Race.fi  Puotilan autokorjaamo

242 T5 | 740 TURBO | 745 T6

  • 89 Vastauksia
  • 39449 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #60 : 16.01.2021, 13:21:31 »
Hyviä tubevideoita tilaukseen meni!

Kiitoksia  8)
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #61 : 16.01.2021, 14:08:27 »
Mäkin katoin videoita, hyviä ovat... ;)

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #62 : 17.01.2021, 18:51:03 »
Eilinen talli-ilta edisti hommia taas mukavasti.

Kasailin vauhtipyörän ja kytkimen koneen perään ja nostin laatikon siihen jatkoksi kampiakselin holkin kanssa tietty.

Moottorin paikalleen laitto ei ollu ihan läpihuutojuttu, meinas olla ahdasta saada koko paketti mahtumaan paikalleen, kun tuo takasumpullinen öljypohja vaatis tilaa ylöspäin, mutta kardaanitunneli haluais että laatikko menis alemmas. Saatiin kone kuitenkin taiteiltua paikalleen. Moottorin ja laatikonkannakkeet on molemmat ASS, eli Andersson Steel & Speed pajan tekemiä jotka tilasin LMR:ältä.

















Tästäkin hommasta ja hiukan näitä tapahtumia edeltäneistä hommista tuli Youtubeen video: https://youtu.be/Ewb5kBBYvno


Lopuksi pari asiaa jotka askarruttaa:

Vakaaja ei mahdu olemaan tuon öljypohjan kanssa paikallaan, onko jossain suoraan sopiva vakaaja jolla vois korvata nykyisen? Alla kuva, pahoittelut huonosta laadusta, tämä on screenshotti videosta.


Ongelmana on siis tuo punaisten merkkien välinen alue.


Toinen, onko dieselin ja bensa kakssatasen tehostetuissa hammastangoissa eroja? Tekis mieli päivittää ohjaus tehostettuun versioon, eli saa tarjota tehostettua hammastankoa  ;)



Seuraavaks pitäis bensapuolen asiat laitella loppuun ja alkaa rakentelemaan moottorinohjauksen sähköjä.





 
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #63 : 17.01.2021, 19:14:04 »
Eikös PRV- ja diesel-moottoristen vakaaja tehnyt tossa semmosen sopivan montun  ??? Toinen vaihtoehto on pistää palikkaa korin ja vakaajan kiinnityksien väliin
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #64 : 17.01.2021, 20:34:40 »
Eikös PRV- ja diesel-moottoristen vakaaja tehnyt tossa semmosen sopivan montun  ??? Toinen vaihtoehto on pistää palikkaa korin ja vakaajan kiinnityksien väliin

Yritin google kuvahaulla ettiä just sellasen vakaajaa mutta en löytäny. Sellanen sitte pitää hankkia jos siinä monttu on.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #65 : 18.01.2021, 06:54:08 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #66 : 19.01.2021, 21:23:18 »
Tuossa on yksi.

https://www.ebay.ie/itm/VOLVO-240-245-STABILIZER-SWAY-FRONT-BAR-AXEL-6CYL-DSL-21mm-OEM-1228839-/123993274848

Varaosanumerot on:
1272374 19,5mm
1228839  21mm

Kiitos vinkistä. Saattaa olla että klikkailin ton itelleni tuolta  ::)
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #67 : 20.01.2021, 19:02:07 »
Eipä kovin kauaa menny ettei tarvinnu jo purkaa valmiiks tehtyjä juttuja  ;D

Ensimmäinen syy on se, että en tajunnu tarkistaa/shimmata painelaakerin ja asetelman välystä.

Toinen juttu liittyy kampuran jatkoholkkiin, se kuulemma pitää olla tiukalla sovitteella eikä tollai että saa painettua paikalleen ihan sormella  :idiot2: Tätä en osannu edes ajatella, onko muilla millasella sovitteella kyseinen jatkoholkki kampurassa?

Näistä kummastakin ”puutteesta” tuli huomautus somessa.

Mutta ei kai siinä auta muu ku lähteä purkamaan askia lattialle  :-\
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #68 : 13.03.2021, 15:51:18 »
Jaaaahas. Vaikeudet selätetty ja hommia edistetty.

Laatikon tosiaan käytin pois paikaltaan ja kampiakselin päähän tuli uus, pidempi holkki joka oli tiukemmalla sovitteella. Samalla tein kytkinkäpälään korotuksen painelaakerin alle, jotta kytkin toimii oikein.

Luonnollisesti näiden jälkeen laatikko nousi takasin paikalleen.










Kytkimen pääsylinterin myös pulttailin paikalleen ja laitoin sylintereiden välille letkun jotta pääsin ilmailemaan kytkimen toimintakuntoon. Aika jämäkkä on tuntuma äkkiseltään  :D

Tästä kaikesta syntyi myös Youtubeen video:  https://www.youtube.com/watch?v=QFRV2rX12hw



Bensa-asiat ruuvailin paikalleen. Suodattimeksi tuli Nuke 10mic suodatin, josta Nuke bensakiskolle menee 1/2" teflonletku. Paluupuolelle tuli Nuke FPR90 säädin, joka on myös yhdistetty bensakiskoon 1/2" teflonletkulla. Säätimeltä paluulinjaan menee 3/8" teflonletku. Nuke ei tuohon tinakoneen bensakiskoon valmista (ilmeisesti) ollenkaan kiinnikkeitä, joten ne touhuilin alumiinilatasta. Painepuolelle tein ensin nuo letkut 3/8" teflonista, mutta niistä tuli vähän turhan lyhyet, joten tein uusiksi ja tällä kertaa kasvatin myös letkukoon pykälää isompaan.



Huonolaatunen kuva, koska kaapattu videolta (olin unohtanu kuvata "valmiina").


Ja ennen kuin joku ehtii epäillä mahtuuko konepellin sarana ala-asentoon niin, kyllä, mahtuu:



Polttoainepuolen kasauksesta kuvailin myöskin videon:  https://www.youtube.com/watch?v=ylUNcEImtvw


Vakaajaongelmaan lääkkeeksi tuli dieselin/kutoskoneisen vakaaja. Nyt kiertää hienosti tuon öljypohjan pahkan ja suodattimen siirtosarjan kohdan.





Tässä vaiheessa törmäsin jälleen uuteen "mokaan" jonka olin tehnyt. Jälleen valpas seuraaja lähestyi viestitse, tällä kertaa aiheena imusarja ja sen kanavat. Eli tuon RN-moottorin imusarjan kanavat on ovaalinmuotoiset kokonaan, kun taas N-moottorin kannen imukanavissa on sellainen muoto, että RN-imusarjaa käytettäessä imukanavan yläreunaan jää pykälät. Tämän tarkastin ensin endoskoopilla ja näinhän se oli...



Eihän siinä muu auttanut kuin repiä imusarja irti ja vinguttaa kanavien yläreunasta tavaraa pois.



Lopuksi kasasin koko hoidon uuden, oikean mallisen tiivisteen kanssa.

Imukanavahässäkästä syntyi yllättäen myös video:  https://www.youtube.com/watch?v=J1pAVU2ZwCA


Tässä vaiheessa ollaan tekemisien suhteen. Jotain osahankintoja tullut tehtyä myös välillä.









Uudemman mallinen tehostaja piti hankkia, jotta mahtuu RN-imusarja tupaan.

Näiden lisäksi jotain pientä jarruosaa, palat jne.


Seuraavana olis tarkotus alotella moottorinohjauksen sähköjen ihmettelyä. Ohjaukseksi tähän tulee siis MS3X jonka oon Protopartsilta hommannu jo vuosia sitten.





Instagramin puolelle tulee tehtyä enemmän pienempiä päivityksiä joten laitahan seurantaan: https://www.instagram.com/garagevlogs/

Youtubeen teen tästä, mutta myös muista hommista videoita:  https://www.youtube.com/channel/UCb8idSyKpU_N1QjIThQ8isQ










Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #69 : 13.03.2021, 19:32:12 »
Suosittelen tarkistamaan tuon Protopartsin boxin että siellä on uudempi VR muunninpiiri.  Ilman sitä Volvon VR anturi ei pelaa oikealla tavalla. Aikoinaan tappelin tuon asian kanssa...

Se maksaa huimat 20€ ja ainakin 2 vuotta sitten boxit tuli ilman sitä, ellei sitä erikseen pyytänyt...

Kun se on paikoillaan käynnistyy moottori vaikka todella rajulla alijännitteellä ilman trigeröinti ongelmaa...
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #70 : 14.03.2021, 12:31:35 »
Suosittelen tarkistamaan tuon Protopartsin boxin että siellä on uudempi VR muunninpiiri.  Ilman sitä Volvon VR anturi ei pelaa oikealla tavalla. Aikoinaan tappelin tuon asian kanssa...

Se maksaa huimat 20€ ja ainakin 2 vuotta sitten boxit tuli ilman sitä, ellei sitä erikseen pyytänyt...

Kun se on paikoillaan käynnistyy moottori vaikka todella rajulla alijännitteellä ilman trigeröinti ongelmaa...

Ok, kiitti vinkistä. Mistä tunnistaa onko piiri uudempi vai vanhempi? Tää purkki on ostettu tosiaan jo joskus 2017 muistaakseni.

Edittiä. Pitihän se heti leväyttää. Ton näkönen vr muunnin nyt sisällä.



« Viimeksi muokattu: 14.03.2021, 13:21:15 kirjoittanut H.V.R »
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #71 : 15.03.2021, 15:25:17 »
Tuo on se parempi vr muunnin max9926 piirillä. V3 levyllähän on myös lm1815 piirillä toteutettu muunnin, jota niillä potikoilla voi säätää. Silläkin kyllä pärjää, mutta huonolla akulla vaikeampi saada käyntiin.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #72 : 15.03.2021, 21:33:01 »
Tuo on se parempi vr muunnin max9926 piirillä. V3 levyllähän on myös lm1815 piirillä toteutettu muunnin, jota niillä potikoilla voi säätää. Silläkin kyllä pärjää, mutta huonolla akulla vaikeampi saada käyntiin.

Oho, kerranki osu mun kohalle tuuria  :D

Tänään tuli vielä tilailtua tarpeita johtosarjan viimeistelyä varten ja varmaan loppuviikosta pääsis oikeesti johtosarjan kimppuun.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #73 : 17.05.2021, 13:24:19 »
Johtohommia jonkin verran näpräilty, on tämmösillä nakkisormilla aika hermoja raastavaa koittaa pieniä pinnejä painella liitinkoteloihin jne.


Itse boksin sijoittelin yksinkertaisesti hanskalokeroon. Hanskalokeron takaseinässä on reikä josta liittimet saa laitettua boksiin kiinni.




Kun boksi oli paikallaan, heittelin johtosarja-aihiot paikalleen jonka jälkeen mittailin ja merkkailin eri piuhojen pituudet sopiviksi. Sitten duunailin kaikki punossukkaan ja laittelin liittimet päihin.








Puoliksi hommasin uudemman teevitosen puolat.




Tolta näyttää piuhat paikallaan. Pakko sanoa että ihan kohtuullisen ok näkönen mun tekemäks  ;D




Muutamaa pientä kytkentää vailla olis sähköhommat valmiina.

Virtalukolta pitäis löytää heräte josta tulee jännite virrat päällä, startatessa ja käydessä mutta sellasta en Googlen avustamana löytänyt, onko apuja?


Piuhahommiin kyllästyneenä duunailin pitkään tehtävälistalla olleen ahtimen öljynpaluun kuntoon. Aihion on käytetty T5 moottorin vesiputkea, se kannen etupäähän tuleva laippa on pulttijaoltaan Holsettiin sopiva ja putken sisämittakin on riittävä. Tähän päädyin koska reitti oli haastava ja ei ollut mitään millä taivuttaa putki sopivaan muotoon.
Paluulinjan päälle tulee tuo silikoni-lasikuitu suojasukka vähän suojaamaan kuumuudelta.








Tässä vaiheessa ollaan siis nyt. Ensistartti alkaa lähestymään uhkaavasti, muutama ilta tallissa niin pitäs olla vehkeet tulilla.

Tästähän taas luonnollisesti tein videon tubeen, tässäpä linkki: https://youtu.be/lhhB72W_CTE



Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #74 : 18.05.2021, 16:52:10 »
Vetäisin puolienjohtosarjan kannen takapäästä. Suotta jättää kuumalle puolelle.

Tuosta näkee aika hyvin miten virrat kulkee rasiassa.
https://www.240turbo.com/240-1978FusePanelmed.jpg
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho