Carcom Oy  Ateho

140-sarjan jarrut

  • 23 Vastauksia
  • 10039 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
140-sarjan jarrut
« : 14.10.2011, 19:44:48 »
Eli takalevyt ja palat pitäs uusia että leima heltiäis.
Näitähän on Atea ja Girlingiä (?).

Onko minun satulat Girling, jos niissä on pyöreä kohouma keskellä
satulan sivuprofiilia, jossa on joku hapettunut kirjain, joka ehkä saattaisi
muistuttaa G:tä etäisesti..? 1973 jos mallivuosi sulkee toisen vaihtoehdon pois.

Kiitos jo etukäteen :)
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012, 19:20:04 kirjoittanut Kulmamies »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #1 : 14.10.2011, 20:01:46 »
Melko varmasti näin on.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #2 : 16.10.2011, 17:08:08 »
Jatketaan nyt hiukan, kun en millään saa selville kummat takajarrut tuossa on..?

Jos jotain väliä tunnistukseen, kun en kuvaa saa:

Ilmausruuveja 1kpl, jarruputki tulee satulaan niin että tulee akseliputkea pitkin,
tekee 90* mutkan ja kiinnittyy satulaan, eli osoittaa perää päin tavallaan.
Palat on kiinni 2 lyötävällä sokalla, joiden välissä on jonkinlainen jousilevy,
jossa poikittaissuunnassa menee keskellä melkein laidasta laitaan ulottuva "pokkaus"/paksunnos.
Ja pystysuunnassa levyssä on sekä ylä- että alapuolella
kahdet "leikkaukset" keskustaa kohden ( eli yhteensä 4 ), ja vielä takaosassa tappeihin
näyttäisi olevan kiinni jotkin killtävät koukut, jotkut jouset siis?

E: Ja jousilevy muistuttaa kokonaisuudessaan muodoltaan suorakulmiota siinä satulan "aukossa", jos "leikkaukset" jätetään huomioimatta,
jos tämä merkitsee?

Ja onko levyillä eroa satulasta riippumatta takana? Eli onko tässä mallikohtaista ( ate/ girling ) eroavaisuutta mitenkään?
« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 17:17:20 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #3 : 16.10.2011, 17:29:21 »
Todella vahva MuTu, mutta olisko ainoastaan 145:ssä Aten takasatulat ja sedaneissa Girlingit??

Edit: ainakin motonetin luettelo on mun kanssa samaa mieltä, tosin motonetin luettelo on tunnetusti huippuluotettava  :P
« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 17:31:35 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #4 : 16.10.2011, 17:45:04 »
Ate


Girling


Atessa on lyötävät sokkatapit ja pellistä prässätty jousilevy palojen päällä. Girlingissä tapit kiinnitetään pikkuruisilla sokilla ja kummankin palan reunassa on rautalangasta väännetty jousi.

Yleensä tuo homma menee noin kun Okko sanoi, mutta jotenkin nyt vaikuttaisi siltä, että sulla saattaisi olla Aten satulat.

s73

  • Vieras
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #5 : 16.10.2011, 17:52:29 »
ainakin 240 -76 erotti jarrupaloista +tappisarjasta muistaakseni ate palat terävä kulma ja girlinki pyöreät kulmat. Jos ei muuten selvä tappisarjan ja palan kanssa varaosa putkaan.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #6 : 16.10.2011, 21:15:26 »
Kiitoksia paljon :)

Noista kulmamiehen kuvista saa paljon selkoa.
Jännä sinänsä että jousilevy on ihan erilainen kuin ATE:n kuvassa,
mutta sekin varmaan on vaihellu.

Toisaalta taas mun takasatuloissa on takapuolella samanlainen pyöreä
nyppylä kuin Girlingin kuvassa..  ???
ATE:n satulassahan tuo takapuoli on "sileä" tuossa kuvassa.

Piru vie..

E: Kysymys. Onko takalevyt samat riippumatta satulasta?
Palojen kohdalla teen ainakin niin että ostan molemmat, ATE ja Girling,
ja istutan ne kummat sopii. Levyistä vaan kun saisi tiedon vielä :)
« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 21:56:50 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #7 : 16.10.2011, 22:14:46 »


E: Kysymys. Onko takalevyt samat riippumatta satulasta?
Palojen kohdalla teen ainakin niin että ostan molemmat, ATE ja Girling,
ja istutan ne kummat sopii. Levyistä vaan kun saisi tiedon vielä :)

Ainakin motonetin luettelon mukaan on, ja uskoisin että pitää paikkansa.  :)

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #8 : 16.10.2011, 22:21:46 »
Ainakin motonetin luettelon mukaan on, ja uskoisin että pitää paikkansa.  :)

Juu motonetin luettelon mukaan kyllä.

Omat kokemusket motonetin luetteloista on vaan sellasia mitä jo aiemmin mainitsit,
eli erittäin luotettavia. 700-sarjalaisten kaa oli kaikenlaista kivaa häppeningiä
niitten "oikeitten" osien vaihtamisen kaa toisiin sillon tällön  >:(

Mut luotetaan nyt siihen tän kerran. Kiitos kaikille avusta  :hello:
Kerron sitten tänne mitkä satulat siinä oli kun löydän sopivat palat.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #9 : 17.10.2011, 02:53:14 »
Noista kulmamiehen kuvista saa paljon selkoa.
Jännä sinänsä että jousilevy on ihan erilainen kuin ATE:n kuvassa,
mutta sekin varmaan on vaihellu.

Toisaalta taas mun takasatuloissa on takapuolella samanlainen pyöreä
nyppylä kuin Girlingin kuvassa..  ???
ATE:n satulassahan tuo takapuoli on "sileä" tuossa kuvassa.

Mulla on ainakin girling-takasatula, jossa on tuollainen pellistä väännetty levy jousien sijaan. Eli mä kallistuisin girlingin puolelle sen suhteen. Löytyy myös skandixin listoilta tuollainen: http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/disc-brake/accessory-kit-brake-pads-rear-axle-system-girling/1000931/.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa jorma79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • Mullikuski Suomen Simosta
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #10 : 17.10.2011, 09:04:48 »
mie ostin noin 2kk sitten satulat paikalliselta varaosa myyjältä satulat joka nurkkaan 72-144 ja net oli girlingit.
eli niissä oli lanka jousi.hinta muistaakseni 69 ja 89€/kpl
Ex:fiat uno -85 , Toyota Corolla HT -77 , mazda 626 -94,opel corsa ?,saab 900?,bmw 315 -80,bmw 520i -94,audi a6 -96,bmw 325tds -96,kia sportage -06

nykyään:mb vito 108cdi -03,ford transit t300 -04,volvo 144 -72

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #11 : 17.10.2011, 20:08:20 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=136.180

Tuon linkin takaa löytyvässä sinisessä 142:ssa (kunnes on sivua vierittänyt riittävän alas :) ) löyty varmuudella Girlingin satulat taka rattaista, kun niitä keväällä tuli rassattua ja autohan on rekisteröity marraskuussa 73, mutta 74 mallinen.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2011, 20:10:52 kirjoittanut volmi »

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #12 : 17.10.2011, 20:18:27 »
No, kävin tänään motonetistä ostamassa ATE:n palat, ja tilasin jarrulevyt taakse
sekä Girlingin palat, ja palautan ne kummat ei sattunu sopimaan  ::)
Loppuviikosta niitä pitääs asennella, viimestään sunnuntaina.

E: Ainiin, lupasin kertoa tänne mitkä jarrut. Eli ATE:t olivat kuin olivatkin.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2011, 22:09:23 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #13 : 02.01.2012, 12:10:31 »
Tietääkö kukaan mikä ero on 140-sarjan girling-takajarrujen korjaussarjojen 273072 ja 273114 välillä? Kuvien perusteella en ainakaan hahmota mitään, cvi:n listassa jälkimmäisestä puuttuu nuo metallirenkaat.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 140 takajarrut
« Vastaus #14 : 03.01.2012, 00:00:08 »
Tietääkö kukaan mikä ero on 140-sarjan girling-takajarrujen korjaussarjojen 273072 ja 273114 välillä? Kuvien perusteella en ainakaan hahmota mitään, cvi:n listassa jälkimmäisestä puuttuu nuo metallirenkaat.
Takajarrusatulaa on kahdella erikokoisella männällä. Motonetin listauksen mukaan -69 asti olis pienempää ja siitä uudemmassa isompaa. Mutta varmuudenhan saa kun ottaa männän ulos ja mittaa. Siitä en tiedä kumi noista on kumpi, mutta näyttäs olevan Motonetissakin monissa toimipisteissä hyllytavaraa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy