Autoracing  KL-varaosat

XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???

  • 82 Vastauksia
  • 41085 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #60 : 17.07.2012, 02:00:32 »
Mitäs erikoista siinä on kun mietit tarkemmin mitä Hurmos kirjoittelee...hän väittää että se on ainut ja oikea tapa, mutta eipä taida olla jos kerran vähemmälläkin polkemisella menee muualla läpi ja osaa ne jotkut katsastusmiehetkin kyseenalaistaa ko. ryntäytyksen niin kuin mainitsin. Ja ideahan oli että annetaan ihmisten keskustella asiasta ja miettiä parempia vaihtoehtoja eikä heti aleta torppaamaan järkipuhetta sanomalla että ei oo kun yksi oikea tapa mikä kelpaa.

Voin kertoa omasta kokemuksesta että saa ne savut otettua ihan järkevästi ilman sikamaista polkemistakin...olen jo muutaman vuosikymmenen ajan katsastellut autoja ja sen todellakin näkee katsastusmiehestä et mikä on maalaisjärjen taso niissä hommissa, koskien muitakin tarkastuksia. Toiset katsastaa auton järkevästi ja mitään tuohoamatta ja toiset oikein etsii et mitä sais hajalle. Jo muutamana viime kertana savut on otettu parilla vähän reilummalla polkaisulla ja se on siinä, ei tarvinnu huuatta konetta hulluna ja silti testeri antoi tuloksen mukisematta. Hurmos väittää ettei se anna hyväksyttävää tulosta jos ei poljeta hulluna (oma tulkinta hänen puheista). Ehkä syy voi olla katsastusasemassakin et miten sekin toimenpide tehdään, itse olen huomannut K1 asemat fiksuimmiksi, mitä tulee katsureiden työtapaan.
Jospa lukisit nyt noi kirjoitukseni ihan ajatuksella uudestaan.
Puollustelinko tuota mittaustapaa? No en.
Kerroin vain että miten se PITÄÄ SUORITTAA, tämä ohjeistushan tulee Trafista eli entisestä AKEsta.
Jos katsastaja tekee työnsä kuten valvova taho sen ohjeistaa/määrää tehtäväksi, hän myös mittaa savutuksen ohjeistetulla tavalla.
Kyllähän katsastuksesta saataisiin oikein autoilijaystävällistä puuhaa kun alettaisiin soveltamaan jokaista lakia tai ohjetta, muttakun ei se ihan niin mene.
Kuten tuolla edelle kirjoitin, Trafiin kannattaa olla yhteydessä jos haluaa muutosta tähän mittaustapaan, se ei todellakaan ole yksittäisen katsastajan käsissä.

Ja tuon mittauksen suorittamiseen ja siihen "hulluna polkemiseen" vaikuttaa ihan oikeasti sen mittarin merkki/malli. Osa mittareista pakottaa pitämään kierroksia maksimissa hetken ja vaatii useamman polkaisun joiden keskiarvosta varsinainen tulos otetaan. Uudemmat mittarit taas reagoivat nopeammin ja kertapolkaisu riittää jos arvo on tarpeeksi matala.
Konttoreiden pitää myös arkistoida nuo dieselmittaustulosteet, joita Trafin tarkastaja käy sillointällöin läpi tarkastuskäynnillä. Jos siellä on jotain väärin tehtyjä mittauksia enemmän, niin saattaa tulla sanktiota. Enemmän kun joutuu Trafin hampaisiin, laitetaan koko konttori sulki.
Vai meinaatko etten tiedä, kirjoittelen vaan mitä sylki suuhun tuo ja väitän aina vastaan joka asiaan...?

Itse olen täysin samaa mieltä tuosta mittauksesta ja sen suoritustavasta. Sehän on täysin typerä.
Eteenkin uudemmille autoille joissa on hiukkasloukku, on tämä nykyinen mittaustapa totaalisen turha ja vanhanaikainen, lähes poikkeuksetta kone näyttää tasan nollaa tulokseksi noihin autoihin joissa on loukku.
Mutta konetta se ei riko, enkä usko edes lyhentävän käyttöikää, vai onko tuolle jokin peruste?

Ja kun luet vielä kerran uudestaan nuo kirjoitukseni, niin ehkä ymmärrät, että sen maalaisjärjen taikka muiden älyllisten ominaisuuksien käyttö ei nyt liity tähän asiaan mitenkään.
Saat toki keskustella järkevästi uusista mittaustavoista tai marista nykyisestä, mutta vielä ainakin toistaiseksi se tehdään kuten kerroin.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #61 : 17.07.2012, 10:28:18 »
Mitäs erikoista siinä on kun mietit tarkemmin mitä Hurmos kirjoittelee...hän väittää että se on ainut ja oikea tapa, mutta eipä taida olla jos kerran vähemmälläkin polkemisella menee muualla läpi ja osaa ne jotkut katsastusmiehetkin kyseenalaistaa ko. ryntäytyksen niin kuin mainitsin. Ja ideahan oli että annetaan ihmisten keskustella asiasta ja miettiä parempia vaihtoehtoja eikä heti aleta torppaamaan järkipuhetta sanomalla että ei oo kun yksi oikea tapa mikä kelpaa.

Voin kertoa omasta kokemuksesta että saa ne savut otettua ihan järkevästi ilman sikamaista polkemistakin...olen jo muutaman vuosikymmenen ajan katsastellut autoja ja sen todellakin näkee katsastusmiehestä et mikä on maalaisjärjen taso niissä hommissa, koskien muitakin tarkastuksia. Toiset katsastaa auton järkevästi ja mitään tuohoamatta ja toiset oikein etsii et mitä sais hajalle. Jo muutamana viime kertana savut on otettu parilla vähän reilummalla polkaisulla ja se on siinä, ei tarvinnu huuatta konetta hulluna ja silti testeri antoi tuloksen mukisematta. Hurmos väittää ettei se anna hyväksyttävää tulosta jos ei poljeta hulluna (oma tulkinta hänen puheista). Ehkä syy voi olla katsastusasemassakin et miten sekin toimenpide tehdään, itse olen huomannut K1 asemat fiksuimmiksi, mitä tulee katsureiden työtapaan.

Ei vaan hurmos nimenomaan kirjoittaa siitä että jos lain pykälän mukan mennään niin siihen mittaukseen on olemassa ainoastaan yksi tapa. Loppu on katsastusmiehestä kiinni, ihan sama asiahan se on jos sulla on sakkorenkaat alla ja katsastusmies kattoo että ne on kuitenki pyöreet vielä ja hyväksyy. Auto on kyllä katsastettu sen jälkeen muttei se silti ihan sääntöjen mukaan tainnut mennä..
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Japoff

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • Woima alkaa ahtimista
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #62 : 17.07.2012, 11:34:25 »
Ei vaan hurmos nimenomaan kirjoittaa siitä että jos lain pykälän mukan mennään niin siihen mittaukseen on olemassa ainoastaan yksi tapa. Loppu on katsastusmiehestä kiinni, ihan sama asiahan se on jos sulla on sakkorenkaat alla ja katsastusmies kattoo että ne on kuitenki pyöreet vielä ja hyväksyy. Auto on kyllä katsastettu sen jälkeen muttei se silti ihan sääntöjen mukaan tainnut mennä..

 O0
Volvo S80 T6
Yamaha FJR 1300

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #63 : 17.07.2012, 11:51:24 »
Jospa lukisit nyt noi kirjoitukseni ihan ajatuksella uudestaan.
Puollustelinko tuota mittaustapaa? No en.
Kerroin vain että miten se PITÄÄ SUORITTAA, tämä ohjeistushan tulee Trafista eli entisestä AKEsta.
Jos katsastaja tekee työnsä kuten valvova taho sen ohjeistaa/määrää tehtäväksi, hän myös mittaa savutuksen ohjeistetulla tavalla.
Kyllähän katsastuksesta saataisiin oikein autoilijaystävällistä puuhaa kun alettaisiin soveltamaan jokaista lakia tai ohjetta, muttakun ei se ihan niin mene.
Kuten tuolla edelle kirjoitin, Trafiin kannattaa olla yhteydessä jos haluaa muutosta tähän mittaustapaan, se ei todellakaan ole yksittäisen katsastajan käsissä.

Ja tuon mittauksen suorittamiseen ja siihen "hulluna polkemiseen" vaikuttaa ihan oikeasti sen mittarin merkki/malli. Osa mittareista pakottaa pitämään kierroksia maksimissa hetken ja vaatii useamman polkaisun joiden keskiarvosta varsinainen tulos otetaan. Uudemmat mittarit taas reagoivat nopeammin ja kertapolkaisu riittää jos arvo on tarpeeksi matala.
Konttoreiden pitää myös arkistoida nuo dieselmittaustulosteet, joita Trafin tarkastaja käy sillointällöin läpi tarkastuskäynnillä. Jos siellä on jotain väärin tehtyjä mittauksia enemmän, niin saattaa tulla sanktiota. Enemmän kun joutuu Trafin hampaisiin, laitetaan koko konttori sulki.
Vai meinaatko etten tiedä, kirjoittelen vaan mitä sylki suuhun tuo ja väitän aina vastaan joka asiaan...?

