Enempää en viitsi Jonzen topiciin sotkea mutta tehorajat muuttuivat ns. teho/paino-suhteeseen perustuviin kategorioihin. Osaa se suosi todella paljon ja joitain hieman jopa kiristi, tuli muutama muukin uusi sääntö, mutta niistä löytyy foorumilta omakin topic ja Traficom tai lähin katsastuskonttorihan näihin vastaa myös. Se +20% mallisarjan tehokkaimmasta - sääntö on kuitenkin nyt historiaa.
Joo olet oikeassa!
"Kohdassa 3.8.1 sallitaan ajoneuvon moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai tehon
kasvattaminen 20 prosentilla ilman vertailua vertailuajoneuvoon. Jos tehoa kasvatetaan yli 20 prosenttia, on määräyksessä vaadittu aikaisemman kaikkia ajoneuvoja
9 (17)
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
koskevan prosentuaalinen raja-arvon sijaan paino-teho –suhteeseen perustuvaa tehon kasvattamisen raja-arvoa silloin, kun ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa
vastaavaksi määräyksessä edellytetyiltä osin. Tehon kasvattamisen enimmäismäärä
riippuu siitä, mikä on vertailuajoneuvon teho-paino suhde. Vertailuajoneuvon vaatimuksiin on tarkennettu, että jarrujen tulee mitoitukseltaan vastata vertailuajoneuvoa. Tällä pyritään sallimaan myös jälkituotantojarrujen asentaminen vertailuajoneuvoa vastaavaksi muutettaessa."
Itse luin ensin myöhemmästä kohdasta joka koski muita kuin henkilöautoja joissa näkyy olevan edelleen 20% tehonkasvatus katto.