Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Zebe - 22.09.2012, 08:55:06
-
asiasta kukkaruukkuun, vähän kyllä viitattuna edellisiin viesteihin.. Jos nuo b19 kanget käy miltei bolt-on b20:iin niin käykö myös b21:n kanget kanssa, vai onko niissä eroa?
EDIT: keskustelu poimittu omaksi osaksi tappikoneen viritystopikista
Pidetään mielessä, että rehevistä keskusteluista tehdään oma aihe, niin tieto on helpommin löydettävissä jälkikäteen.
-
1- Ei ole alunperin putkitettu
2- Ei tietoa
3- Kasipulttiseen alakertaan tulee b19/21/23 kampura+vp, kiertokanget b19/21/23, männät vinokoneesta porauksen mukaan =24mm männäntappi (b20 22mm tappi), runkolaakerit b20, kk laakerit b19/21/23. Samalla kannattaa kampuran stefat muuttaa nykyaikaisiksi, jos vielä huopaiset.
- männät+ muut saa helposti esim KG:ltä
Kampura käy jostain vanhasta alkupään vinokoneesta tai sorvarilla muokkaa etupään
-
Täytyy olla tosi vanha vinokone, mistä sopii kampiakseli tappikoneeseen. Akselin etupää on erilainen ja vanhoissa vinokoneissa on irrallinen holkki etupäässä, jonka poistamalla akselista tulee samanlainen, kun tappikoneessakin.
Jos on 8-pulttisella akselilla oleva tappikone, niin siihen sopii suoraan B19-23 vinokoneen kanget. 8-pulttisissa tappikoneissa on myös 24mm männäntappi.
-
Täytyy olla tosi vanha vinokone, mistä sopii kampiakseli tappikoneeseen. Akselin etupää on erilainen ja vanhoissa vinokoneissa on irrallinen holkki etupäässä, jonka poistamalla akselista tulee samanlainen, kun tappikoneessakin.
Oiskohan jollakin faktaa , minkä vuosien vinokoneissa , on ollut näitä akseleita :-\
-
Onkohan noi mun kautta kulkeneet vinokoneen kampurat käyny sorvin kautta??? Ite en ole vinokoneita purkanu.
-
Laitan nyt tähän ku ei tiedä mihin kuuluis.. Onko B20E:ssä "miljoonalohkossa" alunperin 6- vai 8-pulttinen kampura? Kyseessä siis ´73 mallisesta ja koneen numero 100019x.. On nimittäin 6-pulttinen tossa kiinni..
-
8-pulttinen siinä pitäs olla.
-
Sitte taitaa olla joku kasattu kone.. Pitää viel mittailla kansi ja muuta että onko niillekkin tehty jotain.. Sylinterit on ainaki std koossa..
-
Oiskohan jollakin faktaa , minkä vuosien vinokoneissa , on ollut näitä akseleita :-\
Sanoisin että aivan alkupään malleissa. Yksi sellainen akseli osineen oli hallussa muutaman vuoden ja meni lopulta tappikoneeseen.
-
Sanoisin että aivan alkupään malleissa. Yksi sellainen akseli osineen oli hallussa muutaman vuoden ja meni lopulta tappikoneeseen.
Voisiko olla niin että vinokoneissa, joissa on vielä jakopäänkoppa alumiinia, olisi myös kyseinen akseli?
Yksi tuollainen akseli on myös itselleni jäänyt odottamaan käyttöä ja muistelisin että se voisi olla moottorista, jossa oli em. kaltainen jakopäänkoppa.
-
Keskustelu poimittu omaksi osaksi tappikoneen viritystopikista
Pidetään mielessä, että rehevistä keskusteluista tehdään oma aihe, niin tieto on helpommin löydettävissä jälkikäteen.
-
Sanoisin että aivan alkupään malleissa. Yksi sellainen akseli osineen oli hallussa muutaman vuoden ja meni lopulta tappikoneeseen.
Pitää paikkaansa. Täytyykin tarkistaa olisiko mulla tollanen akseli kans jemmassa.
