Race.fi  Puotilan autokorjaamo

2012 XC60 D5 ilmastointi pätkii

  • 6 Vastauksia
  • 249 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MJu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
2012 XC60 D5 ilmastointi pätkii
« : 16.05.2024, 12:44:55 »
Huomasin ilmastoinnin toimivuuden kanssa ongelman kun ensimmäiset lämpimämmät päivät koittivat ja aurinko oli parkkipaikalla korventanut auton lämpöiseksi. Hyppäsin autoon ja käynnistin sen. Kylmää tuli vain reilun minuutin ajan, jonka jälkeen kylmän tulo lakkasi n. viideksi minuutiksi. Sitten tuli kylmää taas minuutin, kunnes katkesi 10 minuutiksi. Lähdin ajamaan, niin sama kaava toistui seuraavan tunnin ajon ajan: 1min päällä, 10min pois, 1min päällä, 10min pois. Lämpötilan pyynniksi laitoin "LO", eli niin kylmää kuin mahdollista. Hiki vaan valui, eikä auto kylmennyt kuin minuutin ajan kymmenen minuutin välein. Auto on vastikään käynyt jakopäähuollossa, jonka yhteydessä myös ilmastoinnin täyttöhuolto tehtiin ja siihen liittyvät käyttöhihnat myös uusittiin. Ei vuotoja.

Laitoin Facebookissa Volvo-aiheisiin ryhmiin kuvauksen ongelmasta ja sain useita vinkkejä liittyen magneettikytkimen välykseen. Saamani tiedon mukaan jos magneettikytkimen välys kasvaa liian suureksi, alkaa ilmastointi oireilla juuri kuvailemallani tavalla.

Eilen otin kompressorin esiin ja mittasin magneettikytkimen välykseksi 0,65mm. Jostain luin, että suositus olisi 0,3...0,4mm. Otin magneettikytkimen auki ja shimmasin välyksen uudelleen ja se on nyt 0,3...0,35mm. Ongelma ei kuitenkaan poistunut, vaan jälleen käynnistettyäni auton ja laitettuani lämpötilan pyynniksi "LO", kytkee auto magneettikytkimen/kompuran päälle minuutiksi, jonka jälkeen pitää 10min tauon, kunnes taas pyörii minuutin. Auton kytkiessä kompura pyörimään lähtee myös flekti keulalla pyörimään ja sammuu heti kun kompurakin pysähtyy.

Mieleeni tulee jokin kompuran ohjaukseen liittyvä sähköinen vika, esim. anturivika tms. Ei kuitenkaan anna vikakoodeja aiheeseen liittyen.

Onko jollakulla ollut vastaavaa tai tuleeko mieleen, mikä ilmastointia voisi riivata?

Täytyy varmasti viedä auto johonkin tutkittavaksi, mutta mihih...? Onko suosituksia oikeasti hyvästä paikasta jossa on todellista tietotaitoa ilmastoinnin diagnostiikan suhteen ja osataan tehdä muutakin kuin pelkästään normaali täyttöhuolto? Auto sijaitsee pääkaupunkiseudulla.


Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 459
  • www.vrcf.fi
Vs: 2012 XC60 D5 ilmastointi pätkii
« Vastaus #1 : 16.05.2024, 13:12:56 »
Paljonko laitettiin ainetta ilmastointiiin? Mieleen tulee väärä täyttömäärä.

Poissa MJu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 2012 XC60 D5 ilmastointi pätkii
« Vastaus #2 : 16.05.2024, 13:16:02 »
Muistaakseni kokonaistäyttömäärä oli 850 grammaa, kuten aina aikaisemmillakin kerroilla.

Jossakin oli mainittu, että kompura kävisi tiheämmin, jos ainetta on liian vähän. Liekö paikkansa pitävä väittämä?

Poissa MJu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 2012 XC60 D5 ilmastointi pätkii
« Vastaus #3 : 17.05.2024, 13:53:43 »
Käytin tänään huollossa kylmästöintiaineen tarkistuksessa. Sieltä tuli ulos 770g ja laittoivat sisään 820g. Jostain syystä heillä tietokoneella luki, että tuohon autoon pitäisi laittaa 770g. Konepellin alla oli kuitenkin tarra, jossa luki 820.

Yhtä kaikki, oli siellä kumpi määrä vaan, niin kyllähän tuo toimia pitäs. Vika on nyt jossain muualla.... mutta missä?

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Vs: 2012 XC60 D5 ilmastointi pätkii
« Vastaus #4 : 17.05.2024, 16:36:56 »
Täällä XC70 vm 2011, sama vika.

Sillä poikkeuksella että kylmää tulee sen noin yhden minuutin ajan, jonka jälkeen ehkä viiden minuutin ajan tulee lämmintä ja taas yhden minuutin ajan kylmää. Ihan äsken kävin ilmastoinnin täyttöhuollossa, reipas 500g tuli ulos ja 820g meni.

Täyttöhuollon jälkeen auto käyntiin ja tuulettimet nokalla alkoi pyöriä, hetken aikaa meni ja tuulettimet pyöri kovempaa, tänä aikana (auto paikallaan tyhjäkäynnillä) tuli viileää / kylmää. Lähdin ajamaan ja kappas alkoi puhaltaa taas lämmintä. Pysäytin auton ja flektit lähes seis.

Pyyntinä vaihtelevasti 21, 20 tai 19. Ei vaikutusta puhalluksen viileyteen silloin kun puhallin puhaltaa lämmintä.

Mikä vika ja missä...?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2024, 16:43:19 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Vs: 2012 XC60 D5 ilmastointi pätkii
« Vastaus #5 : 18.05.2024, 19:14:06 »
Noniin, nyt näyttää siltä että kuntoon tuli. Ilmastointikompuran magneettikytkimessä 4mm välys, korjattiin 0,4ään. Muutaman kymmenen kilsan koeajolla ac antoi kokoajan viileää.

Toivotaan että kuntoon tuli.

Täällä XC70 vm 2011, sama vika.

Sillä poikkeuksella että kylmää tulee sen noin yhden minuutin ajan, jonka jälkeen ehkä viiden minuutin ajan tulee lämmintä ja taas yhden minuutin ajan kylmää. Ihan äsken kävin ilmastoinnin täyttöhuollossa, reipas 500g tuli ulos ja 820g meni.

Täyttöhuollon jälkeen auto käyntiin ja tuulettimet nokalla alkoi pyöriä, hetken aikaa meni ja tuulettimet pyöri kovempaa, tänä aikana (auto paikallaan tyhjäkäynnillä) tuli viileää / kylmää. Lähdin ajamaan ja kappas alkoi puhaltaa taas lämmintä. Pysäytin auton ja flektit lähes seis.

Pyyntinä vaihtelevasti 21, 20 tai 19. Ei vaikutusta puhalluksen viileyteen silloin kun puhallin puhaltaa lämmintä.

Mikä vika ja missä...?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa MJu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 2012 XC60 D5 ilmastointi pätkii
« Vastaus #6 : tänään kello 15:13:51 »
Mahtavaa, että tuli tuolla välyksen säädöllä kuntoon! Omassani se tosin oli vain sen 0,7...0,75 ja toimi silläkin. Säädin välyksen itse siihen 0,3...0,35 millimetriin, eikä vika sillä korjaantunut.

Tänään kävin kuitenkin keskustelemassa ohimennen Porvoon Autosalvassa ensin huoltotyönjohtajan kanssa ja sitten hänen suosituksestaan tietyn mekaanikon kanssa. Mekaanikko kysyi näkemättä autoa, että onko keulalla yksi vai kaksi flektiä ja että lähtevätkö ne molemmat pyörimään silloin kun kompressori lähtee pyörimään. En osannut tähän vastata muuta kuin että ainakin kuulon perusteella jokin flekti lähtee pyörimään samalla hetkellä kun kompurakin kytkeytyy. Mekaanikko mainitsi, että kummankin pitäisi pyöriä kun kompura on käynnissä.

Ajettuani kotipihaan jätin auton käyntiin, sisätilan lämpötilan pyynnit LO:lle ja AC-nappula varmasti aktiiviseksi (tai vaihtoehtoisesti automaattiasennolle) ja jäin odottamaan kompressorin kytkeytymistä. Heti kun kompura kytkeytyi ja kylmää alkoi jälleen virrata kajuuttaan, menin katsomaan näitä kahta flektiä konepellin alle. Vain toinen flekteistä pyöri - pienempi flekti ei pyörinyt ollenkaan.

Varasin kyllä ajan tuonne ko. mekaanikolle, mutta on yli kolmen viikon jonot. Siihen mennessä taidan tänään syöttää tuolle pienemälle flektille suoraan 12V ja testata sen toiminta. Jos se ei toimi, niin ainakin siinä on yksi vika mikä pitää korjata.

Onhan se ihan järkeen käypää, että minulla kun auton käynnistää kylmänä, pyörii kompura noin minuutin kunnes sammuu. Sitten kompura odottaa sen noin 10min kunnes käynnistyy taas hetkeksi uudestaan. Kun kylmäaine mene kompuran läpi, muuttuu se korkeapaineiseksi kuumaksi kaasuksi, joka sen jälkeen menee lauhduttimelle. Jos kerran lauhdutin toimii vajaalla teholla toimimattoman flektin vuoksi, niin kyllähän jonkun anturin pitääkin pysäyttää kompressori, kunnes lauhduttimelta tuleva kaasu on jälleen riittävän viileä (lauhtunut).

Kerron lisää, kun olen viisaampi.


 

Autoracing  KL-varaosat