Carcom Oy  Ateho

744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"

  • 162 Vastauksia
  • 31770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #45 : 25.08.2020, 22:45:48 »
Tankkausraportti, 3 tankkausta lisää:
10,06
8,37
9,42

About samaa ajoa koko ajan, liekö auton asento tankatessa vaihdellut...

Keskiarvo koko omistusajalta 9,48 (ajettu 1459 km).

Kaksi seuraavaa tankillista: 8,44 ja 9,42. Noista ekassa saattoi olla lähinnä työmatkaa ja jälkimmäisessä enemmän lyhyempiä pyrähdyksiä... Ei muuta raportoitavaa, olen viime aikoina laitellut 8-pätkää ja tämä on ollut ajoautona vähäisissä liikkumistarpeissani.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #46 : 10.10.2020, 19:47:42 »
Irroittelin 745:sta pyyhkijän mekanismin (Aika paljon oli lehtiä ja neulasia huolimatta snowcapista ja verkosta), pitäisi jossain vaiheessa ehtiä vaihtaa se tähän. Nykyisessä mekanismissa on niin paljon välystä, että kuskin puolen vartta ei saa säädettyä niin, ettei pyyhkisi yli jommasta kummasta ääriasennostaan.

Pissapoika lakkasi ruikkimasta, joten vaihdoin 745:sta säiliön pumppuineen. Vanha:



Uusi:



Kiinnitysrauta piti vaihtaa myös:



Säiliön alla olisi vähän paikattavaa, en tällä kertaa jaksanut ryhtyä parsimaan:



Anturin vaihdoin vanhasta säiliöstä, liitin oli erilainen. Myös täyttöputkissa oli eroa, mutta ne kävivät ristiin.

Vaihdettu pumppu kesti päivän ja lakkasi pyörimästä. Kokeilin tuossa farkun säiliössä ollutta toista pumppua (ilmeisesti takalasinpesuri), mutta sekään ei pyörinyt. Laitoin tänään GLE:stä lainatun pumpun paikalleen, katsotaan miten pitkään se kestää.

Vanhasta säiliöstä oli joku myös vetänyt poraruuvin pohjasta läpi:



Sitkoflexillä korjasin aikaisemmin ja hyvin piti liemet sisällä. On mahtanut olla voittajafiilis asentajalla, kun surauttanut poraruuvin pellistä läpi ja huomannut kun alkaa tihkuttaa nestettä... Tilanne oli korjattu jollain massalla, ruuvihan oli yhä paikallaan kun viimeksi irroittelin säiliön joskus alkukesästä.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 15:55:09 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #47 : 17.10.2020, 14:38:15 »
Vaihdoin jo jokin aika sitten kiihdytyssuuttimen viiskymppisestä 55:een. Lämpimänä ehkä toiminta parani aavistuksen, kylmänä toimii juuri siten kuin kylmän kaasarikoneen voi olettaa toimivan eli tasaisen huonosti. Ryyppyä liikaa ja röpöttää ja tukehtuu, liian vähän ja nykii ja pätkii.

Matka kuitenkin jatkuu ja neljä tonnia tuli täyteen. Kulutusseurantaakin olen jatkanut:
8,62
8,58
9,44
9,37
Pari tankillista kokeilin ajaa työmatkat maltillisesti, todellinen nopeus isolla tiellä 80-90. Seuraavat pari vähän kovempaa, koitin pitää nopeuden välillä 90-100, mikä näyttäisi lisäävän kulutusta n. 8 dl/100 km. Ajassa ero enimmillään n. 4 minuuttia reilun 30 km matkalla.

Kesärenkaat voisi uusia jossakin vaiheessa, nyt alla olevat vanhat kitkanakit ovat sateella melkoisen epävarman tuntuiset, ja kuivallakin kelillä alkaa kumi laulamaan jo ihan maltillisillakin kaarrenopeuksilla :P

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #48 : 24.10.2020, 14:24:01 »
https://www.youtube.com/watch?v=pE1FZo7JIVw

Linkistä pääsee katselemaan vinokoneen starttailua ja sammuttelua, muutaman kerran sain filmille jälkikäyntiä. Englanniksi termi on "run-on" tai "dieseling", ja nokivasaramaisia naksujahan tuosta kuuluu aina kun innostuu jälkikäyntiä pyörähtelemään. Kerran myöskin naksauttaa startatessa (joka tapahtui hetikohta sammutuksen jälkeen), ja ihan videon lopussa sammuttaessa lähteekin hetkeksi pyörimään väärin perin...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #49 : 24.10.2020, 14:44:16 »
Olipas terapeuttinen video.
Olisit painanu kaasun pohjaan sammuttaessa. Itse joskus aikoinaan sain kaasutinkoneen jäämään tuolla menetelmällä käymään ja ajoinkin 200m ennenkuin sammui. :D

Olisikohan vanhan kaasuttimen jäljiltä karstainen? Tuo mainitsemani oma jälkikäynti-tapaus lopetti jälkikäymisen noin 10tkm, pääasiassa maantieajon, aikana. Sitä ennen oli ollut "siirtymäautona" työpaikalle, eli 500m porteista sisään ja parkkiin. :idiot2:

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #50 : 24.10.2020, 14:51:08 »
Ja 98 bensa vähentää tuota jos nyt ajat 95:lla.

Annatko koskaan kenkää koneelle?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #51 : 24.10.2020, 15:42:46 »
Tossa oli todella pitkät jälki käynnit mutsilla jos käytti 95:sta. Mut 98:lla lopetti aika hyvin. Sytkää säädin sillon pikkasen niin lopetti.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #52 : 24.10.2020, 18:29:54 »
98:lla oon ajellu. Kaasu pohjassa kiihdytykset (kuten B200K:lla oikeastaan pakkokin), muuten tasaista maantieajoa ja jonkin verran kaupunkisuhailua. Kauhean koville kierroksille en kylläkään tuota ole pruukannu rääkkäillä.

Sytkän säätämisestä olen lukenu jotain... Sytkähän on pois pelistä heti kun avaimesta kääntää sammuksiin, mut ilmeisesti sitä edeltävä tyhjäkäyntiennakko vaikuttaa jälkikäyntiin jotenkin - tekee sopivan karstahehkun tai tulpan kärkikö vai venttiililautasen reuna vai mikälie siellä sytyttelee? Ja voiko tuota renixiä ylipäätään säätää jotenkin?
 
Tuohon DGV:een löytyy jälkikäynnin estosolenoidi (kuten orkkiskaasarissa), jonka kehutaan lopettavan tuon "dieselöinnin". On vaan saatavuus ja hintaluokka vähän kyseenalaiset tuolle palikalle.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #53 : 17.01.2021, 20:53:01 »
Talvilook:



Oon ajellu lähinnä 850:llä viime ajat, mut nyt sekin lähti pihasta eli piti ottaa tämä taas ajoon. Äsken ei ollu ku -8 astetta, hyvin lähti kylmänä käyntiin pitkän seisonnan jälkeen. Kävin ajamassa 10 kilsaa ja ihan hyvin pelitti. Nyt minulla on vain tämä ja Micra - jos saan sen kuntoon niin tämä pääsee osa-aikaeläkkeelle.

Päätin että kaasari on ihan ajettavissa säädöissä nyt, joten myin laajakaistalambdan pois. Olikin melkoinen operaatio irroitella se bokseineen ja piuhoineen nätisti... Operaation jäljiltä olis vielä hieman sisustuksen kasaamishommia tarjolla, kunhan taas tarkenen...
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 16:01:01 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #54 : 11.02.2021, 20:15:36 »
Täähän on ollut viime aikoina oikein luottopeli, hetken aikaa oli ainut toimiva auto pihassa... Tänään sitten bilteman ties miten vanha akku kuoli eikä jaksanut startata. Lähimmästä liikkeestä joku kohtuuhintainen akku kiireesti tilalle, 75 euron Exide löytyi tähän hätään:



Ja taas käynnistyy hienosti. Pakkanen on kurittanut kumiosia kovasti, vesipumpun ylätiiviste tiputtelee ja sekä ylä- että alavesiletkun liitoksista mehii pakkasnestettä pihalle. Päätin just että en ole talvi-ihminen...
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 16:07:23 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #55 : 22.05.2021, 21:03:41 »
Viime aikoina olen ajellut enimmäkseen muilla autoilla, mutta vissiin kevättä sen verran rinnassa että pientä aktivoitumista tämän suhteenkin on havaittavissa...



Tulossa siis mm. -40 mm vieterit. Pitkään pohdin mitä tuolle keulimiselle tekisi - kokeillaan nyt tollaista ratkaisua.

Ajelin nyt muutamana päivänä töihin tällä ja tankkaamassakin kävin pitkästä aikaa. Lopputalven ja alkukevään ajeluiden kulutuslukemaksi sain 10.36.

« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 16:08:53 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #56 : 23.05.2021, 22:33:46 »
Mistä tilasit jouset tai nuo kaikki tuotteet?  ???
Halvat on jouset ollu.
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2467
  • Kantti on kaunista.
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #57 : 24.05.2021, 06:27:25 »
Mistä tilasit jouset tai nuo kaikki tuotteet?  ???
Halvat on jouset ollu.
Aeromotorsin tilausvahvistukselta näyttää. :P

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #58 : 24.05.2021, 20:26:31 »
Jep, Aeromotors. Eipä tätä nykyä paljoo muualta tuu ostettua kun tuolta, ellei nyt ihan heti ole pakko saada jotain.

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #59 : 24.05.2021, 22:01:52 »
Jep, Aeromotors. Eipä tätä nykyä paljoo muualta tuu ostettua kun tuolta, ellei nyt ihan heti ole pakko saada jotain.

Yritin noita jousia katella itekkin tuolta aeromotorsin sivuilta mutta en löytänyt  :idiot2:
Oonko vaan kädetön vai ostitko viimeset itelles  :D
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

 

Carcom Oy  Ateho