RallyBaron  Samppasport

Äänestys

Paljonko penkkilapulle siunaantuu?

200hp
3 (3.8%)
250hp
4 (5%)
300hp
17 (21.3%)
350hp
23 (28.8%)
1500hp?
9 (11.3%)
Ei mitään, kone hajoaa..
24 (30%)

Äänestäjiä yhteensä: 78

TKR: Volvo 940 B230FT / neljäs evoluutio

  • 1593 Vastauksia
  • 523770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Ensisavut pölähti ilman lamda-antureita. Ei kuulunu turbon vihellystä kummempiä "ylimääräisiä" ääniä :) Pyöritän pari minsaa kunhan akku latautunu ja vaihdan öljyt ja suodattimen. Raportoin kun moottori helähtää :D

edit: Toimii edelleen. Kaks kertaa kierrättäny nyt öljyt ja kolmansilla vois varmaan jo ajaa vähän matkaa. tuli hemmetin mustaa öljyä vain 5min pyörityksen jälkeen ja seassa puhallushiekkaa ihan selvästi. Mutta tästä on hyvä jatkaa huomiseen. Hukkaputki ja downpipe seuraavaks.

Oisko kellään turbomyssyä tuolle a/r .82 pesälle?
« Viimeksi muokattu: 27.05.2012, 23:41:13 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Joo nyt on laatikko ja kardaani paikallaan. Vielä downpipen, hukkaputken ja ahtoputkien väsäys. Venttiilikopan käytän pulverimaalattavana kunhan nyt saa ensin paketin pelittämään. Pitää sitten huolella käydä vielä läpi kaikki liitokset ja muut, ettei heti lävähdä. Nyt on kolmannet öljyt sisässä. Sisäänajo öljyksi laitoin 5w50 mobilin peak lifea. Huomenna lisää.

Ensisavut tuosta.
http://s1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/?action=view&current=27052012005.mp4
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012, 23:47:28 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Onko kellään kokemusta oikein jäykistä venttiilijousista? Lähinnä se ihmetyttää, että miten helvetillisen kova naksutus käy venttiilikoneistossa :O Kaikki toimii kuin rasvattu muuten. Ei muita ylimääräisiä ääniä, eikä vuotoja. Niitä vaimenninkumejahan tässä ei enää ole tuolla venttiilien päissä. Eihän tietysti nämä ikinä kovin hiljaisia ole. Jokatapauksessa vetää niin perkeleesti! Ei uskaltanu ees vetää tapille ku sisäänajo tehtävä, mutta sen mitä vedätti niin ahdin herää siinä 3800rpm kohdalla ja potkaisee kuin muuli. Ensin sutii rengas ja sitten kytkin :D Eli vanhalla levyllä vielä hetki mennään ennenkuin saan sen sintterin. Ehkäpä sinne on jokunen humma lisääkin tullu ku ei se kytkin ennen sutinu ku kolmoselle nopeasti vaihdettaessa vedätystilanteessa, mutta nyt jo kakkosella.

Hukkaportti ei kyllä paljon eloa näyttänyt vaikka letku kiinni. Jotkut jumalattoman jäykät jouset sisässä. Pitää vaihtaa 1,5bar jousi sinne sitten.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Soitin just venttiilipajalle ja sano, että on normaalia kova venttiilin naputus kun on tuon tyyppiset jouset ja tommonen nokka. Venttiilin välys voi alkuun suurentua vielä. Pitäs flekti mennä laittamaan vielä ja sitten ajoa lisää :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Paljonko noilla jousilla on seetipaine (kg), entä max (kg) nostolla.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Paljonko noilla jousilla on seetipaine (kg), entä max (kg) nostolla.
Ei mitään hajua. Ei tiennyt kansipajallakaan missä tekivät tuon kannen. Eli toin itse jouset ja ne kasas. Outo homma kävi tuossa, että noin 10sek ajaksi hiljeni täysin tuo metakka ja sitten alko taas. Säädettiin venttiilin välyksetkin, mutta se tehtiin niin, että imu ja pako olivat ns V-asennossa moottoriin nähden. Soitin yhdelle gurulle ja se sano, että pitäs säätää niin, että nokka on kohtisuoraan kuppiin/kanteen nähden ja yks kerrallaan. Lätkän vaihdettua sitten pyöräyttää moottoria kampuralta ja sitten vasta kajota seuraavaan venttiiiliin. Noh menen kuhan moottori jäähtyy niin kokeilemaan tuota. Voisko olla merkitystä tuolla nokan asennolla?

Edit. Noista jousipaineista, niin ei suositellut venttiilipajan janza harrastamaan rajotinleikkejä jos ei ihan pakko. Eli kaipa niissä on jytmyä. Ja ne on ne bugpack jouset.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2012, 18:27:56 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Joo kovat on edelleen venttiilien äänet, mutta hyvin se toimii. Nyt lähtee jopa 2vaihteella kaasusta sutimaan. Toki lukoton perä mutta onhan se nyt hienoo :D 1,8bar on painetta. Nyt alkaa jo jalka tutajamaan, että kuinka kauan kestää ne veivit. Kaippa tuo tuommosia pienen vaihteen rykäisyjä kestää?

Asiasta kukkaruukkuun, tänään tuli valmistuttua ihan oikeaksi ajoneuvoasentajaksi ja maanantaina alkaa Volvolla työt virallisesti. Tänään otetaan rennosti :) skool!  <Kippis>

edit. Ainiin ja ne venttiilivälykset oli ok.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2012, 14:23:47 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Säikyttellee. tänään pääs löysälle kampuran hihnapyörän pultti ja nyt meni pari tulppaa suoraan vedon aikana :D minä jo että nyt väänty veivit :O Vielä selvittiin. On tämä kyllä aika tulella leikkimistä. Kuka on pelannut noiden tulppien lämpöarvoilla? Nyt on ihan vakio vielä tuo lämpöarvo, mutta kannattaisiko muuttaa? Suli nimittäin elektrodin suojavaippa kahdesta tulpasta :(
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Niko_S

  • Vieras
Säikyttellee. tänään pääs löysälle kampuran hihnapyörän pultti ja nyt meni pari tulppaa suoraan vedon aikana :D minä jo että nyt väänty veivit :O Vielä selvittiin. On tämä kyllä aika tulella leikkimistä. Kuka on pelannut noiden tulppien lämpöarvoilla? Nyt on ihan vakio vielä tuo lämpöarvo, mutta kannattaisiko muuttaa? Suli nimittäin elektrodin suojavaippa kahdesta tulpasta :(

En virikoneista tiedä, mutta asuntovaunun vedossa on käytetty Boschin tulppia, jotka ovat yhden lämpöarvon kuumempia (kova rasitus, vakioarvoilla kone pätkii... ). Saattaa olla että auttaa tai ei, sehän selviää kokeilemalla  ??? ?

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
En virikoneista tiedä, mutta asuntovaunun vedossa on käytetty Boschin tulppia, jotka ovat yhden lämpöarvon kuumempia (kova rasitus, vakioarvoilla kone pätkii... ). Saattaa olla että auttaa tai ei, sehän selviää kokeilemalla  ??? ?
No kyllä jotain on kokeiltava, illalla suli varmaan taas tulppa :D tai sitten otti piuha kiinni putkeen ku hävis ykkönen ja nippusiteen ku laitto vedättämään vähä imusarjaan päin, niin toimi alakierroksilla. 3000rpm kohdalla katkes sitte :( Joo pitäsköhän nyt tehdä loppuun asti valmiiks tuo. Ei oikein hyödytä olla sit laittamassa kokoajan :D

Edit: Ei ole hyvä tämä. Jakaja on vissii sitte entinen. Ykkösen piuhan hapettanu ja vaikka hankasin puhtaaks, niin toimii kuin ois kastunu jakaja. 4000rpm jopa antaa kierrättää ja sit alkaa pauke ja pärinä :( normiajossa normaali.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012, 20:37:10 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Huomenna tulee alkuperäiset virranjakajan kansi ja pyörijä. Vanha tarvikemallin jakaja oli halki...

