Samppasport  Futurez

1st:n kotterot(*paalaukselta pelastettu V70 T5 '01* & Chevy '85 & V70 '01)

  • 188 Vastauksia
  • 59567 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Pakko huudella lämpöongelmiin liittyen :D Itsellä neljäs moottori menossa keittämisten takia ;D Nyt tosin korjaantunut lopultakin kokonaan.

Asiaakin sen verran että oletko koekeittänyt termaria, että missä lämmöissä se alkaa aukeamaan ?

En oo keitellyt, huuhtelen järjestelmän ja haen suosiolla uuden 82asteisen. Keittää ihan tarpeeks kuskin hermoissa jo ;D

Kumma tosiaan kun se jumii nimenomaan siinä ekassa aukeamisessa, muuten ajossa ei mitään ongelmia ole ollut...

Muuta syytä en kyllä oikein keksi kun sen thurmon, sen lisäämisen jälkeen kun nämä oireet alkoi(pihassa käyttelin ennen auton ajoon laittoa ja thurmon lisäystä, niin ei mitään lämpöongelmaa)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Itse keitän aina uudenkin termarin ennen asennusta ja varmistan toimivuuden sekä aukeamislämmön. Etsi wahleri, niin ei ole ongelmia sen suhteen enää.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Lämmöt on pysyneet kurissa kun poistin termarin laipasta helmen, eli siellä on jatkuva pieni kierto nyt.

Itse ilmaongelma ei ole poistunut, nestettä ei häviä mutta paisarin letkuun tulee aina jonkinverran ilmaa yleensä kylmänä kun käynnistyksen jälestä puristelee letkua. Ohitin jo lämppärin kennonkin kokeeksi muttei se näyttänyt auttavan..


...  ...  ...  ...


Orkkis muovinen ilmanputsarikotelo ahdisti niin paljon(vaikka oli uusi suodatinelementti) että putsarin irroittamalla huomasi selvän eron kulkupuolessa.

Noh, päätin että enää ei ilmanpuhdistimien pitäisi jarruttaa imupuolella :D :



Selvä ero on kiihdyttäessä, eikä se vaan pelkästään ole tunnepuolta putsarien myötä tulleista muhkeistä imuäänistä 8)
« Viimeksi muokattu: 19.05.2018, 19:04:14 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vielä laita imutorvet tuonne sisään niin paranee menohalut entisestään O0 (ellei tietty ole jo)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vielä laita imutorvet tuonne sisään niin paranee menohalut entisestään O0 (ellei tietty ole jo)
Ei oo vielä. Mielessä on kyllä, onhan siellä hyvin tilaakin :)


...  ...  ...


Lisäystä edelliseen postaukseeni.
Nythän paikallaan on vakiokorkuinen isoventtiilikansi, katselin tossa illemmalla tallin lattialla osaläjässä lojuvaa purettua kantta ja aloin miettiä että pitäiskö sitä alkaa ihmettelemään  :)

Jos sitä höyläisi senverran että puristukset saisi johkin kympin tietämille ja kanavia koittaisi vähän vingutella, saisi testattua mitä tuo väljäksi jäänyt "rempattu" alakerta kestää ;D

Tutkin osia ja muistin että venttiilithän mie siitä putsailin ja huomasin imuvenoissa tällaiset jäljet:




Eräs harrastajatoveri veikkasi kuvan perusteella sen aikaisiksi koneistusjäljiksi. Mutta miltä muitten mielestä näyttää, onko tosiaan sellaisia vai onko nuo lautaset repeämässä?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & V70 '00 & V70 '01)
« Vastaus #185 : 29.05.2019, 19:06:41 »
Paljon on vettä virrannut lähellämme sijaitsevassa honkapurossa viime päivityksestä.

No kauheasti ei ole kyllä tapahtunutkaan :D

Kevättalvesta tajusin että hitto alkaa taas ajokausi lähentyä enkä ole mitään Amalle tehenyt.

Takalokarin kaaret ehti ottaa pintaruostetta itseensä kun alkutalvesta erehdyin hieman suolatulla tiellä ajamaan kun en meinannut malttaa lopettaa ajokautta enkä myöskään jaksanut pestä.
No hioskelin ne peltipuhtaiksi, rajasin nätisti, crc sinkkimaalia pohjaan ja vannehopea päälle. Kiitos 80-luvun kaksiväri tuunauksen, onpa helppo korjausmaalata kaaria :)
...Näistä en nyt just löytänyt kuvaa...

Mitähän muuta, viimekesänä jo huomasin että muutama venttiilivarren kumi on hypännyt pois paikaltaan ja oli irrallaan venttiilijousen alla.
Ne vaihdoin uusiksi ja säätelin venavälykset kohdalleen.
Viimekesänä pöläytti melkoisen pilven kuumana käynnistäessä, nyt en vielä ole kiinnittänyt ainakaan huomiota moiseen...



Sitten nämä perus moottoriöljyjen vaihto, perä+lootaöljyjen tarkastus ym huollot.  Moottoriin laitoin peltipurkissa myytävää Comma 20w-50:iä, katsotaan miten pysyy sisällä..

No sitten kun ehdin ottaa jo ajoon, tilasin viimein vuotavaan ohjaussimpukkaan sinisen tiskin kautta alastefan, siinä toivossa että ei merkkaisi enää reviiriään siltä osin niinkuin se on jo pari kesää tehnyt.
No muuten hyvä muttakun simpukan kylki oli ekan ajolenkin jälestä jo märkä, öljyvana tuli rattiakselin stefan juuresta. Eli sieltä se siis taitaakin vuotaa. No katellaan joskus...  ::)
Kuva ennen ajolenkkia:


Huomasin myös sattumalta että virtalukonpohjan johdotukset lämpenee melkoisesti. Liittimien puristaminen tiukemmiksi lievensi tätä, muttakun ajovaloille menee kova virta, niin lienee normaali ilmiö ::)

Sähkökaaviota tutkiessani huomasin että akultahan tulee virtalukonpohjaan, sekä jatkuu siitä valokytkimelle ja ajovaloille virta ilman sulaketta alunperin. Ei herätä luottamusta 50v vanhoissa sähköissä moinen :o

No ensihätään laitoin erillisen sulakerasian virtalukonpohjalta valokytkimelle lähtevään kaapeliin:


Lisäksi tarkoitus jossain välissä releyttää ajovalot, joka vähentää radikaalisti kuormaa orkkis johtosarjasta sekä asentaa päävirtakytkin  :)

.........

... Ja kun olen niin monessa paikkaa tekniikkahommista kysellyt, uskaltanen julkaista täälläkin jo.
Keräilen tässä pitkällä kantamalla osia pieneen tekniikkapäivitykseen.

Tämän päivityksen ois (ainakin tällä hetkellä) tarkoitus sisältää vinokone jota ohjataan megasquirt 1:llä ja lohkon kylkeen tulisi kiina-t3/t04e ahdistamaan, mikäli nyt joltain saisi käyttökokemuksia ko. Ahtimesta 8v vinokoneessa, muutakin kuin "laita mitsu, se herää paremmin"  ;D

Tällä hetkellä on jo hankittuna(tätä voisin koittaa päivittää sitämukaa kun budjetti sallii osiin):

-Hyväkuntoinen B200-lohko isoilla runkolaakereilla(miksi pikkulohko? Koska sellainen nyt sattuu lojumaan nurkissa)
-B200FT männät
-13mm kanget
-pari 530 kantta
-A-nokka
-n. 100tkm ajettu SRE-763 asetelma
-pari M46-laatikkoa, joista toisen OD:ssa mittarinvaijerilähtö
-Tutun vuosia sitten kasaama ja hyvin tehdyksi kehuma MS1 v2.2 boksi, joka modattu edis-4 hukkakipinälle. Tähän pakettiin kuului nämä edis-4 kamat sekä vr-anturi ja käyttämätön puolikas johtosarja(eli boksin liitin ja pitkä pätkä jäykässä suojakuoressa kulkevia piuhoja)


... Pitkä lista on siis vielä hankittavaa mutta tosiaan kiirettä en tällä pidä, onhan mulla loppuikä aikaa rakentaa :)

Edit: tulipa taas pitkä viesti  :D
« Viimeksi muokattu: 29.05.2019, 19:09:46 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
1st:n kotterot(Chevy '85 & V70 '00 & V70 '01)
« Vastaus #186 : 17.12.2020, 14:39:37 »
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään"

Joopa, valitettavasti ei oo tullut enää moneen paikkaan päivitettyä asioita, instagram on sopivan keskeinen ja sieltä näkee kuka haluaakaan seurata, nimimerkillä esko86

...Tässä nyt kävi sellainen käänne asioissa että aloin syksyn mittaan haaveilla uutta harrasteautoa, jossa olisi myös takaovet ja johon meidän koko viisihenkinen perhe mahtuisi helposti kyytiin, sekä tilaa jäisi vielä tavaroillekin.

No tämän myötä tein uhrauksen ja Amazon lähti parisen viikkoa sitten mualimalle ja sen tilalle tuli varsin alkuperäiskuntoisena säilynyt '85 Chevy Caprice farmari.

Samalla sain täytettyä yhden haaveeni, olenhan nimittäin yli 15vuotta jo haaveillut omistavani jenkkiauton S*
« Viimeksi muokattu: 17.12.2020, 15:13:07 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Tässä päiväkirjassa ollut hiljaiseloa kaaauan, harrasteauto vaihtui v.2020 Volvosta Chevroletiksi ja reipas vuosi sitten oma käyttis-V70mk1 vaihtui Opeliksi.

.... Mutta nyt tapahtuu jotain ihan hurjaa  :o
Eli kuten otsikko kertoo, maanantaina kulkeutui pihaan projektikuntoinen 2001 V70mk2 T5 manuaali.

Auto on tuttuni entinen. Syksyllä leimalla sai vikalistan ja ennenkuin ehti aloittaa kunnostamisen, pullautti imunokan stefan koholle ja sylkäisi öljynsä pihalle sitä kautta.

Veikkaisin että huohotin siellä on mennyt tukkoon ja paine karannut sieltä mistä helpoimmalla pääsee.

No hänellä loppui into auton suhteen ja viime hetkellä ennen auton "viimeistä kyytiä" menin lupautumaan ostamaan sen kokonaisena  :D

Autosta on ehditty purkaa jäähdytin sekä takalippa toiselle tarvitsijalle, eli vähän osanpuutettakin on.


Naputtelin nokkapyörän välistä stefan takaisin paikalleen, öljyt sisään ja käyntiin. Öljynpainevalo sammuu ja kuulostaa muutenkin ihan terveeltä, eli kone taisi säästyä ehjänä. 
Nelisen litraa sai koneeseen kaataa öljyä että nousi mittatikun asteikolle.  Eli ei se täysin kuivaksi päässyt.

Taajamanopeudessa, 300m ennen omaa pihaa oli öljynpainevalo syttynyt eli ei onneksi täydellä kuormituksella.


Koekäytön jälkeen päätös oli selvä. Onhan noita järjettömämpiäkin projekteja saatettu takaisin liikenteeseen, eli kunnostan tämän vielä ajoon kun on tuota mobilistin luonnetta eikä noita T5:sia liikaa ole.

Ensitöikseen täytynee purkaa imusarja ja ottaa se huohotinpurkki tutkintaan.

 Vai onko kokemusperäistä tietoa mistä nämä tukkeutuu?

Autossa on VRCF kilventausta.  Onkohan jonkun foorumilaisen entinen?  En oo vuosiin seurannut kauhean aktiivisesti tätä foorumia











« Viimeksi muokattu: 11.01.2024, 22:03:16 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Heh. Tännekkin tuli loppukesästä "paalaustuomion" saanut -01 Mk2 V70, tosin vaan 2,5T. Kaasuläppävikaisena jäänyt ajosta, nuori mies osti laitoksen tähän meille asevelihintaan, viaksi paljastui lopulta CAN-väylän piuhavika jossain kohtaa johtosarjaa. Uusi johto ja nyt tossa pihalla on tosi siisti suorapeltinen pulla, sisustakin täysin ehjä. Olis kyllä mennyt hyvä auto ihan haaskuun jos olisi romuun mennyt.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

 

Elekma  Autoracing