Ateho  Elekma

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689171 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #420 : 23.03.2012, 18:13:31 »
Tässä kun odottelen Oulun Välivainion E85 myynnin alkamista, tein vähän viritelmää käynnistystä helpottamaan: Kytkin alkuperäisen lämpöanturin kanssa sarjaan 1kohm NTC:n, jonka laitoin ylävesiletkuun kiinni. NTC:n rinnalle laitoin sulkeutuvan bimetallitermostaatin, +40C, laitoin tämänkin kiinni yläletkuun.

Tankissa n. E55 seos. Kylmäkäynnistys toimii loistavasti ja myös lämpeneminen toimii täysin nikottelematta. Mutta kun ajelin aamulla töihin, tuli yllätys kun termostaatti alkoi toimimaan: yhtäkkiä moottoritien rampilla lämpömittari nousi tappiin, punainen valo syttyi tauluun ja ajotietokone kertoi moottorin kuumenneen liikaa ja käski sammuttaa heti. Tiesin ettei moottorin pitänyt olla liian kuuma moottoritieajon jälkeen, joten jonottelin rampilla valoissa ihan normaalisti, ja noin minuutin kuluttua homma normalisoitui, ja mittari palasi keskelle, eli normilämpötilaan.

Ilmeisesti ECU kokee nyt termostaatin sulkeutuessa liian nopean muutoksen, ja tekee siksi tämmöisen. Ei tässä nyt omassa käytössä sinänsä ole ongelmaa, mutta selkeä kauneusvirhe, joka kyllä säikäyttää tietämättömän.

Saatan labrata vielä paikalle +70 termaria, joka on hyllyssä, mutta veikkaan että yläletkun ulkopuolelle kiinnitetty termostaatti ei välttämättä nouse +70 asteeseen, ja silloin koko homman idea jää toimimattomaksi.

Toinen vaihtoehto voisi olla kytkeä vielä 82 tai 100ohm tuon termarin kanssa sarjaan, ts. lämpötilan saavuttaessa kytkeytymislämmön tulisi NTC:n rinnalle toinen vastus, eli kokonaisresistanssi olisi sitten jossain 50...70ohm luokassa. Tämä voisi jopa tuoda riittävän rikastuksen sille, että kone annostelee tarpeeksi soppaa kun ajetaan puhtaalla E85:llä, eli köyhän miehen piggypack.

Flektin ohjaus on edelleen ongelma, mutta senkin voisi ratkaista noilla vastaavilla ulkoisilla termareilla, ei sen flektin ole pakko olla ECU:n perässä.

Onko kenelläkään tietoa Volvon 2.4:n polttoaineenruiskutuksen mappauksesta? Olisi kiva tietää missä lämpötilassa soppaa annostellaan n. 20% lämmintä konetta enemmän. Voi toki olla, että tämmöinen vippaskonsti ei ole enää ihan tyypityksen mukainen, mutta jos tämä toimisi, olisi E85 modifikaatio edullista.

nvg

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #421 : 23.03.2012, 18:15:26 »
Miten laskette kun päädytte esim e55-seokseen?

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #422 : 23.03.2012, 19:14:16 »
Mulla on (kai) 70l tankki. Tiedän yleensä tankissa olevan aiemman seoksen, noin. Tai jos olen ajellut jonkin aikaa jo E10 bensalla..... Eli tankattu määrä x 0,85, plus esim. (70-tankattu määrä) x 0,1. Ja nämä lasketaan yhteen ja jaetaan tankin tilavuudella.

Esimerkki tältä viikolta: mulla oli tankissa E15 lientä kun menin tankkaamaan E85 polttoainetta. Sitä meni 41l.
Eli: etanolia yhteensä 34,85 + 4,35 litraa = 39,2, eli 56% täydestä tankista, E56.

EDIT: korjasin laskuvirheen :) Tosi pro..

En oikeasti tiedä paljonko tilavuus muuttuu eri väkevyyksillä, eikä muutoksen aiheuttama epätarkkuus voine olla sitä luokkaa, että sillä olisi merkitystä näissä kokeiluissa.

vielä kun saisi tuon bensan maun jotenkin suodatettua, se tulee colankin läpi näin perjantaina  ;D
« Viimeksi muokattu: 23.03.2012, 20:03:35 kirjoittanut nvg »

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #423 : 23.03.2012, 21:26:32 »
Oliskohan nuo FT koneiden vihreät suuttimet soppelit b200f? n. 300cc @ 3 bar eli jos tuo b200f säädin nyt on sen 2.5 bar, niin sillä nuo olis varmaan aika sopivat suuttimet?

Edit: Ainiin mutta onkos nuo nyt niitä matalaohmisia eli pitäs olla vastuksetki välissä?
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #424 : 24.03.2012, 09:53:35 »
Vastukset tarvii.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #425 : 24.03.2012, 10:36:56 »
Oliskohan nuo FT koneiden vihreät suuttimet soppelit b200f? n. 300cc @ 3 bar eli jos tuo b200f säädin nyt on sen 2.5 bar, niin sillä nuo olis varmaan aika sopivat suuttimet?

Edit: Ainiin mutta onkos nuo nyt niitä matalaohmisia eli pitäs olla vastuksetki välissä?
Mie meinasin kokeilla tollasilla.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

s73

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #426 : 24.03.2012, 13:21:43 »
olisi kiva jos kertoisitte missä koneissa ainetta testataan. Kukaan kokeillu s70 ajaa 85:lla?

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #427 : 24.03.2012, 16:28:53 »
Vastukset tarvii.

Voi perkule kun ei viittis mitään esa-patentteja tehdä johtoihin kun ei niitä vastuksia satu olemaan.  :(
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #428 : 24.03.2012, 16:56:07 »
Ainakin omassa ja kahdessa kaverin B200F:ssä on 2,5 bar säädin.
Tarkisin tän tänään, B200F säädin ja mittari tukissa, piirua vaille 3bar näytti auto sammuksissa, pumpun surratessa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mmk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #429 : 24.03.2012, 19:27:58 »
Kirjoittelivat saappifoorumilla että tänään on tullut välivainiollekin RE85  :)

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #430 : 24.03.2012, 19:47:50 »
Kiitoksia infosta! Nyt sitten oikeasti modaamaan kärryä.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #431 : 24.03.2012, 20:08:44 »
Kiitoksia infosta! Nyt sitten oikeasti modaamaan kärryä.
Tekis mieli itsekkin, mutta taida odotella jos tulis E85 softaa saataville Volvoihin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #432 : 24.03.2012, 20:34:21 »
Poikki tieteellistä tutkimusta, eilen hankitun V8 Audin tankkiin vedin tänään 40litraa e85sta ja loput 33litraa 98e5sta...
Katotaan tapahtuuko tollasessa natsivessassa yhtään mitään ees polttoaineenkulutuksen nousua. ;D
Näin lähes 200km jälkeen, kulutus noussut 2dl, teho laskenu abauttiarallaa 70heppaa...  :2funny:

Kulutusta olis voinu kestää mutta ei kyllä tota tehonpuutetta  :idiot2:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #433 : 24.03.2012, 21:58:39 »
Ei kai viinan pitäisi aiheuttaa tehonpuutetta? ??? Olisko lähtenyt paskaa liikkeelle ja tukkinu mm. polttoaineen suodattimen? Tai no ei sekään varmaan tehon puutteena ilmenis.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #434 : 24.03.2012, 23:19:45 »
kulutus noussut 2dl, teho laskenu abauttiarallaa 70heppaa...  :2funny:

Kuulostais että laihalla käy? Etanoliahan pitäisi samaan ilmamäärään seostaa selvästi reilummin kuin 2dl kulutuslisän verran.

Minkähän geologisen aikakauden vekotin kyseessä, joku isoisän aikuinen valurautakaasari vai moderni sähköruisku?

 

Samppasport  Futurez