Edittiä: Mystistä.. Vaihdoin jakajan ja pyörijän, mutta sama vika. No annoin runtua aikalailla ja rupes ainakin toistaiseksi pelaamaan. Ahdot laskettu nyt 1,2bar. On tää taas touhua.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2012, 18:31:59 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 b230fk/ft projekti (MYSTINEN SYTKÄVIKA)
« Vastaus #371 : 07.06.2012, 20:45:42 »
Joo nyt jos jollain kokemusta tai edes hyvä arvaus, niin saa heittää kehiin. Heitän pyyhkeen kehään iha just jos tää vastustaminen ei kohta lopu. Etin vaikka saakeli jonku fiat punton litrasella diisel automaatilla. Mutta asiaan! Mystinen vika päällä. Auto toimii siis normaalissa ajossa erittäinkin hyvin, mutta kun painaa kaasun pohjaan niin 3000-5000rpm sisällä pätkäsee sytytys pahasti. Se ei siis ole semmonen kertarykäsy kun katkeaa vaan moottori kyllä jatkaa kiertämistään hitaasti ilman voimaa kohti rajoitinta. Ääni on kuin sähköinen rajoitin (semmonen pärrrrrrrr).

Puhdistin sytkäohjaimen liittimen. Vaihdoin alkuperäiset jakajan ja pyörijän. Tulpanjohdot ja puolanjohto uudehkot ja mittasin ne (alle kolme ohmia). Tulpat uudet. Kokeilin jopa wr8 lämpöarvoa, mutta ei, toiminta vielä huonompaa. Vauhtipyörän asentoanturin johdon suojaus kärsinyt ihan anturin juuresta, mutta jos tämä anturi ois pimeä niin ei auto varmaan liikkus. Eikä varmaan puolikuntonenkaan voi olla? Putsasin myös vp-asentoanturin liittimen johtosarjasta, koska se oli hapettunut. Ainiin ja vaihdoin toisen puolan, eikä wörki vieläkään. AATTAKEE! Ongelma alkoi sadekelillä ja se ilta ajettiin niin nätisti kuin vain voi! Vielä eilen antoi kerran kiihdyttää kunnolla, sen jälkeen ei oo toiminu :(

Edit: Huomenna yritän ehtiä jostain toisen vp-asentoanturin.

« Viimeksi muokattu: 07.06.2012, 21:13:30 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Ny on vaa heitto ja arvaus tai oikeestaa vähä sinnepäin tai tai.... Mutta joo. Mulla meni 945 kiihdyttäessä 4500rpm turbon imuilmaletku kasaan, tosin sillon vaan bypässi suhahti ja sit oli niinku kaasari koneella olis ajanu, ja kiersi kyllä rajottajalle ilman ahtoja. Käyttäytyyköhän erilailla sama vika tällai viritetyssä moottorissa?
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Ny on vaa heitto ja arvaus tai oikeestaa vähä sinnepäin tai tai.... Mutta joo. Mulla meni 945 kiihdyttäessä 4500rpm turbon imuilmaletku kasaan, tosin sillon vaan bypässi suhahti ja sit oli niinku kaasari koneella olis ajanu, ja kiersi kyllä rajottajalle ilman ahtoja. Käyttäytyyköhän erilailla sama vika tällai viritetyssä moottorissa?
Kiitos vastauksesta, mutta tuo pätkii pyttyjä pois pelistä ja ahtoa on sen verran kun 2-3pyttyä kehittää :D Ja tuo silikooni letku ei mene läjään tai ainakaa tähän mennessä ei oo menny :) kiitti nyt kuitenkin kun uskalsit vastata  O0

Melko varma oon tuosta, että se vp anturi on sökö. Sain jo vastauksen, notta se anturi voi myös olla puolkuntonen eikä aina pimene kerrasta. Viittais myös tähän toi toinen vika mikä tossa on. Eli kun sammuu lämpösenä niin saa välillä sahata puolikin minuuttia käyntiin ja kun vähä jäähtyy niin taas mennään.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2012, 22:21:21 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Noniin. Nyt on impulssianturi eli ykk eli vauhtipyörän asentoanturi vaihdettu ja ei toimi edelleenkään. Suuttimet oli myös ok, mutta löyty melko selvä vika :D Ykkösen sytkä piuha katkes ku vetäsin vähän :D Mulla oli semmonen suoja siinä päällä niin en nähny, että oli enää parista karvasta kiinni :) Ja omituista kyllä eilen ku mittasin sen niin näytti alle 3ohm :D

Nyt saa olla tältä illalta. Ainakin kakkosen piuha oli samassa kunnossa. Mutta pientä edistystä, yhden kiihdytyksen anto tehdä sitten alko taas paukkamaan ja pärisemään. Mitenkähän nuo piuhat sais suojattua?  *tumppuun->
« Viimeksi muokattu: 08.06.2012, 20:03:16 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

 

Proturbo  Autodiagnoosi