Proturbo  Autodiagnoosi

Xc90 käsijarru vaijerit

  • 2 Vastauksia
  • 890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Xc90 käsijarru vaijerit
« : 13.11.2020, 10:35:15 »
Noniin taas katsastus oli volvossa ja yllätys käsijarru ei pidä. Tällä kertaa syynä vaijerit.

No eikun tomerana purkamaan.
Kaikki men hyvin mutta eipä käynyt mielessä ettei sielä olekkaan ohjari putkia ja nyt miten tuo vänkärin puolen vaijerin kuuluisi kulkea tuonne etuvaijerin tykö?
Tuntuu ettei mutta piisaa vaijerissa vaikka on oikea vaijeri....
Tulee takapenkkien alle mutta mistä menee tunnelin sisään oikeasta kohti? Käsikopelolla tuntuu karraanitunelin päällä reikä mistä menisi mutta jää vaijeri lyhyeksi.
Nyt olisi hyvät neuvot ja kuvat tarpeen!!! Suuret kiitokset jo nyt!!!

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 796
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 käsijarru vaijerit
« Vastaus #1 : 13.11.2020, 12:21:46 »
Jos ei laita vanhaan vaijerin päähän mitään lankaa ennen ulosvetoa niin sitten voi kokeilla työntää rautalangan altapäin ja kaveri sisälle katsomaan. Ekana säätö kahvasta alkupäähän. Siis ensin vaijerit eteen paikalleen ja vasta sitten takaa.

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 käsijarru vaijerit
« Vastaus #2 : 14.11.2020, 07:42:56 »
Noniin elikkä lähetäämpä tämä koko rulijanssi ihan alusta menemään. Nyt on vaihdettu takajarrut kokonaan ja kässärivaijjerit (taaemmat)

Eli homman aloitamma siitä että.
Edestä jalkatilasta keskikonsumin molemmin puolin sivumuovit poies
Sitten kyynärnoja poies
Vaihdekepin ympärysmuovi poies
Kyynärnojan alta peitemuovi poies
Nyt löytyy ruuvit että saa keskikonsumin joko nostatettua että pääsee vaijerin päihin käsiksi tai muuan liitin irti niin nostaa kokonaan poies.

Sitten mennään perä konttiin otetaan matto poies ja isompi lunkka poies että päästään takapenkin pultteihin käsiksi.
Sitten vänkärin puolen ja keskimmäinen penkki poies varokaa keskimmäisen penkin alla olevaa sähköliitintä.

Nyt sitten pääsee nostattamaan lattiamattoa että saa tuon vänkärinpuolen vaijerin ohjattua paikoilleen joka tuotti minulla haasteet.
Kuljettajan puoli menee auton alta melkeimpä suoraa työntämällä kaveri hytässä nostattaa oikealle kohti.
Mutta vänkärin puoli tulee alta pukattessa takajalkatilaan josta se käännettään "kartaanitunnelin" sivussa olevasta reijästä sisään ja siitä kiinnike rautaan joka oli sielä kyynärnojan alla.

Nyt on vaijerit vaihdettu ns sisäosastolla.
Tieten pitää ensin löysätä kuskin penkinvieressä oleva säätö löysälle ja purkaa jarru satulat poies ja levyt poies että saa vaijerit irti jarrukilvistä.
Pohjan alla on muuan klipsi ja yksi pulttikannake.

Tämän savotan yhteydessä vaihdoin uudet levittimet ja asensin samalla säätörissat kenkiin jotta voipi säätää hihnat rummusta lähelle ja hienosäätö vaijerista nyt poljin ei painu kuin 4napsua ja auto ei tärähdäkkään vaikka osina ei käytetty volvon hihnoja tai levyjä.

Tämä yksilö johon rojehti tehtiin.
Volvo xc90 2007 d5

Samalla vaihdettiin vänkärin puolen abs anturi.
Tähän vaaditaan tuo peräkontin isomman lunkan irroitus vänkärin penkin ja keskimmäisen penkin irroitus.
Taka kontin ja takapenkkien allaolevien mattojen ja eristeiden nosto jotta päästään käsiksi tankkilaitteen lunkkaan josta abs anturin johto tulee sisälle kabiiniin.
Liitin sijaitsee vänkärin takapenkin alla.
VEDÄ VANHALLA LIITTIMELLÄ UUSI LIITIN PAIKOILLEEN SISÄLTÄ ULOS PÄIN luikertelee melko ihanan ahtaasti tankin ja pohjan välissä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi