Tuossa mietiskelly mitä tekis tuolle pihassa seisovalle king cäpille. Vero on noissa aika kova, ja männä syksynä otin pois liikenteestä, juuri koska verot. Tarve olisi veneen eteen sellanen auto millä paketin saa rampilta ylös kivuttomasti. Sattu silmään ilmotus 1998 vuotisesta XC70:istä. Turbonelikko, automaatti, 340tkm ajettu vetokoukulla ynnä herkuilla.
Mitä kannattas ottaa huomioon? Kilometrejä jonkun verran, mutta ei niitä vuositasolla hirveesti tuliskaan ja verot ois aika paljon vähemmän. Ynnä ei niin herkkä ruostumaan kun nuo lava-autot....
Neuvot ja vinkit, please!
-97 850 AWD oli pari vuotta, sen jälkeen nyt kolmatta vuotta -98 V70 XC(ilmeisesti sama kuin XC70?).
Molemmat manuaali bensa matalapaineturboja. Matalapaineturbossa on 193 heppaa ja 270nm vääntöä, täysi vääntö on päällä jo 1800 kierroksen kohdalla.
Aika jees bensakoneeksi, ja kun rajoitin ottaa vastaan jossain 6000 kierroksen kohdalla niin kakkosella saa lähteä kävelyvauhdista ja kiihdyttää sataseen.
AWD bensakoneen katalysaattori on sikakallis, olikohan 900€ alkup. ja 500€ tarvike.
Vanhoissa nelikoissa kardaani ehkä on ehkä ei ole korjattava malli, jos kannatinlaakeri tai ristikko pitää vaihtaa niin uusi kardaani 1300€(ei saa tarvikkeena).
Vanhan kunnostus onnistuu kardaanin katkaisemalla ja silleen, eli sorvihommia ja kaikkea vähintään 500€:lla.
Omasta V70 XC:stä kardaani uusittiin 310tkm kohdalla, kannatinlaakeri oli sökö ja ristikko väljä, autolla ei voinut ajaa kun niin kolisi.
Oireena jyskytys risteyksissä ja lopussa jyskytti kaiken aikaa.
Kardaanin jatkeena on visko joka siirtää voiman perälle.
Se visko maksaa 2000€, samassa hässäkässä on vapaakytkin ja jos se ei toimi niin neliveto ei toimi peruuttaessa. Sitä ei voi vaihtaa erikseen.
Alkupään nelikoissa oli tiukka visko, kun keula sutii niin heti on tehoa myös takarenkailla.
Visko hajoaa jos renkaat ei ole saman kokoiset(saman merkkiset jne. ihan hitokseen pienellä kulutuspinnan heitolla).
Joskus -00 vaihtui löysä visko, reagoi sutimiseen jopa kymmenen sekunnin viiveellä mutta ei hajoa yhtä herkästi.
Ennen kardaania on kulmavaihde, siellä on booriholkki joka hajoaa. Jos sitä ei korjata ajoissa niin se sorvaa akselin pään boorit sileäksi.
Omaan V70 XC:n kulmavaihde kunnostettiin, akselin boorien täyttöhitsaus ja boorien koneistus jne. 320tkm kohdalla.
Oireena jysähdys/rasahdus kun lähti peruuttamaan ja käänsi samalla. Tai sitten se tuli vapaalukolta, no kuitenkin neliveto ja jotain hajosi kun tarpeeksi kauan odotti.
Kulmavaihteen korjaus maksoi 1300€(uutta ei saanut, sama hinta).
Takana on Nivomat iskarit ja jouset, eli iskari jäykistyy ajossa ja nostaa perää. Hieno keksintö.
Iskari taakse maksaa 500€/kpl, ei saa tarvikkeena.
Just tutkin että oikean puolen takaiskari vuotaa, eli kohta tulee iskariremppa 1400€ jouset+nivot töineen, mittarissa 343tkm.
Jos sulla on vähänkään järkeä päässä niin pidät sen King Cabin, pidät sen vain seisonnassa kun et vedä venettä niin se ei maksa mitään näihin Volvoihin verrattuna.
En kadu pätkääkään noita remppoja, mulla on tuossa autoa nyt pitkäksi aikaa ja onhan se hieno. Ja kantikas!
Tuolla muuten mennään syksyllä metsässä siellä minne citymaasturit ei kehtaa ajaa kun ne sotkeentuu.