Proturbo  Autodiagnoosi

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689201 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8919
  • Teiden tukko
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2115 : 26.03.2021, 20:01:20 »
Ton takia pistin oman tämänhetkisen auton etanolisoinnin jäihin. Säästöä ei juuri kerry, eikä siinäkään vielä mitään, mutta en viitsi riskeerata yllätyskuluilla (bensapumppu) kun muutenkin rahat riittävän tiukilla.

Hämeenlinnan hinnoilla vielä kannattaa ajaa etanolilla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2116 : 26.03.2021, 20:06:13 »
Juu.. nykyisessä käyttöautossa (jonka tosin hankin pääosin E85 pidempiaikaista käyttöä varten) ei kyllä säästöä tule juuri mitään vaikka oon onnistunu kulutusta aika selkeästi laskemaan softamuutoksilla näin alkuun.
Karkeesti 10..15% enemmän menee E85 kuin bensaa (95E10), kuumalla koneella. Ja reilummalla kaasulla sit toki asia erikseen ja kylmällä koneella....

Kiitos tämän hetkisen hintaeron, ei silti kovin kannattavaa ole. Kovemmat pakkaset niin ero kasvaa bensan hyväksi tehden etanolilla köröttelystä jopa kalliimpaa (mikäli lyhyempi kuin 20-30km matka suuntaansa).
Vähäiset säästöt tosin meni bensapumppuun (140€) sekä moniin muihin hajonneisiin osiin (jotka ei polttoaineeseen liity millään tavalla).

Bensa on suunnilleen samalla tasolla, ehkä vähän korkeampi, mitä esim. pari vuotta sitten, mut E85 taitaa olla yli 10snt/litra kallimpaa.. toki Imatralla jostain syystä aiemminkin käynyt älyttömällä tasolla, oisko ennätys ollut aiemmin 1.32€/l.

Jos hintaero pysyisi suunnilleen edes saman; vaikka ei tosiaan tule pysymään koska se on jo nähty eli etanolin hinta nousee paljon enemmän mitä bensan, niin ehkä vuoden päästä alkaisi jotain säästöä saamaan.. mut älyttömän vaivan jälkeen eli kun kone on oikeasti muutettu pelkäks viinamoottoriks ja teoriassa pitäisi olla mahdollista saavuttaa sama kulutus viinalla, tai jopa alhaisempi mitä bensalla tehdaskuntoisella, toimivalla yksilöllä.
Ja useimmilla ei ole a) osaamista b) kiinnostusta c) varaa (mikäli joutuu teetättämään) lähteä kovin laajoja muutoksia tekemään moottoriin / koko autoon..

Jos ottaa esimerkiks jonkun flexfuel boksilla muutetun auton, niin boksin hinta + muutoskatsastus miinus muuntotuki (200€) ja sit kulutusero, niin tappiota tekee silti viinalla ajellessa.. tietysti sekin ihan tapauskohtaista, miten paljon se kulutus kasvaa normaalissa ajossa. Mut suurimmassa osassa n. 30% ero, kuten omallakin käyttiksellä alkuun oli.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2021, 20:07:49 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2117 : 26.03.2021, 20:10:52 »
Enpäs tiedä valehteleeko kulutusmittari vai trippi , mutta en ole noin suurta kulutusnousua havainnut omassa 193hv v70:ssä, litran enemmän kuluttaa perstuntumalla, tai sitten ajelen vain pappamoodilla
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8919
  • Teiden tukko
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2118 : 26.03.2021, 20:36:50 »
Jos ottaa esimerkiks jonkun flexfuel boksilla muutetun auton, niin boksin hinta + muutoskatsastus miinus muuntotuki (200€) ja sit kulutusero, niin tappiota tekee silti viinalla ajellessa.. tietysti sekin ihan tapauskohtaista, miten paljon se kulutus kasvaa normaalissa ajossa. Mut suurimmassa osassa n. 30% ero, kuten omallakin käyttiksellä alkuun oli.

Mä en osaa matematiikkaa niin saisiko tähän jonkinlaisen laskelman, että paljonko litrahinnoissa pitää olla eroa 18 000km vuotuisella ajomäärällä jotta etanolilla syntyisi säästöä? Pidetään kulutusero siinä 28-30%.



Kovien pakkasten aikaan ajoin töihin pidemmän kautta, google mapsin mukaan matkaa tuli n. 13km. Maantietä ja taajamaa ilman liikennevaloja. Normaalisti työmatka menee tajaaman läpi jossa reilusti liikennevaloja, matkaa n. 9km. Kulutusero viinaa tankissa n. 2 l/100km pidemmän matkan eduksi.

Minä en havainnut pakkasilla merkittävää kulutuksen nousua etanolilla. Autossa on talvella maskipeitteet paikallaan. Ilman niitä moottori ei lämpiä ja kulutus kyllä kasvaa. Etanolimuutos pelkkä eflexfuelin muutossarja. Viinalla moottori toimii paremmin oman persdynon mukaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2119 : 26.03.2021, 20:41:16 »
Laskukaava menee näin /100km:
Kulutus bensalla * bensan hinta - kulutus etanolilla * etanolin hinta.
Jos ei tiedä wiinakulutusta ja pohtii, niin:
Kulutus bensalla * bensan hinta - 1.3*kulutus bensalla * etanolin hinta

Jos tulos on positiivinen, niin wiina säästää. Vastaus on suoraan euroissa/100km.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2120 : 26.03.2021, 21:30:08 »
Pitkälti autokohtaista, miten suuri kulutusero tulee normaalissa ajossa. Ja sit millaista ajoa on, ja millaisissa olosuhteissa.
Yks auto kulutti kesällä lopulta just saman mitä bensallakin, kiitos lisääntyneen väännön.

Jos ottaa esimerkiksi 8l/100km kuluttavan auton.
Oletetaan optimistisesti, että kulutus E85:lla on 10l/100km

Bensan (95) hinta: 1,62€/l -> 12,96€/100km
E85: 1,33€/l: 13,30€/l/100km

Tämän hetkiset hinnat Imatralla.
Lappeenrannan Shellin E85 hinnalla tietysti pääsee sit jo paljon fiksumpaan tilanteeseen: 12,45€/100km
Tällä hintaerolla (1,245€ vs. 1,62€/l) säästö 18tkm aikana olisi 91,80€.
 Vastaavasti Imatran hinnoilla tappiota tulee 18tkm aikana 61,20€.

Pieniä eroja, mut ratkaisevia kuitenkin onko joku kannattavaa vai eikö. :)

Jos oletetaan että auto kuluttaa saman bensalla kuin viinalla, vaikka saman 8l/100km:
1,245€ x 8 = 9,96€/100km =  540€ säästöä vuoteen.

Mut tuolla vajaan 40snt/l erolla tulee kyllä säästöä, mut sen verran olematon määrä ettei vielä ole kannattavaa.
Eli ero sais olla siellä 60snt/l kieppeillä.. säästö näkyy silloin jo kuukaudessakin, eikä olemattomana määrän vuoden aikana.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8919
  • Teiden tukko
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2121 : 26.03.2021, 22:03:09 »
Oma AWD seitenkymppinen on sen verran janoinen, että muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on kannattanut kahden vuoden aikana ajaa viinalla. Kesälomareissutkin asuntovaunu perässä mennään viinalla...

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2122 : 27.03.2021, 20:05:23 »
Pitäis laittaa kansalaisaloite vetämään että ilmastoa säästävä Etanoli pitäisi saada halvemmaksi. Silloin sitä ruvettaisiin käyttämäänkin enemmän. Terveisiä Etanoliautoilijat ry:lle
RTS

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2123 : 27.03.2021, 20:49:31 »
Pitäis laittaa kansalaisaloite vetämään että ilmastoa säästävä Etanoli pitäisi saada halvemmaksi. Silloin sitä ruvettaisiin käyttämäänkin enemmän. Terveisiä Etanoliautoilijat ry:lle
Vahva yläkäsi tälle, olen Viheistön Villelle muutamia kertoja muistuttanut, jotta tuo romutuspalkkio pitäisi muuttaa muutospalkkioksi, jolloin sen muutostuen lisäksi myös käyttövoimavero muuttuisi vastaamaan todellisia päästöjä. Ei tarvitsisi romuttaa toimivia autoja ja ympäristö pelastuisi
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2124 : 27.03.2021, 21:37:49 »
Vahva yläkäsi tälle, olen Viheistön Villelle muutamia kertoja muistuttanut, jotta tuo romutuspalkkio pitäisi muuttaa muutospalkkioksi, jolloin sen muutostuen lisäksi myös käyttövoimavero muuttuisi vastaamaan todellisia päästöjä. Ei tarvitsisi romuttaa toimivia autoja ja ympäristö pelastuisi
Mulla muuttuis melkein heti 2kpl etanolille jos saatavuus paranis. 30km lähimmälle mittarille ei oikein hinkua kasvata, vaatii vähän enempi suunnittelua että saa tankin täyteen ja "ylimäärästä" ajoa.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2125 : 27.03.2021, 23:13:23 »
Pitäis laittaa kansalaisaloite vetämään että ilmastoa säästävä Etanoli pitäisi saada halvemmaksi. Silloin sitä ruvettaisiin käyttämäänkin enemmän. Terveisiä Etanoliautoilijat ry:lle
Jep. Se on kyllä harmillista, että nimenomaan E85 kohdistettiin todellisuudessa tuntuvimmat korotukset.
Päälle sit huoltoasemien omat korotukset.. =ei kovin kilpailukykyinen muihin polttoaineisiin nähden.

Imatralla ainakin syy hinnan nousuun on ollut mm. vähäinen kysyntä. Niin, noh.. ikuinen kierre.. :idiot2:
Toinen merkittävä syy kuljetuskustannukset (diesel).

Silloin kun polttoaineiden verotusta nostettiin, ainakin Imatralla nousi 10snt/l E85 hinta
Samantien kun korotukset tulivat voimaan.

Ajoneuvovero ainakin omissa autoissa pyörinyt 280-330€/v kieppeillä, joka on huomattavasti pienempi kulu mitä polttoainekulut vuodessa (aika paljon).
Vaikka vero olisi nolla euroa vuoteen, niin se olis paljon pienempi muutos kuin E85 hinta takas euron kieppeille.

E85 asemia varmasti tulisi lisää jos kysyntä kasvaisi. Vaan taitaa tuo kysyntä olla ennemmin laskussa hintatasosta johtuen.. ainakin sellainen mielikuva itelle tullut.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2126 : 27.03.2021, 23:44:43 »
E85 asemia varmasti tulisi lisää jos kysyntä kasvaisi. Vaan taitaa tuo kysyntä olla ennemmin laskussa hintatasosta johtuen.. ainakin sellainen mielikuva itelle tullut.
Kysynnän puutteelle on varmaan isoin ongelma se ettei käyttäjää "palkita" mitenkään eli joko hintaa alas tai sitten muuta kannustinta. Ite en tarvis edes niitä vaan aseman tohon jompaan kumpaan lähi pitäjään.... Wiinalankku vol.3 tulee heti kun olosuhteet on vähän suotuisammat. 1 ja 2 version pohjilta pysyy tekeen vol 3 pienellä budjetilla vaan se tankkaus piste puuttuu.  :-\

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2127 : 29.03.2021, 21:02:21 »
Laskukaava menee näin /100km:
Kulutus bensalla * bensan hinta - kulutus etanolilla * etanolin hinta.
Jos ei tiedä wiinakulutusta ja pohtii, niin:
Kulutus bensalla * bensan hinta - 1.3*kulutus bensalla * etanolin hinta

Jos tulos on positiivinen, niin wiina säästää. Vastaus on suoraan euroissa/100km.

Tälleen laskien kahtelin että täällä kotkan seudulla 50cent plussalla. Imatralla 18cent miinuksella.
Mutta tosiaan kun nuo hinnat elää vähän väliä, ajotapa, missä ajelen.. Niin mitään absoluuttista totuutta ei saa kunnolla laskettua. Samoten kun tekniikkaki muuttunu vs bensa-ajat.

Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2128 : 29.03.2021, 21:57:33 »
Tälleen laskien kahtelin että täällä kotkan seudulla 50cent plussalla. Imatralla 18cent miinuksella.
Mutta tosiaan kun nuo hinnat elää vähän väliä, ajotapa, missä ajelen.. Niin mitään absoluuttista totuutta ei saa kunnolla laskettua. Samoten kun tekniikkaki muuttunu vs bensa-ajat.
Joo hinnat elää. Tänään Jyväskylässä sai 95e10:iä jo 1.589, etanoli oli edelleen 1.209. ::)

40cnt satkulle on 4e tuhannelle ja 40e kymppitonnille. Aika mitätön, että ei tätä ainakaan säästön takia kannata tehdä.

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #2129 : 11.04.2021, 10:58:40 »
Joo hinnat elää. Tänään Jyväskylässä sai 95e10:iä jo 1.589, etanoli oli edelleen 1.209. ::)

40cnt satkulle on 4e tuhannelle ja 40e kymppitonnille. Aika mitätön, että ei tätä ainakaan säästön takia kannata tehdä.

Kyllä sitä puhuttiin että tarvitaan monia erilaisia tekniikoita autoilun ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi, mutta ainoa asia jota ajetaan kuin käärmettä pyssyyn on patteriautot. Mielenkiintoista nähdä että kuinka valtio sitten vastaisuudessa tulee keräämään ne miljardit jotka on polttoaineilla aiemmin kerätty. Ehkä se hoidetaan ottamalla ne velaksi koska saman ideologian piirissä ajatellaan että eihän velkoja tarvitse koskaan maksaa.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo