Carcom Oy  Ateho

turvakaareista asia

  • 22 Vastauksia
  • 24698 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
turvakaareista asia
« : 16.05.2013, 20:17:24 »
miten tämmönen aihe puutui täältä

tämä askaruttaa mieltä ,kävin vähän jokkis määräyksiä luemassa ja onhan siellä asia .
Tämä volvo tulis ihan leluks mutta rupesin miettii että kerran kun tekee niin tekis kunnoliset , onko vaikee saada hyväksyttyjä kukaan täällä katsastanu moiset ?onkohan hirveesti ero lajista lajiin ja nytt en meinaa mitään fanicaria laittaa vaan ihan perus millä pystyis käydä vähän rata /jää ajoa

-mikä aine mikä on paras ja mikä vielä menis?

-miten noi lopullisesti hitsataan kasaan ? siis mahtuuko jokapaikkaan kun ne on paikalla?

ja älä heti laita linkki siihen bamsen monkey cage ;D nähty jo

ilmeisesti ei mitään turhia jatkoja vaan pokattuja putkia
kertokaa aina pikkuvinkitkin auttaa

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #1 : 16.05.2013, 20:53:29 »
http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-12-17T14-01-29175.pdf
Sivulta 14 eteenpäin ohjeet. Käy ralliin, sprinttiin, jokkikseen ym. 
http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-11-01T16-08-38175.pdf
Sivulta 15 eteenpäin jokkikseen käyvät lisäykset, mutta saumallisella putkella ei pääse kuin jokkis/rokkirallikisoihin.
Maantiekatsastuksessa autosta tulee lähes aina kaksipaikkainen.
Kaikkia hitsauksia ei aina pysty tekemään kehikko paikallaan--> katto auki tai lattiaan reiät, jolloin kaaret voi "puottaa" lattialle ja nostaa paikoilleen kun hitsaukset tehty, lopuksi auton lattia hitsataan takaisin kiinni.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #2 : 16.05.2013, 21:15:50 »
Jokkiksessa kelpaa saumallinen putki, minimimitat 42,4x3,2 (ns. vesijohtoputki). Rata- ja rallilajeissa pitää käyttää saumatonta putkea (minimi mitat 38x2,5 tai 40x2,0) ja pääkaaret on tehtävä paksummasta putkesta (45x2,5 tai 50x2,0). Kaikissa lajeissa mutkat pitää tehdä taivuttamalla, eikä putki saa painua tai ryppyyntyä taivutusten kohdalta, eikä putkissa saa olla pitkittäisi jatkoja.

Ajohaluista sitten riippuu tekeekö kaaret jokkis- vai rallisääntöjen mukaan. Perusharrastajalla silloin tällöin tapahtuvaan "huviajeluun" riittää jokkiskaaret, mutta jos meinaa asfalttiradalla tai puiden välissä oikein tosissaan ajaa isoa kovaa niin suosittelen tekemään rallisäännön kaaret. Toki saumattoman putken hinta saattaa "sylettää", on melko suolaisen hintaista.

Kaaret saa katsastettua tieliikennekäyttöön kunhan ne on tehty AKK:n sääntökirjan mukaisesti. Toki autosta tulee kaksipaikkainen kun takatuet ja diagonaali vaikkeuttavat suuresti takapenkille kulkua.

Kasaan hitsaamiseen on parikin tapaa. Itse olen tehnyt pohjaan reiät pääkaarien kohdalle, hitsannut takatuet ja kattoputket pääkaariin ja sen jälkeen pudottanut kaaret lattian reijistä alas ja hitsannut saumat yläpuolelta umpeen. Jotkut taas tekevät kattoon reiät liitosten kohdalle ja sieltä hitsaavat saumat täyteen. Jotkut leikkaavat koko katon irti kun kehikko on heppailtu kasaan. Oviputket jne mahtuu hitsaamaan kaarten ollessa paikoillaan

Jos itse tai kukaan kaverisi ei ole iknä taitellut kaaria niin suosittelen hankkimaan valmiiksi taivutetut kaaret esim. P. Luuppalalta niin ei tule niin paljon harjoituskappaleita. Tai sitten kyselet oman kotikuntasi autourheilijoilta, että kuka heille tekee kaaret. Sieltä nedervetelistä kyllä löytyy aktiivista jokkisporukkaa (NSB86 on seura ja nedervetilsb86@gmail.com), joten luultavasti löytyy kaarten tekijäkin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #3 : 16.05.2013, 22:05:27 »
Jos itse tai kukaan kaverisi ei ole iknä taitellut kaaria niin suosittelen hankkimaan valmiiksi taivutetut kaaret esim. P. Luuppalalta niin ei tule niin paljon harjoituskappaleita.
Jep, moni mesta vääntötyöstä laskuttaa vain saman verran kuin materiaalimaksaa(lue loppukulu suunnilleen 2xmateriaali), niin ei siinä viitti kauheen montaa harjotuskappaletta vääntää.

Luuppalalta tuli nätit putket meidän kilpuriin, eikä hinta ollu mielestäni paha. Tietty jos ite ihan kujalla hitsauksen suhteen niin sitten kannattaa vielä jollekkin maksaa kaarien asennuksesta, että on oikeesti tukevasti asennettu.

2ovinen auto helppo pitää nelipaikkasena pulttidiagonaalilla. Neliovinen onkin sitten vähän vaikeempi tehä jos tarvii tehä ees sinnepäin järkevät kaaret ja pitää vielä paikkamääräkin. Jommasta kummasta tarvii tinkiä, mahdollista on toki vääntää kaaret niin että neliovisestakin saa nelipaikkasen.

Jos haluaa verhoiltuun katuautoon tehä kaaret, niin siinä on suurin työ verhoilujen sovitus kaarien asennuksen jälkeen, esim. jos autona vaikkapa 240, niin ei kyllä jompaa kumpaa isoa lasia poistamatta saa kattoverhoilua ehjänä paikalleeen.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #4 : 17.05.2013, 16:32:56 »
hyvä
tää on just sitä puhetta mitä kaipasin , paljon selvempi heti kun joku puhuu kokemuksista .
vaikka siellä akk sivuilla on hyvin selitetty niin hankala kun on niin tarkasti menee vähän panikiin  ???

pitää nytt seuravaksi selvittää vähän hintoja ... kyllä tämä tästä talvi lähestyy uhkaavasti   :pomo:


Poissa niskja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • No, perkele...
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #5 : 20.05.2013, 17:37:56 »
Jospa tähän osioon saisi kaaren tekijöiden yhteystietoja. Itelläkin olisi ajankohtainen.

Taivutin löytyy mutta lestit ei käy putkeen sitten kirveelläkään :facepalm:.
Dirty Deeds Done Dirt Cheap

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #6 : 20.05.2013, 20:34:43 »
YV:llä voin pyydettäessä laittaa parin Ähtäriläisen kaverin yhteystiedot, ovat tehneet kaarituksia lukuisiin autoihin.
Mutta neuvoisin, että ottaa yhteyttä paikallisiin autourheilijoihin http://www.autourheilu.fi/seurat/seurojenyhteystiedot/ niin saattaa löytyä omalta kylältä tekijät.
Itselläkin on taivutin mutta kokemusta vielä sen verran vähän taivuttelusta, että teen muutamat harjoituskappaleet omiin autoihin ennenkuin rupean vieraille vääntelemään.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa niskja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • No, perkele...
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #7 : 20.05.2013, 20:59:04 »
Täytynee kysellä lahden toimistosta. Kyl koskimaa on ähtäristä tuttu ;D. Ajattelin vaan että kerättäs tietoja ettei tarvitse kysellä.
Dirty Deeds Done Dirt Cheap

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #8 : 04.06.2013, 20:45:37 »
360eurolla tekee Ypäjältä eräs heppu jokkis-sääntöjen mukasia kaaria. Saumoja kehtaa lähempääkin tutkia.

YV:llä voi kysellä hepun numeroa.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #9 : 05.06.2013, 17:24:26 »
360eurolla tekee Ypäjältä eräs heppu jokkis-sääntöjen mukasia kaaria. Saumoja kehtaa lähempääkin tutkia.

YV:llä voi kysellä hepun numeroa.

ei taida saumattomia putkkia olla, ???mitä mä olen nyt ymmärtäny niin olkoon rokki tai sitte fhra kilpaillu niin perus idea on sama nuissa tulee vaan lisää röörejä riipuen luokasta

ohan meillä tämmönen puljukin täällä     k raak racing toimii enemmän netissä nykyään ,
raak on ainakin ottanu tuolta oliko luponen  kehui että saa melkein autoon ku autoon ja sopii.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #10 : 05.06.2013, 21:08:30 »
Jokkiskaaret kun on kyseessä niin on saumallisesta putkesta. Tuohon saa laittaa puolet lisää, että saa saumattomasta putkesta tehdyt kaaret. Oman kylän kaariseppä pyytää pyöreästi tonnia rallicrossiin kelpaavista saumattomasta tehdyistä kaarista autoon asennettuna. Saumattomasta tehdyt kaaret on siitä hyvät, että kelpaa lajissa kuin lajissa kunhan on riittävästi putkia oikeilla paikoilla. Huonompana puolena verrattuna saumallisesta putkesta tehtyihin kaariin on kalliimpi hinta ja putki menee helpommin lommolle taitettaessa tai kovasta osumasta. Kiihdytysajossa pitää olla kaaret chromolyputkesta kun auto kulkee riittävän lujaa. Rokkirallikaaret ei kelpaa mihinkään kun ne ovat ohuempaa putkea kuin esim. jokkiskaaret ja ne saa turata kasaan putkimutkista.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa niskja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • No, perkele...
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #11 : 05.06.2013, 21:43:27 »
Tässä muutaman Turvakaarien tekijän nimi/paikkakunta jotka tiedän:
Hotokka, mikkeli 0503640107
Hewiset, lahti/järvenpää 0400302167  :hello: (ite jo toistamiseen käytän)
Koskimaa, Ähtäri
Kuorikoski, Evijärvi
Luuppala, Huittinen

Tässä niitä joita ei ihan het kooklettamalla löyrä. Tai, no luuppalan tietty. Par nummeroo on hukassa... :-\
Listaa vois jatkaa ken tietää, niin ei tarvitsi aina olla kyselemässä. Ja niillekin jotka eivät muuten urheiluautoilijoihin ole yhteydessä.
Dirty Deeds Done Dirt Cheap

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #12 : 06.06.2013, 08:46:08 »
Lisätään nyt sitten listaan:
T Mäkelä, Ähtäri
R-M Rautio, Ähtäri

Ähtärin miesten numerot saa yv:llä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #13 : 06.06.2013, 12:37:00 »
mitä mä olen nyt ymmärtäny niin olkoon rokki tai sitte fhra kilpaillu niin perus idea on sama nuissa tulee vaan lisää röörejä riipuen luokasta
Kiihdytysajossa pitää olla kaaret chromolyputkesta kun auto kulkee riittävän lujaa.

Ihan sit huomiona et kaaret/kehikko lajiliiton mukaan. AKK/FIA kehikolla ei ole mitään asiaa FHRA:n alaisiin kisoihin ja myös toisinpäin. Sit toi CrMo putki tarve kiihdytyspuolella niin on "pakko" vasta alle 7,5sec autossa ettei se ihan heti perus volvoja koske. Tosin CrMosta saa sit kyl tehä hitaamminkin kulkevaan kehikon jolloin painosäästö on kohtuullinen. Kiihdytyspuolen turvakaari/-kehikko tietoa löytyy FHRA:n sääntökirjasta, teknisistä yleissäännöistä, sivulta 160 eteenpäin. http://fhra.fi/binary/file/-/id/5/fid/584

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: turvakaareista asia
« Vastaus #14 : 06.06.2013, 12:57:20 »
Millos me Teemu ne putket taivuteltaisiin :)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

 

Kulkukoira  Proturbo