KL-varaosat  Race.fi

XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???

  • 82 Vastauksia
  • 41035 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Kävi tässä muutamia viikkoja sitten seuraavasti: Veimme 2003 vuosimallia olevan Cross Countrymme Vantaalla katsastukseen ja auto sai siellä helposti leiman. Ajattuamme kuitenkin noin 1 km pois katsastuskonttorilta, ajotietokone ilmoitti, että aja varovasti tien sivuun ja auton lämpömittari oli niin punaisella, että lämpömittarin neula meinasi tulla mittariston oikeasta reunasta läpi. Auto hinurin lavalle ja Bilialle... Vesipumppu ja termostaatti rikki...  :nohnoh

1) katsastus alkoi siten, että katsastusmies sanoi, että "en pysty testaamaan nelvivedon jarruja sisätiloissa, niin testaan jarrut tuossa kadulla"; katsastusmies teki rajun kiihdytyksen ja veti sitten käsijarrun vauhdissa päälle... vasen takapyörä lukkiutui rengas vinkuen ja oikea takarengas pyöri vielä...

2) seuraavaksi katsastusmies jatkoi auton revitystä pienellä vaihteella konetta "kiduttaen" ja ajoi sen sisälle katsastustiloihin...

3) odottelimme katsastuksen päättymistä ja sitten hyvin pidetty silmäterämme tulikin ulos katsastuksesta ja katsastusmies pysäköi sen konttorin pihalle; tuulettaja huusi täysillä kierroksilla...

4) saimme katsastuskonttorilta pakokaasutarkastusraportin, jonka mukaan meidän dieselkoneelle oli annettu pakokaasumittauksessa 4920 kierrosta/min!!!! Kierroslukumittarin punainen osuus alkaa siis jo 4:ssä ja maksimit on 5...  :'(

a) kysymys kuuluukin siis, että näinkö Volvoja tulee käsitellä katsastuksessa???

b) voisiko mielestänne tuolla "rajuhkolla" katsastuksella olla syy-yhteys rikkoutuneeseen vesipumppuun sekä termostaattiin???

Kiitos vastauksista jo etukäteen!!!  :hello:


Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #1 : 10.07.2011, 19:56:48 »
1) nelivetoa ei voi testata rullilla, niin pitäähän jarrujen teho jotenkin todeta.
2) enpä tiedä tuosta
3) turussa ainakin ollut helteet ja oma auton moottori hehkuu vaikkei ole huudatettukaan
4) dieseleitä taidetaan huudattaa. http://www.ake.fi/pdf/16-208-2004.pdf

a) neliveto-diesel volvoja ja muitakin autoja kyllä.
b) voi. mutta eiköhän siellä ennestään ole vikaa, jos katsastuksessa hajoaa.

c) en ole asiantuntija millään lailla, enkä omista nelivetoa saati dieseliä. mutta näkisin, että ihan oikein menetelty ja harmillista, että vesipumppu petti, mutta se olisi voinut pettää omassa ajossakin kun olisi vähän raapastu?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #2 : 10.07.2011, 20:00:47 »
Akelta pitäisi olla ohje automaatilla varustetun volvon ryntäytykseen ( sitä ei saa tehdä )  Oliko aloittajalla automaatilla varustettu volvo ?

Muutoinkin nuo päästölaput kannattaa hakea korjaamolta ennen katsastukseen menoa, jos on vikaa saa säädetyksi ja laput ovat melkein aina halvempia.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #3 : 10.07.2011, 20:13:54 »
Juu kiitos nopeista vastauksista!

Eli kysymyksessä siis 5D XC70 STW 2.4 D5 AUTOMATIC eli automaatti ja diesel!
Tuo "ryntäyskielto" oliskin se, mistä halusin tietää lisää! Biliassa nimittäin korjaus maksoi "hunajaa" ja maksumies olisi kiva löytää. Biliassa jo sanottiinkin, että "auton moottorin ääritilojen testaaminen kuuluu auto- ja moottorivalmistajille - ei katsastusmiehille..."

The moose

  • Vieras
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #4 : 10.07.2011, 20:19:18 »
pyytää mustaa valkoselle biliasta ja marssii sinne kats konttorille ja kysyy kys kats miestä vastaamaan esimiehensä läsnäollessa mitenkä teidän autoa katsastettu. samalla esittää sen biliasta annetun lapun.

tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon.


Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #5 : 10.07.2011, 20:19:42 »
Akelta pitäisi olla ohje automaatilla varustetun volvon ryntäytykseen ( sitä ei saa tehdä )  Oliko aloittajalla automaatilla varustettu volvo ?

Eikös tämä kuitenkin koske jotain paljon vanhempia malleja, ei näitä "nykyisiä" aisineita.

Nelivedon jarrut pystyy testaamaan rullilla, mutta täytyy olla rullat, jotka on tarkoitettu myös nelivedon testaamiseen, tälläiset rullat nelivedon kohdalla pyörivät vastakkaisiin suuntiin ja testataan yksi jarru kerrallaan, niitä ei kaikissa paikoissa ole.
On kyllä ihan ohjeen mukaista, että tälläisessä tapauksessa jarrut testataan koeajolla, jarru....  kyllähän sen on kestettävä auton pysäyttäminen ja vieläpä monesti.. jos ei kestä, niin jarruissa on vikaa...  tosin, tuntien näiden seisontajarrut, itse en rohkenisi vauhdista vetää lukkoon.


Tässähän tuo volvon automaattien ohje, eikä ole näin uusia autoja listassa.. taitaa aisinin 4 pykäläinen olla uusin aski mitä noissa malleissa on
http://www.ake.fi/pdf/pakokaasupoikkeus10.pdf

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #6 : 10.07.2011, 20:30:18 »
Katsastusaseman päällikköön on oltu jo useita kertoja yhteydessä ja hän on ilmoittanut, että heillä on vastuuvakuutus tällaisten tapausten varalle, mutta pyytävät "lisänäyttöä" heidän osuudestaan tähän "konerikkoon" eli mistä tämä setti voisi löytyä, mitä esim. nämä edellä mainitut Tampereen asemien katsastajat ovat tämän tiedon "ryntäyskiellosta" ammentaneet..?


Volvo TDI

  • Vieras
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #8 : 10.07.2011, 20:57:26 »
Tosi taitava katsastusmies saa olla jos rikkoo vesipumpun ja termostaatin päästömittauksessa. V70 dieselin pitää kestää 5000 kierrosta niin miksei XC kestäis saman verran?

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #9 : 10.07.2011, 21:03:07 »
eli Miksu luenko lähettämääsi AKE-linkkiäsi nyt oikein: "(HUOM! Käyntinopeus ei saa olla yli 1500 r/min automaattivaihteisissa malleissa)"...???

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #10 : 10.07.2011, 21:08:10 »
Ainoa lukuvirhe on siinä kun luettelosta puuttuu XC70. Joudut pyytämään Volvolta lausunnon mtä vaurioita on odotettavissa jos kierrokset on liian suuret mittauksessa. Veikkaan että mahdollinen rajoitus estää laatikkovauriot.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #11 : 10.07.2011, 21:13:51 »
eli Miksu luenko lähettämääsi AKE-linkkiäsi nyt oikein: "(HUOM! Käyntinopeus ei saa olla yli 1500 r/min automaattivaihteisissa malleissa)"...???



Luet oikein ja se koskee autoja jotka siinä alapuolella on listattuna, mutta kyseisessä dokumentissa ei ole autoasi mainittu, joten tästä päätellen, tuota aisinin aw50/51 vaihteistoa (joka autossasi on) saa ryntäyttää kierrokset tappiin

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #12 : 10.07.2011, 21:23:29 »
Ok. Eli katsastusmies saa ryntäyttää 4920rpm vaiko ei?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #13 : 10.07.2011, 21:31:03 »
Ok. Eli katsastusmies saa ryntäyttää 4920rpm vaiko ei?

Saa, mikäli siitä ei ole erikseen valmistajalta muuta ohjetta, enkä sellaista autoasi koskevaa ohjetta mistään ole löytänyt, tai sellaisesta kuullut, joten uskon, että sellaista ei ole.

Vesipumpun hajoaminen voi johtua ryntäytyksestä MUTTA  se että se hajoaa ryntäytyksessä johtuu hajoamaisillaan olevasta vesipumpusta, ei ryntäytyksestä.
Eikös ollut hauska lause, mutta näin se on.
Ehjä vesipumppu kyllä kestää pidempiaikaisenkin täysillä kierroksilla huudattamisen.
Rikkinäinen termostaatti ei liity taasen sitten mitenkään katsastukseen, ne jumii auki tai kiinni aina välillä ja on ihan normaali silloin tällöin uusittava osa.. itseasiassa niin on vesipumppukin.

Eli yhteenvetona, en keksi mitään, miten näistä vioista voisi osoittaa katsastusta sormella

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #14 : 10.07.2011, 21:31:49 »
Eli vielä toiselta Volvo -foorumilta poimittua: "Kävin katsastamassa omani perjantaina eräällä uudella katsastusasemalla Porissa ja pakokaasumittaus meni suurinpiirtein näin: Kun näin että päästömittaus alkaa, menin "muina miehinä" kyselemään inssiltä, että mites aiot ryntäyttää? Vastaus oli, että ei näitä automaatteja ryntäytetä, vaan toimitaan valmistajan ohjettein mukaan."

 

KL-varaosat  Race.fi