Kulkukoira  Proturbo

282 -83

  • 9 Vastauksia
  • 3302 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
282 -83
« : 06.07.2022, 19:50:10 »
Kirjoitellaas tännekkin, kun tuolla jo yli vuos ajeltu ja tänne viimeks kirjoiteltu joskus 5v sitten yhtään mistään.

Elikkä lähtökohta:
Liikkeelle lähdettiin loppuvuodesta 2019, kalsarinsinisestä perus 242 ajoneuvosta, sinisellä kangassisutalla. Ajoneuvo sisälsi penkkiinrepivän tekniikan b19a + m45.
Ajomäärä noin 150tkm, siitä huolimatta joskus huonosti ylimaalattu ikkunoihin asti.

Mitäs sitten?
No ensimmäisenä kunnostettiin auto ihan leimakuntoon ja haettiin ajoaikaa. Sen jälkeen auto dipattiin grafiitinharmaalla listoihin asti, "massarajan nostolta" näyttämään. Todettiin ettei jaksa tapella B19an kanssa, ja pykälien muuttuminen tulossa, ajankohta vaan sille määrittelemätön.

2020 syksy:
B19a ulos konehuoneesta jätelaatikoineen.
Mattamustasta entisestä leppäkylki pitkäkatosta tekniikka ulos, SBO+350.
Mittailua.

Tammi-Helmikuu 2021:
Todettiin että teoriassahan tuo pata tuone sopii, niin ängetään se sinne. Kohtuu pienellä vaivalla se sinne menikin. Sitten pähkäilemään käytännön asioita, laturi tarvitsi siirtää matkustajan puolelle konetta, koska mitään aikomusta ei ollut eikä ole siirtää akkua orggispaikaltaan, mutta jos laturi olis ollu kuskin puolella alkuperäiskannakkeellaan niin se olisi sijainnut noin 1/3 akun tilasta vieden  ;D
Moottorin kannakkeisiin käytettiin Volvon orggiskumeja suoraan palkin päällä ja lohkon puoleiset kannakkeet tehtiin itse. Tämä ratkaisu on käytössä havaittu virheeksi kun tuo valurautamöykky liikkuu liikaa sivusuunnassa. Vaihteistontukipalkki on orggis, jossa orggiskumi, alkuperäinen m45 vaihteiston kiinnike sovitettiin 350 kiiinni.

Mites voima sitten eteenpäin kun moottori apulaiteineen konehuoneessa paikoillaan?
D24+M46 kardaaniin etulaipan tilalle 350 sopiva yoke. Tässä taas päästään siihen että 1osainen kardaani olisi parempi, mutta tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon hyllystä saatavilla osilla ylläpitoystävällisyyden takia, koska tämä on meille testiauto 200sarjan v8 swappiin.

Johtotyöt?
Volvon alkuperäiseen tulipeltipistokkeeseen vain johdot oikeassa järjestyksessä.

Jäähdytys?
Automaatti240 orggisjäähdytin, riittää kunhan vesipumpun pyöriminen on varmistettu, tätä jouduimme lisää kehittämäänkin, ensiksi orggispumppu alkoi vuotamaan, hankimme 17mm lyhyemmän mallisen pumpun, koska orggispumpulla jäi niin vähän tilaa jäähdyttimen väliin ettei laturinhihnaa saanut paikalleen irroittamatta jäähdytintä. Uuteen pumppuun oli vain tosi vaikea löytää sopivaa hihnapyörää, siellä kävi muutaman tuhatta kilsaa vinokoneen vp-hihnapyörästä tehty ja muutaman sata kilsaa prvn hihnapyörästä tehty. Jenkeistä vihdoin 2022 keväällä löyty billettipyörät kampuralle ja vplle. Siihen pitempään pumppuun olis löytyny paljon helpommin..mutta.


Auto on muutoskatsastettu tekniikalle ilman ongelmia vappuaattona 2021, ja nyt jo toukokuussa täten ensimmäinen määräaikaiskatsastuskin sen jälkeen. Kuljettajan puolen pakosarjan rakentaminen oli sen verran hankalaa tilanpuutteen takia, että nyt kun jostain sarja halkeillu niin tekisi mieli vaihtaa pakosarjan sijaan koko moottori 5.3litraiseen LS-perheen tuotokseen.

Suorituskykyarvot tällä jätemoottori+jätevaihteisto ja liian lyhyt perä combolla on:
0-100kmh 6.6s
1/4mile 14,9s@149kmh
Käytännössä varttimaililla tulee huippunopeus vastaan.

Etsinnässä onkin pitkänpitkä perä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: 282 -83
« Vastaus #1 : 07.07.2022, 08:04:42 »
Harvemman perän sijasta TH200-4R laatikko?
https://maliburacing.com/auto-tranny-id/
Siinä nelosen vaihteella välitys 0,67.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 282 -83
« Vastaus #2 : 07.07.2022, 18:36:24 »
Tänään laitettiin paikalleen alagtraudat ja talmut. Nyt on aika pappalook. Vielä kun ylä gtraudat löytäis jostain(raudat on, sijainti epäselvä) niin alkais oleen etupääkin kohtuu jäykkä.

Harvemman perän sijasta TH200-4R laatikko?
https://maliburacing.com/auto-tranny-id/
Siinä nelosen vaihteella välitys 0,67.
Jos sinne alkaa lootaa vaihtaa niin samalla vaihtaa sitten koko tekniikan. Ei tollasen jätemoottorin perään oo mitään järkee alkaa lootaa vaihtelee, ainakaan heikompaan.

Perästä on iloa myös jatkossa jos ja kun tehdään tekniikkaratkaisuja.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 282 -83
« Vastaus #3 : 07.07.2022, 23:28:40 »
Tänään laitettiin paikalleen alagtraudat ja talmut. Nyt on aika pappalook. Vielä kun ylä gtraudat löytäis jostain(raudat on, sijainti epäselvä) niin alkais oleen etupääkin kohtuu jäykkä.
Jos sinne alkaa lootaa vaihtaa niin samalla vaihtaa sitten koko tekniikan. Ei tollasen jätemoottorin perään oo mitään järkee alkaa lootaa vaihtelee, ainakaan heikompaan.

Perästä on iloa myös jatkossa jos ja kun tehdään tekniikkaratkaisuja.

Kuvaa millaiset on ala gt-raudat?

Ylä gt-raudat löytyy iteltä mutta alaraudat ei sano mitään.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 282 -83
« Vastaus #4 : 08.07.2022, 15:43:24 »
Kuvaa millaiset on ala gt-raudat?

Ylä gt-raudat löytyy iteltä mutta alaraudat ei sano mitään.
Ei ole sen kummemmat kuin suorat putket litistetyillä päillä, jotka tulee etupalkin ja tukivarren takakupin välille. Reiät on valmiina ainakin -81 alkaen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 282 -83
« Vastaus #5 : 10.08.2022, 13:49:02 »
Laitettiin tuohon vakioperään kemppiliimaa niin päästään ees paikaltaan liikkeelle, hyvin jätti 0-100 vedossa reilu 300hp BMW E36 touringin jossa m52b25 turbolla.  ;D

Mutta nyt seuraavaksi alustan kimppuun, tarviis saada jäykemmäks tota vehjettä, ärsyttää kun meinaa tippua penkiltä mutkissa.

Tossa oli jo kädessä E34 touringin madallusjouset taakse, voi olla että menee taka-akselille jos ja kun keksin jostain soppelin ylälautasen tuolle. Jossen niin tarvii pistää säätöaluset ja perus kynäjouset, ei vaan oo oo hyllyssä soppelin mittasta jousta tällä hetkellä vaikka 8paria onkin jousia käsivarastossa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: 282 -83
« Vastaus #6 : 10.08.2022, 17:23:32 »
Kuljettajan puolen pakosarjan rakentaminen oli sen verran hankalaa tilanpuutteen takia, että nyt kun jostain sarja halkeillu niin tekisi mieli vaihtaa pakosarjan sijaan koko moottori 5.3litraiseen LS-perheen tuotokseen.
Ihan kelpo syy LSswapille.
!

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 282 -83
« Vastaus #7 : 22.08.2022, 19:33:26 »
Ihan kelpo syy LSswapille.
Eikö ookkin.


Taakse tuli lopulta farkun uudet kuormajouset 2kieppiä pätkittynä, ja Astran iskarit, ja viikon jälkeen voin sanoa että farkkuastman iskarit on paska ratkaisu, makkarahidastetöyssystä kun ajaa yli ei riitä vaimennuskyky.

Ja saatiin jotain vikaakin, viimeviikonloppuna toimi hyvin kun kävin VSNCssä vähän lakua levittämässä ja donitseja vetelemässä, mutta nyt lauantaina Lahnajärvicruisingissa, ei oikeen burnis maistunu kakkosella, ja katsojan videoltakin kuulee ettei vetoääni ole ihan kondiksessa, kävin sitten suljetulla alueella koittamassa, niin yläpäässä kierrosaluetta tökkii veto, ihan kuin kipinä menis muualle kuin pyttyyn, liekkö taas tulpanjohto sulanu, tarvis suorahattuset tulpanjohdot laittaa....siis jos tälle koneelle tekee jotain vielä.

Edelleen ne talven suunnitelmat on joko se 5.3 LS, tai sitten tälle täys läpikäynti ja holsetti kusipojansäiliön paikalle, kumpikin maksaa suunnilleen saman verran.

Edit. ainiin laitettiinha myö kaasujousi laturin perseestä koriin, vähän rajottamaan moottorin liikehdintää, tai ainakin vaimentamaan sitä.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2022, 19:36:06 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 282 -83
« Vastaus #8 : 14.01.2024, 23:12:55 »
Terveee.

Vähän on jääny kirjoittelematta kun autolla lähinnä ajettu sillon kun on kiinnostanut. Piti 22-23 talvella jo uppgradea tekniikka malliin LS mutta akuutti kassavaje esti.

Kesäkuussa sitten hain muistaakseni leiman kun löydettiin hukassa olleet avaimet. Sen jälkeen kesän päivityksiä oli gtx-valot sekä cold air intake, se auttoikin lämpöongelmiin.

Tuo tekniikka savuttaa nyt niin paljon, että 2024 autolla ei ajeta ollenkaan jossei siihen ole ehditty vaihtamaan tekniikkaa. LS sijaan tulee väliaikaiseksi tekniikaksi 4.6 foortti, kun sain edullisesti Lincoln TownCarin luovuttamaan padan ja lootan, sekä Lankkuhan on sellasen swapin tehny joskus niin ei tarvii kuin noudattaa projektipäiväkirjan ohjeita.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 282 -83
« Vastaus #9 : 15.01.2024, 22:13:36 »
Meinasitko käyttää vakiopakosarjoja vaihdettuna puolelta toiselle tai käännettynä? Putkistosta ei toki tule ihan niin nätti, mutta säästyy pakosarjojen teolta. Vasemmalla ohjaustehostimenpumppu saattaa tulla tielle.

Jos mahdollista, koettaisin siirtää konetta pari senttiä edemmäs kuin mitä se mulla oli. Painopiste kärsii, mutta jos ei tarttis nostaa rintapellin ja tunnelin reunaa. Voi joutua levittämään sumppua jotta öljytilavuus jää riittäväksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo