Autodiagnoosi  Carcom Oy

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689157 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #285 : 22.02.2012, 20:18:26 »
RE85.fi sivusto näyttäisi että Oulustakin saisi viinaa ST1 asemalta, mutta ST1:n sivut ei tuommoista tiedä.
http://www.re85.fi/index.php?id=7910&station=1908

En ole kyllä tuolla sinistä pistoolia nähnyt, eikä hintatolpassa näkynyt tänään mitään, mutta pitääpäs käydä aamulla kurkkaamassa - olisi kyllä meikäläisen virittelyille optimipaikka, 300m työpaikaltani  8)

nvg

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #286 : 22.02.2012, 20:23:11 »
En ole kyllä tuolla sinistä pistoolia nähnyt, eikä hintatolpassa näkynyt tänään mitään, mutta pitääpäs käydä aamulla kurkkaamassa - olisi kyllä meikäläisen virittelyille optimipaikka, 300m työpaikaltani  8)

nvg
Voi olla joku virhe tuossa sivustolla, kun ylhäällä lukee maininta Kajaanista ja kartta sekä teksti taas puhuu Oulusta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #287 : 22.02.2012, 21:26:30 »
Siitä hyvä pläjäys niille joita kiinnostaa E85:n kanssa lotraaminen:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061
Toi olikin hyvä, etanol.nu oli tiedossa mut turbobricks sivuilla oli kyllä selkeästi selitetty. Nykyisillä hinnoillakin E85 kannattaisi laskelmien mukaan, 98E 17€/100km ja 85E 14€/100km. Isommat suuttimet ja parempi sytkäkartta olis varmaan paras ratkaisu, suurin kysymysmerkki lienee toimivuus talvella. Kotona olis kyllä tolppa, mutta työpaikalla taas ei...

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #288 : 22.02.2012, 21:32:20 »
Toi olikin hyvä, etanol.nu oli tiedossa mut turbobricks sivuilla oli kyllä selkeästi selitetty. Nykyisillä hinnoillakin E85 kannattaisi laskelmien mukaan, 98E 17€/100km ja 85E 14€/100km. Isommat suuttimet ja parempi sytkäkartta olis varmaan paras ratkaisu, suurin kysymysmerkki lienee toimivuus talvella. Kotona olis kyllä tolppa, mutta työpaikalla taas ei...
Lämpöanturiin stereopotikka = käsiryyppy
Tai vastaavasti potikalla hakemalla sopivat arvot ja samantien vastuspaketti.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #289 : 24.02.2012, 12:26:27 »
Kokeilin itse aiemmin lisätä syöttöä kytkemällä NTC:n auton oman anturin kanssa sarjaan. Mappauksesta ja päästöistä en tiedä, mutta periaatteessa homma toimi yhtä puutetta lukuunottamatta hyvin: flekti ei käynnistynyt oikeassa lämpötilassa.

Nyt mieleen tuli, että jos laittaisi sopivan bimetallitermostaatin yläletkuun, tai vaikka kaksikin http://www.vekoy.com/index.php?cPath=961_1145_1147

Alempi voisi olla vaikka +30C ja sillä sulkeutuisi tuo NTC pois käytöstä, ylempi voisi olla vaikka +90C ja sen rinnalla joku 100ohm tjsp, jolla soppaa lisättäisiin normaalikäytössä.

Pitää tutkia vielä boschin (siis auton alkuperäisen) NTC:n arvoja ja miettiä miten tuon tekisi. Ei viitsi alkaa mitään haitekkiä tekemään vanhaan autoon, mutta jos saisi alle 20EUR KISS -viritelmän jolla auto toimisi E85:llä, niin olisihan se aika hienoa.

nvg

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #290 : 24.02.2012, 14:21:02 »
Itse asiassa, vetäisin kahvitunnilla laskutikun esiin, näyttäisi siltä, että jos autossa on normaali 2k2 NTC lämpöanturina, ja sarjaan laitetaan _normaali_ 1k NTC, tulee käyrästä aika tarkkaan semmoinen, että ECU luulee moottorin olevan 10 astetta todellista kylmempi. Tämä tietysti sillä oletuksella, että ylimääräinen NTC saadaan samaan lämpötilaan kuin se auton omakin.

Pitänee kokeilla hiihtoloman jälkeen.

nvg

EDIT: nyt kun tarkemmin muistelen, niin aiempi NTC kokeiluni oli juurikin 1k NTC:llä, eikä 2k2:lla. Sen kanssa tuli se flektiongelma, joten 10 asteen ero on liian suuri
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 14:27:03 kirjoittanut nvg »

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #291 : 24.02.2012, 23:17:28 »
http://www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php?page=LH%202.4%20Mixture%20Adjustment

Tätä voisi koittaa ton reetu85:sen kanssa. Ei nyt jaksa tarkistaa noita portteja, mutta ei liittyne lämpöanturiin mitenkään kuten edellinen potikkaidea oli esitetty?

Nyt on muuten (kävi pieni lapsus tankatessa  :D) aika raakasti re85:sta b200f tankissa ja täytyy myöntää, että nyt siitä aiheutuu jo käyntihäiriötä ja tänään ainakin kerran ihan kylmänä sai startata kolme kertaa :D. Liikkuu kyllä ongelmitta kunhan lämpenee (ja miksei kylmänäkin, mitä nyt vähän rötää normaalin päälle lisää) mutta puhti on poissa, kun boksi on vikatilassa. Valittaa liian laihtaa/liian rikasta seosta yllättäen.  :pomo:
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #292 : 25.02.2012, 00:38:08 »
http://www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php?page=LH%202.4%20Mixture%20Adjustment

Tätä voisi koittaa ton reetu85:sen kanssa. Ei nyt jaksa tarkistaa noita portteja, mutta ei liittyne lämpöanturiin mitenkään kuten edellinen potikkaidea oli esitetty?

Nyt on muuten (kävi pieni lapsus tankatessa  :D) aika raakasti re85:sta b200f tankissa ja täytyy myöntää, että nyt siitä aiheutuu jo käyntihäiriötä ja tänään ainakin kerran ihan kylmänä sai startata kolme kertaa :D. Liikkuu kyllä ongelmitta kunhan lämpenee (ja miksei kylmänäkin, mitä nyt vähän rötää normaalin päälle lisää) mutta puhti on poissa, kun boksi on vikatilassa. Valittaa liian laihtaa/liian rikasta seosta yllättäen.  :pomo:
Hyvin toi mun b230f on kulkenu e85 voimin  :) Isommat suuttimet oon vaihtanu ja muuten vakio kokoon panolla menty.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #293 : 25.02.2012, 02:47:57 »
Minkä kokoset ruutat? Täytys koittaa.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #294 : 25.02.2012, 06:55:58 »
Minkä kokoset ruutat? Täytys koittaa.
250cc :) kai ne vähä isommatki vois olla mutta pelittääpähän bensallakin...

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #295 : 26.02.2012, 15:29:42 »
Kyllä tuo boksi näköjään vähän oppii käynnin puolesta. Kylmäkäynnistys on edelleen huono ja täyskiihdytyksessä(kin) menee laihalla. Ehkä sitä 98 vois kuitenkin laittaa seuraavaks vähän lisää.  :D
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #296 : 26.02.2012, 17:11:12 »
Kyllä tuo boksi näköjään vähän oppii käynnin puolesta. Kylmäkäynnistys on edelleen huono ja täyskiihdytyksessä(kin) menee laihalla. Ehkä sitä 98 vois kuitenkin laittaa seuraavaks vähän lisää.  :D
täyskaasu kiihdytykseen auttaa ne ~30% suuremmat suuttimet ;)  kaasu pohjassa mennaan puhtaasti karttojen mukaan eikä lambda korjaa seosta

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #297 : 26.02.2012, 18:03:33 »
Meillä on tossa projektina yksi Peugeotin 1.9 8v -kone joka muutetaan käymään E85:llä. Tasalakimännillä ja lasketulla kannella saadaan puristussuhteeksi n. 13:1. Suuttimiksi on tulossa n.500cc/min kokoiset.
On mietiskelty että tarvitseeko huomioida koneen välyksissä tuo kun kone tosiaan käy viileämpänä..? Ei varmaankaan?

