Ateho  Elekma

Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"

  • 432 Vastauksia
  • 288515 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #150 : 09.08.2015, 16:56:31 »
btw, tässä kun olen noita kuvia tiiraillut, niin sarjassa mitättömänpieniä yksityiskohtia, Philips extreme vision polttimoissa on se lampun hattu kromattu mustan sijaan.. OK, mä myönnän ihan naurettavan pieni juttu, mutta ollaan niin lähellä täydellistä että...

Onko tuo muuten Sisun vilkku mitä olet käyttänyt?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #151 : 09.08.2015, 17:01:58 »
btw, tässä kun olen noita kuvia tiiraillut, niin sarjassa mitättömänpieniä yksityiskohtia, Philips extreme vision polttimoissa on se lampun hattu kromattu mustan sijaan.. OK, mä myönnän ihan naurettavan pieni juttu, mutta ollaan niin lähellä täydellistä että...

Onko tuo muuten Sisun vilkku mitä olet käyttänyt?

Ei huono. Tuo musta polttimo on tosiaan vähän silmiinpistävä 8)

En tiedä sen vilkun alkuperää. Netin kautta mä sen jostain tilasin, kun oli ainut pyöreä sopivan kokoinen valo, minkä löysin. Sen asennuskehyksen olen tehnyt itse.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #152 : 09.08.2015, 17:11:30 »
Ei niitä tosiaan saa, koska auton edelleen Bemari ja vuosimalli -93. Viimeinen vuosimalli mihin saa mustat kilvet ilman museointia on -72, tai -73. Autohan vastaa nyt ulkoisesti juurikin -72 mallia, mutta ei se paljoa lohduta :)
Asiaa kannattaisi tutkia. Tuo vuosimalli pitänee paikkansa mihin saa tilattua mustat, mutta missään ei käsittääkseni lue ettei uudemmassakin saa olla "mustia kilpiä". Lakiteksti vai mikä onkaan sanoo ainoastaan että kilien pitää olla mustavalkoiset, ei ota kantaa kuinka päin värit on. Muistelen näin, eikä siihen varmasti kukaan puutu vaikka ne maalaa uudestaan.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #153 : 09.08.2015, 17:59:39 »
Asiaa kannattaisi tutkia. Tuo vuosimalli pitänee paikkansa mihin saa tilattua mustat, mutta missään ei käsittääkseni lue ettei uudemmassakin saa olla "mustia kilpiä". Lakiteksti vai mikä onkaan sanoo ainoastaan että kilien pitää olla mustavalkoiset, ei ota kantaa kuinka päin värit on. Muistelen näin, eikä siihen varmasti kukaan puutu vaikka ne maalaa uudestaan.

Mielenkiintoinen porsaanreikä... :)

Poissa pkar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #154 : 09.08.2015, 22:25:59 »
Tänne kirjoittaessaan pitäs kai tuoda jotain lisäarvoa, mutta ei pysty...  Onnittelut Mestarille, taiteellinen silmä ja tekninen toteutus on (taas kerran) jotain uskomatonta... Siis kaiken peltitaiteen keskellä yksityiskohdat, vaikka noi ovenkahvan rosterit? Kaikkea voi tehdä, mutta miten Kulmis tekee kaikkea?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #155 : 09.08.2015, 23:18:56 »
Asiaa kannattaisi tutkia. Tuo vuosimalli pitänee paikkansa mihin saa tilattua mustat, mutta missään ei käsittääkseni lue ettei uudemmassakin saa olla "mustia kilpiä". Lakiteksti vai mikä onkaan sanoo ainoastaan että kilien pitää olla mustavalkoiset, ei ota kantaa kuinka päin värit on. Muistelen näin, eikä siihen varmasti kukaan puutu vaikka ne maalaa uudestaan.
No itseasiassa luultavasti puuttuu, kilpiä ei saa mitenkään muokata itse, niihin ei saisi edes porata lisää reikiä...

Tuossa lyhyesti ja ytimekkäästi mustapohjaisesta kilvestä: http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterikilvet/auton_vanha_rekisterikilpi
Eli kyllä kylmä tosiasia lienee se, ettei tähän ole mahiksia saada mustapohjaisia kilpiä mitenkään.

Mutta en mä jäisi asiaa murehtimaan, tasan yhtä hieno peli, oli kilvet mitkä vaan 8)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #156 : 09.08.2015, 23:32:38 »
No itseasiassa luultavasti puuttuu, kilpiä ei saa mitenkään muokata itse, niihin ei saisi edes porata lisää reikiä...

Tuossa lyhyesti ja ytimekkäästi mustapohjaisesta kilvestä: http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterikilvet/auton_vanha_rekisterikilpi
Eli kyllä kylmä tosiasia lienee se, ettei tähän ole mahiksia saada mustapohjaisia kilpiä mitenkään.

Mutta en mä jäisi asiaa murehtimaan, tasan yhtä hieno peli, oli kilvet mitkä vaan 8)
Tähän olin just tarttumassa myös, ehdit ensin  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #157 : 10.08.2015, 11:56:05 »
Kerroppas miten sait taiottua noista puskureista noin hienot?
Kiilloituslaikka / hiontatahna?

Mulla olisi sama homma edessä...
144-70

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #158 : 10.08.2015, 12:33:53 »
Kerroppas miten sait taiottua noista puskureista noin hienot?
Kiilloituslaikka / hiontatahna?

Mulla olisi sama homma edessä...

Alkuperäinen eloksointi on kokonaan hiottu pois, jonka jälkeen asteittain aina vähän hienommalla paperilla hiottu pinta sileäksi.

Epäkeskolla
#180
#240
#320
#500
#800

Käsin
#1500
#2000
#2500

Tämän jälkeen kiillotuslaikalla ja sen jälkeen vielä viimeistely käsin Autosolilla. Lopuksi koko komeus on kuorrutettu kaksikomponenttisella metallilakalla.




Puskurien kumit hioin epäkeskolla #180 ja #240 papereilla. Tämän jäljiltä kumi tuntui todella karhealta ja tahmealta ja testimielessä ruiskaisin pintaan väritöntä muovitartuntaspraytä. Lopputuloksesta tuli tosi hieno, mutta kestävyys on toistaiseksi arvoitus.

« Viimeksi muokattu: 10.08.2015, 12:35:57 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #159 : 10.08.2015, 19:21:39 »
 :P on kyllä hieno laitos
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Cardan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #160 : 11.08.2015, 02:13:06 »
Loistavaa !

t. Jussi

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #161 : 11.08.2015, 10:34:50 »
Laitoin eilen taakse 10mm spacerit, niin sai takapyörät jotakuinkin samalle tasalle kaarien suhteen, mitä etupyörätkin. 15mm olisi ollut optimi, mutta sitten otti jo rengas kiinni kaaren takaosaan.

Kävin myös Marteliuksella tilaamassa uuden takavaimentimen. Tuo nykyinen on D5 moottorisesta XC60:stä, eikä näköjään sovellu vaimentamaan bensakutosen ääniä. Kaasutettaessa kuuluu aivan järkyttävää rääkynää, eikä autolla kehtaa tuollaisenaan missään ihmisten ilmoilla liikkua. Martelius tekee villatäytteisen vaimentimen tuon olemassa olevan mitoilla, niin ei tarvii muuta kuin katkaista putket ja hitsata uusi tilalle.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #162 : 12.08.2015, 18:21:58 »
Alkuperäinen eloksointi on kokonaan hiottu pois, jonka jälkeen asteittain aina vähän hienommalla paperilla hiottu pinta sileäksi.

Epäkeskolla
#180
#240
#320
#500
#800

Käsin
#1500
#2000
#2500

Tämän jälkeen kiillotuslaikalla ja sen jälkeen vielä viimeistely käsin Autosolilla. Lopuksi koko komeus on kuorrutettu kaksikomponenttisella metallilakalla.

Puskurien kumit hioin epäkeskolla #180 ja #240 papereilla. Tämän jäljiltä kumi tuntui todella karhealta ja tahmealta ja testimielessä ruiskaisin pintaan väritöntä muovitartuntaspraytä. Lopputuloksesta tuli tosi hieno, mutta kestävyys on toistaiseksi arvoitus.


Kiitos tästä reseptistä!
Täytyy katsoa josko vielä saisi pidettyä alkuperäisen eloksoinnin.

Pysyyköhän tuommoinen metallilakka isältä pojalle noiden pinnassa?

Miten sait kylkilistat oikaistua, vai oliko sulla sellaista tarvetta?
144-70

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #163 : 12.08.2015, 19:39:21 »
Kiitos tästä reseptistä!
Täytyy katsoa josko vielä saisi pidettyä alkuperäisen eloksoinnin.

Pysyyköhän tuommoinen metallilakka isältä pojalle noiden pinnassa?

Miten sait kylkilistat oikaistua, vai oliko sulla sellaista tarvetta?

Alkuperäiseen eloksointii ei oikein auta mikään muu, kuin huolellinen puhdistus ja kevyt kiillotus jollain Autosol tyyppisellä tahnalla. Naarmut, kolhut ja himmentymät ovat ja pysyvät :(

Lakan kestävyydestä en osaa sanoa. Todennäköisesti jostain kolhusta, tai kiveniskusta lähtee ajan kanssa lakka kupruilemaan.

Kylkilistat oioin tuurnalla, meisselillä, tai muulla sopivalla työkalulla naputtelemalla. Pöydällä oli muovilevy vastimena ja takapuolelta naputtelin varovasti lommot suoriksi. Sitten vaan puskureiden kiillotusta vastaavalla hiomapaperiarsenaalilla pinnan hionta sileäksi ennen kiillotusta. Ovien listat on jouduttu itseasiassa jatkamaan, koska ovikin on 2cm alkuperäistä pitempi, niin niissä oli vielä lommojen lisäksi vähän ekstrahommaakin.

Etuoven listassa näkyy sauma.


Ikkunan alalistan päädyt muotoiltu oikeaan kulmaan.




Ja viimeistelty. Tässä näkyy muuten se TVS:n kyselemä vesikourukin :)




Tänään jatkoin eilen kesken jäänyttä tavaratilan verhousta ja se olisi nyt valmis. Vielä sisustan siivous ja maskiin se merkki, niin voisi luonnehtia, että eka välietappi on saavutettu  :grin:






Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 162 M3 "Kulmiksen kummajainen"
« Vastaus #164 : 12.08.2015, 20:02:11 »
On muuten tilava kontti ja kaatuvat takapenkitkin :o
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

KL-varaosat  Race.fi