-
Otsikko kun on tuollainen, niin mainittakoon, että 8-bolt lohkoissa ( UNC 1/2" ) kampurapukkien pultit ovat joitain kymppejä ohuemmat kuin 6-bolt lohkoissa.
Lähinnä pultin kierteetön osuus on sen verran paksumpi, ettei pultti mahdu menemään pukin reijästä kuin kierteen verran.
Kantapäänkautta pittää opiskella, mutta parhaiten nää itselle näin mieleen jää.
Koska kaikki ei ostoilmoituksia lue, niin mainitsen vielä täällä, että tällä päiväyksellä tarvetta olisi nuille uudemmille 8bolt lohkon pulteille.
-
Otsikko kun on tuollainen, niin mainittakoon, että 8-bolt lohkoissa ( UNC 1/2" ) kampurapukkien pultit ovat joitain kymppejä ohuemmat kuin 6-bolt lohkoissa.
Lähinnä pultin kierteetön osuus on sen verran paksumpi, ettei pultti mahdu menemään pukin reijästä kuin kierteen verran.
Kantapäänkautta pittää opiskella, mutta parhaiten nää itselle näin mieleen jää.
Koska kaikki ei ostoilmoituksia lue, niin mainitsen vielä täällä, että tällä päiväyksellä tarvetta olisi nuille uudemmille 8bolt lohkon pulteille.
Mikähän kierre noissa tarkalleen ottaen kummassakin on, jos on kokoeroa noin vähän? Jos molemmissa on joku tuumainen UNC, niin aika jännää, että tosiaan eroa noin vähän ???
Iski tiedonhalu, kun oma mutu oli näköjään päin seiniä ;)
-
Tarkalleen ottaen 6-bolt lohkon pultit on kierteettömältä osalta 0.1mm liian paksut. :-\
E: niin ja eri momentit on annettu noiden uusien ja vanhojen lohkojen välillä.
Menee varmaan sorvaushommiksi.
-
Vanha lohko
1/2 UNC 80 mm
Uusi lohko
M12x80
Tälläinen tieto löytyy www.gcp.se sivustolta jossa on skannattuna kaikki vm. 80 ja vanhemmat varaosakirjat. Myös löytyy hinnat ja saatavuus. Se olla huva sivu!
-
Vanha lohko
1/2 UNC 80 mm
Uusi lohko
M12x80
Tälläinen tieto löytyy www.gcp.se sivustolta jossa on skannattuna kaikki vm. 80 ja vanhemmat varaosakirjat. Myös löytyy hinnat ja saatavuus. Se olla huva sivu!
Tätä mieltä mäkin alunperin olin, mutta "Ässäarpa" kumosi mun mutuilun vääräksi ??? Tuo kyllä puoltaisi sitä, että vanhemmat pultit ovat hitusen paksummat 1/2"(12,7mm) vs. 12mm
-
Onkohan enää aivan varmaa, että tuossa kyseisessä moottorissa on alkuperäiset laakerikannet paikoillaan.
-
Jos laakeikansilla meinaat pukkeja(?) niin kyllä sanoisin, että on varma.
Kone on -73 vm huoltokirjallisesta 144 autosta joka tuli paaliin ensimmäiseltä omistajalta.
Pitänee ottaa video, kunnei kaikki tunnu tajuavan mistä kiikastaa.
jos jostain löytyisi vahvaa UNC 1/2" kierretankoa, niin siitähän ne saisi tehtyä... Tai sitten poraa pukkeihin 0.1mm isommat reijät tai sorvaa 6-bolt lohkoisen pulteista sen verran pois.
-
jos jostain löytyisi vahvaa UNC 1/2" kierretankoa, niin siitähän ne saisi tehtyä... Tai sitten poraa pukkeihin 0.1mm isommat reijät tai sorvaa 6-bolt lohkoisen pulteista sen verran pois.
Eikö pulttikaupasta saa UNC 1/2" kovia pultteja?
-
Eikö pulttikaupasta saa UNC 1/2" kovia pultteja?
Víitu.
Kyllä on kaikki paikalliset pulttiliikkeet käyty läpi. Aina sama ongelma, pultin pituus kun kasvaa 80mm pitkäksi, niin pultin kierteetön osuus on aina karvanverran liian paksu. 60mm ja sitä lyhyemmät menee nippanappatunkemalla.
Jos löytyisi nyt nuo saaaatanan oikeet pultit jotka siinä olikin kun sitä kaljapäissään purettiin tai 80mm pitkät täyskierteiset vahvat pultit niin ongelmaa ei olisi. Itseään tässä pitää syyttää.
-
Víitu.
Kyllä on kaikki paikalliset pulttiliikkeet käyty läpi. Aina sama ongelma, pultin pituus kun kasvaa 80mm pitkäksi, niin pultin kierteetön osuus on aina karvanverran liian paksu. 60mm ja sitä lyhyemmät menee nippanappatunkemalla.
Jos löytyisi nyt nuo saaaatanan oikeet pultit jotka siinä olikin kun sitä kaljapäissään purettiin tai 80mm pitkät täyskierteiset vahvat pultit niin ongelmaa ei olisi. Itseään tässä pitää syyttää.
Siniseltä?
-
Víitu.
Kyllä on kaikki paikalliset pulttiliikkeet käyty läpi. Aina sama ongelma, pultin pituus kun kasvaa 80mm pitkäksi, niin pultin kierteetön osuus on aina karvanverran liian paksu. 60mm ja sitä lyhyemmät menee nippanappatunkemalla.
Jos löytyisi nyt nuo saaaatanan oikeet pultit jotka siinä olikin kun sitä kaljapäissään purettiin tai 80mm pitkät täyskierteiset vahvat pultit niin ongelmaa ei olisi. Itseään tässä pitää syyttää.
Mä ymmärrän, että sä kaipaat niitä pultteja, mutta ihan hyvässä hengessä tässä yritetään auttaa ja selvittää tätä tilannetta, joten lopeta tuo riehuminen.
Kaiken lisäksi mä luulen, että tässä on nyt joku koira haudattuna ja olen edelleen sitä mieltä, että 8-pulttisessa miljoonalohkossa on milliset kierteet runkopukeissa. Oletko kokeillut laittaa tavallista M12 pulttia niihin lohkon kierteisiin?
-73 ei ole ollut vielä miljoonalohkoa. Jos moottori on joku tehdaskunnostettu, niin saattaa ihan hyvin olla koottu sekalaisista osista.
-
-73 ei ole ollut vielä miljoonalohkoa. Jos moottori on joku tehdaskunnostettu, niin saattaa ihan hyvin olla koottu sekalaisista osista.
Vaikea kuitenkin uskoa että kunnostuskoneistamossa pukit ja lohko erotetaan toisistaan?
-
Ehkä kannataisi soittaa US-partsiin. Tai Caterpillarille. Sinne ne tuumaiset pultit menneet on?
-
Vaikea kuitenkin uskoa että kunnostuskoneistamossa pukit ja lohko erotetaan toisistaan?
Tarkoitin lähinnä kampuraa ja lohkoa ;)
-
Kaiken lisäksi mä luulen, että tässä on nyt joku koira haudattuna ja olen edelleen sitä mieltä, että 8-pulttisessa miljoonalohkossa on milliset kierteet runkopukeissa. Oletko kokeillut laittaa tavallista M12 pulttia niihin lohkon kierteisiin?
Juu olen kokkeillut vinokonneen pultilla, muutoin käypäset mutta se jenga..
Ja minä mittää oo riehunut? Olen järkyttynyt.
-
Siniseltä?
Tämä valttikortti on käyttämättä, mutta en halua edes tietää paljonko maksaa kappaleelta, kymmenen kumminki tarviin.
Skandixilta saa, mutta auto on käyttöauto joten en kauhean kauvan viiti fillarilla tuolla vesisateessa sotkea. :2funny:
-
Vanhat on 1/2" tuumakierteillä ja uudemmat millikierteillä. Pukit vaihtuvat mielestäni samaan aikaan kuin jengat pulteissa.
Voiskohan tää olla joku sekasikiö, missä on millisen pukit tuumalohkossa?
Lisäksi jossain mielen takaraivossa on aikanaan kuultu kertomus, että volvolla olisi ollut tiettyinä vuosina ongelmia B20 runkopukkien kanssa ja lohkoja olisi jonkun verran uusittu/korjattu takuuseen tämän vaivan johdosta. Jos oikein spekuloisi, niin tämähän voisi olla joku tälläinen takuukorjattu lohko?
Jos olet varma, että ne pukit siihen lohkoon kuuluvat, niin aika helppo ratkaisu olisi porata ne pukkien reiät isommiksi. Mutta vähän ihmeelliseltä tuntuu, kun silloin siellä olisi pitänyt olla kavennetulla varrella olevat 1/2" ruuvit?
-
Tämä valttikortti on käyttämättä, mutta en halua edes tietää paljonko maksaa kappaleelta, kymmenen kumminki tarviin.
Joskus jotain vinokoneen pultteja hain siniseltä, niin ei paljoa heittänyt pulttikaupan hintaan verrattuna.
-
Mutta siis onko itse 6-pulttisessa akselissa muuta eroa 8-pulttiseen, kuin toi vauhtipyörän kiinnitys? Jos molemmat on b20:estä pois. Ei kai? Olisi tarkoitus vaihtaa 8-pulttinen akseli alunperin 6-pulttisen tilalle.
-
Kiertokankien kaulat on eri levyiset, eli samat kanget eivät sovi molempiin akseleihin. Kankiakaan ei voi vaihtaa, kun sitten seuraavaksi tulee vastaan erikokoiset männäntapit.
Edit. Ostoilmoituksesi perusteella jatkan vastaustani sen verran, että M-kanget sopivat ainoastaan 8-pulttiseen akseliin.
-
Kiertokankien kaulat on eri levyiset, eli samat kanget eivät sovi molempiin akseleihin. Kankiakaan ei voi vaihtaa, kun sitten seuraavaksi tulee vastaan erikokoiset männäntapit.
Edit. Ostoilmoituksesi perusteella jatkan vastaustani sen verran, että M-kanget sopivat ainoastaan 8-pulttiseen akseliin.
Niin just, mutta runkolaakerien kohdallahan ei ole eroavaisuuksia, eli 8-pulttinen menee vanhempaan 6-pulttiseen lohkoon..?
-
Niin just, mutta runkolaakerien kohdallahan ei ole eroavaisuuksia, eli 8-pulttinen menee vanhempaan 6-pulttiseen lohkoon..?
Juu niiltä osin ei ole eroja.
-
Pikainen kysymys vanhaan aiheeseen, johon toivoisin pikaisia vastauksia :)
Oon tilaamassa 8pulttiseen miljoonalohko-tappikoneeseen .25 alikoon laakereita, koneistamolla sanoivat että b20 tiedoilla löytyy huonosti osia.
Mutta oliko näin että B19:n sekä runko- että kiertokangenlaakerit käyvät tuohon kasipulttiseen suoraan?
-
Mutta oliko näin että B19:n sekä runko- että kiertokangenlaakerit käyvät tuohon kasipulttiseen suoraan?
Kyllä sopivat.
-
https://www.kgtrimning.org/pvduett-1/engine-parts/gaskets/b18/pb590-1.html
"Crankshaft rear seal special reinforced"
Kokemuksia kaivataan, vähentääkö tuo erikoistiiviste öljyvuotoa? Mulla ei noi tavalliset stefat pidä kunnolla. Vai pitääkö laittaa huopatiiviste?
-
Mullakin vuotaa amassa stefa vähän, luulen että se ei keskittynyt kunnolla. Kyllä se pitäisi normaalilla stefallakin pitää jos kammen kaula ei oo kovin naarmuilla ja tiivistekotelo on keskitetty kunnolla. Nykypäivän huopatoivisteet on aika paskoja, mutta sain yhden b20 etupään pitämään kun liotin yön yli huopaa öljyssä ennen asennusta.