Elekma  Autoracing

Team Recycle Racing Finland - 940 B230FT --> D5252T "MYYTY"

  • 523 Vastauksia
  • 246438 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #45 : 21.10.2011, 16:58:07 »
Tuota mitenkäs tollasen 940 + D5:n saa leimaan Suomessa ???

Eihän 900-sarjan autoihin saa laittaa kun niitä koneita joita sarjaan saanut alunperin...maahantuoja kieltänyt erillisellä määräyksellä vaikka Suomen laki sen salliikin....viitaten esim T5/R - 960 projektit joita ei ole saanut leimattua millään konttorilla tässä maassa kyseisen paperin takia.

Vai onko asia muuttunut lähiaikoina ???

Jos tuon saa leimattua, niin sillonhan se maahantuojan määräys on kumottu ja 960:n saisi laittaa T5 ja R koneita...ja paljon muuta kivaa  8)
Ekaksi, tämähän EI ole D5 (=volvon OMA), vaan 2,5TDI (VW), tuosta on jo puitu foorumilla kerta toisensa perään että D24T, 2,5TDI ja D5 on 3 eri konetta (jotkut kutsivat VW D24T:täkin virheellisesti TDI:ksi). D24T on esikammio turbodiesel ("epäsuora" (n. 120bar)ruiskutus), TDI = Suoraruiskutus (n.250bar) palotilaan AINA Intercoolerilla varustettu ja D5 on korkeapaine (1000bar->) 100% sähköohjattu ruiskutus. :)

Ei ole kielletty missään asentamasta T5/R moottoreita takapotkuihin, MUTTA Volvo Auto OY EI anna päästötodistusta 960 T5 yhdistelmälle. Tuo saako T5(R) koneen katsastettua 960/x90 volvoon riippuu ihan katsastusasemasta ja miten TULKITSEVAT ajoneuvolakia.

R-moottoreita (260-300hv) sitten EI saa takapotkuun muuta kun poikkeusluvalla, koska tehokkain on 204hv + 20% = 244,5hv -> R koneet ylittää tehorajan!

Kuten sanottua, Bertin (nyk peetun) 960 jonne yritettiin asentaa T5 (225/240hv) konetta kaatui siihen että katsastusaseman katsuri tulkitsi lakia niin että myös pakoputkisto JA voimansiirto vaikuttavat päästöihin, samaten korimalli, eli T5 koneet ovat etuvetoja ja kun tänne vaihdetaan kone eri ilmanvastuskertoimella olevaan koppaan ni päästöt saattavat ylittyä.

Jos pilkkua viilataan, asian laitahan näissä Euro1/2 päästöluokitusten peleissä EI ole näin, KOSKA näille ei ole CO2 päästöjä ilmoitettu (vanhakoppanen 960 han on Euro1 ja uuskoppanen Euro2 ja x90 käsittääkseni Euro3). Ja se on nämä CO2 päästöt jotka EI saa nousta.

Laki tosin sanoo vain että vähäpäästöiseen autoon (EI EY-tyyppihyväksytty) kuten 960 1996 asti (1997-> on EY-tyyppihyväksytty) SAA vaihtaa toisesta autosta moottorin, ja AKE sivuilla on esimerkkikin tuollaisesta.

Että lain tulkintaanhan tuo on kaatunut, toisella asemalla varmasti saisi LAIN mukaan onnistumaan ihan 100% laillisesti. Lakitekstien kanssahan on aina tuo tulkinnanvara.

Pitäisi saada jonkunlainen ennakkotapaus tällaisesta muuten tehtyä, että saisi tehtyä jonkinlaisen paperin joka kelpaa poikkeuksetta, juuri esim. 940/960 volvon TDI "dieselöinnistä", jotta ei jokaisen tarvitsisi sotkea tämmöisen kanssa, ja muutenkin selkeyttää tuota ajoneuvon muutoslakia.

Kulmamies, jatka samaan malliin, hyvää tulee!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #46 : 21.10.2011, 19:22:26 »
R-moottoreita (260-300hv) sitten EI saa takapotkuun muuta kun poikkeusluvalla, koska tehokkain on 204hv + 20% = 244,5hv -> R koneet ylittää tehorajan!
T-5R:ssä, 850 R automaatissa ja kait joissain x70 ärrissä on 240 hv. Lisäksi 850 pastaärrissä (2.0) tehot ovat jotain 220 hv luokkaa.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6380
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #47 : 22.10.2011, 02:03:47 »
Eihän 900-sarjan autoihin saa laittaa kun niitä koneita joita sarjaan saanut alunperin...maahantuoja kieltänyt erillisellä määräyksellä vaikka Suomen laki sen salliikin....viitaten esim T5/R - 960 projektit joita ei ole saanut leimattua millään konttorilla tässä maassa kyseisen paperin takia.

Vai onko asia muuttunut lähiaikoina ???

Jos tuon saa leimattua, niin sillonhan se maahantuojan määräys on kumottu ja 960:n saisi laittaa T5 ja R koneita...ja paljon muuta kivaa  8)

Ahaaa! oliko jotain faktaa kenties, vai nakkaanko tdi:n romukoppaan :-\

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #48 : 22.10.2011, 13:16:24 »
Anteeksi, että sekaannun, mutta kuulostaa funkyltä:

Lainaus
maahantuoja kieltänyt erillisellä määräyksellä vaikka Suomen laki sen salliikin

Onko maahantuojat tosiaan suomen lain yläpuolella?  :P

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #49 : 22.10.2011, 13:20:53 »
Joo tuntus et olis ihan sama mitä se maahantuoja sanoo kun laki on laki.
940 classic
Amazon -68

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #50 : 22.10.2011, 14:11:50 »

Laitakko Kulmamies tohon aloituspostaukseen linkin siihen keskusteluun missä tämä muutoskatsastusjutska on selvitetty. Ei aina palattaisi lähtöruutuun.

e: siivottu löysää puhetta pois.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 20:12:25 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6380
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #51 : 22.10.2011, 15:23:15 »
-MUTTA Volvo Auto OY EI anna päästötodistusta 960 T5 yhdistelmälle

-Laki tosin sanoo vain että vähäpäästöiseen autoon (EI EY-tyyppihyväksytty) kuten 960 1996 asti (1997-> on EY-tyyppihyväksytty) SAA vaihtaa toisesta autosta moottorin, ja AKE sivuilla on esimerkkikin tuollaisesta.

-tällaista todistusta ei tarvita, vaan todistus siitä, mitkä päästönormit se uuden moottorin luovuttanut auto täyttää.

-tyyppihyväksyttyyn autoon saa vaihtaa moottorin. Auto ei vaan sen jälkeen ole enää valmistajan tyyppihyväksynnän mukainen. Tämä siis koskee ainakin tätä mun -97 mallista autoa, josta löytyy tyyppihyväksyntänumero tyyppikilvestä.





Mulle on tähän projektiin annettu lupa katsastuskonttorilta, Trafilta ja Volvo-autosta. Volvo-autosta sain myös tiedon -97 850 tdi:n päästöjutuista. Niitäkään ei kuulema välttämättä konttorin insinöörien mukaan tarvita, mutta ovat ihan hyvä lisä. Käytännössä riittää tuon mun purkuauton rekisteriote.

Toivoisin, että aletaan pohtimaan näitä juttuja seuraavan kerran vasta, jos tulee muutoskatsastuksessa ongelmia. Siinä vaiheessa otan kaiken "mitä mä sanoin" kommentit nolona vastaan ja hakkaan päätä seinään.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 21:03:44 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #52 : 22.10.2011, 16:37:34 »
-tällaista todistusta ei tarvita, vaan todistus siitä, mitkä päästönormit se uuden moottorin luovuttanut auto täyttää.

-tyyppihyväksyttyyn autoon saa vaihtaa moottorin. Auto ei vaan sen jälkeen ole enää valmistajan tyyppihyväksynnän mukainen. Tämä siis koskee ainakin tätä mun -97 mallista autoa, josta löytyy tyyppihyväksyntänumero tyyppikilvestä.

Tämä lienee sarkasmia, kuten se minunkin kommentti, mitä olit lainannut :)
Toivottavasti asia ovat noin "helppoja". Mutta jos samaa konttoria käyttää niin luulis asioiden olevan kunnossa kun noudattaa ohjeita mitä on saanut.   :)
Kuulostaa vaan niin kovin "helpolta". Mutta onhan se kiva kun jostain päin saadaan "vapauksia" tehdä jotakin erioisuuksia.   O0
Ja tässä tapauksessa todellakin toivon että kaikki menee hyvin, oot sä sen verran mielenkiintoista jälkeä tenyt aikisemminkin.

Ei tainnu olla.   :-\
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 21:03:03 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #53 : 22.10.2011, 20:11:02 »
tä.

Tämä lienee sarkasmia, kuten se minunkin kommentti, mitä olit lainannut :)


Yritys oli ainakin sinnepäin. Ehkäpä tätä voisi siivota?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa bertti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 347
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #54 : 22.10.2011, 21:50:39 »
kylä tämä hyvältä näyttää 8)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6380
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #55 : 28.10.2011, 19:49:21 »
Eilen sain silvottua imusarjan sopiviin palasiin ja tänään pesin sen vannehapolla työpaikan pesuhallissa. Aika rajua myrkkyä kuten kuvasta huomaa pienoisen eron.


Sitten hitsasin palat uuteen järjestykseen.


Tein myös egr-venttiilin väliin säätölevyn, kun muuten pakosarjalta tuleva putki olisi jäänyt väänteeseen. Harmillisesti vaan unohdin tehdä reiän siihen levyyn ;)


Kuvassa säätölevy asennettuna sekä myös viimeistelty ja valupinnaksi naamioitu hitsaussauma.

« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:26:30 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #56 : 28.10.2011, 19:52:02 »
Tein myös egr-venttiilin väliin säätölevyn, kun muuten pakosarjalta tuleva putki olisi jäänyt väänteeseen. Harmillisesti vaan unohdin tehdä reiän siihen levyyn ;)
No sattuuhan noita  ;D  O0
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #57 : 28.10.2011, 20:16:37 »

Kuvassa säätölevy asennettuna sekä myös viimeistelty ja valupinnaksi naamioitu hitsaussauma.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ai mikä hitsi sauma  :o  ;D
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:26:53 kirjoittanut Kulmamies »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #58 : 28.10.2011, 20:52:45 »
Koetan välttää turhaa kyselyä, mutta nyt on kyllä pakko udella, että mitenköhän tuo naamiointi tapahtui?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6380
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #59 : 28.10.2011, 22:00:17 »
Koetan välttää turhaa kyselyä, mutta nyt on kyllä pakko udella, että mitenköhän tuo naamiointi tapahtui?

Yksikään kysymys ei ole turha. tulee paljon enemmän juonta ja sisältöä päiväkirjaan, kun ei ole yksinpuhelua :)

Eli sauma on ensin hitsattu ihan normaalisti tigillä...


...sitten se on hiottu rälläkän lamellilaikalla melkein sileäksi ja loput paineilmavingulla, jossa on munan muotoinen melko karkea terä. Kierrokset täytyy pitää hyvin matalina, niin tulee sopivan karhea pinta. Lopuksi koko komeus on lasikuulapuhallettu.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:27:21 kirjoittanut Kulmamies »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo