021, 23:59:24
-
Ostin uuden murheenkryynin eilen ja tänään sitten pääsi jo ekoja vikoja korjaamaan. Nyt on semmonen juttu, että koneessa on liikaa öljyä ja en tiedä paljonko sitä on ollu ja miten paljon on esim. coolerissa. Jos jotain voi päätellä siitä, että ohjaustehostimen ölppämäärä oli luokkaa "paineella ulos" kun avasin säiliön korkin, niin paljon on moottoriöjyäkin.
Mutta se varsinainen kysymys. Eli huohotussysteemin putsaus ja mitä kaikkea nyt oikein pitääkään purkaa? Vidasta katottuna "crankcase ventilation cleaning" sanoo, että ohjaustehostinta ja laturia syrjään ja jostain löytyy pieni letku jota rassataan auki. Mutta eikö tässäkin vedetä imusarja edestä, jotta pääsee näkemään alta sen pöntön ym? Varmaankin imusarjaan uus tiiviste, onko niissä eroja eli voiko noutaa motonetista?
-
Useimmiten vika on siinä huohotinpurkilta kanteen tulevassa letkussa, joka on murusina
ja imusarjan alla on se nippa, mistä lähtee muoviputket on vanhuttaan kovettuneet.
Omaan tein viime syksynä tuon huohotinrempan ja osat hain sinisen tiskiltä, kun KL-Varaosat tarjoili väärät osat.
Jos vaihtaa huohottimen ja siihen liittyvät osat, niin imusarjan irroituksella voi aloittaa..
-
Kiitos, mä alottelen tosta. Tai oikeammin taidan vaihtaa öljyt ekana, niin saa tasot kohdilleen. Tikunreikään joku oli saanu 7mm letkun tungettua, mut motonetissa ei ollu ku 7,5mm ja se ei sinne mene.
-
Sen pöntön voi liottamalla joskus jopa elvyttää mut siihen menevät letkut on syytä vaihtaa ja näissä taisi olla se imusarjan tukkeutuva banjopultti myös? Kato tosiaan huohottaako se oikealla öljymäärällä, vaikka kumihanskatestillä
-
imusarjan tukkeutuva banjopultti myös?
Jep, se on useimmiten tukossa ja siitä banjosta lähtee muoviputkea, mikä vanhemmiten on murusina..
-
Huohotuksen putsaus olis seuraavana. Eilen vaihdoin öljyt ja ja hanska ei imeydy vaan hiljalleen täyttyy. Pohjalevy ja pohja muutenkin puhdas, joten ei tuo vielä puske pihalle pahasti.
Pitää kans kattoa, ettei ahdin falskaa. Sen koneen yli menevän ja coolerin välisen putken liitoksesta alaspäin on öljyä. Tarttee putsata paikat ja kattella sitäkin. Öljyä ei sen ja tikun ympäristön lisäksi ole muualla siinä ympärillä, mikä on erikoista.
Paljon se pönttö makso sinisellä?
-
Sillon 12 vuotta sitten kun tuon tein edelliseen korimalliin, niin pönttö ja letkut ja mitälie oli alle satasen sinisellä. Tuli ainakin oikeat osat ja iso pussillinen niitä liekkilukon suodattimia mitkä harrastajat ensimmäisenä poistaa :D
-
Tarttee käydä siellä muutenkin, kun pitää hommata se lootaöljyputken nipukka ja imusarjan tiiviste + mahdollisesti kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen tiiviste. Voi olla paikallaan putsailla se kaasuläppäkin kunnolla.
-
Juu kaasuläpän putsaus aina hyvä idea. Ja varaudu et sinisellä nuo osat tilaustavaraa.
-
Kaikki rojut huohotinremppaan 252,60€ ilman koneen vieressä kulkevia letkuja ja nämä sinisen tiskiltä..
-
Lisäilen tähän vastaan tulevia videoita, niin ei tartte kaikken ettiä. Huohotinpöntöltä venttiilikopalle tulevan letkun vaihto https://youtu.be/YtPMqktDt_8 - toi fakiiri ei kerro, että millä se painaa ketjunkiristimet paikoilleen. On meinaan veemäistä ilman niitä pihtejä ahtaassa tilassa.
Koko setin purku https://youtu.be/OlnE2WASLYc
Vaihto-ohje FCP Eurolta https://youtu.be/oEOzIoVxO4s
Vinkkiä mm. sen vasemman alapultin kanssa pelaamiseen https://volvoforums.com/forum/volvo-xc90-9/just-serviced-pcv-few-tips-85991/
-
Otin ton venakopan letkun irti ja putsasin, joskin se oli suht puhdas muutenkin. Sitte öljypumpulla testasin, onko pöntössä paljon kamaa ja eipä ollu.
Missä kohtaa imusarjaa toi tukkeutuva banjo on?
-
Banjopultti on laturinpuoleisessa nurkassa, osoittaa alaspäin.
-
Juuri vaihdoin tuon banjoruuvin lauantaina kun laturi oli toisen homman takia irti. Laturi paikallaan voi olla vaikea vaihtaa.
-
Laturi paikallaan voi olla vaikea vaihtaa.
Juu, aikas lähelle laturia tulee se pultin pää..
-
Scadixilla on muuten tota huohottimen korjaussarjaa, jossa jopa se lämmitetty letku mukana https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankcase-breathing/repair-kit-crankcase-breather/1059273/?dc=10 - onko tuossa kaikki tarvittava?
-
Näemmä tota pönttöä on kahta laatua, eli toisessa on yksi lähtö siinä päällä https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=240397&ukey_product=1181586#1 ja sitten on kahdella lähdöllä https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243089&ukey_product=1181586#1 ja kuitenkin toi heated pipe näyttää molemmissa kuvissa ihan samanlaiselle. Täh? :idiot2:
Skandix tarjoo VIN:llä tätä https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankcase-breathing/repair-kit-crankcase-breather/1059273/ ja siinä setissä on sitten vielä tommonen
(https://i.ibb.co/pPPp61h/lirputin.png) (https://imgbb.com/) , jota ei esim. vidassa tai volvopartswebstoren kuvissa näy.
-
Hahaa, noissa kaikissa purkeissa on kaks lähtöä. Mm vidassa kuva on vaan surkea.
Sitte kun tähän hommaan ryhtyy, niin hommaa suoraan vaan koko setti huohotukseen. Hetken mietin sitä T6:n pidempää nippeliä, mitä saa erikseen. Mut sitte suoraksi tatkoitettu muovi kaarelle ja pakkaskelit.. jätin toteuttamatta.
Ja samalla tilaukseen suuttimien o-renkaat, bensalinjan tiiviste. Silikonirasvakin on hyvä olla noiden o-renkaiden laittoon. Bräkleeniä tietty ton kaasuläpän pesuun ja imusarjan jos haluaa putsata päältä, niin teräsvilla on hyvä.
-
Huohotussysteemi vaihdettu ja nyt tyhjenee hanska. Vielä kertaalleen luetteloa, että mitä tuohon vaihtoon tarvii:
- Painepesuri ja moottoripesuaine - pese kone ennen ku aloitat homman
- Huohotinsetti (Volvolta saanet täydellisen, Skandixilta puuttuu mm. banjot)
- Letkukiristimiä kannattaa varata ihan varmuuden vuoksi
- Jarrukliineriä, rättejä yms. paikkojen putsailuun jos ahtoputkien hönkimiset on kovinkin öljynneet paikat
- Sähköliitäntöjen puhdistusainetta
- Suuttimien O-renkaat ja niiden asennukseen silikonirasva
- Jos lämpöanturi on ollu pitkään, niin se liitintä pitävä muoviklipsu hajoaa helposti. Aerolta saa halvalla niitäkin ja aika patinoitunu alkaa olla tommonen 300+tkm ajettu jo
- Nippusiteitä, koska niitä joutuu kuitenkin katkomaan
Työkalut:
- Hylsysarja (7, 10, 14, 17, 18 hylsyt ainakin)
- T15, T25, T30
- 17mm räikkälenkki imusarjan banjolle
- Imusarjan vasemmalle alapultille 1/4 vääntiöllä oleva uhrattava 10mm hylsy, jota lyhennetään sopimaan sinne termarin viereen. Ja 1/4 ohut jatkovarsi(a) n. 250mm
- Semmonen joustava jatkovarsi on hyvä noihin letkuliitoksiin (7mm)
- Momenttiavain 1/4 19Nm (imusarjan pultit), 26Nm (vesipuolen banjo)
- Jokin väline, jolla saa avattua Perma Quick (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/jaahdytysjarjestelma/letkunkiristimet/letkunkiristimia-1-korvaisia-5-kpl-2000035863) letkunkiristimet, sekä pihdit semmoisten kiristämiseen (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/pihdit/letkunkiristinpihdit/perma-quick-pihdit-2000021399) jos niitä tuli huohotinsetissä mukana.
- Tarttumakynsi (https://www.biltema.fi/tyokalut/mittavalineet/mittalaitteet/tarvikkeet-mittalaitteisiin/tarttumakynsi-2-kpl-2000024209)tai muu ohkainen systeemi, jolla saa pidettyä imusarjan ja koneen puoleisista kuparitiivisteistä kiinni asennuksen ajan
- Jos teet yksin ja laturia irrottamatta, niin apukäsinä jotain narua, jonka varaan ripustat imusarjan konepellin lenkkeihin. Nippusiteillä saa sen banjon letkun aika hyvin pysymään sopivassa asennossa siinä imusarjassa
- Magneettijatkovarsi, jolla poimit tippuneita pultteja
- Sopivat välineet niiden lohkon huohotinreikien ronklaamiseen ja semmonen öljyntyhjennysruutta on hyvä siihen alimpaan. Saa alkuun imastua ne shaisset siihen ruuttaan (pienen öljymäärän kera) ja sillä voi testata myös puhaltaa ilman, jotta tietää onko se kanava auki
Lisäksi kannattaa purkaa mieluummin enemmän ku väkisin yrittää tehdä valmiiksi veemäisestä hommasta vielä vaikeampaa.