EGR:n ollessa auki, tulee moottorista papattava kumea ääni, voisikohan olla sellaista..
(Muutin viestisi otsikkoa kuvastamaan enemmän viestisi aihetta)
V70 D5 Summum -06 ilmoittautuu papatusjoukkoon. Todella kumea papatus kuuluu eritoten tyhjäkäynnillä, etenkin kun nousee ulos sitä oikeen kuuntelemaan. Käsittääkseni EGR:n kuuluisi olla silloin kiinni, joten tämä teoria on poissuljettu (ellei se vuoda). Heti kun antaa vähän kierroksia, papatus loppuu. Kone on 270tkm ajettu ja epäilen että ongelma liittyisi jotenkin imusarjan karstoittumiseen jonka suurin syyllinen tuo EGR-venttiili on. Mainittakoon vielä että koneeseen on vaihdettu 220tkm kohdalla sinisellä EGR. Muistin vasta autoa hakiessa kysyä että kai ne vähän sitä imusarjaa tajusivat rassata, mutta ei kuulema kuulu työnkuvaan. Luin ohimennen täältä palstoilta että on olemassa imusarjan puhdistussprayaineita, pitäisi varmaan perehtyä aiheeseen tarkemmin.
Jakopäähihnan vaihdoin yhteydessä joulukuussa pyysin sinisellä selvittämään mistä lisä-ääni johtuu ja kuulemma venttiilien nostimista, että on ollut aiempi hammashihnan jako hampaan pielessä (hihna hypännyt) ja siksi alkanut ääntelemään. 3000€ korjausarvio (pah). En ihan niele sitä syyn selitykseksi kun ääni on niin kierroslukuriippuvainen ja muillakin ihan samaa ongelmaa. Ääni ei kuulemma ollut erityisen paha ja sellainen vinkki tuli sieltä myös että kannattaa pitää tuoreet öljyt koneessa. Vaikka öljyt ovatkin longlifet niin on niillä Volvon takseillakin 20tkm välein huolto. Öljyn- ja öljynsuodattimen patruunanvaihto on helppo tehdä D5 koneeseen itse öljypumpun avulla konehuoneen puolelta enkä ole kokenut niitä johtoja ja muoveja siinä patruunan päällä mitenkään turhan ongelmallisiksi, kyllähän ne vaihdettaessa joustaa. Pari kertaa vuodessa aion jatkossa vaihtaa nuo öljyt.
Mutta jos joku keksii syyn papatukselle niin mielellään sen poistais niin ei tarvitse häpeillä muuten laatuauton "tyhjäkäyntiääniä".