Elekma  Autoracing

Kellään kokemusta muuntaa esim 850 volvon alusta 240:seen??

  • 10 Vastauksia
  • 5257 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonna

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Ei varsinaisesti vastaa kysymykseen mutta miksi?
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tarkoitetaanko tässä nyt esim. jonkun madallussarjan käyttämistä tms.? Vai että otetaan 850 vakioalustan palikoita ja käytetään 240?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Jonna

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Siis jos tehoja haluaa ottaa esim 300hp niin vakio 240 alusta ei riitä eli jykevämpää alustaa tarvii niin olisiko paha homma vääntää vakio esim 850 alusta tuohon 240?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Siis jos tehoja haluaa ottaa esim 300hp niin vakio 240 alusta ei riitä eli jykevämpää alustaa tarvii niin olisiko paha homma vääntää vakio esim 850 alusta tuohon 240?

Olis. Automalliin tarkoitettu laadukas alustasarja lienee helpoin vaihtoehto matalapaine-vinokoneen kaveriksi.

Toki jos pioneerihenkeä ja kasipätkän osia löytyy niin miksei sieltä jotain vois käyttää, mutta tuleeko parempi ja onko järkee?
« Viimeksi muokattu: 14.06.2015, 23:45:57 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Eiköhän sen jykevän alustan saa ihan PU-puslilla, jäykemmillä iskareilla ja jousilla. Powerflexitä puslat, motonetistä vaikka lesjöforssit jousiksi ja iskarit bilsteiniltä. Jotain muuta alusta hilua kattua sitte vaikka ebaystä, että saa ohjaukseen jämäkkyyttä ja tuntumaa lisää. Jos rahaa on niin vain taivas on rajana mutta itse en lähtis kokeilemaan toisesta autosta alustaa. Tulee monen mutkan kautta lopulta kalliimmaksi.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2015, 11:48:43 kirjoittanut L4NDe »

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Jos haluaa askarrella 850:n alustan 240:een niin..

Pitää etupäässä ratkaista muutama ongelma.
-olkakappaleen kiinnitys -> 240 tolppa hitsattu olkakappaleeseen, kun 850:ssä se on pulteilla
-tolpan yläpään kiinnitys erillainen
-tolpan pituus?
-Miten toteuttaa kallistuksenvakaajan kiinnitys

Reipas kaveri voisi varmaan soveltaa jostain uudemman 960:n etunavasta ja 850:n coilisetistä jonkinlaisen kombinaation?

Takapäässä mieleeni tulee..
-jousenhalkaisija?
-iskarin kiinnitys, pituus ja sijainti?

L4NDen:n konsepti on varmaan ihan toimiva ja lisää mahdollisuuksia voi kahlata --> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=556.0

240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Jonna

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Ok eli helpompi ostaa viittiskö joku linkkaa joitain alusta satseja jolla pääsis tinakoneen kans leimalle

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ok eli helpompi ostaa viittiskö joku linkkaa joitain alusta satseja jolla pääsis tinakoneen kans leimalle

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=556.0

Siitä noin seitsemänsadan viestin verran asiaa aiheesta, alkaen 2010 vuodesta. :D

Kannattanee vilkaista noin viimeisimmät sivut, siellä paremmin tuoretta asiaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Ok eli helpompi ostaa viittiskö joku linkkaa joitain alusta satseja jolla pääsis tinakoneen kans leimalle

Leimalle riittää vaikka ihan turbon vakioalusta. Toki kannattaa ajettavuuteen sen alustasarjan, iskareiden ja vakaajien verran satsata. Pusliakin on kakssatkussa ihastuttavan vähän.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Ok eli helpompi ostaa viittiskö joku linkkaa joitain alusta satseja jolla pääsis tinakoneen kans leimalle

Lankulla on 245:ssa seuraava kokoonpano
"Suspension: Gaz adjustable shocks all round, polyurethane bushings, strengthened front control arms and rear upper too. Coil springs front, basic shortened lowering spring rear. Front sway bar 24mm, rear 19mm. All control arms and engine beam(or whatsit) hot-dip galvanized."
Lainattu TurboBricks sivulta (koska kokonaisuus selveni sieltä helpoiten)

Tuollainen paketti on ilmeisesti yhteensopiva tinakoneelle, mailille, radalle ja käyttöautoon. 

ja alusta ketjusta yksi lainaus..
Tässä tiivistelmä kaikista informatiivisistä viesteistä jotka ovat tähän ketjuun päätuneet:



Rallyracelta Spaxin etuiskarit maksavat noin 350e pari alkuperäisillä mitoilla ja halutun pituisella varrella.
Takaiskarit ovat omilla mitoilla noin 240e ainakin Gazina. Niillä jäykkyys säätyy samalla kertaa molempiin suuntiin, Spaxilla vain ulosjousto säätyy. Säätövaraa molemmissa ihan tarpeeksi, luokkaa 36-38 naksua.


Laitoin kesällä 240:seen sen tuningstudion 45/35 sarjan. Perä roikkuu ehkä himpun matalalla.
 Mulla ois tallessa vielä vanhat vakiopituset jouset ja mietin, että saisko niistä tehtyä hiukka pidemmät, kun mitä nuo Lesfjörssit on.
 Eli kannattaako lyyä vaan jääkiekot pohjalle, (tuleeko leimalla sanomista) vai pätkästä orggis jouset



Noniin kokemuksia tuli hankittua sitten ihan ite. Motonetin Lip Gasit vaihtui Bilsteinin (PNE-3031) kaasuihin, enkä vaihtais mistään
hinnasta takas. Mukavempi, mutta ei silti yhtään löysempi kyyti... ihme hommaa.



Kellään kokemusta tai suoraa vertailupohjaa miten eroaa 200 sarjalaisessa Konin keltaiset tai bilsteinin iskarit toisistaan..
Toiset on säädeättävät ja toiset ei, mutta ulkoisesti toisessa on varsi niin perkeleesti isompi kuin toisessa.. En ole bilsteineillä
 päässyt ajamaan joten en tiedän. Moiset olisi hyllyssä, mutta en uskalla vaihtaa konien tilalle jos meneekin paskempaan suuntaa


Keltainen Bilsu ei riitä edes vakio Lesjön etujousien kanssa. Pyörä irtoaa tiestä kuopissa. Bilsteinin varsi ei ole mikään paxu,
vaan se iskari on väärinpäin niin kuin Volvon DeCarbonit.  Joissakin tolpissa Bilstein on TOSI tiukka siihen iskarin putkeen,
tarrat saa ottaa pois ja maaleja raapia. Mitään jaystettä ei saa olla etutolpan sisäpinnalla. Iskarin ulkoputken alapäästä voi joutua ottamaan
n. 3 mm pois että saa sen holkkimutterin kiinni.

 

Bilsteinin b6 on saatavalla 4 erijäykkyydellä 200 volvoon. Itsella odottaa b6 pääsyä auton alle. Omien pamppujen jäykkyyttä en muista,
mutta olivat ainakin aika arvokkaat.




Laitetaas tännekkin nyt infoa. Vakio 200:sen mitta etunavasta kaareen on keskimääräisesti juurikin tuo 395mm... Itse laikkasin Lesjön
jouset siten, että mitta on nyt jotakuinkin 320-325mm.

Ostin uudet Volvon kaasuiskarit Motonetistä 34,90e/kpl ja Alppilen Metallisorvaamo lyhensi niitä 8cm sorvissa samanpäivän aikana sopuhintaan.

Ja käyttökokemuksethan jäävät kertomatta, mutta opetuksen sana on paikallaan.Tosiaan itsellä oli iskareita sorvissa lyhennetty 8cm. Iskareita
"ilmatessa" painoin epähuomiossa iskarit liian pohjaan siten, että uloke pamahti stefasta läpi... Kaasut ja vellit pihalle ja iskarit roskiin...
Ajossa eivät varmasti olisi kovin helpolla pohjanneet...Eli älkäähän painako lyhennettyjä iskareita "pohjaan"



335mm GTSalustasetin jousilla, eli laskee vähän enemmän ku luvatut 4cm


Kaverilla on reilusti madallettu. sillä on 215/45 17 rengas lokarin sisällä.
viime talvena ainaki nuilla renkailla kulki suoraan.



montako kierrosta uskaltaa laikata pois vakio etu jousista ettei lähde pyörimään vakio iskareilla..?? kestääkö vakio iskarit muutaman kierroksen
madalluksen..?? ei viittis yhtään ylimäärästä € laittaa tohon talvi autoon.. vaan vähän alemmas pitäis keulaa saada  :P


Öbaut kaks kierrosta kai kärsii,  ja katsuri ei sano mitään jos on siististi tehty, eikä jousi ole löysänä kun auto nostetaan ylös.



Lesjöt ja muut madallusjouset ovat normaalisti edessä 15mm langalla ja sitä paksumpaa ei vakionakaan löydy mistään. Siinähän ne dieselissä
menevät kuin missä tahansa. Hieman alemmas vaan jää keula kuin bensakoneella mutta tuskin on iso ero.Takana sedanin madallusjouset ovat 13mm
langalla joka toimisi muuten hyvin, mutta progressiivisuuden takia jäävät turhan löysiksi. Farkun sarjassa ois jäykemmät takajouset. Riippuen miten
paljon madaltaa lisää, saa sedanin jousestakin kohtuullisen toiminnaltaan. Eteen iskariksi joko valmiiksi lyhyempi tai jos saa edukkaasti sorvautettua
lyhemmäksi vakiosta kuten tässäkin aiheessa on puhuttu.

Etujousissa on tullut suosittua laittaa katkaistu pää ylös. Jos ollaan siinä rajoilla jousen vapaapituuden kanssa, se tuntuisi pysyvän keula nostettuna
vähän paremmin paikoillaan kun katkaisematon osa on kupissa. Takajousien katkaisu aina yläpäästä, alapäähän supistuu kiinnitystä varten.



En tiiä minkämalliset Bilsteinit oli kyseessä, mut ainaki ne perus mustat B4:t toimii oikein hyvin vakiomittasten Lesjön madallusjousien kans.
tiisselin jousista sai ainakin laikata 2 1/4 kieppiä että pysy vielä kupissaan, muistaakseni 2 3/4 niin alko katsuri mussuttaa et on vähän löysässä jousi

Jos et halua nostaa niin tee niin kuin minä tein ja laita Audi 80:n (1972-1978) etuiskarit niin ei pitäisi heilua kupeissa jos on 3 kierrosta laikattu,
3 1/4 laikatut meinaa hitusen heilua. Sivulla 15 on kuvaa ja hieman enemmän tarinaa. Bilteman "matala" 3 tonnin tunkki menee heittämällä alle.
 

240 etupään jousituksen (tolpan) kokonaisliikevara on jotain 14 cm. Jos keulaa madaltaa 10 cm eli iskarille jotain 7-8 cm ja jousitus on vakiona jotain 5 cm 
kokoonpuristunut niin mun laskuopin mukaan on sisäänjoustovara syöty aika kokonaan.14 cm on mitattu deCarbon iskarista, jossa on sellainen Bilstein-tyylinen
pohjaanlyöntikumi, joka ehkä antaa sentin pari lisää joustoa.



Bilstein Clupsportit ovat vakiona n. 30-40mm lyhemmät.
ja tuossa alla mitä Bilsteiniltä muuta löytyy 240:een.
 
95087593    Stötdämpare fram. Club Sport. Hårdhet 250/125         
95087595    Stötdämpare bak, Club Sport. Volvo 240/140/160
95087601    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 400/200     
95087600    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 350/150     
95087599    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 300/200     
95087643    Stötdämpare bak, rally/racing Volvo 240/140/160 275/200 
95087594    Stötdämpare fram, Rally/Racing. Hårdhet 350/150     
95087606    Stötdämpare, bak. Rally. Hårdhet 350/130 



Eli tarkotus näyttää lähiaikoina vakiojousille laikkaa ainakin edessä. Ärsyttää ku tuo "keulii" tolla vakioalustalla. Kaipaisin kokemuksia/vinkkejä ketkä on noita pätkiny.
Tarkotus ois saaha keula tippumaan semmonen 5-7senttiä. Ei haittais vaikka perä ois vähä korkeemmalla ku keula. Kuinka paljon uskaltaa pätkästä?
2-kierrosta vai kenties enemmän..? Sais kesäks vähän fiksumman näköseks

mulla volvossa on edestä 3 kierrosta ja takaa 2...eikä raavi joka paikkaan


Toimisiko takapäässä hyvin tuo ehdokuseni eli korkeapainekaasut ja farkun kuormajouset, joista nappaa kierroksen tai pari pois? :)

Mulla oli eka versio Motonetin kaasut ja kuormajousi (ei lyhennettynä). Pintakova ja epämukava paketti kaiken kaikkiaan.
Toinen kokeilu Bilsteinin B4 iskarit ja sama jousi. Huomattavasti parempi paketti. Ei mitenkään mukava silti. Pintakovuus
yhä tallella. Kun lastasin konttiin 70 kiloa lisäkuormaa, niin silloin toimi jo kivasti.

En tiedä kuinka tuon kuormajousen lyhennys vaikuttaa ajotuntumaan. Muut kertokoon siitä, jos tietoa omaavat.
Jätä noi Motonetin iskarit ostamatta ja ota vaikka nuo B4:set. Ero noiden välillä on nimittäin suuri.
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

 

Ateho  Elekma