KL-varaosat  Race.fi

TPPR: -91 Volvo 740 350cid V8 turbo yhteisbudjettiprokkis.

  • 61 Vastauksia
  • 30960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nappisilmää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #45 : 20.11.2016, 23:32:03 »
Nyt on asiallinen rojekti! Mutta tosiaan en tiedä kuinka "tarpeellista"  on ahtaa tuota moottoria varmaan drifting käytössä vaparin ominaisuudet kuitenkin ovat aika mukavat. 350 voi stroukata 383 josta saa aivan eritavalla potkua voin kokemuksella sanoa, alkuun varmasti tarpeeksi noinkin. Meinasitko miten vahvistaa lootaa? Vaikka 350 on vahvimpia chevyn laatikoita niin ei taida kestää manuaalista venttiilipöytää vakiona. Sellane on aika raju kun pitää koko ajan laatikossa täydet paineet ja jos vielä kunno turbiinin missä 3000 stall niin loota alkaa luistamaan. Jatka hyvää työtä :)
242 vm77 ex
940 kartano turboprokkis

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #46 : 21.11.2016, 09:10:18 »
Nyt on asiallinen rojekti! Mutta tosiaan en tiedä kuinka "tarpeellista"  on ahtaa tuota moottoria varmaan drifting käytössä vaparin ominaisuudet kuitenkin ovat aika mukavat. 350 voi stroukata 383 josta saa aivan eritavalla potkua voin kokemuksella sanoa, alkuun varmasti tarpeeksi noinkin. Meinasitko miten vahvistaa lootaa? Vaikka 350 on vahvimpia chevyn laatikoita niin ei taida kestää manuaalista venttiilipöytää vakiona. Sellane on aika raju kun pitää koko ajan laatikossa täydet paineet ja jos vielä kunno turbiinin missä 3000 stall niin loota alkaa luistamaan. Jatka hyvää työtä :)

Kiitoksia asiallisesta palautteesta. Olet selvästikkin ollut V8 kanssa tekemisissä kun tiedät näiden moottorien ominaisuuksista  O0
Alkuun ollaan suunniteltu, että ajetaan 1/4 maili lähtöjä ja radalla "time attackkiä" kunnes opitaan miten auto käyttäytyy ja jos sitten uskaltaisi alkaa enemmän kokeilemaan tätä driftinkiä, sillä kokemuksemme tällä hetkellä tuosta perän heittelystä jää ihan talviautoiluun liikenteessä  :2funny: mutta joskus se kunnon meininkikin pitää aloittaa  8)

Alkuun juu moottori pidetään vakiona, mitä nyt moottori avataan ja kaikki kulutusosat vaihdetaan (niistäkin kysytty jo tarjous) ja jos fyrkkaa on siinä vaiheessa hyvin, niin jyrkkä nokka ois kova sana istuttaa jo tuossa tilanteessa.
Myös tässä vaiheessa nuo hydrauliset nostajat olisi hyvä vaihtaa rullanokkiin, niin ei olisi kovassa käytössä niin tarkkaa tuon öljyn kanssa.
Tuolla nokallahan saisi jo todella mukavasti potkua.
Tuleehan tähän koneen täys remontin jälkeen peltisarjat lyhyillä putkilla ja yhdysputkella niin vääntöäkin tulee jo siittäkin jonkun verran.
Nämä V8 ovat siittä hauskoja, kun täys vääntö tulee siinä n.3000rpm paikkeilla ja huipputehotkin jo suhteellisen matalalla niin se perkuleen kierrättäminen ja poksuttaminen jää pois kun se on tässä vaiheessa täysin turhaa. Oma äRRä kun poksuu ja räpsyy ja ihan tarpeeksi katuliikenteessä niin ei sitä enään radalla jaksa kuunnella  ::) . Löytyyhän tänä päivänä ympäri maailman ja jopa suomestakin jo vapari V8 driftereitä, että ihmetyttää välillä kun väki narisee siittä, et "mitä V8 tekee jos sitä ei ahda?!" Mut tämähän on pelkkää paskanjauhantaa, sillä onhan niitä vapari 4:kin radoilla  ;D
Konettahan ei ole penkitetty, mut se tehdään kyllä kun auto on nipussa ja vartilla täytyy heti käyttää, niin tietää sitten lähtökohdan ja tietää jälkeenpäin onko tulevista virityksistä apua vai haittaa.

