KL-varaosat  Race.fi

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689163 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #270 : 22.02.2012, 09:27:45 »
RE85.fi sivusto näyttäisi että Oulustakin saisi viinaa ST1 asemalta, mutta ST1:n sivut ei tuommoista tiedä.
http://www.re85.fi/index.php?id=7910&station=1908
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #271 : 22.02.2012, 12:17:26 »
Etanolin ongelma on se että se sitoo itseensä vettä joka on sähköäjohtava. Turvarajat jolloin etanoli polttoneste on korroosio ominaisuuksiltaan haitallisin on 35-50%. Silloin se syövyttää kumia ja esim alumiinia. Etanoli on myös haituvaa joten jos auto on pitkään käyttämättä etanolia tankissa (puhutaan kuukausia) alkaa se haitumaan ja lopuksi tankkiin jää suuri annos vesipitoista nestettä.

E98 etanolia on noin 5%
E95 etanolia on noin 10%
E85 etanolia on noin 75-85%

Eli kannattaa varoa eteenkin jos tankkailee puolet bensaa ja puolet e85.

Sitä ihmettelen ettei Volvoon ole tehty kunnollisia etanolia softia kuten konkka Saabiin jotka voi miltein kaikki muuttaa etanoli käyttöisiksi hyvin yksinkertaisella softan muutoksella. Ohjeita netti pullollaan. Volvoja kun on myyty monin kertainen määrä saappaaseen verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2012, 12:21:01 kirjoittanut jyrkiboy »
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #272 : 22.02.2012, 12:26:35 »
Etanolin ongelma on se että se sitoo itseensä vettä joka on sähköäjohtava. Turvarajat jolloin etanoli polttoneste on korroosio ominaisuuksiltaan haitallisin on 35-50%. Silloin se syövyttää kumia ja esim alumiinia. Etanoli on myös haituvaa joten jos auto on pitkään käyttämättä etanolia tankissa (puhutaan kuukausia) alkaa se haitumaan ja lopuksi tankkiin jää suuri annos vesipitoista nestettä.

Hieman kyllä lisäperustelua tai lähdettä nyt kaipaisin näille väitteille. En ole kemisti, joten en pysty mitenkään kumoamaan väitteitäsi, mutta hieman oudolta kuulostaa.

 - Miksi juuri 35-50% seokset ovat haitallisia?
 - Minusta bensa myös on varsin sukkelasti haihtuva neste, miksi tilanne etanoliseoksella olisi niin paljon haitallisempi?

Jos nuo väitteesi pitävät paikkansa, tietysti pistää miettimään tämän seoksilla ajelun mielekkyyttä. Mutta oudolta tuntuu, sillä näiden flexifuel-autojen idea on juuri siinä, että niillä voidaan ajaa erilaisilla seoksilla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #273 : 22.02.2012, 12:27:03 »
Sitä ihmettelen ettei Volvoon ole tehty kunnollisia etanolia softia kuten konkka Saabiin jotka voi miltein kaikki muuttaa etanoli käyttöisiksi hyvin yksinkertaisella softan muutoksella. Ohjeita netti pullollaan. Volvoja kun on myyty monin kertainen määrä saappaaseen verrattuna.
Onko Saab tehnyt ne itse vai virisofta firmat?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #274 : 22.02.2012, 12:40:30 »
En ole itsekkään kemisti, soitin vain eräälle joka on testiautoilija etanolin pitkäaikaisvaikutuksia tutkivassa ryhmässä. Polttoaineyhtiö oli ilmoittanut näistä turvarajoista jolloin etanolin ominaisuus on syövyttävimillään, liittyy jotenkin veteen ja sähköön. Joku viisaampi voisi valaista tai jopa kumota tämänkin väitteen ;)

/off topikkia
myytinmurtajissa testattiin kuinka salsa kastikkeella ja tasavirralla saatiin rautatanko poikki muutamissa päivissä. Sähkö ja neste teki tehtävänsä.
// end

Viina haihtuu ja vesi jää tankkiin.

Flexifuel autoihin on vaihdettu joitain osia tankin ja palotilan välillä. Saabeihin vaihtuu bensapumppu ja suuttimet.

Saabeihin saa eri virifirmojen kautta softia tai sitten kirjoittamalla hakukenttää ecu project ja siinä vierähtää muutama ilta kun lukee kuinka auto muutetaan etanoli käyttöiseksi.

Esim omaani vaihdetaan suuttimet siksi, että saadaan lyhyellä aukioloajalla oikea määrä polttonestettä palotilaan.
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #275 : 22.02.2012, 13:01:29 »
Etanolin ongelma on se että se sitoo itseensä vettä joka on sähköäjohtava. Turvarajat jolloin etanoli polttoneste on korroosio ominaisuuksiltaan haitallisin on 35-50%. Silloin se syövyttää kumia ja esim alumiinia. Etanoli on myös haituvaa joten jos auto on pitkään käyttämättä etanolia tankissa (puhutaan kuukausia) alkaa se haitumaan ja lopuksi tankkiin jää suuri annos vesipitoista nestettä.

Se että etanoli sitoo itseensä vettä on ennemminkin hyvä asia koska näin ollen bensatankkiin kerääntyvä kosteus/vesi poistuu sieltä etanolin mukana ja palaa moottorissa. Huonompi homma olisi se että vesi ja kosteus jäisi tankkiin ja jäätyisi. Tämän takia nykyään ei pahemmin tarvitse enää jäänesto aineita kaadella tankkiin koska jäänestoaine on käytännössä etanolia.

Kaikki kumilaadut jotka kestävät bensaa kestävät myös etanolia. ainoa ongelma vanhojen letkujen kanssa on se että etanoli toimii hyvänä puhdistusaineena ja irrottaa putken seinämistä sinne kertyneitä epäpuhtauksia jotka voivat sitten tukkia suodattimia. Todella huonokuntoisten letkujen kanssa saattaa tulla vuotamisilmiötä kun epäpuhtaudet jotka ovat olleet alkavassa reikäkohdassa "tukkeena" poistuvat etanolin puhdistavan vaikutuksen takia ja letku alkaa vuotaa.

Etanoli ei myöskään syövytä alumiinia. Oli sen pitoisuus sitten 0-100% muutenhan kossupulloistakin häviäsivät korkit ajan kanssa  :D

Etanolin haihtuu kyllä ajan kanssa aivan kuten bensakin mutta se että bensatankissa on vettä/kosteutta ei ole etanolin syytä. Etanoli vaan auttaa veden poistumista tankista koska vesi voi sekoittua siihen ja poistua tankista sen mukana.

965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #276 : 22.02.2012, 13:31:51 »
Nyt lontoonkielen tietopamaus etanoolin korroosio vaikutuksista.

Ethanol contain soluble and insoluble contaminants Halide ions, which are soluble contaminants, such as chloride ions, have a large effect on the corrosivity of alcohol fuels. Halide ions increase corrosion in two ways: they chemically attack passivating oxide films on several metals causing pitting corrosion, and they increase the conductivity of the fuel. Increased electrical conductivity promotes electrical, galvanic and ordinary corrosion in the fuel system. Soluble contaminants such as aluminum hydroxide, itself a product of corrosion by halide ions, clogs the fuel system over time. To prevent corrosion the fuel system must be made of suitable materials, electrical wires must be properly insulated and the fuel level sensor must be of pulse and hold type (or similar). In addition, high quality alcohol should have a low concentration of contaminants and have a suitable corrosion inhibitor added.

ja lisää muoveista

ethanol are also incompatible with some polymers. The alcohol reacts with the polymers causing swelling, and over time the oxygen breaks down the carbon-carbon bonds in the polymer causing a reduction in tensile strength. For the past few decades though, most cars have been designed to tolerate up to 10% ethanol (E10) without problem. This include both fuel system compatibility and lambda compensation of fuel delivery with fuel injection engines featuring closed loop lambda control. In some engines ethanol may degrade some compositions of plastic or rubber fuel delivery components designed for conventional petrol, and also be unable to lambda compensate the fuel properly.

Lähteenä Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_fuel
« Viimeksi muokattu: 22.02.2012, 13:34:54 kirjoittanut jyrkiboy »
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #277 : 22.02.2012, 13:42:48 »
Jaaha... jotain elektrolyysiä? Eipä ole tankkivaruste pulssitettu niinku bio Saappaassa. Kohta on anturista ja pumpusta jäljellä enää vihreä möykky ja muovitankistakin putoaa pohja.... :o

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #278 : 22.02.2012, 13:54:58 »
Tässä hieman lainattua tekstiä motot.fi osoitteesta.

Noniin kansalaiset, tässä ruotsalaisen kumi/muovivalmistajan dokumentti erilaisten kumilaatujen teknisistä ominaisuuksista ja kemikalikestävyyksistä. http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf

Dokumentti on ruotsiksi, mutta eiköhän siitä olennaisuudet selviä, viimeistään kaannos.com ja sanakirja.org palveluiden avulla. Sivuilla 5-6 löydätte taulukon näistä muovilaatujen kemikalikestävyyksistä. Taulukon yläosassa on kumilaadut pystysarakkeissa ja vaakariveiltä löydät eri kemikaalit ja merkintä A-D sen kyseisen aineen soveltuvuudesta sarakkeessa olevalle materiaalille. A = "Vähäinen vaikutus, Suositeltu" ja D="Sopimaton", loput siitä väliltä. Taulukon yläpuolella on kerrottu mitä ne kumilyhenteet ovat.

Nyt kun osaatte lukea sitä taulukkoa, kelatkaa sivulle kuusi ja katsokaa rivi Etanol, Ethylalkohol (etyylialkoholi). Kaikki taulukossa olevat kumityypit kestävät erinomaisesti etanolia ilman vaikutusta, paitsi polyuretaanikumin etanolikestävyydeksi on merkitty B (=lievä vaikutus, useimmiten käyttökelpoinen). Eli etanoli sopii kaikille taulukossa listatuille kumityypeille joita yhteensä kahdeksan yleisintä siinä on listattuna.

Senjälkeen kelatkaa takaisin sivulle viisi ja etsikää Bensin 100oktan (lähimpänä 95/98, on siinä myös 65 oktaaninenkin). Katsokaapas niiden kumien bensiininkestävyyttä. Huomaatte että vain yksi kumityyppi (fluorikumi) kestää bensiiniä.

Lopputulos: Jos siis muovi/kumivalmistajan mukaan nämä kaikki kahdeksan erityyppistä kumia kestää erinomaisesti, tai hyvin etanolia, mutta vain yksi kestää bensiiniä, eikös siitä voi vihdoinkin vetää sen perustellun johtopäätöksen, että jos se pirun bensaletku kestää bensiiniä, niin se todellakin kestää myös sitä etanolia, vaikka se olisi pirtua.

    Etanoli on lievästi polaarinen yhdiste, ja siksi etanoli liukenee täydellisesti veteen ja muihin polaarisiin liuottimiin. Etanolin hiilivetyrunko taas mahdollistaa sen liukenemisen orgaanisiin yhdisteisiin, kuten hiilivetyihin, bensiiniin ja dieselöljyyn.

Kuten yllä linkitetystä artikkelista ilmenee, puhdas etanoli imee itseensä kosteutta ilmasta. Etanolin ollessa osana bensiiniseosta ilmiö on hyvin marginaalinen ja on muistettava, että polttoainetankkiin saattaa puhdasta bensiiniäkin käytettäessä tiivistyä kondenssivettä. Täten arvelut moottoria syövyttävistä kosteuspitoisuuksista voidaan kumota vahvasti liioteltuina.


965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #279 : 22.02.2012, 15:15:01 »
Jos ecu ei totu hetkessä -pitääkö se totuttaa lisäämällä hiljalleen Re85/95E seossuhdetta? Ettei valot syty.

Kauan tietokoneen oppimisessa kuluu aikaa/kilometrejä?
Joskus on puhuttu, että tankillisen verran kestää, että ECU ymmärtää oktaanimuutoksen, ilman että sitä manuaalisesti nollataan. Tästä oli aiemmin puhetta V-Powerin yhteydessä.

Sanoisin että paras tapa muuttaa auton käyttö E85/ normibensa seokseen, on aloittaa heti sen seoksen käyttö jota aikoo käyttää. Ja vaikka nollata ECU sitten irroittamalla akunkenkää, näin muistelen että Volvoissa nollaus onnistuu helpoiten.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #280 : 22.02.2012, 15:23:15 »
Sitä ihmettelen ettei Volvoon ole tehty kunnollisia etanolia softia kuten konkka Saabiin jotka voi miltein kaikki muuttaa etanoli käyttöisiksi hyvin yksinkertaisella softan muutoksella. Ohjeita netti pullollaan. Volvoja kun on myyty monin kertainen määrä saappaaseen verrattuna.
Olisiko syy siinä että volvolla on mallit ihan tätät varten... siis ne bi-fuelit.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #281 : 22.02.2012, 18:19:42 »
BSR tekee Saabiin "biopower"-ohjelmia. Sivuillaan lupaavat että muihinkin olisi tulossa. Mutta tuskin ne kovin edullisia ovat.

Nähtäväksi jää tuleeko sekatankkauksesta ongelmia, toistaiseksi ymmärrän että riski on jossain oloissa olemassa. Todelliset vaikutukset jää nähtävksi ja lienee valmistaja/mallikohtaisia.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #282 : 22.02.2012, 18:29:13 »
Olisiko syy siinä että volvolla on mallit ihan tätät varten... siis ne bi-fuelit.
Volvon mallit menevät flexifuel nimellä. Bi-fuelit oli kaasumalleja :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #283 : 22.02.2012, 18:40:33 »
Siitä hyvä pläjäys niille joita kiinnostaa E85:n kanssa lotraaminen:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061


Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #284 : 22.02.2012, 20:14:59 »
Minulle ei ainakaan tullut tässä mitään semmoista asiaa josta olisin niin huolissani, että lopettaisin sekakäytön  :P

Saappiin tosiaan saa virisoftia, taisi jollain ruotsalaisella (tai saksalaisella) foorumilla olla tieto, että saab on ainoa johon saa "hyväksytyn" jälkiasennussoftan, ts. joka on mapattu ja tyyppitestattu päästömääräysten mukaan kaikilla seoksilla.

Aika hyvä lähde näihin asioihin on www.etanol.nu

Meidän volvoon laitetaan viinaa jatkossakin.

nvg

 

Carcom Oy  Ateho