Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: (Miksu) - 31.10.2010, 11:06:13

Otsikko: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: (Miksu) - 31.10.2010, 11:06:13
Käsijarrun pitämättömyyteen on myös yleinen vikakin, käsijarrukengän kitkapinta irtoaa liimauksesta ja murenee rummun sisään, tällöin jarru ei enää pidä. Tästä päästäänkin sitten näppärästi uusien kenkien hankintaan, josta tässä hieman asiaa.

Paljon on ollut puhetta käsijarrusta joka ei pidä, vaikka on uudet kengät laitettu.
Käytännössä tätä ongelmaa ei ole koskaan ollut volvolta ostettujen kenkien kanssa, eli se on jarrujen pitämistä ajatellen varma ostos.
On kuitenkin paljon tarvikevalmistajia jotka tekevät yhtähyviä tai parempia kenkiä.
Näiden valmistajien nimiä olisikin hyvä saada tämän keskustelun jatkoksi

Itse laitoin kaverilleni taannoin SBS (skandinavia brake system) merkkiset kengät, alkukokeilut osoittivat niiden pitävän hyvin, tämän hetken tilanteesta en osaa sanoa, pitäisikin tiedustella, että vieläkö pitää.




Lainaus käyttäjältä: Soakki Volvolandia
Mitäs tuosta vielä vois tarkistaa, käsijarru on kiristetty tappiin kepin juuresta eikä siltikään ota kiinni (ei edes lähelle).

Autoon vaihdettu uudet käsijarrun kengät ja jouset ja uudet takajarrulevyt?

Palat ja levyt ovat motonetin tarvikeosia.

Ehdotuksia? Käsijarruongelmat taitaa olla aika yleisiä joten kaikki vinkit tervetulleita.

Lainaus käyttäjältä: Soakki Volvolandia
Eilettäin hain siniseltä tiskiltä käsijarrun kengät ja eipä ole enää ongelmia käsijarrun pitämisen kanssa.

Muillekin V70 käsijarrun pito-ongelmien kanssa tuskaileville voi suoraan suositella niiden motonetin palojen unohtamista!

Lainaus käyttäjältä: Raimo Volvolandia
Oli pakko vaihtaa kolmisen viikkoa sitten motonetista ostetut käsijarrukengät pois Volvon originaaleihin.Nyt toimii niinkuin pitääkin.

Pitää alkaa vissiin ostamaan kaikki osat siniseltä,kun köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.Hyvä esimerkki oli viime viikolla,kun yritin -97 S40:een ostaa ilmausruuveja satuloihin niin tarvikenipat eivät pitäneet.Vasta alkuperäiset toimivat vaikka kartio olikin erilainen kuin pois otetuissa.

Lainaus käyttäjältä: jarisi Volvolandia
Itse hain siniseltä palat ja kengät eikä mitään ongelmia.


Lainaus käyttäjältä: Timos Volvolandia
Joskus laitoin nuo motonetin kengät, ei pitäneet, ajoin vuoden ilman kässäriä. Seuraavaan katsastukseen ostin Remsan kengät ja Bilteman jäähdytetyt levyt, no käsijarru piti vanhoilla motonetin kengillä ja näillä uusilla levyillä ihan hyvin vuoden verran, kunnes taas pomppas katsastuksessa ja sitten laitoin nuo Remsan kengät ja taas piti. Summasummarum Motonetin kenkiä on ihan turha laittaa ainakaan vanhoihin levyihin, ja taitaa olla uusiinkin. Taisi tuo mun vuoden kestänyt pito johtua Bilteman jäähdytetyissä levyissä käytetystä kovasta pinnoitteesta siihen saakka kunnes kului pois. Tosin varmaan motonetinkin kenkävalmistaja vaihtuu aina kun uusi kontti tulee, muut kamat ovat olleet hyviä. Mitään muuta motonetin osaa ei ole vielä tarvinnut uusia 5,5 vuoden aikana toista kertaa. Mutta täysin mahollista että kaari kegissä liian pieni tai kitkapintaa hintsusti.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä
Kirjoitti: Silverfang - 29.11.2010, 19:52:52
Tuppaa olemaan sellaista ongelmaa että pitää liian hyvin. Vaikka kuinka löysää niin esim pesun jälkeen peruuttaessa kanittaa. Ihan tehtaan jäljiltä on jarruosat.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä
Kirjoitti: (Miksu) - 29.11.2010, 21:05:50
Tuppaa olemaan sellaista ongelmaa että pitää liian hyvin. Vaikka kuinka löysää niin esim pesun jälkeen peruuttaessa kanittaa. Ihan tehtaan jäljiltä on jarruosat.

Paras veikkaukseni menee irronneen kitkapinnan suuntaan.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä
Kirjoitti: Silverfang - 01.12.2010, 15:52:56
Paras veikkaukseni menee irronneen kitkapinnan suuntaan.

Kyllä sitä itsekin veikkaan kun isot pojat on kertonut että ne irtoilee  ::)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Lankku - 07.12.2010, 19:57:59
Jos uusilla kengillä kasattu käsijarru ei pidä, uudesta levystäkään huolimatta, se johtuu hyvin usein jarrukengän rungon väärästä mitoituksesta. Kenkien yhdysraudan(ei siis linkun) puoleisen pään kolo on liian syvä ja kenkä jää liian kauas rummusta. Jos ei syystä tai toisesta pysty tai halua palauttaa kenkiä, on ratkaisuna yhdysraudan toisen loven täyttäminen noin 3-4mm verran. Näitä on tullut vastaan aika paljonkin, tiedä sitten miksei asiaan ole valmistajien suunnalla puututtu nopeammin.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: rapsu - 14.12.2010, 22:36:00
Ainakin nuo Motonetin kengät tuntui olevan sen verran kovaa tavaraa että piti käytellä ja kulutella että alkoi ottaan. Nyt on kyllä mennyt muutamat katsastukset ihan moitteitta eikä ole irtoilleet kuten alkuperäiset ranskanpullat...
Hiukka turhan kovat on seokseltaan nuo Motonetin rompeet joten jos joku löytää tarvikejutut jotka heti tarttuu hyvin niin eikun nimeä esiin... ::)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: jaskajokunen - 21.06.2011, 23:11:11
Ainoat käsijarrukengät, jotka olen tuohon omaani vaihtanut, hain 3-4 vuotta sitten Tiskiltä  Made in China ( tuo oli ennen kun kinuskit osti volvon ) . Käsijarru pitää ihmeen hyvin, vaikkei sitä tuossa automaatissa juurikaan tule käytettyä
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Bliz - 09.11.2011, 11:05:55
Ei ne uudet kengät pidä josset samalla vaihda levyjä. Se kässärin rumpu kuluu urille / naarmuille niin ne uudet kengät ei juur rumpuun ota ku ovat sileät..
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: (Miksu) - 09.11.2011, 16:14:37
Tulipa kaverille töissä vastaan tapaus, jossa käsijarrukenkien levittäjän vastapuolella olevaa "H" tankoa oli rälläköity siten, että kengät olikin kauempana rummusta, ei jarru pitänyt.
Syy rälläköintiin varmaan on ollut osaamattomuus löysätä vaijeria asennuksessa, kun ei ole saanut varmaan rumpua menemään tilaansa....  arvelisin..  muutakaan en keksi
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: jarit84 - 09.11.2011, 18:23:43
Joo tuo H palikka ei toimi kaikilla tarvike kengillä. Itekki joutu tee 5mm pohjalta pitemmät ennen kun sai pitämään :)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: FormulaVee - 09.11.2011, 21:02:03
Ei ne uudet kengät pidä josset samalla vaihda levyjä. Se kässärin rumpu kuluu urille / naarmuille niin ne uudet kengät ei juur rumpuun ota ku ovat sileät..
Tuossa tapauksessa olet varman vedellyt käsijarrua melko paljon vauhdissa. Normisti auto tulisi pysäyttää "jalkajarrulla" ja käsijarru päälle vasta parkissa. Tällöin ei kyllä rumpu kulu.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Jouk - 10.11.2011, 09:27:22
Tuossa tapauksessa olet varman vedellyt käsijarrua melko paljon vauhdissa. Normisti auto tulisi pysäyttää "jalkajarrulla" ja käsijarru päälle vasta parkissa. Tällöin ei kyllä rumpu kulu.
Omaan koslaan on kerran jouduttu vaihtamaan irronneiden tilalle uudet kengät oman omistukseni aikana - ja ne menivät nimenomaan sen jälkeen kun katsastuksessa vedettiin kässäriä renkaiden pyöriessä. :idiot2:

Tuon jälkeen olen aina huomauttanut katsastajalle ettei näin kannata tehdä Volvoissa - nimittäin viimeinen kerta kun maksan vaihdon katsastusaseman mokailun takia. Joka kerta ovat testanneet kässärin paikallaan tai tyytyneet laittamaan vaihteen P:lle ja kitkapinnat pysyy kiinni kengissä... ::)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: (Miksu) - 10.11.2011, 16:49:10
Omaan koslaan on kerran jouduttu vaihtamaan irronneiden tilalle uudet kengät oman omistukseni aikana - ja ne menivät nimenomaan sen jälkeen kun katsastuksessa vedettiin kässäriä renkaiden pyöriessä. :idiot2:

Tuon jälkeen olen aina huomauttanut katsastajalle ettei näin kannata tehdä Volvoissa - nimittäin viimeinen kerta kun maksan vaihdon katsastusaseman mokailun takia. Joka kerta ovat testanneet kässärin paikallaan tai tyytyneet laittamaan vaihteen P:lle ja kitkapinnat pysyy kiinni kengissä... ::)

eipä se katsastuksen moka ollut, se kitkapintojen irtoaminen olisi ollut täysin vääjäämättä edessä pian jokatapauksessa.
Ja muutenkin, seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana, se ei tarkoita tokikaan äkkinäistä jarrun lukkoon vetämistä kahvasta niin paljon, kuin hampaista lähtee.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Teutori - 10.11.2011, 19:23:10
eipä se katsastuksen moka ollut, se kitkapintojen irtoaminen olisi ollut täysin vääjäämättä edessä pian jokatapauksessa.
Ja muutenkin, seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana, se ei tarkoita tokikaan äkkinäistä jarrun lukkoon vetämistä kahvasta niin paljon, kuin hampaista lähtee.
Jaahas.  8)
Seisontajarrun yleiset vaatimukset:

Seisontajarrun avulla auto saadaan pysymään paikallaan ylä-ja alamäessä, myös kuljettajan piossa ollessa.
Seisontajarru voi vaikuttaa etu-tai takapyöriin, ja se on rakenteeltaan täysin mekaaninen.

Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikoillaan ylä-ja alamäessä,  jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6
Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.

Seisontajarrun suurin sallittu jarruvoimien ero eri puolien välillä on 50% laskettuna suurimmasta arvosta. YM.YM

Mutta, missään ei sanota, että " seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana " , niin, mikähän on tuo " järkevä" matka  ;)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: (Miksu) - 10.11.2011, 21:32:02
Jaahas.  8)
Seisontajarrun yleiset vaatimukset:

Seisontajarrun avulla auto saadaan pysymään paikallaan ylä-ja alamäessä, myös kuljettajan piossa ollessa.
Seisontajarru voi vaikuttaa etu-tai takapyöriin, ja se on rakenteeltaan täysin mekaaninen.

Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikoillaan ylä-ja alamäessä,  jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6
Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.

Seisontajarrun suurin sallittu jarruvoimien ero eri puolien välillä on 50% laskettuna suurimmasta arvosta. YM.YM

Mutta, missään ei sanota, että " seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana " , niin, mikähän on tuo " järkevä" matka  ;)

Ei sellaista ookkaan, mutta olishan se kiva, jos se pysäyttääs auton :D
Mutta yhtäkaikki..  kyseisen auton käsijarrukengät on kyllä olleet jo rikki ennen jarrudynotestiä, ei siitä mihinkään pääse.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: FormulaVee - 10.11.2011, 22:18:03
Autoissa on nykyisin (tai jo viimeiset 40 vuotta ollut ) kaksipiirijarrut ja kyllä se pysähtyminen hoituu ilman käsijarrua vikatapauksessakin. Tietysti jos käy ihan äärimmäisen huono tuuri, niin silloin käsijarru voi olla tarpeen.

Vauhdissa käsijarrua on viimeksi tarvinnut n. 25 vuotta sitten kun piti näyttää pimuille rallinajotaitoja.

Tietenkin tuo katsastusmiehen kokeilutapa vaatii renkaan pyörimisen. Mutta ei siinä rumpu ehdi paljoa kulua ;)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Teutori - 11.11.2011, 18:38:01
Ei sellaista ookkaan, mutta olishan se kiva, jos se pysäyttääs auton :D
Mutta yhtäkaikki..  kyseisen auton käsijarrukengät on kyllä olleet jo rikki ennen jarrudynotestiä, ei siitä mihinkään pääse.
:2funny: joo, noinhan se menee, mutta kun nyky auton " kässäri " on "seisontajarru",,,,, 8) tulee ikävä kunnon takavetoisia tuolta vuosikymmenien takaa, joilla tosiaan sai käännettyä auton kurviin kunnolla käsijarrulla  :'(
Nythän tuo Vollenkin on pelkästään seisontajarru,,ei kestä repiä paljon muuten kun katsastuksessa kerran vuoteen.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Teutori - 11.11.2011, 18:41:30


Tietenkin tuo katsastusmiehen kokeilutapa vaatii renkaan pyörimisen. Mutta ei siinä rumpu ehdi paljoa kulua ;)
No, ei siinä rumpu kulukkaan, vaan käsijarrukenkien pinnat irtoaa  ;),,,,tuohan on " seisontajarru"  :)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Jouk - 15.11.2011, 09:37:32
eipä se katsastuksen moka ollut, se kitkapintojen irtoaminen olisi ollut täysin vääjäämättä edessä pian jokatapauksessa.
Ja muutenkin, seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana, se ei tarkoita tokikaan äkkinäistä jarrun lukkoon vetämistä kahvasta niin paljon, kuin hampaista lähtee.
No höpöhöpö.

Jos tämä sinun itse kuvittelemasi fantasia olisi totta, niin aika harva mersu tai uusi VAGgine pääsisi katsastuksesta läpi. Noissa kun ei ole kovin perinteistä "käsijarrua"; mersussa se perinteinen jalkaversio ja esim. Passatissa sähkölinen seisontajarru. Lopputulos noitten päällelaittamisesta kesken vauhdin on, noh sanotaanko "mielenkiintoinen"... ::)

Lisäksi merkistä ja mallista riippuen käsijarrun vetäminen kesken ajon saa esim. ajonvakautuksen vikatilaan (näin mm. vuosituhannen vaihteen Mazdoissa, ESP vikavalo palaa samantein kun iskee vauhdissa "käkkärin" päälle vaikka 626:ssa jossa luistonhallinta).

Ja voin melkein lyödä vetoa että saan pinnat irti mistä tahansa samanikäisestä Volvosta kunhan pääsen tarpeeksi "hinuttelemaan" jarrudynolla... :P
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: (Miksu) - 15.11.2011, 16:56:05
No höpöhöpö.

Jos tämä sinun itse kuvittelemasi fantasia olisi totta, niin aika harva mersu tai uusi VAGgine pääsisi katsastuksesta läpi. Noissa kun ei ole kovin perinteistä "käsijarrua"; mersussa se perinteinen jalkaversio ja esim. Passatissa sähkölinen seisontajarru. Lopputulos noitten päällelaittamisesta kesken vauhdin on, noh sanotaanko "mielenkiintoinen"... ::)

Lisäksi merkistä ja mallista riippuen käsijarrun vetäminen kesken ajon saa esim. ajonvakautuksen vikatilaan (näin mm. vuosituhannen vaihteen Mazdoissa, ESP vikavalo palaa samantein kun iskee vauhdissa "käkkärin" päälle vaikka 626:ssa jossa luistonhallinta).

Ja voin melkein lyödä vetoa että saan pinnat irti mistä tahansa samanikäisestä Volvosta kunhan pääsen tarpeeksi "hinuttelemaan" jarrudynolla... :P

No höpöhöpö itsellesi senkin höpsö
Sanoinko tosiaan epäselvästi, että sitä ei tarvi vetää hampaat irvessä (lukkoon saakka)  eikä etenkään vauhdissa se olisi tyhmää??.. dyno on sitten ihan eri juttu, kuin se vauhti, mitä itse kuvittelet tässä ajettavan
Jalkatoimisissa on ymmärtääkseni aina se käsikahva, josta voi estää sen polkimen lukituksen
Sähköversioissa taasen löytyy monen monesta autosta vaiheistettua voimaa, mikäli pyörät pyörii, 1 kliksautus on voima x1, toinen kliksaustus on voima x2 jne..
Dynolla ei oo vielä yhdestäkään ajonvakautusherjaa syttynyt, niiden aktivoituminen kun normaalisti vaatii muutaman kilometrin tunnissa olevan ajonopeuden ja yleensäkkin se herja katoaa kyllä, kun vika poistuu tai auto käynnistetään uudelleen, eli mitään vahinkoa ei valojen syttyminen saanut aikaan, vaikka se auton omistajasta saattoi pahalta tuntuakkin, kun valo hetken siellä killitti.

Tuohon sun viimeiseen lauseeseen kyllä pitää sanoa että heh heh..   oliko vielä niin, että kun sulle annetaan plasmaleikkuri ja tarpeeksi aikaa, niin saat melkein mitä vain tuhottua, jopa sen metrin ratakiskon pätkän?
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Jouk - 16.11.2011, 11:13:11
Sanoinko tosiaan epäselvästi, että sitä ei tarvi vetää hampaat irvessä (lukkoon saakka)  eikä etenkään vauhdissa se olisi tyhmää??.. dyno on sitten ihan eri juttu, kuin se vauhti, mitä itse kuvittelet tässä ajettavan

Sanoit että:
Ja muutenkin, seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana, se ei tarkoita tokikaan äkkinäistä jarrun lukkoon vetämistä kahvasta niin paljon, kuin hampaista lähtee.
... johon totesin että on oma fantasiasi jos kuvittelet että katsastus (tai joku muu instanssi) vaatii että auto "täytyy kyetä pysäyttämää vauhdista".

Mikä tuossa on epäselvää? (Jos yritit sanoa että tämä on vain sinun mielipiteesi asiasta, niin joo - kyllä se sillon oli täysin epäselvästi sanottu tuossa katsastus-jutun yhteydessä...)


Btw, miksi seisontajarrulla pitäisi kyetä pysäyttämään nykyaikainen auto - vai puhutko vain Volvoista? Onko näissä jotenkin toimimattomat jarrusysteemit jossa kaikki jarrut menee vuodon, tms takia? Ja tosiaan, missä seisoo mustaa valkoisella tuosta auton pysäyttämisvaatimuksesta seisontajarrulla? ::)

Itse en käytä vauhdissa käsijarrua kummassakaan autossa; Volvossa noiden jarrupintojen heikkouden takia enkä VAGgineessa sen takia että takapäästä lähtee veto kun iskee käsijarrun nelarissa päälle (kaasulla on paljon hauskempaa pelleillä talvella ;D ).
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: (Miksu) - 16.11.2011, 21:20:39
Sanoit että:... johon totesin että on oma fantasiasi jos kuvittelet että katsastus (tai joku muu instanssi) vaatii että auto "täytyy kyetä pysäyttämää vauhdista".

Mikä tuossa on epäselvää? (Jos yritit sanoa että tämä on vain sinun mielipiteesi asiasta, niin joo - kyllä se sillon oli täysin epäselvästi sanottu tuossa katsastus-jutun yhteydessä...)


Btw, miksi seisontajarrulla pitäisi kyetä pysäyttämään nykyaikainen auto - vai puhutko vain Volvoista? Onko näissä jotenkin toimimattomat jarrusysteemit jossa kaikki jarrut menee vuodon, tms takia? Ja tosiaan, missä seisoo mustaa valkoisella tuosta auton pysäyttämisvaatimuksesta seisontajarrulla? ::)

Itse en käytä vauhdissa käsijarrua kummassakaan autossa; Volvossa noiden jarrupintojen heikkouden takia enkä VAGgineessa sen takia että takapäästä lähtee veto kun iskee käsijarrun nelarissa päälle (kaasulla on paljon hauskempaa pelleillä talvella ;D ).


Mistä ihmeestä sä haluat mustaa valkoisella? Luitko edes tätä keskustelua, ennen kuin aloit hakkaamaan näppäimistöä?
Koitas nyt vielä kerran lukea tämä keskustelu ihan alusta, jatka vasta sen jälkeen tuota jauhantaasi.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Soakki - 03.02.2013, 23:03:56
Huomasin itseni siteerattuna aloitusviestissä ja arvioisin kirjoitushetkestä olevan noin 3v. Käsijarru toimii edelleen täydellisesti näillä alkuperäisillä osilla :)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: jip59 - 03.02.2013, 23:40:41
No höpöhöpö.

Jos tämä sinun itse kuvittelemasi fantasia olisi totta, niin aika harva mersu tai uusi VAGgine pääsisi katsastuksesta läpi. Noissa kun ei ole kovin perinteistä "käsijarrua"; mersussa se perinteinen jalkaversio ja esim. Passatissa sähkölinen seisontajarru. Lopputulos noitten päällelaittamisesta kesken vauhdin on, noh sanotaanko "mielenkiintoinen"... ::)

Lisäksi merkistä ja mallista riippuen käsijarrun vetäminen kesken ajon saa esim. ajonvakautuksen vikatilaan (näin mm. vuosituhannen vaihteen Mazdoissa, ESP vikavalo palaa samantein kun iskee vauhdissa "käkkärin" päälle vaikka 626:ssa jossa luistonhallinta).

Ja voin melkein lyödä vetoa että saan pinnat irti mistä tahansa samanikäisestä Volvosta kunhan pääsen tarpeeksi "hinuttelemaan" jarrudynolla... :P
Taitaa muuten vieläkin lukea "lakikirjoissa" jotka säädöksissään autoihin vaatii että henkilöauossa on oltava hydrauliset kaksipiirijarrut ja lisäjarruna mekaanisesti toimiva seisontajarru jota voi käyttää hätätilanteessa pysäyttämiseen jos nestejarrut eivät toimi.
Tuohon pykälään vedoton ovat katsurit myös seisontajarrun rullilla testanneet.
Tosin viimeisintä tietoa ei asiasta ole koska joihinkin nykyautoihin on käsijarrukahvan ja pyörien väliseen ketjuun sotkettu sähköjohtoja lisäämään toiminnan epävarmuutta. >:(
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: mulugren - 05.02.2013, 22:18:40
Tulikin jo toisessa ketjussa kommentoitua että autojen käsijarrut on taantunu. 70-luvun kiesien kanssa sai joka katastukseen repareerata käsijarrua. Niiden saakelin väkäspyörien lipsuttelut muistaa ikuisesti;-) ja nyt sitten kun on tätä moternia tekniikkaa alla niin.. käsijarru ei ota kunnolla (huokaus). Rempattu vajaa vuosi sitten merkkihuollossa, jee
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: jampattelija - 17.08.2015, 07:54:52
Mites testaako ne katsastuksessa käsijarrun pidon taaksekkinpäin vai pelkästään eteenpäin?
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: anssi68 - 17.08.2015, 08:15:56
Mites testaako ne katsastuksessa käsijarrun pidon taaksekkinpäin vai pelkästään eteenpäin?

Eteenpäin..
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Juhizz - 17.08.2015, 11:05:15
Rullat pyörii aina niin että renkaat pyörii menosuuntaan. Siis eteenpäin :)

Onko katsureilla tiedossa ja / tai onko heitä kukaan "ohjeistanut" että Volvoissa nuo kärmärit on vähän niin ja näin? Vai veteleekö ne surutta ja paukahtaa jos paukahtaa?
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: anssi68 - 17.08.2015, 11:22:03
Rullat pyörii aina niin että renkaat pyörii menosuuntaan. Siis eteenpäin :)

Onko katsureilla tiedossa ja / tai onko heitä kukaan "ohjeistanut" että Volvoissa nuo kärmärit on vähän niin ja näin? Vai veteleekö ne surutta ja paukahtaa jos paukahtaa?

Viime kerralla piti sanoa, ettei testata rullilla, vaan aja edessä olevalle luiskalle ja katso pito siinä..

Kyllä piti rullien kautta viedä ja ei mukamas pidä tarpeeksi=hylky..

En hyväksynyt sitä ja sanoin ottavani konttorin päällikön juttusille, kummallisesti alkoi käsijarru pitää..

Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva, että volvolta on tullut jossain vaiheessa tieto "pysäköintiavustimen" eikä käsijarrun toiminnan testaamisesta katsastuksessa..
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: mulugren - 18.08.2015, 00:05:25
Viime kerralla piti sanoa, ettei testata rullilla, vaan aja edessä olevalle luiskalle ja katso pito siinä..

Kyllä piti rullien kautta viedä ja ei mukamas pidä tarpeeksi=hylky..

En hyväksynyt sitä ja sanoin ottavani konttorin päällikön juttusille, kummallisesti alkoi käsijarru pitää..

Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva, että volvolta on tullut jossain vaiheessa tieto "pysäköintiavustimen" eikä käsijarrun toiminnan testaamisesta katsastuksessa..

Merkillistä että kun suomi on ihan tässä naapurissa ja ihan asialliset määrät täällä Volvoja myyty niin miten ei ole menny palaute perille. Että käsijarru sucks, korjatkaa ennenkuin joku jenkkimuori loukkaa ihtensä ja sitte saatte juosta. Tämä suomen katastushan on käsijarrulle melkoinen happotesti. Lienekö missään noin penkitetään käytettyjä
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Häkämies - 21.09.2015, 15:05:15
No nyt on menty sitten pidemmän kaavan mukaan. Hylky tuli käsijarrusta. Vaihdon uudet kengät ja noin takapuolituntumalta pito ei parantunut yhtään.

Mitäs nyt sitten. Sitä H-n pohjaako tosiaan täyttämään, kuten tuolla aikaisemmin neuvottiin? Eikä mitään muuta ole tehtävissä?

Syynä ei ole vajerin jumittaminen, sillä takapyörien ollessa ilmassa jo ihan kevyt kahvan nosto saa takaset jäykän tuntuisiksi ja molemmat pitävät suunnilleen saman verran. Kun pienessä vauhdissa kahvasta kiskoo, auto pysähtyy hitaasti. Riittää pitämään sellaisessa pienessä kumpareessa nipin napin mutta ei varmasti missään rampissa tai vastaavassa. Konttorilla piti vain kuskinpuoleinen, toinen puoli tuskin nimeksikään. Rummut eivät mielestäni ole urautuneet, mutta halkasijasta en tiedä. Pito takaperin vaikuttaisi olevan paljon parempi kuin eteen päin.

Boschin tekemät kengät laitoin uusilla jousilla. 2004 S-80 on kyse.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: mulugren - 21.09.2015, 15:53:32
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=68342.0
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Häkämies - 21.09.2015, 20:19:46
Kiitos, asia selvisi.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: looke - 12.04.2017, 13:18:21
Vanha ketju, otan riskin kuitenkin. Nahka kestää haukkuja.
Mulla ollut koko ajan harmia `´käppärin`´ kanssa vaikka automaatti onkin. Tykkään käyttää muutenkin kässäriä ja annan lasten leikkiä autossa jolloin kässäri kiskotaan tietysti silmät ristissä korviin asti.
Ole joskus leikkinyt kässärillä ja harjoitellut vanhaa jutua, kääntää auto kässärillä parkkkiin, muta vain keiloilla ja olen pari kertaa saanut osumaan.
Silloin pitää käppäri olla tosi haukkaava ja se tuntuu jotenkin epäterveeltä jopa.
Nyt taas katsurille vienti eikä käsijarrua ollut. Ajattelin josko olisi asia korjattu ja laitoin Motonetin Bosch- merkkiset ja vithuiks män. Hain  `tiskiltä` ja siellä Volvoguru kertoi että et saa futaamaan käppäriä tarvikekengillä, siis vana juttu?
No joillain varmasti saa, mutta otin sieltä ja nyt pitää molempiin suuntiin. Ongelmana kuitenkin toisen puolen lievähkö päällejääminen, irtoaa melkein kun pakittaa vähän. Häiritsee kuitenkin kun parkkiin tullessa jarrut döfää hiemän, ja pyörän napa lämpenee jonkinverran. Jarrulevyt ovat Motonet tarvike. Eteen laitan aina `tiskin`kamaa koska kestää minusta parhaiten. Eikä kayttöjarrun pitäisi jumittaa,koska äskettäin herkistetty jarrusatula. Siksi vaihdoin levytkin taas, kun nakkelissa ollut satula oli kuluttanut urille.
Hain äskettäin Ruotsista uudemman v.2006- mallin kaasupolttimen ja siinä tuntuu käsijarru toimivan erittäin hyvin.
Meidän katsuri ainakin käsittelee erittäin rujosti ja vetää voimiensa takaa koko keholla käsijarrun päälle? Kyllähän sen pitää se kestää kuitenkin.  :buck2:  :)
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Jaska71 - 12.04.2017, 16:14:20
No itsekin jouduin laittamaan kaikki käsijarruhilut leimalle, juurikin Boschin kengät yms. Motonetista. Pirun hyvä tuli, myös katsurin mielestä.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: mulugren - 12.04.2017, 18:15:05
No itsekin jouduin laittamaan kaikki käsijarruhilut leimalle, juurikin Boschin kengät yms. Motonetista. Pirun hyvä tuli, myös katsurin mielestä.

Juuh, mutta vuoden päästä ainakin minä sain jo säätöpulikkaa tälläillä paikoilleen Boschien kaveriksi..

Auton kun ostin niin oli sinisellä laitettu käsijarru kuntoon. Pari katsastusta meni niillä ja sitten olikin jo remonttia tiedossa eli kolmatta ei mennyt enää. Se niistä orggis käsijarruosista..

Edit: tuosta katsurin kahvan kiskomisesta tuli mieleen että näiden mk2 Volvojen kahvaa kun kovemmin kiskoo niin pahaa tekee. Pitäis kieltää vanhusten moinen rääkkäys :idiot2:
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Jaska71 - 12.04.2017, 18:18:56
Noh, eihän mikään nyt ikuista ole ;) Kun systeemi on susi niin eihän siltä nyt mitään erityistä kestävyyttäkään voi odottaa.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: rampe13 - 12.04.2017, 18:41:51
Hyvin on pelannut vuodesta toiseen. Orkkis levyt ja kengät. Linkut olen herkistänyt kun tarkastin. Huonommin noi levyyn vaikuttavat käkkärit on pelannut. Satulat jumittuu niissä
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.04.2017, 22:59:47
Käsijarruahan ei tulisi kiskoa ainakaan mk2 V70 autoissa turhaan, jottei tule kalliimpaa remonttia kun kengät lähtee "liikkeelle"
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Ribbe - 13.04.2017, 14:00:17
Käsijarruahan ei tulisi kiskoa ainakaan mk2 V70 autoissa turhaan, jottei tule kalliimpaa remonttia kun kengät lähtee "liikkeelle"
En tiedä onko V70 erilainen kuin S60:ssä. S60 kiskoin päivittäin käsijarrua sen reilun 6 vuoden ajan mitä se oli minulla. Melkein 100tkm kesti Volvon omat palat. Silloinkaan ei jarrut vielä jumittunut, mutta pinnat oli jo irti.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Ossi66 - 13.04.2017, 14:49:18
En tiedä onko V70 erilainen kuin S60:ssä. S60 kiskoin päivittäin käsijarrua sen reilun 6 vuoden ajan mitä se oli minulla. Melkein 100tkm kesti Volvon omat palat. Silloinkaan ei jarrut vielä jumittunut, mutta pinnat oli jo irti.

Eihän se ole turhaa, jos aina pysäköidessä käyttää käsijarrua. Auton liikkuessa ei kannata käyttää, jos haluaa välttyä ongelmilta.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: mulugren - 14.04.2017, 07:54:09
Hyvin on pelannut vuodesta toiseen. Orkkis levyt ja kengät. Linkut olen herkistänyt kun tarkastin. Huonommin noi levyyn vaikuttavat käkkärit on pelannut. Satulat jumittuu niissä

Omat kokemukset täysin päinvastaiset. Eikai näiden Volvojen käsijarrua surkeampaa laitosta ole olemassakaan ja monenlaista on tullut nähtyä ja korjattua. Minulla on tällä hetkellä myös pirssi jossa käsijarru ottaa levyyn ja siinä saa takapyörät lukkoon vaikka kuivalla asfaltilla. Erittäin napakka ja hyvä tuntuma. Kolmaskin auto löytyy jossa käsittääkseni käsijarru rummulla (en ole varma kun ei ole tarvinut rempata) ja siinäkin käsijarru toimii mainiosti. Kyseinen auto on 10v vanha ja kolmattasataa tuhatta ajettu Kia ceed :2funny:
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: hessua - 03.10.2017, 11:02:01
Sen verran vaan vinkkiä tähän mk2 käsijarruhommaan että kannattaa laittaa 850 tai ykköskoppasesta v70 se säätötanko sinne käsijarruun sen kiinteän yhdystangon tilalle. Helppo säätää sitten eikä tarvii ostaa kalliita merkkiliikkeen kenkiä.
Ja jos sattuu vaikka kuten itselleni, että reissussa alkaa käkkäri jumittaa, niin helppo säätää yks renkaan Pultti irrottamalla hihnoja etemmäs rummusta, ei tarvi tien päällä koko jarrua purkaa!
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: Mustalaatikko - 03.10.2017, 11:17:58
Onko se motonetin säätöpala yhtä hyvä kuin tuo mk1:stä otettu?

Oli se mk2:n käkkäri onneton tai ei, niin 2013 on mulla kengät merkkihuollossa laitettu, 100tkm ajettu siitä ja vaijeria pari kertaa kiristetty, venettä laskettu ja nostettu, aina käytetty pysäköidessä ja kaikki toistaiseksi toiminut ja mennyt leimasta läpi. Käkkärikäännöstä en kyllä kokeilisi.
Otsikko: Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
Kirjoitti: hessua - 04.10.2017, 13:43:26
Eikö tuo liene motonetin palikka samanlainen.
Mullaki kyllä volvon käsijarrut pelannu pääasiallisesti ilman minkäänlaisia ongelmia.
Minunki mielestä ne satulaan ympätyt käsijarrusysteemit on ihan sysipaskoja. Aikoinaan niitä sai joka katsastukseen rassata.