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #298 : 26.02.2012, 18:18:57 »
Vesku noista viripeleistä kyseli, aikas kova puristus 13:1, ei varmaan ole ahdettu?

Jos on, ihmettelen suuttimien kokoa, ahdettuun eivät riitä, vapariin ovat aikas reilut, ellei ny ole jotain 300hv?

Ei ainakaan vinokone käy viileämpänä mitenkään E85 ajaessa, vaikka on 82asteinen pentan termari, edes talvella. Tosin ihmeen hyvin lämmöt pysy penkissä kurissa, kun se penkitettiin Debil:illä muutama vuosi sitten E85 tankissa.

 Meinaatkos nyt männän ja pytyn välyksiä? Tehtaalla eri hoonauksella ovat Audeja laittaneet, mutta en usko että tuolla on normikäytössä ongelmia.

Ajeltu nyt muutama tankillinen 6,0L 12 pyttysellä olympiarengaskoneella E85 tavaralla.

Maantiekulutus 95E10 bensalla aika tasan 9L, 100L tankkauksella pääsin seka-ajoa 1000km, Turku - Savonlinna - Turku 900km edestakas + 100km kaupunki/sekarallia).

E85 kulutus pyörii 11,8L nurkilla, eli 30% enemmän.

Mittarilla tankkasin bensaa aina sen 100L (tankki ihan piripintaan), E85 samanverran tottakai.

Bensalla ajoin keskimäärin seka-ajoa 920km, E85 pääsin samat matkat 760km (en saanu tankkia piripintaan koska E85 asemat on lähes aina kylmiä korttiasemia, eli aikakatkaisu), eli about 27% lisäys kulutukseen tankillisella.

Bensa maksoi samalla asemalla 1,629 ja E8e 0,999.

Tankillinen maksaa siis 162,9e tai 99,9e, eli 63e tasan hintaeroa, eli 63%. Kulutusero 27%, eli kilometri-hinta bensalla on 17,5snt ja E85 13,1snt, eli 33% bensakuluissa säästöä, aikas hurjaa muuten!

Tämä siis sekä laskennallisesti että mitattuja arvoja parilla tankillisella. Ajo kokoajan samankaltaista.

Sen tosin huomasin, että ajotietokone ainakin näyttää hurjia lukemia kaupungissa E85 ajaessa, 25L/100km on hankala alittaa, kun taas 95E10 saa ajotietokoneen helposti 15L nurkille...

Täytyy tutkia kylmä totuus kaupunkiajosta mittarilla... kaupunkiajoa kun tuolla pelillä ei normaalisti ajeta.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #299 : 26.02.2012, 18:32:15 »
Vesku noista viripeleistä kyseli, aikas kova puristus 13:1, ei varmaan ole ahdettu?

Jos on, ihmettelen suuttimien kokoa, ahdettuun eivät riitä, vapariin ovat aikas reilut, ellei ny ole jotain 300hv?

Ei ainakaan vinokone käy viileämpänä mitenkään E85 ajaessa, vaikka on 82asteinen pentan termari, edes talvella. Tosin ihmeen hyvin lämmöt pysy penkissä kurissa, kun se penkitettiin Debil:illä muutama vuosi sitten E85 tankissa.

 Meinaatkos nyt männän ja pytyn välyksiä? Tehtaalla eri hoonauksella ovat Audeja laittaneet, mutta en usko että tuolla on normikäytössä ongelmia.



Juu, puristukset on tietoisesti aika kovat, vapariksi tehdään :) Suuttimien osalta ei ole vielä täyttä varmuutta, megasquirt-moottorinohjaus alkaa olla hyvällä mallilla.. Locost-kilpuriin olis tarkoitus tulla tämä kone.
Juurikin männän/sylinterin välyksiä tarkoitin, mutta tuskinpa niiden kanssa ongelmaa tulee.

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo