Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vollemies - 08.07.2013, 18:00:15

Otsikko: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Vollemies - 08.07.2013, 18:00:15
Välillä 2-3 sekunnin ajaksi 10 - 30 sekunnin jaksoissa moottorin "rotukissamainen" käynti muuttuu tyhjäkäynnillä kuin perinteiseksi dieselin ratinaksi. Moottori täriseen tällöin enemmän kuin normaalisti ja lisä-ääni on selvästi kuultavissa niin sisälle kuin auton ulkopuolelle. Koemielessä vaihdepäällä ajettassa tyhjäkäynnillä, veto tällöin hiukan parenee ja auton nopeus aavistuksen nousee. Paikoillaan käydessä kierroslukumitari on tyyni kuin viilipytty eli siinä mitään muutosta ei näy.

Kylmäkoneen kompuran kuormasta tämä ei johdu, sen minä hyvin ymmärrän. Tuo rytmihäiriö on ollut jo kauan ja se ei vaikuta kovin pahentuneenkaan. Vikakoodeja ei ole, kulkee ja kukkuu normaalisti eikä syö polttoainettakaan mitenkään liikaa. Vauhtipyörästäkään tämä ei johdu, kun sekin on vaihdettu joskin ihan muista oireista.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Nortti - 08.07.2013, 19:50:50
Polttoaineen paineensäädin korkeapainepumpussa saattaa takerrella. Tuollaisessa viassa käyntiääni muuttuu karkeammaksi silloin tällöin. Ei se vikana liene kovin haitallinen.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Lapari - 14.07.2013, 08:58:46
Juuri vihdoin itselle paineen säätimen samoista oireista. Jos pääset testerille niin seuratkaa korkeapaine puolen painetta, ei saa heittää yli 10%:a. jos heittää niin vika on luultavasti siinä. Säätöventtiili 30731748, 195€.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Vollemies - 08.08.2013, 22:59:11
Polttoaineen paineensäädin korkeapainepumpussa saattaa takerrella. Tuollaisessa viassa käyntiääni muuttuu karkeammaksi silloin tällöin. Ei se vikana liene kovin haitallinen.

Tiesit sitten tarkalleen. Kun nyt oli mahdollisuus seurata painetta, se nousi rytmihäiriön aikana päälle 500 baariin. Ajon jälkeen jäin vähän kuuntelemaan ja kun kuulin että nyt se on taas päällä iskin testerin kiinni. Välillä paine meni tasaista sahalaitaa ja vaihtelu on varsin pieni, vain noin +/- 10 bar mutta yleensä heitteli ihan satunnaisesti luokkaa +/- 30 baaria ja sitten saattoi nousta noin 510 - 520 baariin. Suurta ongelmaa tuosta ei minulle ole, jos ei muuta ongelmaa aiheuta.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Grimmy - 08.08.2013, 23:19:14
Ettei tulis samaan aikaan kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle... Mitä jos otat AC:n pois ja kuuntelet sitten?
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Vollemies - 08.08.2013, 23:56:01
Ei, ei jouhdu ilmastoinnista. Sinällään moottorin kuormassa näkyy aika tarkaan jopa valojen päälle kytkentä ja aivan oikein, ilmastointi kyllä aiheuttaa vähän saman kaltaisen muutoksen moottorin äänessä. Polttoaineen paineeseen se ei sitä vastoin vaikuta mitenkään, paitsi raskaammalla kuormalla ehkä pysyy hiukan tasaisempana.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: teknium - 13.08.2013, 22:46:48
Pystyykö tuota polttoaineen paineensäädintä putsamaan/korjaamaan mitenkään?
Hirveä hinta sellasesta pikkupalikasta!  :idiot2:
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Vollemies - 18.08.2013, 21:29:03
Yritin tuossa haeskella mutta vaikuttaa siltä että D5:n paineensäädintä ei taida saada mistään muualta kuin siniseltä. Ehkä se on viisainta vaihtaa hyvän sään aikana kun ei taida olla edes kovin pahassa paikassa.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: teknium - 18.08.2013, 22:42:20
Ja onko kovin vakava vika jos tuo temppuilee? :o
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Vollemies - 23.08.2013, 15:58:07
No, nyt on paineensäätäjä vaihdettu. Lähtöhinta sinisellä oli 200 euroa.
Paineensäädin näyttää kulkevan osanumerolla 30731748
Vanhassa säätimessä oli merkinnät: 0928400493   /   03055    /   18823
Ja uudessa: 0928400616 / 3020831401
Molemmat olivat Boschin tekemiä

Tuo paineensäädinhän löytyy koneen kuskinpuoleisesta päästä polttoainepumpun kupeesta. Juuri helpompaan paikkaan sitä ei olisi voitu asentaa. Kiinni kolmella ruuvilla, jotka olivat yllättävän tiukassa. Ilman Miksumaisia otteitakin tuon vaihtaa poropeukalokin helposti alle tunnissa ja siihen ehtii jo kalastella pudonneita ruuveja ja työkaluja pohjapanssarin päältä. Homman tarvitaan noin 3" mittainen hoikkavartinen torx 25 avain. Hylsällä pyöritettävästä lyhyestä nysästä ei ole apua.

Mitenkä tuo sitten vaikutti: Säätimen vaihdon jälkeen kone lähti heti ensi yrittämällä käyntiin. 10 minuutin koekäytön perusteella testerin painekäyrästä jäivät pois ajoittaiset päälle 500 baariin ulottuvat piikit. Paine näytti tyhjäkäynnillä vaihtelevan noin 340 baarista  375 baariin ja kuulosti kuin sitä ajoittaista hörähtelyä eli rytmihäiriötä ei enää olisi. Kuvassa uusi paikoillaan. Kiitoksia !

(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/Paineensaumlaumltoumlventtiilipaikoillaan180kb_zps2164f4d0.jpg)
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Ristus - 23.08.2013, 17:16:25
Polttoaineen paineensäädin korkeapainepumpussa saattaa takerrella. Tuollaisessa viassa käyntiääni muuttuu karkeammaksi silloin tällöin. Ei se vikana liene kovin haitallinen.
Tuo sama veikkaus mutta haitallisuudesta menen vähän toiseen suuntaan, oma meinaan tykkäs tuolla vialla sammua satunnaisesti tyhjäkäynnillä, yleensä valoihin.

sori tais tulla vähän myöhään ja turhaan tää maininta.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: (Miksu) - 23.08.2013, 18:39:47
Ilman Miksumaisia otteitakin tuon vaihtaa poropeukalokin helposti alle tunnissa ja siihen ehtii jo kalastella pudonneita ruuveja ja työkaluja pohjapanssarin päältä.

:D
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Vollemies - 23.08.2013, 23:44:49
oma meinaan tykkäs tuolla vialla sammua satunnaisesti tyhjäkäynnillä, yleensä valoihin.

Joo. Minullakin oli jokunen laskukiidossa sammuminen. Eli moottorijarrutuksen aikana voimat hävisivät ja kone ei suostunut yhteistyöhön ennen kuin virrat käytti pois. Jospa tämä nyt sitten korjautui samalla. Tämä sammuminen esiintyi harvoin, vain noin kerran kuukaudessa, joten aika näyttää tuliko sekin kuntoon. Rytmihäiriö oli yleensä kuultavissa aina, kun auto kävi tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Ristus - 24.08.2013, 08:40:13
Siitäpä se just johtuu.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Nortti - 24.08.2013, 09:10:45
Tuo sama veikkaus mutta haitallisuudesta menen vähän toiseen suuntaan, oma meinaan tykkäs tuolla vialla sammua satunnaisesti tyhjäkäynnillä, yleensä valoihin.


Tuosta paineensäätimen takertelusta lienee eniten haittaa kuskille ;) mutta ei moottorille tai autolle, kuten monista muista vioista. Voi satunnaisesta sammumisesta joku vaaratilannekin tulla. Epävarmuus ainakin tulee siitä että jotain on vialla. Korjaamattomina niitä vioista kieltämättä helposti tulee uusia vikoja ja paineensäädinkin alkaa tekerrella enemmän. Paljon haitallisempina vikoina pidän esim. palotilaan kokoajan vuotavaa suutinta tai vuotavaa alipainesysteemiä. Vuotavien moottorityynyjen takia saattaa jossain tiukemmassa ohituksessa loppua tehot äkkiä kokonaan kun moottori meneekin vikatilaan.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: sheiggi - 24.02.2014, 20:22:51
Vanha topic mutta kirjotetaan nyt sitten. Taitaa mullakin oireilla tuo paineensäädin. Välillä käy nätisti ja välillä terävämmin, tuntee sisälle kun alkaa käymään terävämmin. Pari kolme kertaa on tehnyt sen että lämpimänä kun käynnistää niin hörähtää ja sammuu samoin tein, mutta toisella yrityksellä lähtee niin kuin normaalisti. Joskus myös käynnistyksessä pari ekaa sekuntia käy pari kolme sataa kierrosta pienemmällä ja täristää.
Ei vikavaloja mittarissa ja kolmosen suutin vaihdettiin joulukuussa paluupuolelle vuodon takia.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: anttari - 16.03.2015, 16:14:02
Sama vaiva täällä. Ei kyllä taida 25 torxi olla. 20 kokonsa puolesta ja niiin tiukassa että katkes kärki ja uusi kärki paikoilleen niin sutas tyhjää ja ruuvit nylvätty :2funny: Uudet ruuvit ruotsista tilaamalla 1,5e kutale. Luulis että olis syvät kuusiokoloruuvit tohon laitettu. Mikähän se ruuvin mitta on? M5 M6/ 25 vai miten pitkä?
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: anttari - 16.03.2015, 17:45:55
Ja pitääkö ton systeemin olla paineeton onko sillä jotain seksuaalista merkitystä?
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Lapari - 16.03.2015, 18:45:35
Ei sieltä mitään tule avatessa jos sitä tarkoitat. Tietenkin auto sammuksissa.

Saapiko niihin pultin kantoihin lyötyä isompaa torxia väkisin? Tai hitsattua mutteria?
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: anttari - 17.03.2015, 08:36:02
Ei taida saada hitsattua eikä saa mitään muutakaan ympärille. Voipi olla poraushommia :-\
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: mkorkalo - 06.04.2017, 00:46:36
Herätellääntä vanhaa topiccia. Mullakin taitaa 380 tkm ajetussa D5244T hieman muistuttaa olemassaolostaan tuo säädin.
Tyhjäkäynnillä tekee JOSKUS sellaisen hörähdyksen, moottori täristää hetken enemmän. Ehkä kerran neljässä minuutissa.
Jos antaa vähän enemmän kierrosta täyskaasulla, niin ei mitään ongelmaa. Vedot tallessa (ja hyvät vedot muuten onkin softauksen jälkeen) ja muutenkin pelaa hyvin moottori.

Tekee myös joskus sitä, että käynnistäessä lähtee ekalla mutta sammuu samantien. Enimmäkseen kylmänä käynnistäessä, en muista että lämpimänä olisi tehnyt. Suuttimet on alle 100k ajetut joten siitä ei ole kyse.

Mikäli kyse tästä ongelmasta niin ei liene vielä mikään kiire alkaa vaihtamaan, varsinkin jos tuon laiminlyönti ei mitään lisävaurioita aiheuta?
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Vollemies - 10.04.2017, 07:26:11
Alkoi se pian sammahtelemaankin. Jos ei mitään riko, hermoja se ainakin kiusaa.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Valmet-20 - 11.04.2017, 07:25:55
Mulla on ollut vaiva pian 100tkm enkä ole siitä välittänyt. Muuten toimii hyvin niin olkoot.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Renki - 12.04.2017, 07:32:41
Eikös tämän polttoaineen paineensäätimen saa testattua vikakoodin lukijalla
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Vollemies - 12.04.2017, 08:27:09
Ainakin itse näin vikakoodin lukijalla livedastasta polttoainen paineen. Viallinen säädin aiheutti painepiikkejä ainakin tyhjäkäynnillä. Paineen noustessa ääni muuttui raskaammaksi. Uudella säätimellä vaihteluväli pieneni huomattavasti.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Ossi66 - 05.05.2017, 10:08:30
Mikä olisi hyvä Android softa, joka näyttäisi Volvossa tuon polttoainepaineen? OBD palikkana E-villen halpa ELM327.
Kokeiltu on Torque (Lite) ja OBDii-ELM327 softat.  Ne lukee jotain tietoja mutta ei esim. tuota polttoaineen painetta - vai enkö osaa käyttää...
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: anssi68 - 05.05.2017, 11:21:49
Mikä olisi hyvä Android softa, joka näyttäisi Volvossa tuon polttoainepaineen? OBD palikkana E-villen halpa ELM327.
Kokeiltu on Torque (Lite) ja OBDii-ELM327 softat.  Ne lukee jotain tietoja mutta ei esim. tuota polttoaineen painetta - vai enkö osaa käyttää...

Eipä toimi tuo, mutta icarsoft volvo/saab lukijalla pääsee käsiksi.
https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Ossi66 - 05.05.2017, 14:32:00
Eipä toimi tuo, mutta icarsoft volvo/saab lukijalla pääsee käsiksi.
https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija

Miten niin ei toimi? Olen minä sillä aikanaan vikakoodit chekannu/nollannu, mutta silloin oli läppärissä kiinni. Valitettavasti sitä läppäriä ei enää ole, niin en muista softaa.
Otsikko: Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
Kirjoitti: Ossi66 - 08.05.2017, 12:00:25
Mikä olisi hyvä Android softa, joka näyttäisi Volvossa tuon polttoainepaineen? OBD palikkana E-villen halpa ELM327.
Kokeiltu on Torque (Lite) ja OBDii-ELM327 softat.  Ne lukee jotain tietoja mutta ei esim. tuota polttoaineen painetta - vai enkö osaa käyttää...

Itselleni vastaten,  E-villen halpa ELM327 toimii EOBD-Facile softan kanssa ok tuohon mun volvoon  ;)  (allekirjoitus)
Nyt kokeilin vain kokeiluversiolla, mutta silläkin näin sen mitä olin hakemassa. Softa vaikuttaa senverran monipuoliselta, jotta voisi vaikka hankkia lisenssin.