Elekma  Autoracing

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689207 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #405 : 21.03.2012, 20:29:36 »
Paljonko mittasit pakolämpöjen laskeneen? Mikäs että lantraat vielä "kuraa" sekaan?


Luulisin, että johtuu vain ennakoista ja seoksista- ei sinänsä polttoaineesta.

Itse en ole havainnut lämpöjen laskua, kun otetaan kaikki hyöty irti e85:sta. Tämä siis silloin kun ajetaan 100%:lla e85:lla.
Ja nuo omat mittaukset on tehty 4x egt+ tietysti kaikki muu oleellinen anturitieto (ahtopaine+pakopaine+ennakko+seos+moottorinlämpö+imuilman lämpö+jännite+rpm)

Mulla nyt ensimmäinen yritys ja testi tuon e85 kanssa. Eli sen takia tankkasin 20% aluksi.

Mun mittaustapa.
DP: laipan jälkeen mulla on pakolämpömittari.

nyt kun viimeisten parin kk aikana on ajannu talolle jota remppaan  ~20km ja suurin osa matkasta 80km/h.
niin pakolämmöt on tuossa 600 asteen paikkeilla. + - 10 astetta.

ulkolämpö on ollut -25 ja +5 välillä ajojen aikana joten tuo 600 astetta on ollut suht vakio.

Nyt sekakäytöllä niin lämpö on ollut huidellut 560 - 590  asteen tienoilla josta tuo vanha vakio 600 on tullut esille vain kiihdytyksissä ja ohituksissa.

Eli siinä mun 20/80 sekoitus ja kokemus siitä yhden anturin mittaustuloksista.
Täysi hyöty en ole ottanut tuosta vielä kun en ole muuta kun "resetoinu" moottorin itsesätyvyyden sulakkeella.

Toki ekalla tankilla mennään joten liian aikaista "kuuluttaa kirkossa" asiasta. :)

-ZuluR

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #406 : 21.03.2012, 20:41:12 »
Miksi 98:a?

E85:n oktaaniluku on 106 eli taatusti on tankissa korkeaoktaanista, vaikka siihen sekoittaisi 95:sta. Sitä 95:n etanolia tuskin tuossa tarvitsee pelätä..

98 + e85 > 95 + e85

En ole harrastanut 95:osta sitten 2007 :D
98:lla kulutus ollut niin paljon pienempi verrattuna 95.
v-power jopa halvin pitkän matkan menovesi mun laskelmien mukaan.

joten tiedän miten autoni toimii sillä.
nyt tuo e85 on tuntematon muuttuja.

jos olisin tankannut 95 niin olisi ollut 2 tuntematonta. ja mahdollinen vianetsintä hankalampi.

seuraavaksi kokeilen varmaan 30% e85.  ja 40% ja jotain ja yritän päätellä miten auto toimi parhaiten.
Ottaen huomiioon kulutus, lämpö, ahdot ja subjektiivinen "ajettavuus"

sitten voin mahdollisesti kokeilla 95 + e85 eri suhteessa ja löytää se mikä toimii parhaiten.


Mutta kuten totesit... otaaniluvun takia ei olisi tarvinnu tankata 98 oktaanista
« Viimeksi muokattu: 21.03.2012, 20:45:15 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #407 : 21.03.2012, 21:16:11 »
Miksi 98:a?

E85:n oktaaniluku on 106 eli taatusti on tankissa korkeaoktaanista, vaikka siihen sekoittaisi 95:sta. Sitä 95:n etanolia tuskin tuossa tarvitsee pelätä..
Itse näkisin että miksi ei? Ei oo itellä ollu vielä koskaan ongelmia polttoaineessa, että ois liian korkea oktaani ;)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #408 : 21.03.2012, 21:47:27 »
98 + e85 > 95 + e85

En ole harrastanut 95:osta sitten 2007 :D
98:lla kulutus ollut niin paljon pienempi verrattuna 95.
v-power jopa halvin pitkän matkan menovesi mun laskelmien mukaan.

joten tiedän miten autoni toimii sillä.
nyt tuo e85 on tuntematon muuttuja.

jos olisin tankannut 95 niin olisi ollut 2 tuntematonta. ja mahdollinen vianetsintä hankalampi.

seuraavaksi kokeilen varmaan 30% e85.  ja 40% ja jotain ja yritän päätellä miten auto toimi parhaiten.
Ottaen huomiioon kulutus, lämpö, ahdot ja subjektiivinen "ajettavuus"

sitten voin mahdollisesti kokeilla 95 + e85 eri suhteessa ja löytää se mikä toimii parhaiten.


Mutta kuten totesit... otaaniluvun takia ei olisi tarvinnu tankata 98 oktaanista

No noilla eväillähän se toimii parhaiten kun ecun nollaus, pytty täyteen kasivitosta ja kaasua.. ;) !

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #409 : 21.03.2012, 22:00:35 »
Missähän hintahaarukassa toi 85 muuten pyörii muualla maassa ....
Tänään meinaan Tiilikaupungin abc:llä maksoi 1,10 litra, eli tasan 10 snt enemmän kuin taannoisella tankkauksella Tiiriön st1:llä... Ihan hyvä suuraseman hinta, kun ite rakennus on viel teon alla, ja toimii vain kylmä-asemana  :D
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #410 : 21.03.2012, 22:02:00 »
Missähän hintahaarukassa toi 85 muuten pyörii muualla maassa ....
Tänään meinaan Tiilikaupungin abc:llä maksoi 1,10 litra, eli tasan 10 snt enemmän kuin taannoisella tankkauksella Tiiriön st1:llä... Ihan hyvä suuraseman hinta, kun ite rakennus on viel teon alla, ja toimii vain kylmä-asemana  :D

Hyvinkäällä oli tänään muistaakseni 0.997€/L

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #411 : 21.03.2012, 22:02:34 »
Tuossa mietiskelin ja lähti mopo käsistä. Ajattelin ostaa innovaten, megaruikan ja sopivat suuttimet.

Bioadapteri on siis myynnissä jos jotakuta kiinnostaa. Itseä vähän mietityttää täyskaasukiihdytykset tuon purkin kanssa. Tankillisen ajelin tuolla re85 ja tuntui purkki toimivan. Kesällä tuo on hyvinkin käyttökelpoinen.

Saattais olla kiinnostusta adapterille...

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #412 : 21.03.2012, 22:04:56 »
No noilla eväillähän se toimii parhaiten kun ecun nollaus, pytty täyteen kasivitosta ja kaasua.. ;) !

puhdas e85 menis teoriassa suoraan jos vaihtais imm alkuperäiseen jolloin suuttimet olis 30%.
tai jos nostaisin bensanpaineet säätimestä.

Mutta aina ei ehdi autolla leikkiä :D kun taloakin pitää rempata.
Ehtii vain pikkuhiljaa kerätä kokemusta ja tietoa   :pomo:

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #413 : 22.03.2012, 01:52:59 »
Onkos kokemusta mitä kaasarin kiihdytyspumpun kalvo tykkää tosta viinasta?
Tänään laitoin n.30% 95e10:pin sekaan ja hyvin pelitti.
Ainakin toistaseks.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #414 : 22.03.2012, 07:25:45 »
Missähän hintahaarukassa toi 85 muuten pyörii muualla maassa ....
Tänään meinaan Tiilikaupungin abc:llä maksoi 1,10 litra, eli tasan 10 snt enemmän kuin taannoisella tankkauksella Tiiriön st1:llä... Ihan hyvä suuraseman hinta, kun ite rakennus on viel teon alla, ja toimii vain kylmä-asemana  :D
Eikös se ole kaikilla st1 ja shell asemilla 0.999 ja apsilla on sitten tuo 1.099 yleisesti
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #415 : 22.03.2012, 08:23:52 »
Onkos kokemusta mitä kaasarin kiihdytyspumpun kalvo tykkää tosta viinasta?
Tänään laitoin n.30% 95e10:pin sekaan ja hyvin pelitti.
Ainakin toistaseks.

En suosittele. Joihinkin kaasareihin saa muutossarjoja tuskin volvon.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #416 : 22.03.2012, 09:14:38 »
En suosittele. Joihinkin kaasareihin saa muutossarjoja tuskin volvon.

Weberin dgv tulossa, messinkikoho ja ainoa kumiosa just toi kiihdytyspumpun kalvo.
Tosin toi Free Technicsin Mika sanoi että jo toi 95e10 olisi alkanut syömään kalvoja...
Toisaalta onhan ruutan suuttimissakin kumiset o-rengas tiivisteet.

Poissa SPL20t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #417 : 22.03.2012, 12:17:21 »
Onko kukaan ottanut OBD-portista logia miten nakutustunnistus pelaa / miten suhtautuu kun laitetaan E85:ta?
Muuttuuko nakuääni (lohkon resonanssin taajuus tai amplitudi) niin paljon että nakutustunnistukseen perustuva sytytysennakon korjaus ei enää pelaa?
Näkyykö esim saabeissa tai muissa volvoissa OBD:n kautta myös suoraan nakutusanturin lukema tms?
Kai tuossa nakukorjauksessa joku maksimi säätö limitti on myös.

Voisin testata ennakon logittamista vakio moottorinohjauksella 98:lla ja 50/50 98/E85
jossain "vakio olosuhteissa" ja kuormituksella
Auto on (V40 T 2000) siemens ems2000 moottorinohjauksella
V40 DTA

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #418 : 22.03.2012, 12:42:17 »
Onko kukaan ottanut OBD-portista logia miten nakutustunnistus pelaa / miten suhtautuu kun laitetaan E85:ta?
Muuttuuko nakuääni (lohkon resonanssin taajuus tai amplitudi) niin paljon että nakutustunnistukseen perustuva sytytysennakon korjaus ei enää pelaa?
Näkyykö esim saabeissa tai muissa volvoissa OBD:n kautta myös suoraan nakutusanturin lukema tms?
Kai tuossa nakukorjauksessa joku maksimi säätö limitti on myös.

Voisin testata ennakon logittamista vakio moottorinohjauksella 98:lla ja 50/50 98/E85
jossain "vakio olosuhteissa" ja kuormituksella
Auto on (V40 T 2000) siemens ems2000 moottorinohjauksella

Lohkon resonanssitaajuushan on vakio. Nakutus on tietyntaajuista värähtelyä joka syntyy kun palotapahtuma tulee "vastapalloon" männälle. Jos ei nakuta eli sitä värähtelyä ei synny niin ei aiheuta toimenpiteitä ecun osalta vaan se seuraa asetetun kartan optimia.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #419 : 23.03.2012, 17:05:13 »
Poikki tieteellistä tutkimusta, eilen hankitun V8 Audin tankkiin vedin tänään 40litraa e85sta ja loput 33litraa 98e5sta...
Katotaan tapahtuuko tollasessa natsivessassa yhtään mitään ees polttoaineenkulutuksen nousua. ;D
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Kulkukoira  Proturbo