Kulkukoira  Proturbo

S60 Öljytikusta höyryä/savua, hukkaa öljyä, huohotin tukossa?

  • 14 Vastauksia
  • 27932 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Päätinpä aloittaa uuden ketjun kun autoa on tullun vähän enemmän tutkittua.
Auto siis Volvo S60 2.4i vm2001 jolla ajettu 250tkm.

Öljyä katoaa mittatikusta noin puolet 1500-2000km ajolla.

Jäähdytinnesteet puhtaat eikä lisäänny.  :)

Kun kone on käynnissä ja nappaa öljytikun pois niin tulee höyryä/savua tikusta.
Jos pistää muovin siihen reiän päälle alkaa muovi pullistumaan. Eikö pitäisi imea kuopalle se muovi?

Voisiko tästä olettaa, että huotin on tukossa? Parilla korjaamolla ei uskotta, että vika olisi venttiilivarren
kumeissa vielä noilla kilometreillä. Yhteenkään volvoon ei heillä ollut vaihdettu niitä.
Tuttu mekaanikko ei uskonut myöskään noihin kumeihin. Epäili huohotinta..

Mitenkä tämän auton huohotin nyt sitten puhdistetaan? Mitä siihen tarvitaan?
Imusarjan vissiin joutuu käyttään pois? Siihen siis tiiviste. Löytyy todella huonosti
tietoa näiden huohotin ongelmista ja niiden korjauksista.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2013, 18:38:06 kirjoittanut zemex »

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Ottamatta kantaa siihen onko vika huohottimessa tai jossain muualla: omaani (samanlainen auto) vaihdoin huohottimen toissa keväänä koska oletin sen olevan tukossa. Entistä huohotin en ensin tukinut vaan laitoin vähemmän ajetusta toisen tilalle. Myöhemmin ilmojen lämmettyä ihmetys oli aikamoinen kun tutkiessani tuota entistä huohotinta valui sieltä arviolta desi vettä. Ilmeisesti pakkasten aikaan sinne tiivistyy kosteutta ja se sitten jäätyy. Tähän varmasti vaikuttaa se että ajan aika lyhyitä matkoja jolloin kone ja ympäristö ei ehdi lämmetä/kuivaa kunnolla. Sitä huohotinta ei voi särkemättä purkaa jolloin sen sielun tutkimiseen piti käyttää rälläkkää. Sisällä on yllättäin säiliö ja kalvoventiili.

Niin ja irroitus ei vaativa homma ole, aikaa vievä kylläkin. (kaasuläppä irti, kaikki letkut imusarjasta irti, suuttimet ylös jossei ole suutin putken irroituskalua, imusarja irti ja huohotin irti). Aikaa meni n.5 tuntia rauhallisesti tehden.

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Ottamatta kantaa siihen onko vika huohottimessa tai jossain muualla: omaani (samanlainen auto) vaihdoin huohottimen toissa keväänä koska oletin sen olevan tukossa. Entistä huohotin en ensin tukinut vaan laitoin vähemmän ajetusta toisen tilalle. Myöhemmin ilmojen lämmettyä ihmetys oli aikamoinen kun tutkiessani tuota entistä huohotinta valui sieltä arviolta desi vettä. Ilmeisesti pakkasten aikaan sinne tiivistyy kosteutta ja se sitten jäätyy. Tähän varmasti vaikuttaa se että ajan aika lyhyitä matkoja jolloin kone ja ympäristö ei ehdi lämmetä/kuivaa kunnolla. Sitä huohotinta ei voi särkemättä purkaa jolloin sen sielun tutkimiseen piti käyttää rälläkkää. Sisällä on yllättäin säiliö ja kalvoventiili.

Niin ja irroitus ei vaativa homma ole, aikaa vievä kylläkin. (kaasuläppä irti, kaikki letkut imusarjasta irti, suuttimet ylös jossei ole suutin putken irroituskalua, imusarja irti ja huohotin irti). Aikaa meni n.5 tuntia rauhallisesti tehden.

Onko sille huohottin värkille joku toinen nimi? Ei tunnu kovin helposti löytyvän.
Missä hinnoissa ne pyörii ylipäätänsä?

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
On, se on nimeltään PCV Breather.

Tässä video-ohje, jossa sen vaihto tehdään vähän vanhempaan volvoon. Aika samalla tavalla se kai menee näissä vähän uudemmissakin:
https://www.youtube.com/watch?v=otzkZ_f3Y3s

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia kovasti neuvoista jospa tämä tästä iloksi muuttuis.  :-[ :)
Sunnuntaina olisi tarkoitus puhistaa tuo systeemi tai laittaa uutta tilalle.
Jos joku osais sanoa varaosanumeroa tai mistä tuota ylipäätänsä löytää niin olisin kiitollinen.

Käsitykseni vissiin on kuitenkin oikein, että ei pitäisi puhaltaa tikun reiästä kun on kunnossa?
Vaan pitäisi ennemminkin imeä kun laittaa kelmua/muovia tikun reiän päälle. Eikä vissiin
pitäisi nousta savua reiästä?

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Sinisen tiskille kyseleen niin tulee oikeat osat.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa 740suorakulma

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
tiedä noista foordeista, mutta omassa jääty huohotin, korjaus: nostin öljytikkua 1 cm..

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Öljyloukuksi jotkut sitä huohotisäiliötä kutsuivat, tiedä sitte onko oikea nimitys. Ja unohtui tuosta purettavien osien listalta flekti, se on myös otettava pois tieltä.

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Wetteriltä tilattu osat ja tulee toivottavasti perjantaiksi.
Osa on siis öljyloukku ja hintaa oli 57€

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Jos tässä kuitenkin joutuu vaihtamaan, venttiilinvarren kumeja tai männän renkaita niin saa antaa vinkkejä korjaamoista oulun seudulla. Jossa tämä onnistuisi edullisesti tai jos jollakin on mahdollista ryhtyä hommaan. Maksan kyllä vaivanpalkkaa.  :)

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Tänään aamulla tuli tehtyä tämä homma. Entisestä öljyansasta vuosi vettä ja muuta mönjää.
Alin rööri oli ihan limaa täynnä. No paikkojen puhdistus ja uusi pönttö tilalle. Uusia letkuja en vaihtanut
koska olivat ihan hyvät ja lähti puhdistamalla kaikki sonta. Samalla tuli puhdistettua imusarjaa vaikka ei
juuri likaa ollut. Myös kaasuläppäkotelo tuli samalla puhdistettua.

Nyt ei öljytikun reiästä tullut savua eikä se puhaltanut. Imi kun laitti muovipussin päälle.
Auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti eikä kuulosta siltä, että kuin hengittäis hankalasta.  ;D
Vastaa paljon paremmin kaasuun nyt. Öljyn syönnistä en vielä tiedä kun ehtinyt vasta 50km
ajaa tuon jälkeen. Aikaisemmin alkoi savua tulemaan tikusta heti kun moottori pikkasen lämpesi.
Nyt ei mitään 50km jälkeen tullut.

Hommahan meni tuossa S60 näin.

- Bensatukin suojapois, suuttimien liittimet irti, tukille menevä polttoaine putki pois, bensatukki irti.
- Kaasuläpän ja moottorisuodattimen välinen putki pois.
- Imusarjasta irti letkut ja sitten imusarja irti. Kaasuläppä pois niin helpottaa nostamista.
(Huohotin letku ja poltoaineputki pujotellaan imusarjan välistä.
- Sittenhän se öljyansa jo näkyykin.
- Entinen pois ja uusi tilalle.
- Sitten vaan kasataan päin vastaisesti.  ;)

Eikä tarvi flektiä ottaa pois ainakaan vaparissa.

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Tänään aamulla tuli tehtyä tämä homma. Entisestä öljyansasta vuosi vettä ja muuta mönjää.
Alin rööri oli ihan limaa täynnä. No paikkojen puhdistus ja uusi pönttö tilalle. Uusia letkuja en vaihtanut
koska olivat ihan hyvät ja lähti puhdistamalla kaikki sonta. Samalla tuli puhdistettua imusarjaa vaikka ei
juuri likaa ollut. Myös kaasuläppäkotelo tuli samalla puhdistettua.

Nyt ei öljytikun reiästä tullut savua eikä se puhaltanut. Imi kun laitti muovipussin päälle.
Auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti eikä kuulosta siltä, että kuin hengittäis hankalasta.  ;D
Vastaa paljon paremmin kaasuun nyt. Öljyn syönnistä en vielä tiedä kun ehtinyt vasta 50km
ajaa tuon jälkeen. Aikaisemmin alkoi savua tulemaan tikusta heti kun moottori pikkasen lämpesi.
Nyt ei mitään 50km jälkeen tullut.

Hommahan meni tuossa S60 näin.

- Bensatukin suojapois, suuttimien liittimet irti, tukille menevä polttoaine putki pois, bensatukki irti.
- Kaasuläpän ja moottorisuodattimen välinen putki pois.
- Imusarjasta irti letkut ja sitten imusarja irti. Kaasuläppä pois niin helpottaa nostamista.
(Huohotin letku ja poltoaineputki pujotellaan imusarjan välistä.
- Sittenhän se öljyansa jo näkyykin.
- Entinen pois ja uusi tilalle.
- Sitten vaan kasataan päin vastaisesti.  ;)

Eikä tarvi flektiä ottaa pois ainakaan vaparissa.


Muistin varmaan sitten väärin tuon flektin irroituksen tarpeellisuuden, hyvä että oikasit.

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Mikä letku muuten tulee siihen öljyloukun päällä olevaan pyöreän osan sisältävään liitäntään? (koneen päältä lähtevä vai imusarjan päässä oleva). Tällä haen sitä että toinen noista letkuista (se joka ei mene siihen pyöreän osan liitäntään) menee suoraan siihen säiliöön ja ehken sitä kautta vois koittaa putsata sitä säiliötä. Meinaan jos tulevaisuudessa menee uudestaan tukkoon

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Mikä letku muuten tulee siihen öljyloukun päällä olevaan pyöreän osan sisältävään liitäntään? (koneen päältä lähtevä vai imusarjan päässä oleva). Tällä haen sitä että toinen noista letkuista (se joka ei mene siihen pyöreän osan liitäntään) menee suoraan siihen säiliöön ja ehken sitä kautta vois koittaa putsata sitä säiliötä. Meinaan jos tulevaisuudessa menee uudestaan tukkoon

Muistaakseni imusarjan päässä oleva. En ihan tarkkaan muista kun kaveri teki remontin suurimmaksi osaksi
ja ite olin henkisenä tukena.  :)

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Nostetaanpa vanhaa aihetta, kun itselläkin oli tuprutti savua/höyryä mittatikun reiästä, mutta sen sai kuntoon avaamalla tukkeutuneen nipan ja putken imusarjan alta.

Eli vähenikö öljynkulutus tuon öljyloukon vaihdon jälkeen ja huohotuksen tultua kuntoon vai löytyikö kulutukseen mahdollisesti joku muu syy?
Volvo - Ihanan kallista...

 

Autoracing  KL-varaosat