Ateho  Elekma

Volvo 960 mkII üllapito muistelmat

  • 315 Vastauksia
  • 76150 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #30 : 09.12.2015, 20:59:27 »
Oikaisuun kannattaa varautua. Itseltä lähti melkein 0.2mm oikaisussa vaikka ei ollut edes keittänyt. On niin pitkä möhkö että kannattaa ainakin tutkia hyvin tarkkaan miten kiero se on irroituksen jälkeen.

0.15mm lähti, mutta ompahan nyt puhdas ainakin.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #31 : 11.12.2015, 17:40:56 »
Hydraulinen kiristin tilattu, febi bilstein(93€). Aisinin valmistaman saa muuten sparetosta 65€ kotiin toimitettuna! Turhaan hätäilin tana.
Pitää vielä siniseltä tilata se turvaprikka.

Moniurahihnan kiristäjään Suzukin pyöränlaakeri  ja TRW alapallo motonetista.

Melkolailla hintavaa, vaikkei mitään mekaanista konerikkoa tapahtunutkaan.

Tässä vahvistuu selkeästi taas se tosiasia, ettei kovinkaan montaa asiaa kannata Suomesta ostaa.
Siniseltä alkuperäisosat jos on kiire ja loput netin syövereistä, esim sparetosta saa osat yleensä 2pvän sisällä kotiinkannettuna , järjestään -40% harakirin hinnoista

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #32 : 11.12.2015, 17:44:34 »
Virallista ohjetta en osaa sanoa mutta voin kertoa miten ne oli mulla.
Imunokan hihnapyörä käännettynä täysin myötäpäivään ja pakonokan hihnapyörä keskellä. Tällä asetuksella veti rajoittimelle asti ja ylikin olisi mennyt iloisesti. Mutta alakierroksilla hengetön.

Joten säädin niin että imunokan hihnapyörä keskelle ja pakonokan täysin vastapäivään. Veto alkaa 1000rpm alempaa ja 5500-6000rpm jälkeen menee kuminauhaksi.

Eipä nyt aukea oikein tämä ? :D Miten tuo kohdistetaan? Alempi nokkien ajoitus kuulostaa oikein hyvälle!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #33 : 11.12.2015, 19:16:53 »
Et merkinnyt nokka-akselien asentoa suhteessa hihnapyöriin ja nyt sulla on molemmissa kolme vaihtoehtoa mihin asentoon hihnapyörät laitat?
En nyt saa pähkäiltyä päässä. Jollain varmaan kokemusta?

Muutenhan se ajoitus on sitten hihnapyörien päädyssä olevat pisteet jakopään takasuojakotelosta löytyviä 90 asteen kulmia kohti. Pakonokka noin klo 13-14 ja imu klo 10-11
« Viimeksi muokattu: 11.12.2015, 19:21:03 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #34 : 11.12.2015, 20:24:20 »
En ole nokkapyöriä irroittanut,irroitan kyllä ja merkkaan ja laitan pilkulleen samaan asentoon takaisin. Pitää nuo stefat vaihtaa kuitenkin.

Mietin vain, muutitko nokkien ajoitusta, sen kuvan tuosta em jäi?

Kannenpultit näkyy olevan 20-60Nm + 130astetta? Vedetäänkö nuo yläkannen m10 mihin kireyteen?
Tuntus aika hurjalta vetää samaan kuin nuo isot? :o

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #35 : 11.12.2015, 20:35:58 »
Yläkansi oli jonkun 15Nm. Pikkuhiljaa järjestelmällisesti keskeltä ulospäin. Käytin akkuporakonetta ja siinä momentin rajoitin päälle. Kun pääsi päätyihin asti,sitten olikin keskimmäiset jo ihan löysällä. Ja eikun uutta kierrosta. 10 kertaa kiristin kaikkia ennenkuin pääsin momenttia laittamaan. Ja siinäkin kolme kertaa kävin kaikki läpi ennenkuin oli kiinni.

Muutin mutta vasta remontin jälkeen kun olin todennut toimivan. Nokkien väärällä säädöllä (jos nokkien välinen kulma muuttuu) alkaa käymään epätasaisesti tyhjäkäyntiä joten kasaa ensin samoihin säätöihin missä oot purkanu
« Viimeksi muokattu: 11.12.2015, 20:43:42 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #36 : 11.12.2015, 21:26:53 »
No nyt alkoi selkiintymään :)

Pitää imusarjakin ottaa ylös ja käydä huohottimen yms linjastoa läpi, putsaus mielessä. Melkoisesti putsattavaa ja läpikäytävää liitostakin löytyy :)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #37 : 13.12.2015, 05:27:30 »
Kannen kävin laittelemassa, on muuten tuo loppukiristyksen 130astetta aika paljon, kun sitä tasaisesti vetää :D
Yläkansi sitten tänään yms mm stefat siihen. Eikä Elringin yläpään satsissa ole kuin kaksi suuttimien O-rengasta wtf?

Apulaitehihnan kiristinrullaan vaihtelin Suzukin pyöränlaakerin, olikin se vanha aivan loppu, semmosta rohinaa piti. Pultin sijaan kannattaa ottaa ruuvi, senverran korkea tuo kanta pultissa, että joutui hiukan työstämään. Ei siellä liiemmälti ole tilaa.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #38 : 13.12.2015, 23:19:36 »
Nyt on sukset tervattu, eikun siis yläkansi, ihan haisee tervalle tuo "liima".

Melkosta hommaa, sano. Yksi yläkannen pulteista tai siis kannen kierre oli antautunut jo aikasemmin, tuskin merkkaa mitään ja ei sattana jaksa hieroa yhtään enempää mokoman kanssa ;D

Pakosarjat ei meinannu asettua ei sitten prkl millään, piti kahdella rengasraudalla osoittaa oikea suunta. Jos olis kaukaa viisas, niin olis ostanut vain "uuden" tilalle, ei pitäs rautaan rakastua,
Pientä tutusta havaittavissa :D

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #39 : 13.12.2015, 23:57:47 »
Kuulostas tutulta. Itellä just samat ongelmat :D. Jatkossa otan pakosarjat irti putkesta. Tunnin tappelin niitä paikalleen. Sitten kannen takapäähän tulevat osat saattaa ahdistaa jos liimaa on tullut sauman välistä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #40 : 14.12.2015, 00:24:29 »
Minäpä otin putket irti pakosarjoista, mutta etummaisen pakosarjan asettelussa loppuu liikevarat kuitenkin, koska etuputkilla on olematon liikkumatila, alaspäin ei mahdu ja sivuttainkin on justiinsa hankalaa, kun se 5mm pitää väkiseltään painaa :D Ja prkl moottorintuki on just eikä melkein siinä!

Eikä se imupuolellakaan ole tuon kummoisempi, tuntuu ettei mikään mene kohtuudella :D

Hiukan jännittää nokkien liikkuminen, liikkuuhan ne, mutta aika nihkeää tuntui olevan kiristyksen jälkeen, puuttuu öljypatjat. Kaippa se siitä, noinhan tuo on suunniteltu ?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #41 : 14.12.2015, 01:17:19 »
Jaa että silti ahdasta :D. Voitelitko pukit etukäteen?
Tyhjentikö muuten koneistamo hydraulinostajat?

Jos saat ne pyörimään ilman puolen metrin vartta, ei ne jumissa ole.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2015, 01:23:49 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #42 : 14.12.2015, 14:44:10 »
Irroittelin nostajat laatikkoon, järjestykseen, ennen koneistamolla vientiä. En myöskään tyhjennellyt niitä.
Kaiken järjen mukaan, perusajoitus on aika liki. Senverran liikuttelin nokkia, että sain liikkumaan ne.

Pyörittääkö startti ilman tulppia ja puolia konetta? Jos sillä öljynpainetta sais tehtyä, kun jakopää on kasassa ja testattu?

Jakohihnan "kiristin" näköjään saapunut, joten pääsis niputtamaankin.

Liekkivahdin tempaisin pois huohottimesta, oli senverran heikossa hapessa, muutenkin pitäs laskea löpöä läpi. Vai millähän sitä sais parhaiten putsattua?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #43 : 17.12.2015, 14:12:20 »
Aisin kiristäjä (tehdaskorjattu näemmä) sieltä febi Bilsteinin lootasta löytyi

When you see it.....




Moottorin osien osalta löytyy näköjään yhteensopivuuksia fordin ja renaultin koneistakin, on 4/5 sylinteristä tinakonetta, vois kysellä noillakin tiskeillä alkuperäisosien hintaa?
Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole, kun rellun leimat ne on tässäkin b6254:ssa

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #44 : 19.12.2015, 01:49:52 »
Jumakekka, tämähän taitaa toimia :) Vtu mikä paini, homma olis melko selkeää, jos ei joku pässi olis räveltänyt tämän kanssa!
Aikaa palo ihan tusti, kun on kierteitä rikottu ja piti saada luotettavaa aikaiseksi. Onneksi tuossa on toleranssia pulttien pituuden kanssa, muuten olis saattanut tuttaa vahvasti.

Oikean posken maadoituspisteen kierteen on myös paskana, mutta näköjään toimii jotenkuten, kun flektikin toimii....

Nyt ei kyllä pysty koeajolle, melko vahva lääkitys :D
« Viimeksi muokattu: 19.12.2015, 01:52:30 kirjoittanut Orlov »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron