Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Äänestys

Paljonko penkkilapulle siunaantuu?

200hp
3 (3.8%)
250hp
4 (5%)
300hp
17 (21.3%)
350hp
23 (28.8%)
1500hp?
9 (11.3%)
Ei mitään, kone hajoaa..
24 (30%)

Äänestäjiä yhteensä: 78

TKR: Volvo 940 B230FT / neljäs evoluutio

  • 1593 Vastauksia
  • 523909 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #150 : 19.08.2011, 19:23:27 »
Joo eipä tullu tänäänkään jp-stylingin paketti  >:( Noo kävin sitte ostamassa kostona yhteiskunnalle lavallisen keskiolutta.  Pitäs lähtee mallailemaan sitä katalysaattoria paikalleen ja ottaa turbiini + pakosarja irti, jotta saa sen hukkaportille tulevan putken vaihdettua ja laipan hitsattua. Samalla näkee mistä toi vuotaa..

Katotaas kuinka äijän käy.

Töiden jälkeen työpaikalla pesin ja vahasin auton ja puhdistin sisältä :) Ilkiää nyt ajaa ihmisten ilmoilla :)
« Viimeksi muokattu: 19.08.2011, 19:25:41 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa juhnu-79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #151 : 20.08.2011, 00:02:05 »
kyllä se lavallinen keskiolutta on iha hyvää ajanvietettä nautittuna volvon vieressä :P
kyl mää ny jotain siinä sitten koitin oikeinkin tehdä..:)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #152 : 20.08.2011, 12:24:44 »
kyllä se lavallinen keskiolutta on iha hyvää ajanvietettä nautittuna volvon vieressä :P
Vuan eipä tullu saatua aikaseks mitään oikein :D Turbo ja pakosarja irti ja ihmettelyä kaljatölkin ääressä :D

Mitäpä lottootte riittäskö 38mm sisähalkasija hukkaportille tulevan putken halkaisijaksi kun portin laipan sisähalkaisija 45mm?
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #153 : 27.08.2011, 14:35:29 »
Noniin nyt on saatu melkein kaikki palikat kiinni. Sytkäboksi ja lastut paikallaan. Hukkaportti asettui melko kivuttomasti, joskin ei tullut eroa juurikaan edelliseen porttiin. Ennenkuin sitten irroitin hukkaputken ja kokeilin, jopas asettui paineet.. tai ahtopaineen kipuaminen on paljon hitaampaa säätöarvon jälkeen. Pitänee tehdä seuraava hukkaputki pakoputkeen.. Ei mene enää isompi putki järkevään paikkaan.

Huomattavaa eroa noilla lastuilla ei tullut menopuoleen, mutta muutos parempaan kuitenkin. Kone ei vaikuttanut käyvän enää niin kuumana, pakosarja ei helottanut punaisena kuin ihan miedosti kiihdytyksen jälkeen(minkä pitäsi olla normaalia peltisarjalla), moottori vastaa kaasuun nopeammin ja kone röpötti vähemmän, seokset alipaineella muuttuivat siitä 14,5AFR ---> 16AFR pintaan ja niin pois päin. Seokset nyt melko hyvät yhden illan perusteella. Rajoitin nousi 6800rpm.

Perjantai aamuna ennen kun kerkesin noita lastuja laittaa, niin paukahti dp. Aikamoisen paukun laski putkesta ja sitte rupes surisemaan. Eli dp-laipan hitsaus petti. Joko syynä huono hitsaaja(minä!), tai sitten aika ohkaiseksi käynyt seinämä pinnapulttien kohdalla(liian iso putki sovitettu pieneen laippaan--->pinnapulttien mutterit ei mahdu paikalleen ilman sauman/seinämän hiomista). Sain korjattua kyllä, mutta eiköhän sinne reikä jäänyt vielä.  :-\ No pitää käyttää taas auki ja yrittää paikata. Samalla voisi sen jalometallimirrin hitsata kiinni ja öljynpainemittaria vois taas sumplata paikoilleen.. Pitäisi vaan y-haarotin saada sinne kellolle/mittarille.



« Viimeksi muokattu: 27.08.2011, 14:37:38 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #154 : 27.08.2011, 21:17:12 »
Eikös tuo 16 AFR ole jo hieman liian laiha?
En jaksa etsiä laskukonetta, mutta miksi pitäisi mennä laihemmalle kun 1,05 lambdaa?

E: Vai liittyykö tämä jotenkin turbo juttuihin, että pitäisi olla siellä?(turboista en tiedä mitään)
« Viimeksi muokattu: 27.08.2011, 21:25:25 kirjoittanut järviin »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2005
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #155 : 27.08.2011, 22:19:47 »
Eikös tuo 16 AFR ole jo hieman liian laiha?
En jaksa etsiä laskukonetta, mutta miksi pitäisi mennä laihemmalle kun 1,05 lambdaa?

E: Vai liittyykö tämä jotenkin turbo juttuihin, että pitäisi olla siellä?(turboista en tiedä mitään)

En minäkään tiedä mitään noista, mutta eikös tuo 16 AFR ole alle 1 lambda arvolla, 14.7 AFR on laskennallisesti paras ilma/pensa seos ja 12.Xafr on paras tehojen saavuttamiseen? Vai miten se mennee!?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #156 : 27.08.2011, 22:33:39 »
En minäkään tiedä mitään noista, mutta eikös tuo 16 AFR ole alle 1 lambda arvolla, 14.7 AFR on laskennallisesti paras ilma/pensa seos ja 12.Xafr on paras tehojen saavuttamiseen? Vai miten se mennee!?
Suomesta ei enää saa bensaa jonka stoikka AFR olisi 14,7.
98E5 stoikka=14,5.
Jos yhtä bensiini kilogrammaa kohden otetaan 16kg ilmaa -> 16/14,5=1,10 lambdaa
Jos yhtä bensiini kilogrammaa kohden otetaan 12kg ilmaa -> 12/14.5=0,83 lambaaa.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #157 : 28.08.2011, 13:56:21 »
Ei tuo AFR 16 ole nyt pahakaan. 15.5 saavutetaan ylensä paras taloudellisuus cruisella, mutta moni OEM ecu käyttää 14.7 jotta saadaan mahdollisimman vähän päästöjä. ~11.7 ahdettu ja ~12.5 vapaasti hengittävä, näillä saavutetaan yleensä huipputeho. Turbossa voi vähän rikkaanpikin mennä jotta saadaan jäähdytettyä pakokaasuja hieman.

Lambda-arvoina 16~1.1 ja 12~0.9

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #158 : 28.08.2011, 17:52:01 »
Ei tuo AFR 16 ole nyt pahakaan. 15.5 saavutetaan ylensä paras taloudellisuus cruisella, mutta moni OEM ecu käyttää 14.7 jotta saadaan mahdollisimman vähän päästöjä. ~11.7 ahdettu ja ~12.5 vapaasti hengittävä, näillä saavutetaan yleensä huipputeho. Turbossa voi vähän rikkaanpikin mennä jotta saadaan jäähdytettyä pakokaasuja hieman.

Lambda-arvoina 16~1.1 ja 12~0.9
Jep. Mutta jos säädetään seoksia, niin ei ole mitään järkiperäistä syytä mennä tuon 15,2-15,5 AFR yli.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #159 : 28.08.2011, 20:35:40 »
Jep. Mutta jos säädetään seoksia, niin ei ole mitään järkiperäistä syytä mennä tuon 15,2-15,5 AFR yli.

Juu ei olekaan. Noissa arvoissa kun pysyy niin on parempi.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #160 : 29.08.2011, 00:06:46 »
Juu ei olekaan. Noissa arvoissa kun pysyy niin on parempi.
Siis itse puhuin tyhjäkäynnillä tuosta seoksesta. Eli ongelmana aiemmin oli se, että oli seos niin rikkaalla jo tyhjäkäynnillä, ettei päästöt menny kohdilleen. Nyt jos saadaan seosta vähän laihemmalle verrattuna aiempaan ja saadaan lappu ja sen jälkeen taas säätää kohdalleen? that was the plan. :idiot2:
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #161 : 31.08.2011, 16:22:32 »
Joo nyt meni selkeesti päästöistä. Hc-arvo tyhjäkäynnillä 72 ja korotettu joutokäynti 20  lamda-arvon ollessa jotain 1.014 ;) Laitoin vaan ne lastut ja race-katin paikalleen. Co2 oli 0(!). Liekkö niin laiha seos tyhjäkäynnillä sitten vai testerissä jotain vikaa, mutta laajakaistan mukaan optimaali seos. Lasitulpilla katoin niin samanvärinen palaminen joka pytyssä.

Sitten pakosarjan kanssa alkoivat vastoinkäymiset.. Halkesi hukkikselle tuleva putki ihan kunnolla ja piti käyttää kokonaan irti sarjaa ja ahdinta yms, että sai edes jotenkin hitsattua läjään ja tehtyä tuen.

Tekisköhän joku osaava järkihintaan ihan kunnon pakosarjan? vaikka samantyylisen kuin mitä kkd:llä kauppaavat kovaan hintaan? Saa kaupitella.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #162 : 31.08.2011, 17:50:46 »
Joo nyt meni selkeesti päästöistä. Hc-arvo tyhjäkäynnillä 72 ja korotettu joutokäynti 20  lamda-arvon ollessa jotain 1.014 ;)
Jos tankissa oli 98E5, niin AFR tuolla lamda-arvolla oli 14,7. ;)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #163 : 02.09.2011, 21:00:53 »
Jos tankissa oli 98E5, niin AFR tuolla lamda-arvolla oli 14,7. ;)
kyllä, 98E5:sta olen aina käyttänyt.

Nyt alko sitten taas "pitkästä" aikaa hajoilla tuo rakkine.. Kesken luisun kaikki vedot pois ja älytöntä liekkiä putkesta ja seokset 10AFR hujakoille ja jos yhtään yritti ahtoa herätellä niin 22,4AFR heilahti eli ylimpään raja-arvoonsa. Hetken kävi jo mielessä, että vierailiko palotilassa mäntäpistiäinen. Ei sentään. Tulpat oli suht ok, mitä nyt ihan mustat. Puristuspaineet ok, ei ahtovuotoja, öljyt ja nesteet ok. Sitten mittasin lamdan. Se oli sökö. Vaihdoin uuden. Starttasin. Sama ongelma, pauketta röpötystä yms. Sitten kokeilin immun liitintä käyttää irti ---> ei muutosta. Irroitin immun ja eikö siellä ollu poikku pari siimaa.. Ärsyttää! Megasquirt here i come??
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940turbo projekti (huom. LUKEMINEN OMALLA VASTUULLA!)
« Vastaus #164 : 03.09.2011, 20:51:10 »
Ei liity pelkästään tähän projektiin, mutta miksi puhut AFR-arvoista?
Eikö olisi lukijoidenkin kannalta helpompaa lukea lambda-arvoja?
Vai onko tämä kuuminta hottia nuorison mielestä? :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron