Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: hevonen - 18.11.2010, 08:48:28

Otsikko: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hevonen - 18.11.2010, 08:48:28
Laitetaans taas tänne tämä KAHAn vastaus mun kyselyyn aikoinaan, kun työmaalla siirryttiin tuohon systeemiin ja porukoilla alkoi vastuksia menemään...
Nykyään on taas jatkuva virta, laitoin saman vastauksen johtoportaaseen.. :knuppel2:

Saatte väitellä, onko tuossa perää? Ainakin vastukset on nyt kestäneet.

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1229.jpg)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Ristus - 18.11.2010, 08:54:24
Tuohan on täyttä asiaa mulla on menny kaksi vastusta samasta autosta just ton pulssisähkön takia. ei tosin samana talvena mutta samassa parkkiruudussa...

yritäppäs tommosella lämmittää autoa ennen töihinlähtöä se parituntia....
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: porko - 18.11.2010, 09:18:58
Enpä ole itse moiseen törmännyt, vaikka näiden kanssa jonkinverran touhuankin. Tämä koskee lienee vain nestelämmittimiä, ei säteilylämmittimiä ? Muistaakseni joskus oli Kahan edustajan kanssa puhetta, että säteilylämmitin on "tunteeton" lämpötilalle kun taas nesteessä olevan teho voi muuttua lämpötilan eli käyttöajan mukaan.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hevonen - 18.11.2010, 09:49:32
Kai siellä säteilijässäkin vastus on? Käsittääkseni se vastus ottaa itseensä noista toistuvista päällekytkennöistä.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Ristus - 18.11.2010, 09:58:28
säteilylämmitin voi kestääkkin paremmin kun se on vaan kiinni lohkossa elikkäs osin ulkoilmassa niin siinä ei tuu samanlaista nopeeta muutosta vastukselle... ja ohan se muutenkin aika eri tehoinen niin...
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Pappi - 18.11.2010, 11:01:35
Taitaa lähteä nyt kolmas vai neljäs talvi "pakkasvahdin" kanssa...
Ei mitään ongelmia vastusten keston suhteen tms. Päinvastoin, sula auto odottamassa tuli lähtö mihin aikaan vaan. Sopivan kokoisella sisätilan lämmittimellä pysyy sopivasti sisätilat "nollassa".
Eli kyseessä on tämmönen: http://www.euroka.fi/pakkasvahti.htm

Rapiat viisikymppiä maksaa tällä hetkellä. En ole kellokytkinten kanssa enää tuon hankkimisen jälkeen pelannut.
 :)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hevonen - 18.11.2010, 12:35:18
Eipä välttämättä ihan heti näykään tuo vastusten vikaantuminen, kun katsoo vastuksen keskimääräistä elinikää normaalikäytössä.
Pikkupakkasilla ja lähellä nollakeliä meidän työmaalla nuo kytkentäjaksot olivat luokkaa 30 sek ja 1-2min huilausta. Siitä voi laskea montako kytkentää tulee vaikka 8 tunnin aikana.
Itse uskon tuota vastusvalmistajan testiä.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: pomo - 18.11.2010, 13:45:22
30 sek ja 1-2min huilausta.
Eihän tollasella jaksotuksella kerkiä lämpiään kun kuski kun menee kylmään autoon. Nollan tienoilla tuo voi riittää mutta tuskin enää edes 15 asteessa.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: porko - 18.11.2010, 13:49:28
Miten toi sähkön katkaisu on käytännössä toteutettu ? Katkaistaanko kaikista tolpista yhtä aikaa virta pois, ja sitten taas yhtä aikaa päälle ? Mahtaa olla melkoinen piikki virrankulutuksessa pakkasella kun kaikki lämmittimet ja puhaltimet pärähtää yhtä aikaa käyntiin  :idiot2:
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hevonen - 18.11.2010, 14:08:44
Joo, se olikin siinä nollan tienoilla noin, niinkuin kerroinkin. Kytkentäaika säätyi ulkolämpötilan mukaan, haistelija oli pihalla seinässä.
Systeemi hoiti kytkentää ryhmittäin tolpissa, ei kaikissa samaan aikaan. Ei pahoja piikkejä tullut, muuten paska systeemi. Jos kylmän auton laittoi piuhaan, ei mitään apua huomannut muutaman tunnin käytöllä.
Mieluummin pidin ilman lämpöä. Joskus mullakin oli tinamoottorillinen käytössä, etuveto :sundaydriver: siinä oli säteilijä(400W  :D) Ei ollut mitään hyötyä tuosta "lämmityksestä".
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Teutori - 19.11.2010, 10:54:41
Kyllä tuollainen mielestäni on pelkkää vastuksen kiusaamista, ensin lämmitetään punaseksi, ja sitte jäähdytetään, ja tuo sama monta kertaa päivässä.
Mielestäni jo tuo käyttötapa ei ole eduksi mihinkään ( paitsi sähkölaskuihin )

Miksi yleensä lämmittää, ja tuhoaa vastuksen, kun kone on kuitenkin kylmä  :-\
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Taavi.H - 19.11.2010, 11:35:07
Täällä nykyisellä työpaikalla (tai siis kiinteistöllä jossa työpaikka on) on käytössä juuri tuollainen jaksosähkö. En tiedä tarkemmin speksejä, miten on toteutettu.

Tuon TDI:n kanssa huomasin, että iltapäivällä kun lähti työpaikan pihasta, neste oli sen verran lämmennyt ainakin anturin kohdalta, ettei hehkut menneet päälle. Mutta kun kone ei kunnolla ollut kuitenkaan lämmin, käynnistyminen oli monesti yhtä tuskaa.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Teutori - 19.11.2010, 12:32:31
Taitaa lähteä nyt kolmas vai neljäs talvi "pakkasvahdin" kanssa...
Ei mitään ongelmia vastusten keston suhteen tms. Päinvastoin, sula auto odottamassa tuli lähtö mihin aikaan vaan. Sopivan kokoisella sisätilan lämmittimellä pysyy sopivasti sisätilat "nollassa".
Eli kyseessä on tämmönen: http://www.euroka.fi/pakkasvahti.htm

Rapiat viisikymppiä maksaa tällä hetkellä. En ole kellokytkinten kanssa enää tuon hankkimisen jälkeen pelannut.
 :)
Mikähän ( sähkön )säästö tuossa saadaan aikaan, jos ilman lämpötila on -18 astetta, niin pakkasvahti on jatkuvasti päällä ( ja siten myös sisätila, ja lohkolämmitin, tietysti sellaisessa paikassa, missä ei pakkasta ole kun 5 - 10 astetta talvisin, niin tuolla pätkimisellä voi nippa nappa selvitä, mutta ei sisätila, ja kone silloinkaan ole lämmin)::) kun normaalilla kellolla se on se normi kolmetuntia.
Ei äkkiseltään mielestäni mitään järkeä ( en tosin suuremmin perehtynyt ) ja jatkuva pulssitus pienemmillä pakkasilla ei hyvää vastuksille tee, no tiedä sitten.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Ribbe - 19.11.2010, 13:20:54
Sätelylämmittimillä saa jo -5 asteen pakkasilla auto olla roikassa sen pari tuntia minkä taloyhtiön tolppa antaa.  Itse en tykkää että auto on sisältä nollassa, vaan mitä lämpimämpi sen parempi. Sen takia autossa onkin 2100w Defan lämppäri :).
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Aukki - 19.11.2010, 14:21:39
Onko kenelläkään kokemuksia akkulämmittimestä?
Myynnissä mm. Motonetissa.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Teutori - 19.11.2010, 20:07:25
Onko kenelläkään kokemuksia akkulämmittimestä?
Myynnissä mm. Motonetissa.
Mihin sitä tarvitaan, akun talvisäilytykseen anopin kylmässä suulissa,,vai  :D
Kyllä kunnossa oleva akku itsensä pitää lämpimänä, ja sulana.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Aukki - 19.11.2010, 20:15:22
Mihin sitä tarvitaan, akun talvisäilytykseen anopin kylmässä suulissa,,vai  :D
Kyllä kunnossa oleva akku itsensä pitää lämpimänä, ja sulana.

 :D

Mutta oikeesti niin, ei välttämättä pidä, siis varausta.
Lyhyet ajomatkat, kaikki sähkövermeet päällä, kylmä akku.... -> Vähitellen varaus heikkenee. Kylmä akku ei ota riittävästi virtaa, vaikka laturi sitä tarjoileekin.
Sitten kosla ei vain enää lähde käyntiin. 
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: pomo - 19.11.2010, 20:27:06
Aja Aukki enemmän ja osta uus akku.   ;)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Aukki - 19.11.2010, 20:37:02
Aja Aukki enemmän ja osta uus akku.   ;)

Joo, en mä oo tällä viikollakaan ajanu ku kerran autolla. Joku muu on sitte sitäkin enemmän.  ;)

Tässä on muuten hyvä porkon heittämä linkki:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakkanen-kyykyttaa-akun-webaston-polttoaineen-ja-osaamattoman-korjaamon

Tässä laite jota tarkoitan:
Arctic Battery Heater

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5080
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5081
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: adrock - 19.11.2010, 20:55:24
Ostin toiseen autoon tuollaisen Leevin (http://www.leevi.org). En tosin vielä asentanut. Nyt aloin vaan miettimään, että mitenhän usein se pätkii =miten lohko pitää lämpönsä. Idea siis se, että jos joudutaan pitämään molempia autoja samaan aikaan tolpassa ja kun yhtiö kieltää sisälämmittimen, niin farmarissa, hyshys, on pieni Defa sisällä ja lankussa samoin pieni sisälämmitin, mutta se pätkii sitten vuoronperään lohkolämmittimen kanssa.

Toisaalta näitä "molemmat kiinni" -aamuja tulee harvakseltaan, mutta silloin ei viitsisi herätä paria tuntia aikaisemmin vaan laittamaan autoa seinään (tolppaan mahtuu vain yksi kello). Muuten jos itse menen vaikka iltaan, niin päivällä kun käy laittamasa johdon kiinni, niin hyvä. Tosin jos asennan tuon Leevin, niin sitten täytyy varmaan sekin laittaa aikasemmin kiinni, että ehtii lämmitellä molempia riittävästi, ja samalla sitten pätkii molempia.. Mutta tuskin kuitenkaan minuutin välein.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Teutori - 19.11.2010, 21:30:10
Joo, en mä oo tällä viikollakaan ajanu ku kerran autolla. Joku muu on sitte sitäkin enemmän.  ;)

Tässä on muuten hyvä porkon heittämä linkki:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakkanen-kyykyttaa-akun-webaston-polttoaineen-ja-osaamattoman-korjaamon

Tässä laite jota tarkoitan:
Arctic Battery Heater

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5080
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5081
Juu, akkulämmitin 50W  :D paljompa tuosta onkin apuja, jos lämpötila on vaikka -15
Ja yhä edelleen kunnossa oleva, ja latautunut akku ei tarvitse mitään lämmittimiä.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: pomo - 19.11.2010, 21:36:03
Juu, akkulämmitin 50W  :D paljompa tuosta onkin apuja, jos lämpötila on vaikka -15
Ja yhä edelleen kunnossa oleva, ja latautunut akku ei tarvitse mitään lämmittimiä.
Kyllä apu on todella minimaalinen. Ja hitto minkä hintasia, saa uuden akun jo helposti.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Aukki - 19.11.2010, 21:40:48
Juu, akkulämmitin 50W  :D paljompa tuosta onkin apuja, jos lämpötila on vaikka -15
Ja yhä edelleen kunnossa oleva, ja latautunut akku ei tarvitse mitään lämmittimiä.

Ei tarvi uusi kunnossa oleva latautunut akku mitään, olet edelleen oikeassa, siinä kohtaa.
Mutta jos ymmärrät mistä asiassa on kyse, uusikaan akku ei vaan ota virtaa vastaan kylmänä täysillä.

 *taavih->

Pahan hintasia ovat kyllä, ennemmin pukee akun styroksiin.
Tai ruuttaa uretaania konehuoneen täyteen.

 :D
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: 531 - 20.11.2010, 14:21:11
Aukki on kyllä jäljillä. Kyllä se 50w luultavasti auttaa edes vähäsen. Jos vertaa moottorikelkan kahvanlämmittimiin jotka on 15w ja nekin tuo mukavasti lämpöö parinkympin pakkasilla. Akku ottaa paremmin latausta vastaan jo käynnistyksen jälkeen, jos on vähän edes lämmin. Omalle äiteelle olen kannssa miettinyt (käyttää autoa kerren viikossa). Akun vuorauskaan ei oikeen auta kun ajoviimaan.