Itse olen täysin samaa mieltä tuosta mittauksesta ja sen suoritustavasta. Sehän on täysin typerä.
Eteenkin uudemmille autoille joissa on hiukkasloukku, on tämä nykyinen mittaustapa totaalisen turha ja vanhanaikainen, lähes poikkeuksetta kone näyttää tasan nollaa tulokseksi noihin autoihin joissa on loukku.
Mutta konetta se ei riko, enkä usko edes lyhentävän käyttöikää, vai onko tuolle jokin peruste?

Ja kun luet vielä kerran uudestaan nuo kirjoitukseni, niin ehkä ymmärrät, että sen maalaisjärjen taikka muiden älyllisten ominaisuuksien käyttö ei nyt liity tähän asiaan mitenkään.
Saat toki keskustella järkevästi uusista mittaustavoista tai marista nykyisestä, mutta vielä ainakin toistaiseksi se tehdään kuten kerroin.

Tästä postauksesta saa jo paljon inhimmillisemmän ja ymmärrettävän kuvan mielipiteestäsi ko. testaustapaa kohtaan, hyvä. Onhan se totta että kirjoitettu puhe ei aina tule vastaanottajalle niin kuin se on tarkoitettu, tämä ilmenee usein myös tekstareissa ja siksi esim. itse en niitä juurikaan lähettele. Voi olla että tässä minunkin ajatukseni tulee eri valossa näkyviin kun on tarkoitus, mutta kirjoittelu on vaativa puheen laji.

No hyvä, nythän se todellisuus tuli esiin, eli tuo älytön ryntäytys vaaditaan vain huonoilla laitteilla mitatessa. Tästä tuleekin mieleen et mitä järkee on käyttää sellasia laitteita joilla pitää toimi noin järjenvastaisesti, kyllä kai ne paremmat vehkeet on joka konttorin saatavissa? Eli suomeksi sanottuna, ei ole vain yhtä tapaa tehdä tuo mittaus, vaan kyseessä on minkä tasoisella laitteilla se tehdään, eli huonoilla laitteilla joutuu polkemaan hulluna ja hyvilla laitteilla riittää pari normipolkaisua reilumpi polkaisu ja tässähän on suuri ero tuon "oikean" mittauksen teossa.

Perusteluja en tiedä sille että miten tuo sikamainen ryntäytys vähentää kilsoja kun en ole mikään tietäjä mitä tulee moottoreihin, mutta olen kuullut samaa myös joiltakin automekaanikoilta. Minusta se on ihan loogistakin kun ajattelee että autolla ajellaan mahdollisesti 30 000 km hiljaisilla kierroksilla ja sitten yhtäkkiä aletaankin polkea kuin mielipuolinen, niin pakostakin se jotenkin vaikuttaa siihen moottoriin. Toki sen ymmärrän että kun ajetaan pienillä kierroksilla niin nokeentuuhan se dieseli siitä varmasti, mutta tähänkin sain fiksun neuvon eräältä asiakasystävällisesltä katsastusmieheltä, ennen katsastukseen tuloa (ja tietysti välillä muutenkin) autolla on ajettava suurilla kierroksilla esim. 10 km niin noet lähtee pois ja savutus arvot on taas kunnossa. Mutta tämä suurilla kierroksilla ajo pitää tehdä pikkuhiljaa kierroksia nostaen, eikä heti ryntäytetä kuormittamatonta moottoria lappu lattiassa ja annetaan sen olla siellä ja toivotaan parasta että kone kestää sen.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2012, 11:54:19 kirjoittanut Volvo-car »

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #64 : 17.07.2012, 12:04:25 »
Tästä tuleekin mieleen et mitä järkee on käyttää sellasia laitteita joilla pitää toimi noin järjenvastaisesti, kyllä kai ne paremmat vehkeet on joka konttorin saatavissa?

Jos ei pysty vaikuttamaan lakiin ja siihen, miten mittaus pitää tehdä, niin voit vaikuttaa, missä katsastutat autosi. Jos siellä on vanhoja laitteita, niin ilmoitat vaan lopuksi, ettet palaa tähän kioskiin ennenkuin laitteet on uusittu nopeammin toimiviin tms. Palautetta kannattaa antaa tällaisista asioista, eihän ne muuten muutu. Ehkä joku muukin on valittanut asiasta.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #65 : 17.07.2012, 12:41:18 »
sain fiksun neuvon eräältä asiakasystävällisesltä katsastusmieheltä, ennen katsastukseen tuloa (ja tietysti välillä muutenkin) autolla on ajettava suurilla kierroksilla esim. 10 km niin noet lähtee pois ja savutus arvot on taas kunnossa. Mutta tämä suurilla kierroksilla ajo pitää tehdä pikkuhiljaa kierroksia nostaen, eikä heti ryntäytetä kuormittamatonta moottoria lappu lattiassa ja annetaan sen olla siellä ja toivotaan parasta että kone kestää sen.

Tuo perustuu siis siihen että kone hengittää ja polttaa enemmän mitä isommilla kierroksilla ajaa, ja kun virtaus ja lämpötila on kovempi niin nokeaminen vähenee.  Ei dieseliä ole tarkoitus pienillä kierroksilla ajaa (tuntuu olevan suht yleinen harhaluulo, en tarkoita sinua) vaan kyllä siitä kannattaa käyttää se kierrosalue jolla se nätisti toimii. Pienillä kierroksilla ajettuna kone tukkeentuu ja sitten leimalla savuja ottaessa osa noesta lähtee liikkeelle ja konttorin pihalla ei näe seuraavaan viikkoon mitään. Tukkeentumisesta seuraa huonompi tehontuotto, joka taasen johtaa siihen että kaasua painetaan hiukan enemmän, ja jos ei niitä kierroksia käytetä niin tukkeentuu entisestään.

Ite ajelen omaani jatkuvasti 2000rpm-4000rpm, ihan vaan siksi että se tuntuu juurikin tuolla välillä toimivan tosi kivasti. Osakaasullakin kierrokset nousee usein 3500rpm asti. Konttorilla savut ekalla läpi, savuarvo 0,63 eikä ollu mustaa pilveä yhtään.

Kertaalleen kiihdyttäessä kävi valtavan kokoinen pölyräjähdys ja sen jälkeen kulutuslukema tuli kohisemlla alaspäin sekä käynti tasaantui ja veto parani huomattavasti. Kaikki viittaisi siihen että autolla on ajettu todella pinillä kierroksilla ja se oli tukossa sen takia, keskikulutusmittarin lukemakin on tullut alas toista litraa. Ts. dieselmoottoria kun ajetaan pienillä kierroksilla niin säästö muuttuukin kustannukseksi, ja ajomukavuus kärsii. Ja, kun koneen reserviä on käytetty niin ryntäytyksen aikana saadaan kerrasta puhtaampi tulos juurikin edellä mainituista syistä.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2012, 12:45:41 kirjoittanut ÄRRRÄ »
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #66 : 17.07.2012, 14:29:50 »
Noniin, nyt taidetaan ymmärtää toisiamme :)

Noiden vanhojen laitteiden olemassaoloon ja käyttöön on ihan vain yksi syy: uusien hinta.
Jos tuollainen suuri ketju alkaa uusia kärylaitteita kaikille konttoreille, menee äkkiä satoja tuhansia.
Sama se on pienille yksityisille firmoille, noi laitteet maksa monia tonneja.
Ja vaikka yleinen harhaluulo on, että ko. firmat kylpee rahassa, niin todellisuus on toinen.

Kannattaa tosiaan katsastuskäynnin aikana kiinnittää huomiota konttorin laitteisiin, jos kaikki on museoviraston leimaamia, niin kannattaa vaikka kokeilla eri konttoria ensi vuonna.

Ja tosiaan, dieseliä kannattaa kurittaa tienpäällä ennen katsastusta, eli pidempää matkaa ja reiluja kiihdytyksiä tai pienellä vaihteella ajoa.
Jos autolla on ajettu kauppareissua 2km suunta ja lapsia kouluun, on se ihan varmasti tukossa.

Oikein tukkoinen diesel muuten antaa pienemmän arvon kun sitä oikein huudattaa tappiin, vajaakaasulla tai vajaille kierroksille jättäminen tekee suuremman savutuksen. Liittyy varmaan ahtimen toimintaan ja sen heräämisnopeuteen eli sitäkautta siihen ilman ja löpön suhteeseen.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #67 : 17.07.2012, 14:31:53 »
Noiden vanhojen laitteiden olemassaoloon ja käyttöön on ihan vain yksi syy: uusien hinta.
Jos tuollainen suuri ketju alkaa uusia kärylaitteita kaikille konttoreille, menee äkkiä satoja tuhansia.
Sama se on pienille yksityisille firmoille, noi laitteet maksa monia tonneja.
Ja vaikka yleinen harhaluulo on, että ko. firmat kylpee rahassa, niin todellisuus on toinen.

Kovasti oli epäilys, ettei ihan halpoja laitteita ole, mutta jos jokainen äänestää jaloillaan, niin ei ole vaihtoehtoja.
Mutta joo, kaukaa haettu  ::) Silti: asiakaspalaute on aina tärkeä (ellei asiakas ole mulkku) :)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #68 : 17.07.2012, 15:39:27 »
Kovasti oli epäilys, ettei ihan halpoja laitteita ole, mutta jos jokainen äänestää jaloillaan, niin ei ole vaihtoehtoja.
Mutta joo, kaukaa haettu  ::) Silti: asiakaspalaute on aina tärkeä (ellei asiakas ole mulkku) :)
Kyllä asiakaspalautetta kannattaa antaa, useimmiten ne käydään läpi yksitellen palaverissa.
Jos siellä on useampi palaute vaikkapa ikivanhasta laitteesta, niin varmasti uuden hankinta nopeutuu.

Mutta on niitä uusiakin laitteita, jotka ovat hitaita ja huonoja, esim. Boschin dieseltesteri on aivan tuskaisen hidas ja pyytää pitämään kierrokset hetken tapissa, muuten kone ei saa kierroslukua eikä hyväksy tulosta.

Ja mites noiden korjaamojen laitteet sitten? Suurikin merkkikorjaamo tekee kourallisen dieselmittauksia päivässä ja pienempi korjaamo ehkä kerran viikossa. Tuskimpa sielläkään ne laitteet ihan uusinta huutoa on. Kaikenlisäksi kaikilla korjaamoilla ei ole lisenssiä tehdä virallista päästömittausta.


Btw, tuossa on Trafin ohje tuohon mittaukseen: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf

Ja tuossa Volvon toimittama taulukko dieselmoottoreiden kierrosluvuista ja sallituista raja-arvoista. Tuostahan selviää tuo D24 koneiden poikkeus, eli niissä raja on 4,0.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478513/a42f5f7c4ba2f046e98e04dec844cb10/2745-pakokaasupoikkeus10.pdf
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #69 : 17.07.2012, 15:53:25 »
Ihan kaikkea en jaksanut lukea läpi, mutta omassa on ainakin Volvon ohjeistus että yli 2000 ei saa kierrokset nousta P/N asennoissa. 6-vaihteinen automaatti/geartronic. Taisi olla 1920rpm kierrokset nyt kun päästölappu otettiin, hitaalla Boschilaisella. *kahvia->
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
-
« Vastaus #70 : 18.07.2012, 14:34:10 »
-
« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 18:01:37 kirjoittanut barondevolvo »

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #71 : 18.07.2012, 20:27:52 »
Siihen päästömittauksen tekemiseen on tasantarkkaan yksi ohje ja tapa tehdä.
Kaasupoljin nopeasti pohjaan painamalla kone kuuluu ryntäyttää maksimikierroksiin.
O0

Tässä hyvä linkki asiasta kiinnostuneille: http://www.trafi.fi/filebank/a/1321969225/8c5b11dd57e2b4355090643214a155e7/1277-AKE32002Hajapasavutusmittaustenluvut56.pdf

En nyt jaksa tuota lukaista läpi, mutta siinä suurinpiirtein kerrottiin että voit saada toisella korjaamolla hylätyn testin ja toisella hyväksytyn, koska mittaukseen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon ja tulos riippuu paljolti käytettävästä mittalaitteesta. (Mittaukseen vaikuttavat mm. pakoputkiston muoto, laitteen kunto ja merkkikohtaiset ominaisuudet kuten valokennon herkkyys, vasteaika, näytteenottotaajuus, suodatus ja käytetty laskentaohjelma; kaikki valonläpäisykykyyn vaikuttavat tekijät kuten öljy, savu ja noki; sää, lämpötila yms..)  Mittauksen toistettavuus ja luotettavuus vaatii sen, että mittaus tehdään painamalla poljin nopeasti pohjaan, muuten tulos on virheellinen.

Ja juu, on varmaan 10 vuotta vanha mutta ihan mielenkiintoista tietoa silti.  :)
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #72 : 19.07.2012, 11:59:39 »
Miksi kirjoitan kaiken tämän? No eilen koettua. Kysyin maahantuontikatsastusta 3 eri asemalta.
Olin ottanut hieman etukäteen selvää. Autoni katsastus on voimassa toisessa EU maassa.
Nykymääräysten mukaan sitä ei tarvitse kuntokatsastaa nyt. Riittää ns. maahantuontikatsastus joka siis käsittää  ilmeisesti vain VIN koodin tarkistuksen ja paperisodan.
Yksikään asema ei tuonut tätä mahdollisuutta esiin. Vain yksi myönsi asian heti kun kerroin miten pykälät makaa. Toinen myönsi pienen kinaamisen jälkeen. Ja kolmannessa virkailija tivasi ivallisesti "onko sinulla esim. sitä savutustodistusta" sanoin ettei sitä tarvitse säilyttää, riittää pelkkä yleistodistus siitä että katsatus on voimassa.
Hintahaarukka tuosta paperinpyörityksestä oli n. 160- 240€ No pakko maksaa että saa nuo täkäläiset kilvet, mutta ajelen alkuperämaan sellaisilla niin kauan kun ne on voimassa.

Vakuutuskin on vielä voimassa alkuperämaasta. Vakuutusyhtiössäkin sanottiin etteivät voi myöntää vakuutusta jos ei ole suomalaista rekisterinumeroa. Sekään asia ei ole niin ja selvisi vasta pitkien neuvotteluiden jälkeen.

On se kumma jos pelkän autonkäyttäjän pitää ruveta neuvomaan ihmisiä omassa työssään.
Siinä jää kyllä rahakylvyt pienemmiksi omien pykälien keksijöiltä, kunhan tämä EU pikku hiljaa väkisinkin tunkeutuu tänne sarvikuonojen maahan. Vastustin sitä aluksi, pitäisiköhän muuttaa kantaa...

En tiedä minkä vuotinen sinun volvosi on, mutta asiantunteva inssi käy katsomassa vänkärin jalkatilasta runkonumeron, hakee netistä auton tiedot ja tulostaa ne rekisteriotteelle ja se on siinä. Menee noin 15 minuuttia. Halvimmillaa tekee itä-suomessa noin 100 euron pintaa. Itse maksoin Jyväskylässä 140 euroa.

Paras oli meidän katsastuksen joku vanha jarru. Rupesi minulle selittämään "Kuuleppa poika. Ei ole mikään helppo homma noita papereita saada, kun pitää tilata erikseen ne". Totesin tälle inssille "Sano vain suoraan, ettei sua kiinnosta tehdä 15 minuutin työtä. Käyt katsomassa autosta vin-koodin ja tulostat netistä tiedot. Jos netin käyttö ja copy + paste on se hankaluus, niin suosittelen vaihtamaan alaa". Toisella konttorilla oli mun ikäinen kaveri, joka totes että on 15 minuutin läpihuutojuttu, kun auto on ruotsinkilvissä ja niin oli.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #73 : 19.07.2012, 12:34:47 »
Aika outo väite: Vakuutusyhtiössäkin sanottiin etteivät voi myöntää vakuutusta jos ei ole suomalaista rekisterinumeroa. Ton mukaan Suomessa ei sais yhtään autoa katsastuksesta läpi koska autossa pitää olla vakuutus ennenkuin sen saa kilpiin. ::)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #74 : 19.07.2012, 13:56:34 »
Aika outo väite: Vakuutusyhtiössäkin sanottiin etteivät voi myöntää vakuutusta jos ei ole suomalaista rekisterinumeroa. Ton mukaan Suomessa ei sais yhtään autoa katsastuksesta läpi koska autossa pitää olla vakuutus ennenkuin sen saa kilpiin. ::)

Kyllä ainakin if:ltä saa. Jos menet esimerkiksi ulkomailta ostamaan autoa ja tiedät auton runkonumeron, niin sen perusteella saat vakuutuksen. Kysyitkö muualta, kuin yhdestä vakuutusyhtiöstä ja tyydyit jonkun helvetin vakuutusmyyjän mielipiteeseen  ;D.

Nimerkillä: Viimeisen 24 tunnin aikana jonkun kerran vääntänyt asiasta vakuutusmyyjän ja sen jälkeen sellaisen henkilön kanssa, joka asiosta tietää  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

KL-varaosat  Race.fi