Carcom Oy  Elekma

S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa

  • 10 Vastauksia
  • 4999 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zeroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Moro,

Ajattelin kysellä otsikon mukaiseen ongelmaan neuvoa ammattilaisilta.

Eli ajaessa 100 km/h +/- 10km/h alkaa kuulumaan kuskin puolelta edestä matala"taajuista" ulinaa. Ulina alkaa hieman yli 80km/h nopeudessa ja hieman hiljenee, kun nopeus yltää noin 110 - 120 km /h.

Kuten itsekin epäilin ja monessa VRCF:n threadissä luki, että vika on todennäköisesti pyörän laakeri. Vaihdatutin laakerin (samalla toki pyörännavan), mutta ulina jatkuu edelleen.  ???

En tiedä voiko ulina tulla talvirenkaista, koska ulina ei muutu ajaessa märällä, kuivalla tai uudella asfaltilla.

Pajalla ainakin sanoivat että silmämääräisesti vetonivelessä ei olisi vikaa ja tarkistivat myös vaihteistolaatikon öljyt, jos sieltä kantautuisi jotain ääntä. Eikä löytynyt mitään. Eivätkä osanneet edes epäillä äänen lähdettä, kerta olivat jo laakerinkin vaihtaneet aikaisemmin.

Mittarissa 310k km

Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa ja jos on niin ottaisin kiitollisena vastaan vinkkejä. Mukava olisi vaihtaa joku kulunut osa ennekuin mahdollisesti mitään isompaa hajoaa.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

-Tero
« Viimeksi muokattu: 04.03.2014, 09:45:30 kirjoittanut Zeroy »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #1 : 03.03.2014, 15:45:29 »
.... vetoakselin tukilaakeri???? :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Zeroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #2 : 11.03.2014, 07:52:37 »
.... vetoakselin tukilaakeri???? :hello:

Okei, täytynee laittaa korvan taakse, jospa se metakka lähtis tuolta. En oo kyllä kuullu että tukilaakeri voisi pitää tuollaista ääntä, mutta mene ja tiedä nyt näistä :) Niin paljon liikkuvia osia.

Täytynee hieman odotella säiden lämpenemistä ja ihmetellä ääntä uudestaan kesärenkailla. Epäilen toisaalta että ulina ei kuitenkaan tule renkaista.

Ulina ei myöskään suurene ajaessa mutkaan, joka kielisi laakeriviasta...

Poissa jannu2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #3 : 11.03.2014, 13:11:15 »
Ettei olisi vänkärinpuoleinen laakeri? Joku vuosi sitten vein erään auton takapyöränlaakerin vaihtoon. Arvelin äänen tulevan kuskinpuolelta, mutta huollossa olivat vaihtaneet kuitenkin oikeanpuoleisen ja sillä ulina myös hiljeni.

Poissa Zeroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #4 : 12.03.2014, 07:37:46 »
Ettei olisi vänkärinpuoleinen laakeri? Joku vuosi sitten vein erään auton takapyöränlaakerin vaihtoon. Arvelin äänen tulevan kuskinpuolelta, mutta huollossa olivat vaihtaneet kuitenkin oikeanpuoleisen ja sillä ulina myös hiljeni.

Vänkärin puolen laakeri tuli vaihdettua jo reilu vuosi sitten. Tietty jos tuo ääni kulkeutuu jotenkin takalaakereista, joille ei oo vielä mitään tehty. Päätä pyöritellessä ääni kuitenkin tuntuisi kuuluvan kuskin puolelta edestä, mutta äänihän voi kantautua rakenteita pitkin melkeen mistä vaan.

Täytynee laittaa tämänkin korvan taakse. Kiitoksia.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2014, 07:40:14 kirjoittanut Zeroy »

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #5 : 12.03.2014, 08:11:36 »
helpoin konsti pois sulkea mahdollisia ääni kohteita ois kokeilemalla vaikka kesärenkaita alle hetkeksi.ja sit käytät pajalla että kokeilevat ne takanavat oisko niissä vikaa,jos ne amma miehiä niin kyl löytää viallisen laakerin.

mites noi sisälokasuojat?onko ehjät?kunnolla kiinni?voisko tulla esim tuuliääni vihellystä sieltä??

pohjamuovi kunnolla kiinni ja ehjä??

onko tuulilasi uusittu?voisko tulla huonon liimauksen seurauksena tuuliääni jostain saumasta?

tai jos käyttäis merkkiliikkeessä,yleensä ovat kohtuu amma ukkoja kyseisen merkin kanssa.käyt vaikka asentajan kanssa yhdessä ajamassa jotta ymmärtää mitä tarkoitat äänellä?
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa Zeroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #6 : 12.03.2014, 14:46:31 »
helpoin konsti pois sulkea mahdollisia ääni kohteita ois kokeilemalla vaikka kesärenkaita alle hetkeksi.ja sit käytät pajalla että kokeilevat ne takanavat oisko niissä vikaa,jos ne amma miehiä niin kyl löytää viallisen laakerin.

mites noi sisälokasuojat?onko ehjät?kunnolla kiinni?voisko tulla esim tuuliääni vihellystä sieltä??

pohjamuovi kunnolla kiinni ja ehjä??

onko tuulilasi uusittu?voisko tulla huonon liimauksen seurauksena tuuliääni jostain saumasta?

tai jos käyttäis merkkiliikkeessä,yleensä ovat kohtuu amma ukkoja kyseisen merkin kanssa.käyt vaikka asentajan kanssa yhdessä ajamassa jotta ymmärtää mitä tarkoitat äänellä?

Pohdiskelin myös tuota merkkiliikkeeseen vientiä. Yleensä oon vieny huoltoon vaan lähimmälle kohtuu hintaiselle pajalle (mitään mainostamatta), koska autolla alkaa jo ikääkin olla. Nyt kuitenkin voisi olla paikallaan, että oikeat volvomekaanikot pääsee ihmettelemään mistä ääni mahtaisi tulla. Onhan se toki kalliimpaa merkkiliikkeessä ihmetellä. Tuntuu että siellä ne on yleensä antanu noihin kosliin vain valohoitoa. Sitä pystyn antamaan kotonakin.  :)

Tuulilasi tuskin pitää ääntä, koska se on vaihdettu pari vuotta sitten, eikä vaihdon jälkeen ilmennyt mitään ääniä. Muovilokasuojat voi tietty myös ujeltaa viimassa, mutta niitä en ole tarkastellut.

Tosiaan vaihtelen sään suosiessa nuo kesärenkaat ja sitten alkaa ulinan etsiminen kissojen ja koirien kanssa.

Kiitoksia vinkistä.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #7 : 12.03.2014, 14:56:19 »
.... vetoakselin tukilaakeri???? :hello:
Niin,mulla toi oma ulina lähti, kun tukilaakeri vaihdettiin. :hello: oli aivan loppu.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #8 : 23.03.2014, 08:33:10 »
Jos etupyörän laakeri niin ääntää suoraan ja toiseen suuntaan kääntäissä mutta sitten toiseen suuntaan kääntäissä loppuu. Ja kokenut sanoo tähän suoraan kumman puolen laakeri kyseessä kun ääni loppuu. Ja eikös tämä ainakin kuulu jo pienemmilläkin nopeuksilla jos ei sitten alkava vika.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #9 : 23.03.2014, 08:54:12 »
Ei se aika aina suoraan kerro laakerin kesto ikää.. Meillä ehti olla uudet etupyöränlaakerit V70:n alla 3kk/8tkm, ja oikean puolen laakeri jo hajosi. Suoraan ajettaessa piti ihan älytöntä meteliä jo 60kmh vauhdista, mutta kaartaessa ei ollut vaikutusta koska ei olluta väljä. Onneksi osilla on yleensä 1v varaosatakuu niin saatiin vaihtokin ilmaiseksi  :)

Tuohon ääneen on monia eri mahdollisuuksia, eikä näin intternetin välityksellä voi oikeestaan kuin arvailla.
Jos etupyörän laakeri niin ääntää suoraan ja toiseen suuntaan kääntäissä mutta sitten toiseen suuntaan kääntäissä loppuu. Ja kokenut sanoo tähän suoraan kumman puolen laakeri kyseessä kun ääni loppuu. Ja eikös tämä ainakin kuulu jo pienemmilläkin nopeuksilla jos ei sitten alkava vika.

Tiellä mutkitellessa tai kaarteessa ajettaessa äänen voimistuessa, on yleensä se ulkokurvin puoleinen laakeri rikki. Eli vasemmalle kaartaessa jos ääntää, olisi oikean puolen laakeri rikki. Siis yleensä.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2014, 08:55:43 kirjoittanut kenppi »

Poissa Zeroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 man. -01, matala ulina etupyörän tuntumassa
« Vastaus #10 : 24.09.2014, 10:18:00 »
Nostetaas aihetta taas, kun oon asiaan taas palannut.

Eli onko jollain tietoa kyseisestä auton mallista, että onko noita tukilaakereita yksittäin saatavilla?

Merkkiliikkeessä vaihtavat suoraan koko vetarin sekä pelit ja pensselit, joka kustantaa öbaut 600 euroa. AD(HD) korjaamolla eivät osanneet sanoa suoraan, että onko noita tukilaakereita edes olemassa yksinään ja että koko vetopää pitäisi ensin purkaa, irrottaa tukilaakeri ja lähteä metsästämään uutta laakeria. Tässä on se ongelma, että mikäli laakeria ei löydy, niin auto voi seistä pajalla pitkäänkin, joka ei tietty ole hyvä juttu.

Onko jotain vinkkejä?

Kiitos.

-Tero

 

Futurez  Kulkukoira