Miten olis 50w lämmitin ja vuoraus  ;)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Masa71 - 20.11.2010, 14:47:09
Tossa akun lämmityksen kohdalla sisäinen pellepeloton heräsi henkiin :crazy2:
- mitäs jos vetäis muutaman kierroksen sulatuskaapelia akun ympäri, virran saisi lohkolämppärin piuhoista. Tällä systeemillä (+ akkulaturi+lohkis + sisälämppäri) tolpassa ollessa sekä  motti, sisätilat että akku lämpenisi => lämmin auto ja hyvin varattu akku.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Aukki - 20.11.2010, 14:51:59
Miten olis 50w lämmitin ja vuoraus  ;)

No juu, noihin kalliisiin valmisratkaisuihin kuuluu eriste.

Sisäisestä virittäjästä tuli mieleen penkinlämmitinelementti....   :idiot2:  :o  :)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Teutori - 20.11.2010, 15:38:23
Aukki on kyllä jäljillä. Kyllä se 50w luultavasti auttaa edes vähäsen. Jos vertaa moottorikelkan kahvanlämmittimiin jotka on 15w ja nekin tuo mukavasti lämpöö parinkympin pakkasilla. Akku ottaa paremmin latausta vastaan jo käynnistyksen jälkeen, jos on vähän edes lämmin. Omalle äiteelle olen kannssa miettinyt (käyttää autoa kerren viikossa). Akun vuorauskaan ei oikeen auta kun ajoviimaan.

Miten olis 50w lämmitin ja vuoraus  ;)
Niin, vielä kerran, kunnossa oleva akku, ja kunnossa oleva laturi  ;) ei tarvii mitään moisia poppakonsteja ollakseen kunnossa, nyt tämäkin jutustelu on mielestäni ainoastaan jonkun kauppiaan " ihmelaite " joka mullistaa suomalaisen autoilun. ( 50W ja -20 astetta pakkasta, ja sen pitäis lämmittää akkua,,,Haloo  8) )
No. noi kahvanlämmittimet on erikseen, (kokemusta jostain syystä on ) mietihän nyt lämmitettävää pintaa ensin  ;)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Aukki - 20.11.2010, 16:06:45
Niin, vielä kerran, kunnossa oleva akku, ja kunnossa oleva laturi  ;) ei tarvii mitään moisia poppakonsteja ollakseen kunnossa, nyt tämäkin jutustelu on mielestäni ainoastaan jonkun kauppiaan " ihmelaite " joka mullistaa suomalaisen autoilun. ( 50W ja -20 astetta pakkasta, ja sen pitäis lämmittää akkua,,,Haloo  8) )

Haloo!

Mikä oli mun alkuperäinen kysymys?
Vastasitko siihen? Vastasiko kukaan siihen?

Vielä kerran myös. OT: Miksi kunnossa olevia autoja hinataan korjaamolle valohoitoon? Koska lyhyestä ajomatkasta johtuen, akun varaustila on kylmällä säällä hiljalleen hiipunut ja viimein on lavetti kutsunut.
Mielestäni hyvät perustelutkin on tuolle teorialle esitetty ja olemassa. (selviää lukemalla linkkien asiat)
Sinä saat elää uskossasi. (ja maksaa halutessasi valohoidostakin) :)

Minä en markkinoi mitään laitteita enkä suosittele kellekkään mitään, kunhan kysyin onko kokemuksia.

Joko laitetaan amen tälle ja sun mielipiteille?
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: (Miksu) - 20.11.2010, 17:44:56
Jatketaan OT :)
Nykyautoissa on lämpötila-anturi akulle, jonka tiedon mukaan laturilta lähtevää jännitettä nostetaan sitämukaa kun akku on kylmempi, ero lämpöisen ja kylmän akun välillä latausjännitteessä on 2,5V luokkaa, eli aika suuresta jännitteenmuutoksesta puhutaan ja tämä säätely siis ainostaan akunlämpötilan mukaan.

