Kulkukoira  Proturbo

V70 T5/2,5T tehottomuus alakierroksilla/VVT ongelmat

  • 144 Vastauksia
  • 53219 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa teukka___

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 turbo v.2005 "putputtaa"
« Vastaus #30 : 02.11.2015, 12:22:55 »
Niin ja siis tyhjäkäynnillä ilmenee.

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 tehottomuus alakierroksilla
« Vastaus #31 : 03.11.2015, 13:49:58 »
Päivitystä tähän aiheeseen.

Tehottomuusongelma palasi. Vaihdoin tcv-venttiilin. Ongelma pysyi poissa taas jonkin aikaa. Nyt on pari kertaa satunnaisesti tehnyt tuota... Ideoita?

Tällä hetkellä työn alla huohottimen putsaus (purettu ja osia odotellaan) niin katsotaan miten se vaikuttaa.
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: v70 turbo v.2005 "putputtaa"
« Vastaus #32 : 03.11.2015, 18:16:08 »
Onko hiljattain tehty jotain huoltoja tms? olisiko joku liitos jäänyt löysälle tai löystynyt? Tällaista hakuammuntaa vain kunnes joku viisaampi kysyy tarkempia ;)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: v70 turbo v.2005 "putputtaa"
« Vastaus #33 : 03.11.2015, 20:38:35 »
Bensamoottori on helppo saada putputtamaan jos jakohihnan vaihdossa pääsee nokka-akseli pyörähtämään niin että venttiili koskee mäntään. Silloin sytytyksessä osa palokaasuista paukahtaa imusarjaan. Puristuspaineen mittaus on helppo tapa tarkistaa onko noin käynyt.

Poissa Mikaky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 tehottomuus alakierroksilla
« Vastaus #34 : 07.11.2015, 18:09:04 »
Päivitystä tähän aiheeseen.

Tehottomuusongelma palasi. Vaihdoin tcv-venttiilin. Ongelma pysyi poissa taas jonkin aikaa. Nyt on pari kertaa satunnaisesti tehnyt tuota... Ideoita?

Tällä hetkellä työn alla huohottimen putsaus (purettu ja osia odotellaan) niin katsotaan miten se vaikuttaa.
Tiedä onko vaikutusta, mutta itsellä tuntuu v70 2.4T -01 käsittämättömän puutuneelta alakierroksilla jos ilmastointi ON asennossa. Ilmastoinnin kun näppäsee OFF asentoon, tuntuu että voimaa tulee 50% lisää alakierroksille. Myöskin kompuran kytkeytymisen huomaa rajuna kuormituksena moottorille. En  sen kummemmin ole jaksanut päätä asilalla nyt vaivata, mutta lienee menee kompura keväällä vaihtoon, jos vaikuttaisi asiaan.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 22:04:14 kirjoittanut Acke »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5112
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 T5 tehottomuus alakierroksilla
« Vastaus #35 : 07.11.2015, 19:39:47 »
Tiedä onko vaikutusta, mutta itsellä tuntuu v70 2.4T -01 käsittämättömän puutuneelta alakierroksilla jos ilmastointi ON asennossa. Ilmastoinnin kun näppäsee OFF asentoon, tuntuu että voimaa tulee 50% lisää alakierroksille. Myöskin kompuran kytkeytymisen huomaa rajuna kuormituksena moottorille. En  sen kummemmin ole jaksanut päätä asilalla nyt vaivata, mutta lienee menee kompura keväällä vaihtoon, jos vaikuttaisi asiaan.

Ei tarvitse olla kuin litkut vähissä järjestelmässä..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 tehottomuus alakierroksilla
« Vastaus #36 : 07.11.2015, 21:25:12 »
Tiedä onko vaikutusta, mutta itsellä tuntuu v70 2.4T -01 käsittämättömän puutuneelta alakierroksilla jos ilmastointi ON asennossa. Ilmastoinnin kun näppäsee OFF asentoon, tuntuu että voimaa tulee 50% lisää alakierroksille. Myöskin kompuran kytkeytymisen huomaa rajuna kuormituksena moottorille. En  sen kummemmin ole jaksanut päätä asilalla nyt vaivata, mutta lienee menee kompura keväällä vaihtoon, jos vaikuttaisi asiaan.

Sama mulla varsinkin maantiellä ajaessa. Huomaa selvästi kun ilmastoinnin kompura lähtee käyntiin. Ite kyllä ajelen pääosin ilman ilmastointia. Taas tänään oire palasi totaalisena. Tuntuu ettei voima oo yhtään 3000 kierrokseen asti ja sit nykäsee ja lähtee. Voimakas imuääni säestää tehottomuutta. Kertokaa ny mikä tuolla on.
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa teukka___

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 turbo v.2005 "putputtaa"
« Vastaus #37 : 10.11.2015, 11:46:44 »
Onko hiljattain tehty jotain huoltoja tms? olisiko joku liitos jäänyt löysälle tai löystynyt? Tällaista hakuammuntaa vain kunnes joku viisaampi kysyy tarkempia ;)
Bensamoottori on helppo saada putputtamaan jos jakohihnan vaihdossa pääsee nokka-akseli pyörähtämään niin että venttiili koskee mäntään. Silloin sytytyksessä osa palokaasuista paukahtaa imusarjaan. Puristuspaineen mittaus on helppo tapa tarkistaa onko noin käynyt.
Ei ole kerinnyt autoa tutkia(paitsi nuo yleisimmät liittimet ,letkujen kunto) ja vielähän tuo on näyttänyt liikkuvan omin voimin,mutta nyt tuntuu kuulemma jo ajossa nykäyksiä  >:(  nyt voi melkeimpä sanoa, että ääni on lähes jatkuvaa,mutta kierrokset pysyy tasaisena.

T4:ssa oli joskus samaa,mutta puutui kyllä aivan täysin n.4000 kierroksen jälkeen ei kuulunut, kuin pitkä PRÖÖÖÖ.Volvolta puolaa ja tulpat sama röpötys jatkui,hain piruuttani biltemasta tulpan johdot ja auto toimi kuin unelma. Esimerkki vaan miten ei kannata vikaa selvittää ;D

Mutta saa heittää arvauksia, ihmettelen eikö kellään ole kuulunut tuollaista ääntä? Yritän pitää vielä nuo venttiili asiat pois mielestä  :'(

(Miksu) on tehnyt hienot ohjeet puolien testaukseen osaako joku sanoa päteekö ohjeet vielä  v.2004?

Puolan tullessa tiensä päähän se ei useinkaan sammahda kerralla vaan varoittelee pienillä käyntihäiriö vinkeillä että kohta kannattais alkaa katselemaan uutta tilalle.
Tyypillisimmät ensioireet on mm. kierrosten humpaaminen tyhjäkäynnillä, parilla litralla suurentunut polttoaineen kulutus tai (etenkin turbokoneissa) puutuminen korkeilla kierroksilla.


Puolan tarkistusmittaus tehdään seuraavalla tavalla:

1.
Kytke autoon sytytysvirta päälle (ei käyntiin).
Aseta yleismittari jännitealueelle V― (esim. max.20V, Ei 20V~)
Mittaa jännite punaisen (matalajännite) latausjohdon mutterista ja auton korista (tai akun miinusnavasta).

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tähän pitää tulla yhtäkorkea jännite kuin akussakin on.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.
Katkaise auton sytytysvirta.
Irrota sytytysvahvistimen pistoke (musta nelinapainen liitin).
Irrota puolan ja sytytysvahvistimen johdot (8mm/10mm mutterit jotka kuvassa kiinni).
Aseta yleismittari vastusalueelle Ω (esim. max. 200Ω)
Mittaa puolan pulttien päistä vastusarvo.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ehjän puolan vastus on välillä 0.5...1.5Ω

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.
Edelleen sytytysvirta katkaistuna.
Edelleen sytytysvahvistimen pistoke irti.
Edelleen puolan ja sytytysvahvistimen johdot irti (kuvassa kiinni).
Aseta yleismittari tarvittaessa suuremmalle vastusalueelle (esim. max. 20 000Ω).
Mittaa vastusarvo punaisen johdon pultinkannasta ja suurjännitejohdon pistokkeesta.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ehjän puolan vastus on välillä 8000...9000Ω
(pari esim.tapausta: 11kΩ vastuksella T5R ei lähtenyt käyntiin enää ollenkaan.
7300Ω vastuksella T5:n käynti nypytti vähän ajossa ja kulutus oli normaalia suurempi, tilalle vaihdettiin purkuautosta toinen puola jonka vastus oli 7570Ω ja ongelma hävisi)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Jännitteen mittaaminen sytytysvahvistimen pistokkeesta
(tee tämä jos sait 1. kohdassa jännitteeksi jotain muuta kuin akun jännitteen)
Sytytysvahvistimen pistoke edelleen irti.
Aseta yleismittari jännitealueelle.
Kytke autoon sytytysvirta taas päälle.
Mittaa jännite pistokkeen navasta 3 ja auton korista (tai akun miinusnavasta).

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tähän pitää tulla yhtäkorkea jännite kuin akussakin on. Jos Ok, mutta 1. kohdan mittauksessa sait alhaisemman jännitteen niin vika on sytytysvahvistimessa. Yleensä auto ei käynnisty silloin lainkaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Maajohdon mittaaminen pistokkeesta
Katkaise auton sytytysvirta.
Sytytysvahvistimen pistoke edelleen irti.
Aseta yleismittari taas vastusalueelle
Mittaa vastus pistokkeen navasta 1 ja auton korista (tai akun miinusnavasta).

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vastusarvon tulisi olla nolla(0), kuitenkaan 0.1...0.2Ω ei vielä vaikuta mihinkään.

Napojen numerot on painettu pistokkeen runkoon mutta niitä aika vaikea paikallistaa. Helppona tunnistusvinkkinä voi hyödyntää 2. napaa johon ei tule pinniä tai johtoa lainkaan.
!! HUOM !! Tässä viimeisessä mittauksessa ole tarkka että mittaat oikeasta navasta. Vastuksen mittaaminen 4 navasta koriavasten morottaa moottorinohjausboxia heti ja sitten lysti alkoi maksamaan..

Jos aiheuttaa epäselvyyttä niin kysy ennenkuin teet, äläkä mittaile summissa mistäsattuu.


Ohje sopii kaikkiin 850 ja 70 (-98) bensamalleihin koska kaikissa on sama puola/sytytysvahvistin.

EDIT: Poikkeuksena ohjeen sopivuuteen on osa ensimmäisten 850 mallien 2.5 10V koneet, joissa sytytysvahvistimen pistoke on 7-napainen. Niiden mittaaminen tapahtuu erilailla (ja eri arvoilla) ja teen siitä ohjeen tähän jatkoksi joskus myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 22:03:41 kirjoittanut Acke »

Poissa teukka___

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 turbo v.2005 "putputtaa"
« Vastaus #38 : 10.11.2015, 13:04:45 »
Paviaani vastaa itselleen ei todellakaan käy. Onko tuoreempia ohjeita tehty? Onko tuo puolan malli vaihtunut vuonna 2001?

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 turbo v.2005 "putputtaa"
« Vastaus #39 : 10.11.2015, 18:52:46 »
Uudemmissa Puola joka pytyllä erikseen...
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: v70 turbo v.2005 "putputtaa"
« Vastaus #40 : 11.11.2015, 00:06:24 »
Uudemmissa Puola joka pytyllä erikseen...

Ja siinä on nykyään myös hyvä diagnostiikka niin auto kertoo vikakoodina aika tarkkkaan missä vika on.

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 turbo v.2005 "putputtaa"
« Vastaus #41 : 11.11.2015, 07:56:03 »
Ja siinä on nykyään myös hyvä diagnostiikka niin auto kertoo vikakoodina aika tarkkkaan missä vika on.

Hyvä pointti.
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 tehottomuus alakierroksilla
« Vastaus #42 : 13.11.2015, 21:56:23 »
Päivitystä tähän aiheeseen.

Tehottomuusongelma palasi. Vaihdoin tcv-venttiilin. Ongelma pysyi poissa taas jonkin aikaa. Nyt on pari kertaa satunnaisesti tehnyt tuota... Ideoita?

Tällä hetkellä työn alla huohottimen putsaus (purettu ja osia odotellaan) niin katsotaan miten se vaikuttaa.
Vaivat kehittyy. Nyt alkanut jonkun matkaa ajettua jäädä tyhjäkäynti ~1100 rpm huiteille. Saattaa tipahtaa normaalitasolle. Ja hyytyminen ei ole häipynyt minnekään. Taitaa mennä kaasuläpän puoleen vaivat.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 22:05:40 kirjoittanut Acke »
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa Jakelfin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • XC90 T6, Tesla S
Vs: V70 T5 tehottomuus alakierroksilla
« Vastaus #43 : 13.11.2015, 23:03:50 »
Juu sama ongelma ja 2.4t, pitää tosiaan se kaasuläppä putsailla. Sen verran vähän on pellin alle vilkuiltu etten edes tiedä missä se on... :D Löytykös jostain diy topiccia?

Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla


Poissa jiivee666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 tehottomuus alakierroksilla
« Vastaus #44 : 14.11.2015, 08:00:20 »
Juu sama ongelma ja 2.4t, pitää tosiaan se kaasuläppä putsailla. Sen verran vähän on pellin alle vilkuiltu etten edes tiedä missä se on... :D Löytykös jostain diy topiccia?

Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

Tuubissa on video siitä hommasta.

https://www.youtube.com/watch?v=obUAQNwQERI

Ite kun vaihdoin läpän niin en ottanut edes flektiä ja ylempää ahtoputkea pois, vaan
läpälle menevä putki pois niinainakin itse sain läpän pois sitä kautta eikä ollut edes
järin vaikeaa saati ahdasta tosin vähän sormipelillä se meni kun ei paljoa nähnyt yhtäaikaa.

 

Kulkukoira  Proturbo