Pitäis vaihtaa täälläki jäähdytin ja katsoin motonetistä niin olis ihan oikea B19 moottoriseen tarkotettu ilman anturinreikää ja sitten B172/B200 anturinreiällinen. Ja kysymys kuuluu että onko noissa letkulähdöt samanlain eli oikein, entä voiko tuota anturinreikää porata itse ja näin säästää kympin? Kun kumminkin olis tarkotus samalla heittää sillä jumittuneella viskoflektillä vesilintua ja laittaa sähköinen tilalle.
En menisi poraamaan jäähdyttimeen reikää anturille, vaan korvaisin pätkän ns. alaletkua, eli jäähtyneen veden letkua, metalliputken pätkällä, jonka kylkeen tehdään kierre anturia varten. Anturin ei tarvitse olla kosketuksessa veteen, koska suurin osa lämmöstä kuitenkin johtuu metallia pitkin. Putkenpätkän kylkeen hitsattu mutteri riittää anturin kiinnittämiseen, eikä anturin kierrettä tarvitse tiivistää. Sopiva adapteri saattaa löytyä Bilteman luettelon sivulta 31. Yläletkuun käskevät laittaa lämpömittaria varten. Tuulettimen ohjausta varten se pitää ehdottomasti laittaa ns. alaletkuun. Voi olla, että anturin kierre ei sovi. Periaate kuitenkin näkyy kuvasta, eikä pätevän metallimiehen nokka tuommoista tehdessä kauan tuhise.
Täytyisi nähdä jäähdyttimet vierekkäin. Jos ne ovat anturinreikää lukuunottamatta samanlaiset, niin siitä vaan. Jos letkuyhteet sojottavat eri suuntiin, et löydä sopivia letkuja mistään, eikä letku ehkä ole edes fyysisesti mahdollinen. Volvo/Renault ristisiitos ei välttämättä aina onnistu.
Tärkeintä on, että tuuletin käynnistetään jäähdyttimeltä ns. alaletkua pitkin moottorille virtaavan, siis jäähtyneen veden, lämpötilan mukaan. Jäähdyttimeen tuleva (ns. yläletkun) vesi on "aina" termostaatin aukeamislämpötilassa. Sitä tulee vähän tai paljon, mutta aina saman lämpöisenä. Koska yläveden lämpötila on vakio, ei sen perusteella voi käynnistää/pysäyttää tuuletinta. Tai voi, mutta silloin tuuletin käy joko jatkuvasti, tai vain ääritilanteissa.