Ettei täysin offtopic mene, niin mielestäni jaksottainen jännitteensyöttö autonlämmitystolpassa on huono asia :)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hevonen - 20.11.2010, 18:01:32
Niin ja tuota akun lämpötunnistinta ei useimmiten edes tarvita koska jännitteensäädin on lämpökompensoiva.

Niin minustakin. :D ::)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Masa71 - 20.11.2010, 18:37:45
Jatketaan OT :)
Nykyautoissa on lämpötila-anturi akulle, jonka tiedon mukaan laturilta lähtevää jännitettä nostetaan sitämukaa kun akku on kylmempi, ero lämpöisen ja kylmän akun välillä latausjännitteessä on 2,5V luokkaa, eli aika suuresta jännitteenmuutoksesta puhutaan ja tämä säätely siis ainostaan akunlämpötilan mukaan.

Ettei täysin offtopic mene, niin mielestäni jaksottainen jännitteensyöttö autonlämmitystolpassa on huono asia :)
Kerro mulle mistä nykyautoista löytyy akun lämpötilatunnistin(7-sarja tai9-sarja volvo ei käy  ;))siis tunnistin joka suoraan tutkii akun lämpötilaa?
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: (Miksu) - 20.11.2010, 19:08:02
Kerro mulle mistä nykyautoista löytyy akun lämpötilatunnistin(7-sarja tai9-sarja volvo ei käy  ;))siis tunnistin joka suoraan tutkii akun lämpötilaa?

Tossa vaikka ensimmäinen nykyauto, mikä nyt tuli mieleen.

(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/muuta/akku.jpg)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Masa71 - 20.11.2010, 19:21:23
Tossa vaikka ensimmäinen nykyauto, mikä nyt tuli mieleen.

(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/muuta/akku.jpg)
OK, uskotaan, mutta mikä auto? Koska omallem kohdalle on sattunut erittäin harvoin autoja joissa olisi  suora akun lämpötilan tunnistus . Laskennallisia systeemejän taitaa löytyä useammastakin..
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: (Miksu) - 20.11.2010, 19:23:16
OK, uskotaan, mutta mikä auto? Koska omallem kohdalle on sattunut erittäin harvoin autoja joissa olisi  suora akun lämpötilan tunnistus . Laskennallisia systeemejän taitaa löytyä useammastakin..

Tuo mallimerkintä näkyikin tuossa varaosanumeroiden yläpuolella aika pienellä, mutta kun kuvan avaa, niin siitä selviää, että tuo esimerkki on V50
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Teutori - 20.11.2010, 20:14:21
Haloo!

Mikä oli mun alkuperäinen kysymys?
Vastasitko siihen? Vastasiko kukaan siihen?

Vielä kerran myös. OT: Miksi kunnossa olevia autoja hinataan korjaamolle valohoitoon? Koska lyhyestä ajomatkasta johtuen, akun varaustila on kylmällä säällä hiljalleen hiipunut ja viimein on lavetti kutsunut.
Mielestäni hyvät perustelutkin on tuolle teorialle esitetty ja olemassa. (selviää lukemalla linkkien asiat)
Sinä saat elää uskossasi. (ja maksaa halutessasi valohoidostakin) :)

Minä en markkinoi mitään laitteita enkä suosittele kellekkään mitään, kunhan kysyin onko kokemuksia.

Joko laitetaan amen tälle ja sun mielipiteille?
Juu, mä nostan kädet pystyyn, kun mistään en tiedä mitään, ja ei autokaan ole lavetilla koskaan ollut, mutta ei ole mitään akkulämmitintäkään.  :facepalm:
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: juhani46 - 20.11.2010, 20:49:59
Suunnilleen kerran vuodessa kärähti lämppärin vastus kun oli jaksottaisessa lämmityksessä. Onneks meni takuuseen  ;)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Pappi - 26.11.2010, 09:49:34
Ei äkkiseltään mielestäni mitään järkeä ( en tosin suuremmin perehtynyt ) ja jatkuva pulssitus pienemmillä pakkasilla ei hyvää vastuksille tee, no tiedä sitten.

Missäpä sitä järkeä olisi. Joskus vaan tuppaa olemaan tilanne semmonen, että auton pitää olla lähtövalmis ilman ennakkovaroitusta (päivystysluontoinen lähtö, jossa mentävä 5min kuluessa siitä kun viesti tulee puhelimeen).

Henkilökohtaisesti en ole säästöjä laskenut kun kyse on siitä, että lähtöaikaa ei voi ennakkoon tietää. Kysymys on käyttömukavuudesta, josta olen oppinut tuota pakkasvahtia käyttämällä nauttimaan.

Itselläni on 2000w sisätilalämmitin, joka tuossa jaksottaisessa lämmityksessä pitää ikkunat sulana. Auto ei ole kuuma sisältä, mutta siinä tarkenee. Toisaalta, keskellä yötä kun lähtee niin herää paremmin.

Siihen en ota mitään kantaa, mitä tuo mahdollisesti tekee lohkolämmittimen vastukselle. Yhtään vastusta ei ole minulta vielä mennyt.

Tästäkin asiasta voi inttää ja vääntää ihan niin paljon kuin kukanenkin haluaa :-*
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Ristus - 26.11.2010, 10:00:15
Laitetaas tähän muuten että letkulämppäri tuntuu kestävän paremmin tota pulssisähköä kuin paljas vastus lohkossa....
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hevonen - 26.11.2010, 17:58:34
Laitetaas tähän muuten että letkulämppäri tuntuu kestävän paremmin tota pulssisähköä kuin paljas vastus lohkossa....
Sulla on ihan tutkimustuloksia tuosta?
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Ristus - 26.11.2010, 18:19:30
Sulla on ihan tutkimustuloksia tuosta?
jep samassa tolpassa S40 ja 460. 460 on vaihettu vastus kahden vuoden aikana kerran mutta S40 on edelleen samalla letkulämppärillä viiden vuoden käytön jälkeen... molemmat on calixia. Edelliseen 460:n samassa tolpassaa vaihdettiin kanssa vastus tosin kahdesti... taisin sen tuolla aiemmin mainitakkin...
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Teutori - 27.11.2010, 02:31:34
mutta S40 on edelleen samalla letkulämppärillä viiden vuoden käytön jälkeen... molemmat on calixia.mainitakkin...
[/quote]Lämmittääkö se letkulämmitin,,,vai onko vaan sama lämmitin  :2funny:
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Ristus - 27.11.2010, 11:59:49
mutta S40 on edelleen samalla letkulämppärillä viiden vuoden käytön jälkeen... molemmat on calixia.mainitakkin...
Lämmittääkö se letkulämmitin,,,vai onko vaan sama lämmitin  :2funny:
Itteasiassa se lämmittää tosi hyvin, sillä kahden tunnin lämmityksellä(nykyisessä asunnossa siis kellokytkin) saa sisällekkin lämmintä eli siis se toimii hyvin edelleen... koska lie asennettu autoon... johtosarjan jouduin uusimaan kerran kun oli hankaantunut puhki ja otti maihin johtimet...
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Pyssy - 28.11.2010, 01:01:19
Jaksottainen tai kellokytkimellä annosteltu lämmitys ehkä käy joillain työpaikoilla.  Meikäläisen bussikuskin työmaalla siinä ei olisi mitään järkeä.  Joka häiskän työaika alkaa ja päättyy johonkin aikaan vuorokaudesta, yleensä jollain 5:llä jaollisella minuutilla, joita vrk:n mittaan on 288 kpl.  Toiset työkaverit pistävät auton lämmitykseen, kun tulevat töihin.  Toiset, joila on tauko tallilla, pistävät lämmityksen päälle tauolla.  Jotkut sopivat kaverin kanssa, että tämä lykkää töpselin kiinni sopivaan aikaan.  Osa käyttää omia kellokytkimiä.  Jaksotettu lämmitys on /C:stä, koska Pätkitty sähkö vie kellokytkimen väärään aikaan.  Ongelmana on löytää kellokytkin, joita mahtuu kaksi samaan tolpan koteloon. 

Talossa on kielto pysäköidä lämpöpaikalle, jos ei käytä lämmitystä.  Joutaisi olla myös pakko käyttää kellokytkintä.
Päivystysluonteiset ajokit (ja Wiimat) ovat sisällä tallissa.

( "/C" luetaan "per see" )
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: pikatraktori - 12.12.2010, 11:06:56
Ei varsinaisia kokemuksia, mutta joskus kauan sitten Kajaanissa jouduin toteamaan, että siään illalla viety akku kovilla pakkasilla saattoi jopa käynnistää auton - kylmään jäänyt akku taas ei. Akkulämmittimillä voi kyllä olla vaikeuksia päästä "huoneenlämpöön", koska akku on muuten kylmässä.  Epäilisin että etu on marginaalinen,
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hevonen - 12.12.2010, 16:46:52
No onhan se "pikiskin" täällä! :ristus
Saahaan vähä kokemustakin mukaan. ;)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hakc - 13.12.2010, 22:33:59
On ihan selvää että pätkitty sähkö kuluttaa vastuksia huomattavasti enemmän. Tätä teoriaa voi jokainen kokeilla kotona rämpyttämällä hehkulamppua päälle, pois, päälle, pois, päälle jne. jne. Teoria on ihan sama, saadaan hehkulampun lanka kuumaksi jonka jälkeen annetaan heti jäähtyä ja taas lämmetä. Ei mene kauaa kuin lamppu palaa.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: hevonen - 14.12.2010, 08:45:36
Eikös se hehkulamppukin ota syttyessään apaut kymmenkertaisen virran verrattuna siihen kun se on jo syttynyt?
En tiiä, joskus varmaan yläasteella tommosta kuullut... ja siitä on KAUAN! :2funny:
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Teutori - 14.12.2010, 15:32:57
Eikös se hehkulamppukin ota syttyessään apaut kymmenkertaisen virran verrattuna siihen kun se on jo syttynyt?
En tiiä, joskus varmaan yläasteella tommosta kuullut... ja siitä on KAUAN! :2funny:
Ei se kyllä ota, kun on kyse langasta joka hehkuu, ja jolla on määrätty vastus, 100W:n vastus on 100W:n vastus kaikissa olosuhteissa ( juu, ja ilman mitään ääripään teorioita   ;)), kun on kyse pelkästä vastuslangasta.
Toista tietysti on esim. loisteputki, joka vaatii enemmän virtaa syttymiseen, kun palamiseen.( tässä samassa on tuo Xenonkin )
Asiahan on niin, että kun jaksottaisesti pätkii vastuslangan jännitettä , eli päälle, kuumaksi, ja pois, vastus kylmä taas, ja kun samaa jatketaan tarpeeksi kauan, niin lämmönvaihtelu rikkoo tuon vastuksen.

Mä mitää tiedä,,joku sähkö inssi vois pitää tästä saarnan.  ;D
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: juhani46 - 14.12.2010, 16:56:36
Ei se kyllä ota, kun on kyse langasta joka hehkuu, ja jolla on määrätty vastus, 100W:n vastus on 100W:n vastus kaikissa olosuhteissa ( juu, ja ilman mitään ääripään teorioita   ;)), kun on kyse pelkästä vastuslangasta.
Toista tietysti on esim. loisteputki, joka vaatii enemmän virtaa syttymiseen, kun palamiseen.( tässä samassa on tuo Xenonkin )
Asiahan on niin, että kun jaksottaisesti pätkii vastuslangan jännitettä , eli päälle, kuumaksi, ja pois, vastus kylmä taas, ja kun samaa jatketaan tarpeeksi kauan, niin lämmönvaihtelu rikkoo tuon vastuksen.

Mä mitää tiedä,,joku sähkö inssi vois pitää tästä saarnan.  ;D

EN kyllä ole lähellekään inssi, mutta tuolla sivustolla on hieman eri näkemys asiasta:
http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/mbl/sahko/tasavirtapiirit.htm (http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/mbl/sahko/tasavirtapiirit.htm)

Lainattua artkkelista, kohta lämpötilan vaikutus: Lämpötilan vaikutusta metallijohtimen resistanssiin voidaan demonstroida luonnollisesti lämmittämällä lankaa ja määrittämällä joko I = I(U)-kuvaaja tai mittaamalla suoraan johtimen resistanssia sitä lämmitettäessä. Koejärjestely on vastaava kuin johtimen resistanssin tarkastelussa.

