Ohjeet uudempaan malliin, käynee soveltamalla myös vanhempaan.
Mallin tunnistaminen: Pakoputkesta ne helpoimmin tunnistaa, -02-> on pyöreä pakoputki, vanhemmissa putki on neliskanttinen
ja tulee kylkeä pitkin alas. Mallimerkintä on 912-D (912-B =bensa) (S80 ja uudemmat).
Vanhempi malli, joka löytyy S/V70 on 952-D, vielä vanhemmissa 091-D.
Ardicin irroitusohjeet, pätevät V70N ja S60, sekä S80:- Sisälokarin irroitus vasemmasta etukulmasta: Poraa popniitit pois. (S80 -04 ja uudemmat ei pakollinen),
Ruuvaa torx-ruuvia 1-2 cm auki ja paina se pohjaan (-04 ja uudemmat, irroita ruuvi kokonaan, siellä ei ole kieltä).
- Irroita puskuri osittain: Listojan alta löytyy pultit (S80 myös alhaalta), irroita molemmilta puolilta.
Raota vasenta kulmaa jotta pääset lämmittimeen kiinni.
- Irroita polttoaineletku ja lämmittimen liitosjohto.
- Irroita lämmitin, kahdella pultilla kiinni telineessä. Lämmittimen voi laskea alas letkujen varassa,
ehkä pohjamuovin joutuu käyttämään irti.
Jos koko lämmittimen haluaa "käteen" niin irroita 2 jäähdytysletkua (purista ne linttaan tai tulppaa irroituksen jälkeen).
Huoltotoimenpiteet:Lämmittimen avaus: 3 torxia auki, suojapelti pois, irroita johdot jotka on siinä suojapellin alla.
Irroita myös hehkutulppa.
Sisäosa tuppaa olemaan tosi tiukassa, kampea varovasti ruuvien / hehkutulpan reijistä.
Pura lämmitin, poista karstat, pese palotila esim. jarrunesteellä.
Uusi turbolaattorisarja (ropeli, alusrikka, pa-kuppi) (hinta n. 45-50 e)
jos ropeli tai sen alla oleva rikka on yhtään palanut/sulanut.
Puhdista turbolaattorin "yllä" oleva polttoaineen sekoituskuppi (diesel).
Uusi suutin ja paineentasain (hinta n. 80-90 e yhteensä) jos kunnosta ei ole varmuutta,
ts. jos on savuttanut tai käynyt epätasaisesti.
Uusi myös polttoaineletkun pätkä (euron, pari), potentiaalinen vikakohta.
Tarkista että tuulettajanmoottori pyörii vikisemättä. Uusi jos kitisee.
Tällöin kannattaa ostaa koko poltinyksikkö, ks. alta.
Puhdista liekkivahti (se linssi). Periaatteessa tämän voi testata vastusmittarilla ja sytkällä?
Jos on ollut käynnissä pysymisvaikeuksia, mutta käydessään käynyt hyvin,
ja tuulettajan moottori oli kunnossa,
voit porata liekkivahdin edessä olevaa reikää pari milliä isommaksi -> herkistää liekkivahtia
ja ei turhaan sammuttele lämmitintä.
Turbolaattorin kiinnitykseen lämmönkestävää lukitusliimaa. Samoin tuulettajan moottorin ruuveihin.
Jos lämmitin on kiehautellut jäähdytysnestettä, tarkista ettei pohja ole pullahtanut alas,
sen pitää olla kupera palotilaan päin.
Jos on pullahtanut alas, neste ei kierrä tarpeeksi nopeasti, ja kiehuttaa sen takia.
Väännä se pohja takaisin ylös letkuliitännän kautta.
Lisäksi kannattaa kiehutusongelmien välttämäseksi lyhentää lämmittimen sisällä olevaa putkea
n. 5 mm jotta lämmittimen pohja ei kuumu niin paljon.
Tarkista myös vesipumpun kunto. Pumppua ei saa pyörittää turhaan tyhjänä,
toki sen pyörivyyden voi testata pikaisesti.
Jos takeltelee tai ääntää oudosti, uusi pumppu, hinta lienee jotain vajaa 200 e?
Tätä saa myös bosch -varaosana selkeästi halvemmalla:
Bosch: 0392020034 numero: On 20mm letkunipoilla
Löytyy ainakin Koivusen ohjelmasta. Örumiltakin ja Kahalta todennäköisesti. Hinta tingattuna 1/2010 Fixus liikkeestä 35.00 €.
Hinnat siniseltä tutunkauppana v. 2006:
Turbolaattorisarja 3731014 36,- NETTO
Paineentasain 3731100 68,- NETTO
Paineentasain sisältää suuttimen (2002-> eli uudempi malli).
Varaosia saa myös muualta, 2006 sai mm.
Huoltorep Oy
Lauttasaarentie 52
00200 Helsinki
peter at huoltorep.fi
ja
Laiteasennus Ala-Lahti
Tuuralantie 592
61500 Isokyrö
0400 514 957
laiteasennus.ala-lahti at netikka.fi
http://www.autosahkotyotahonen.fi/"Tuolla myyvät mm. kunnostettuja lämmönvaihtimia vaihto-osa periaatteella ja niillä oli puolen jollei jopa vuoden takuukin ja lähettvät matkahuollolla. hinta oli jotain puolet uuden lämmönvaihtimen hinnasta."
Tietoja muista hinnaltaan kilpailukykyisistä paikoista otetaan vastaan vaikka privalla...
Tarvikelista:Klemmari * 2 pa-putkelle, paksuus 8-12 mm putkelle (muistaakseni).
PA-putkea n. 30 cm. Joku joka tekee remonttia lähiaikoina, voisi kertoa tarkat speksit...
Turbolaattorisarja (jos ei tietoa kunnosta tai mahdollisuutta hommata tätä kesken projektin).
Lämmön kestävää lukkoliimaa.
5 mm pop-niittejä. Lukumäärä taisi olla 6 kpl.
Esim. 2004 mallin S80:ssä niittejä ei tarvitse irroittaa koska puskuri lähtee irti ilman niittien irroitustakin.
Jos lämmittimeen tarvitsee esim. tuulettajan puhaltimen,
kannattaa ostaa koko poltinyksikkö joka sisältää puhaltimen moottorin, polttoputken, suuttimen (ei varma tieto),
polttoainekupit, turbolaattorin jne, eli ne kaikki kuluvimmat osat.
Hinta jotain 300 euron luokkaa, aiemmin tämä maksoi tuosta vain puolet.
Sarjan "tilausnumeroa" ei ole tiedossa, jos joku postaa sen tähän thrediin niin editoin sen tähän ensimmäiseen postaukseen...
Vastuu em. muokkauksista jää sinulle...
Arcid 912-D ohjausboksin "kytkentäkaavio", perustuu omaan testaukseen |
NO | Väri | Toiminto |
1 | Musta | Hehku |
2 |
3 | Musta | GND |
4 | Valkoinen | Liekkivahti? |
5 |
6 | Musta/Vihreä | Diag. |
7 |
8 | Sininen | Liekkivahti? |
9 | Punainen | + syöttö |
10 | Musta/Valkoinen | Puhallin - |
11 | Oranssi | Puhallin + |
12 | Puna/Valkoinen | Vesipumppu + |
13 | Keltainen | Lämpöanturi ulkoinen |
14 |
15 | Violetti/Valkoinen | Heräte? |
16 | Punainen | Lämpöanturi sisäinen |
Räjäytyskuva 2002 ->:Ardic_2003.jpgSähkökaavio 2002 ->: (kiitokset eräällä foorumin käyttäjälle...)Ardic_cpm_2002-.jpg"Vanhemmat eroavat ainostaan polttoainepumpun osalta, se saa jatkuvan jännitteensyötön samasta paikkaa
kuin paloilmapuhallin ja vesipumppu,
eli on kytketty haaraan 53/350 ja näinollen taitaa ohjainlaite ohjata taajuutta maapuolella,
kun se uudemmassa tekee sen juuri toisin,
edelleen tietenkin kulkien ylikuumenemistermostaatin kautta. (Ainakin näin tämän olen järkeillyt.)
Vanhakoppaiset V70,S70 jne eroavat jonkin verran näistä.. eivät kuitenkaan radikaalisti, nastat on pääpiirteittäin samat."
Räjäytyskuva -> 2002:Ardic.jpgSähkökaavio ->2002: (kiitokset eräällä foorumin käyttäjälle...)Ardic_cpm_-2002.jpg