Kyllä tuo laatikko pysyy ainakin näin alkuun vakiona, jos ei shift kittiä lasketa. Mutta sehän on tottakai selvää, et kun tehot tulee jossain vaijheessa kasvamaan niin kyllähän tuo laatikkokin täytyy vahvistaa.
Tällähetkellä syylärissä on jo integroitu laatikon jäähdytys, mut olen tässä miettinyt jo lisäjäähdytystä juuri tätä varten, ei se ainakaan pahaksi ole, että öljy jäähtyy jouhevasti  :)

Jatka hyvää työtä :)
Sen verran korjaan, vaikka minä tätä kirjoittelenkin, että tämä ei ole yksin minun prokkikseni, vaan mukana myös 2 muuta foorumilaista jotka sattuvat oleen myös enemmän tai vähemmän lähisukua  :)

Mukana minun lisäkseni:
KAITSU_S80T
Kuningas Mammona
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2535
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #47 : 21.11.2016, 12:56:22 »
Driftaaminenkin onnistuu AE86 Toyotalla ja sen 4A-GE woimakoneellakin, ja suomessakin eräs ajoi väkisin wäännöllä  :2funny:
Katellu tuolta niin näistä saa voimaa ulos ilman ahtamistakin kaasarillakin.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #48 : 21.11.2016, 15:15:14 »
Driftaaminenkin onnistuu AE86 Toyotalla ja sen 4A-GE woimakoneellakin, ja suomessakin eräs ajoi väkisin wäännöllä  :2funny:
Katellu tuolta niin näistä saa voimaa ulos ilman ahtamistakin kaasarillakin.

Juu tätä yksilöä minäkin tarkoitin tuossa tekstissä O0  :)
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #49 : 21.11.2016, 16:32:23 »
Lainaus
Tällähetkellä syylärissä on jo integroitu laatikon jäähdytys
Taitaa olla toisinpäin, uskon että tuo ns jäähdytys on enemmän sitä että laatikko lämpenis normikäytössä nopeammin. Kilpakäytössä aika samantekevä jos ei jopa haittana. Asensin omaan sbc350/th350 erillinen laatikkojäähy (volvon B21et jäähy tiety) kun rupes aina revittelyllä haiskahtaa atf, loppui haju siihen. Myös sanoisin että jos meinaa pikkasen enempää revitellä kun esm 1/4 matkan niin erillinen jäähy myös koneseen siellä kun ei abaut 4L enempää öljyä ole. Ja kunnon öljy sitten esm 20/50 race valvolaine

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #50 : 21.11.2016, 21:00:03 »
Suuri öljypohja voisi tosiaan olla perusteltu ratkaisu, noitten pannujen öljytilavuus on tosi pieni. Ja retro-fit rullanokka on hyvä, tsiigatkaas vaikka kurillaan youtubesta engine mastersien jakso rullanokka vs laahuri. Pelkkä nokka vakiokansilla ei tee ihmeitä, ja älkää ahnehtiko nokan kanssa, jos aski on vakio 3-lovinen niin vaihteiden välit on piiiiitkät ja hatuttaa kovasti jos kone nyykähtää ellei vaihtoa vedä aivan "tappiin".

On muuten ehkä huonoimman bang-for-buck hyötysuhteen antava homma hankkia koneeseen 383 stroukkikitti, uusiks menee akseli, veivit ja männät, maksaa määrän x ja y rahaa, sillä saa 9% iskutilavuutta ja varmasti alle 9% lisää voimaa. Vakioveivit kattelee sen mitä noilla vakiokansilla ikinä tehoa saatte, paremmilla kansilla voi jo päästä sevverta korkeille kierroksille että käy MOFF. Nokaksi voisin harkita jotain suurinpiirtein 275 asteista rullanokkaa ja 1.6 rullakeinut, mutta kannattaa katsella semmosia selviä visioita tulevaisuudelle että nuo osat olisivat yhteensopivia myös toivottavasti joskus tulevien kunnollisten kansien kanssa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #51 : 22.11.2016, 15:32:42 »
Taitaa olla toisinpäin, uskon että tuo ns jäähdytys on enemmän sitä että laatikko lämpenis normikäytössä nopeammin. Kilpakäytössä aika samantekevä jos ei jopa haittana. Asensin omaan sbc350/th350 erillinen laatikkojäähy (volvon B21et jäähy tiety) kun rupes aina revittelyllä haiskahtaa atf, loppui haju siihen. Myös sanoisin että jos meinaa pikkasen enempää revitellä kun esm 1/4 matkan niin erillinen jäähy myös koneseen siellä kun ei abaut 4L enempää öljyä ole. Ja kunnon öljy sitten esm 20/50 race valvolaine
Ei se taida loota juuri lämmittää laatikkoa kun kenno "kylmässä" päässä jäähdytintä ja kyllä se jäähdyttää öljyjä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #52 : 22.11.2016, 15:34:52 »
Suuri öljypohja voisi tosiaan olla perusteltu ratkaisu, noitten pannujen öljytilavuus on tosi pieni. Ja retro-fit rullanokka on hyvä, tsiigatkaas vaikka kurillaan youtubesta engine mastersien jakso rullanokka vs laahuri. Pelkkä nokka vakiokansilla ei tee ihmeitä, ja älkää ahnehtiko nokan kanssa, jos aski on vakio 3-lovinen niin vaihteiden välit on piiiiitkät ja hatuttaa kovasti jos kone nyykähtää ellei vaihtoa vedä aivan "tappiin".

On muuten ehkä huonoimman bang-for-buck hyötysuhteen antava homma hankkia koneeseen 383 stroukkikitti, uusiks menee akseli, veivit ja männät, maksaa määrän x ja y rahaa, sillä saa 9% iskutilavuutta ja varmasti alle 9% lisää voimaa. Vakioveivit kattelee sen mitä noilla vakiokansilla ikinä tehoa saatte, paremmilla kansilla voi jo päästä sevverta korkeille kierroksille että käy MOFF. Nokaksi voisin harkita jotain suurinpiirtein 275 asteista rullanokkaa ja 1.6 rullakeinut, mutta kannattaa katsella semmosia selviä visioita tulevaisuudelle että nuo osat olisivat yhteensopivia myös toivottavasti joskus tulevien kunnollisten kansien kanssa.
Stroukki kitin männät, kanget ja akseli n 1500e ja siihen lohkon koneistus työt päälle niin äkkiä ollaan lähempänä 2000e jos säädyllisillä osilla tekee.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #53 : 22.11.2016, 16:08:05 »
Stroukki kitin männät, kanget ja akseli n 1500e ja siihen lohkon koneistus työt päälle niin äkkiä ollaan lähempänä 2000e jos säädyllisillä osilla tekee.

Sitten tuohon vielä päälle joku säädyllinen polttoaineen syötöstä sylintereihin huolehtiva systeemi, kuten Holleyn Terminator, niin voi pojat :D

Poissa Nappisilmää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #54 : 23.11.2016, 00:30:02 »
Sen verta voin sanoa tuosta 350 virittämisestä vielä, tehotavoitteista en tiedä mitä suunnitelmissa on mutta vakio veivit kestää kyllä aika pitkälti mutta kunnon kansilla yms muilla osilla noilla vakio sisuskaluilla ei saa tehoa. Kunnon kangilla ja männillä joilla tulee 10.5 puristuksia niiden kanssa 350 voi saada kunnon osilla sen 400 ehkä. Että vaikka se stroukki sarja on aika kallis taitaa jenkeissä maksaa 1100 dollaria halvin setti. Niin muuttaa moottorin luonteen ihan erillaiseksi ja varmasti tulee tehoa. Tutulla on esimerkiksi impalan takarenkailta penkitetty 520 semmosella setillä
242 vm77 ex
940 kartano turboprokkis

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #55 : 23.11.2016, 08:43:46 »
Juu täytynee nämä moottorin viritys asiat vielä unohtaa, sillä auton kori täytyisi laittaa ensin iskuun, mutta saahan (ja pitääkin) näistäkin jo etukäteen puhua.
Keväällä olisi kyllä tarkoitus aloittaa moottorin purkaminen kun volvon saa pihalle niin tulee talliin enemmän tilaa purkaa se  :)
Ja tuohon kaasari asiaan on pakko sen verran sanoa, että tämä meidän 4.kurkkuinen kaasari riittää ja toimii kuulemma yllättävän pitkään ja tämä siinä nyt alustavien suunnitelmien mukaan pysyy moottorissa kiinni, tottakai perushuolto sille tehdään. (Työkseen V8 moottoreita ikänsä rakentanut ex-kiihdytysautoilija on tämän meille sanonut, kun kaasarista kyseltiin).

Senkin verran täytyy tuota kevättä odotella jännityksellä, sillä suoraan sanottuna emme tiedä tarkalleen tuon moottorin ikää kun vesipumpun alta löytyvä valmistusnumerointi on pahasti kulunut pois  :-\  ja iällähän ON väliä jos mietitään paljonko tuossa on poweria.
Ja toiseksi, suoraan sanottuna emme tiedä että onko tuo moottori edes 350. Sekään ei olisi mahdottomuus, että kone olisi (toivottavasti) 327  *taavih->
Sillä vaikka se on hivenen pienempi, mutta olisi paljon kierrosherkempi ja poweria olisi enemmän  8)
Mut se selviää heti kun kone on auki.

Mutta mutta.. saatiin tuo flektin kannakointi loppuun, nyt on yläkannakekkin tehty. Pientä viimeistelyä ja maalausta vaille valmiit siis  :)




Sitten lähdin istuttamaan kojelautaa takaisin ja hyvinhän se sopii kaikkien muutoksien jälkeenkin. Kojelaudasta irroitettu kaikki ylimääräinen ja ilmanvaihtoputkistoa muokattu erittäin yksinkertaiseksi niin tällä saadaan ilma ainoastaan tuulilasille ja pikkuisen myös sivulaseille.
Tästä enemmän kuvia ja asiaa kun etenen työssä..

« Viimeksi muokattu: 10.11.2017, 11:33:01 kirjoittanut FASTDOHC »
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8859
  • Teiden tukko
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #56 : 24.11.2016, 17:10:04 »
Joonas jo aiemmin käski lopettamaan Off-topicin täällä. Poistettu muutama viesti turhaa jauhamista.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #57 : 07.12.2016, 12:56:43 »
Kirjotellaans ny jotain tännekkin. Nyt ei olla suoraan sanottuna tehty yhtään mitään, kojelautaan aloitettiin tekemään "taustoja" ja muuta pikku näperrystä, pistetääs vähän kuvaa:



Sitten nuo pellit näperrettiin vähän hienompaan kuntoon + tarvittavat kytkimet asenneltiin paikoilleen.



Muuten ei olla kyllä pariin viikkoon tehty mitään... auto tuupattu ulos pressun alle, sillä muutkin autot kaipaa välissä enemmän tai vähemmän rakkautta osakseen  :D

Lähinnä tallin toista autoa on KAITSU_S80T jatkanut taas tekemään, tässäkin tämä oikea sylinterinen moottori  ;D 8)



Tästäkin autosta pitäisi tehdä topikki, kun vain saisi tehtyä ja tämä on tämä -70 Opel Commodore mistä oli aikaisemmin puhetta, mutta ei tästä täällä sen enempää  8)

Jatketaan taas volvosta kirjoittelua kun auto oikeasti etenee johonkin päin, mut luulen et loppuvuoden on hiljaista, joten menee ensi vuoteen  :2funny:

« Viimeksi muokattu: 10.11.2017, 11:33:20 kirjoittanut FASTDOHC »
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8859
  • Teiden tukko
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #58 : 19.12.2016, 23:34:35 »
Asialliset katkaisimet, selkeät ja isot. Mistä hommattu?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
« Vastaus #59 : 20.12.2016, 08:34:34 »
Asialliset katkaisimet, selkeät ja isot. Mistä hommattu?

Juu siis unohtui aikaisemmin kirjotella tästä asiasta. Nuo on hommattu niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin biltema  ::)
Virrankesto noissa on: 50A/12v tai 25A/24v. Eli ihan riittävä. Kytkimet tuntuvat jämäköiltä ja hyvin pölysuojatuilta ja hintaa ei ole kuin 2,49€/kpl  :)
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy