Moro!
Aikaa on kulunut ja mun on jotenkin aika hankala ymmärtää että Volvon omassa varsinkin viisipyttyisessä olisi näin räikeä materiaali ongelma?
Mulla ei ole Diesel-Volvosta metrinkään kokemusta mutta Bensavolleja on kolme koska näistä pirulaisista ei päse eroon.
MK-1 jolla taivallettu 360000 ahtamaton tinafemma. Käy hiirenhiljaa, tuskin kuulee että käy. ainoa ääni lähtee ilmastoinin kompurasta joka helisee vapaana pyöriessään varsinkin.
MK2 bifuel vm.2006 300000km vedetty ja naksuttaa hiljaa tyhjäkäynnillä mutta ei häikkää. Sitten Bifuel vm2011 eli MK-3 joka 2.5 tinafemma ahdettu.
Käy hiljaa mutta ei suhise kuten tämä mun favoritmosa 10 venttiilinen tinavitonen.
Mun pointti on nämä oudot öljyt 0w jotain ja toi älytön 30000 km vaihtoväli. Näistä jo puhutaankin monessa posta70 ksessa mutta toi komekybää futaa jos ajetaan matkaa enimmäkseen.
Olen haastellut asiasta usealla korjaamolla ja esim pian 30 v. Öljyhetki/Vianor mestassa öljyjä vihdellut ja remppaa tehnyt kaveri tuomitsi suoralta kädeltä nämä Long Life jutut.
Ovat availleet etenkin japanilaisia losahtaneita Mitsuja, Toyotia jne. ja noin 70 v. yhteinen asentajakokemus kertoi mulle että öljypohjat paksussa mustassa mönjässä joka erittäin tiukkaan kerrostunutta etenkin öljypumpun ritilän ympärillä.
Linja on pitänyt ja tämä firma suosittelee asiakkailleen tiuhempaa vaihtoväliä nyrkkisääntönä vähintään kerran vuodessa.
joten olisi mielenkiintoista nähdä oikein tutkittuna mikä syy todella on? Tosin ongelman yleisyys viittanee myös materiaaliongelmaan mikä on mulle kyllä karvas pala. Volvohan on tunnettu etenkin moottoreistaan ja niiden kestävyydestä.
Laitoin kerran mielenhäiriössä Motoneti Motox öljyä ja se oli katastrofi. Hydraulit eivät täyttyneet millään ja kone piti kauheaa mekkalaa kunnes lämpeni. Palasin Mobiloiliin ja taas kuuluu sametinpehmeää suhinaa. Laatuvaikutelma oikein rynnii iholle.
Jospa Kiina johtaja on tehnyt kuten Davidson aikanaan päättäessäään viivyttää alumiinisylintereihin siirtymistä ja siinä meinasi keikahtaa koko HooDee 60 luvun 70 -luvun vaihteessa Nipponin viedessä markkinat.