Mielenkiintoinen kuvaaja saadaan avaamalla ja sulkemalla virtapiiri, jossa on hehkulamppu ja mittaamalla piirissä kulkevaa virtaa. Piirin sulkemisen jälkeen saadaan hetkellisesti voimakas virtapiikki. Piikkiä ei esiinny tavallisella vastuksella. Oppilaita voidaan ohjata kyselemään, miksi virtapiikki esiintyy? Selitys on hehkulampun metallilangan lämpötilariippuvuudessa. Aivan virtapiirin sulkemisen jälkeen lanka on kylmä ja sillä on huomattavasti pienempi resistanssi kuin kuumana. Lanka lämpenee nopeasti ja sen resistanssi kasvaa. Ilmiön voi havaita myös tavallista hehkulamppua sytytettässä, sillä se rikkoutuu helpoiten juuri sytytettäessä, jolloin sen läpi kulkee hetkellisesti suuri virta


..minäkään mitään tiedä, yritän vaan salata sen lainaamalla viisaampien tekstiä... ;)
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: porko - 15.12.2010, 08:38:31
Toi kyllä pitää ihan käytännössäkin paikkansa, kun maalaisjärjellä ajattelee. Kyllä se hehkulamppukin poksahtaa aina kun laitat valot päälle, eikä ikinä kesken polttojakson.

Tuo lohkiksen vastus toimii varmasti siis samalla tavalla, joten jatkuva on-off räppääminen käräyttää sen ennen aikojaan.

Muistaakseni Defa ohjeisti aikanaan, että yli kahden tunnin yhtämittainen lämmitys ei hyödytä mitään, mutta eipä ollut myöskään kiellettyä. Eli tästä voisi päätellä että jatkuva päälläolo ei tapa vastusta, vaan juurikin tuo lämpötilan muutos.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: pikatraktori - 15.12.2010, 09:59:53
Näinpä. Kun lähestytään sitä absoluuttista nollapistettä, alkaa tuo lankavastusten ohminen vastuskin lähentyä nollaa :). Eli on lämpötilariippuvainen.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Puavo - 15.12.2010, 10:17:21
Näinpä. Kun lähestytään sitä absoluuttista nollapistettä, alkaa tuo lankavastusten ohminen vastuskin lähentyä nollaa :). Eli on lämpötilariippuvainen.

Ei ala, jos ollaan tarkkoja. Aivan nollapisteen lähellä vastus on likimain vakio. Kun lämpötila hieman kasvaa niin pienellä lämpötila-alueella resistiivisyyden muutos on verrannollinen lämpötilan muutoksen viidenteen potenssiin ja tästä ylöspäin mennään lineaarisella suhteella.

Natriumin resistiivisyyden muutokset
Vakio ~ 0-8K
T5 ~ 8-18K
Lineaarinen > 18K

Ylläoleva pätee tavlliselle johteille. Suprajohteet sitten erikseen.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: pikatraktori - 15.12.2010, 19:56:14
Ei ala, jos ollaan tarkkoja. Aivan nollapisteen lähellä vastus on likimain vakio. Kun lämpötila hieman kasvaa niin pienellä lämpötila-alueella resistiivisyyden muutos on verrannollinen lämpötilan muutoksen viidenteen potenssiin ja tästä ylöspäin mennään lineaarisella suhteella.

Natriumin resistiivisyyden muutokset
Vakio ~ 0-8K
T5 ~ 8-18K
Lineaarinen > 18K

Ylläoleva pätee tavlliselle johteille. Suprajohteet sitten erikseen.
Tämä lisäys on jokaisen Volvon omistajan luonnollisesti tiedettävä. Tosin tuon pihamittarin perusteella matkaa on vielä jäljellä, mutta logarimitaulukoilla tuosta laskusta selviää :D.
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: Aukki - 18.01.2024, 17:19:23
Ai helskutti kun naurattaa vieläkin.  Muistaa pitää, että akun lämmitin on nykyäänkin täysin turha.
Jos olet autosähkön suurlähettiläs niin sitten olet.

 :2funny:  :2funny: :2funny: :2funny:

 *kahvia->
Otsikko: Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
Kirjoitti: laatikkovika - 19.01.2024, 15:25:50
Tuohon otsikon aiheeseen, Calix eikä Defa lämmittimissä takuu ei kata vaurioita jos on käytetty jaksottaista jännitettä. :hg: