Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)

  • 28 Vastauksia
  • 14019 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Välillä 2-3 sekunnin ajaksi 10 - 30 sekunnin jaksoissa moottorin "rotukissamainen" käynti muuttuu tyhjäkäynnillä kuin perinteiseksi dieselin ratinaksi. Moottori täriseen tällöin enemmän kuin normaalisti ja lisä-ääni on selvästi kuultavissa niin sisälle kuin auton ulkopuolelle. Koemielessä vaihdepäällä ajettassa tyhjäkäynnillä, veto tällöin hiukan parenee ja auton nopeus aavistuksen nousee. Paikoillaan käydessä kierroslukumitari on tyyni kuin viilipytty eli siinä mitään muutosta ei näy.

Kylmäkoneen kompuran kuormasta tämä ei johdu, sen minä hyvin ymmärrän. Tuo rytmihäiriö on ollut jo kauan ja se ei vaikuta kovin pahentuneenkaan. Vikakoodeja ei ole, kulkee ja kukkuu normaalisti eikä syö polttoainettakaan mitenkään liikaa. Vauhtipyörästäkään tämä ei johdu, kun sekin on vaihdettu joskin ihan muista oireista.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #1 : 08.07.2013, 19:50:50 »
Polttoaineen paineensäädin korkeapainepumpussa saattaa takerrella. Tuollaisessa viassa käyntiääni muuttuu karkeammaksi silloin tällöin. Ei se vikana liene kovin haitallinen.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #2 : 14.07.2013, 08:58:46 »
Juuri vihdoin itselle paineen säätimen samoista oireista. Jos pääset testerille niin seuratkaa korkeapaine puolen painetta, ei saa heittää yli 10%:a. jos heittää niin vika on luultavasti siinä. Säätöventtiili 30731748, 195€.
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #3 : 08.08.2013, 22:59:11 »
Polttoaineen paineensäädin korkeapainepumpussa saattaa takerrella. Tuollaisessa viassa käyntiääni muuttuu karkeammaksi silloin tällöin. Ei se vikana liene kovin haitallinen.

Tiesit sitten tarkalleen. Kun nyt oli mahdollisuus seurata painetta, se nousi rytmihäiriön aikana päälle 500 baariin. Ajon jälkeen jäin vähän kuuntelemaan ja kun kuulin että nyt se on taas päällä iskin testerin kiinni. Välillä paine meni tasaista sahalaitaa ja vaihtelu on varsin pieni, vain noin +/- 10 bar mutta yleensä heitteli ihan satunnaisesti luokkaa +/- 30 baaria ja sitten saattoi nousta noin 510 - 520 baariin. Suurta ongelmaa tuosta ei minulle ole, jos ei muuta ongelmaa aiheuta.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #4 : 08.08.2013, 23:19:14 »
Ettei tulis samaan aikaan kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle... Mitä jos otat AC:n pois ja kuuntelet sitten?

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #5 : 08.08.2013, 23:56:01 »
Ei, ei jouhdu ilmastoinnista. Sinällään moottorin kuormassa näkyy aika tarkaan jopa valojen päälle kytkentä ja aivan oikein, ilmastointi kyllä aiheuttaa vähän saman kaltaisen muutoksen moottorin äänessä. Polttoaineen paineeseen se ei sitä vastoin vaikuta mitenkään, paitsi raskaammalla kuormalla ehkä pysyy hiukan tasaisempana.

Poissa teknium

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Volvolla mennään..
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #6 : 13.08.2013, 22:46:48 »
Pystyykö tuota polttoaineen paineensäädintä putsamaan/korjaamaan mitenkään?
Hirveä hinta sellasesta pikkupalikasta!  :idiot2:
Volvo V70 R-design polestar

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #7 : 18.08.2013, 21:29:03 »
Yritin tuossa haeskella mutta vaikuttaa siltä että D5:n paineensäädintä ei taida saada mistään muualta kuin siniseltä. Ehkä se on viisainta vaihtaa hyvän sään aikana kun ei taida olla edes kovin pahassa paikassa.

Poissa teknium

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Volvolla mennään..
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #8 : 18.08.2013, 22:42:20 »
Ja onko kovin vakava vika jos tuo temppuilee? :o
Volvo V70 R-design polestar

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #9 : 23.08.2013, 15:58:07 »
No, nyt on paineensäätäjä vaihdettu. Lähtöhinta sinisellä oli 200 euroa.
Paineensäädin näyttää kulkevan osanumerolla 30731748
Vanhassa säätimessä oli merkinnät: 0928400493   /   03055    /   18823
Ja uudessa: 0928400616 / 3020831401
Molemmat olivat Boschin tekemiä

Tuo paineensäädinhän löytyy koneen kuskinpuoleisesta päästä polttoainepumpun kupeesta. Juuri helpompaan paikkaan sitä ei olisi voitu asentaa. Kiinni kolmella ruuvilla, jotka olivat yllättävän tiukassa. Ilman Miksumaisia otteitakin tuon vaihtaa poropeukalokin helposti alle tunnissa ja siihen ehtii jo kalastella pudonneita ruuveja ja työkaluja pohjapanssarin päältä. Homman tarvitaan noin 3" mittainen hoikkavartinen torx 25 avain. Hylsällä pyöritettävästä lyhyestä nysästä ei ole apua.

Mitenkä tuo sitten vaikutti: Säätimen vaihdon jälkeen kone lähti heti ensi yrittämällä käyntiin. 10 minuutin koekäytön perusteella testerin painekäyrästä jäivät pois ajoittaiset päälle 500 baariin ulottuvat piikit. Paine näytti tyhjäkäynnillä vaihtelevan noin 340 baarista  375 baariin ja kuulosti kuin sitä ajoittaista hörähtelyä eli rytmihäiriötä ei enää olisi. Kuvassa uusi paikoillaan. Kiitoksia !


Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13512
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #10 : 23.08.2013, 17:16:25 »
Polttoaineen paineensäädin korkeapainepumpussa saattaa takerrella. Tuollaisessa viassa käyntiääni muuttuu karkeammaksi silloin tällöin. Ei se vikana liene kovin haitallinen.
Tuo sama veikkaus mutta haitallisuudesta menen vähän toiseen suuntaan, oma meinaan tykkäs tuolla vialla sammua satunnaisesti tyhjäkäynnillä, yleensä valoihin.

sori tais tulla vähän myöhään ja turhaan tää maininta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #11 : 23.08.2013, 18:39:47 »
Ilman Miksumaisia otteitakin tuon vaihtaa poropeukalokin helposti alle tunnissa ja siihen ehtii jo kalastella pudonneita ruuveja ja työkaluja pohjapanssarin päältä.

:D

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #12 : 23.08.2013, 23:44:49 »
oma meinaan tykkäs tuolla vialla sammua satunnaisesti tyhjäkäynnillä, yleensä valoihin.

Joo. Minullakin oli jokunen laskukiidossa sammuminen. Eli moottorijarrutuksen aikana voimat hävisivät ja kone ei suostunut yhteistyöhön ennen kuin virrat käytti pois. Jospa tämä nyt sitten korjautui samalla. Tämä sammuminen esiintyi harvoin, vain noin kerran kuukaudessa, joten aika näyttää tuliko sekin kuntoon. Rytmihäiriö oli yleensä kuultavissa aina, kun auto kävi tyhjäkäyntiä.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13512
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #13 : 24.08.2013, 08:40:13 »
Siitäpä se just johtuu.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Rytmihäiriö tyhjäkäynnillä (V70 2001, D5 120 kW)
« Vastaus #14 : 24.08.2013, 09:10:45 »
Tuo sama veikkaus mutta haitallisuudesta menen vähän toiseen suuntaan, oma meinaan tykkäs tuolla vialla sammua satunnaisesti tyhjäkäynnillä, yleensä valoihin.


Tuosta paineensäätimen takertelusta lienee eniten haittaa kuskille ;) mutta ei moottorille tai autolle, kuten monista muista vioista. Voi satunnaisesta sammumisesta joku vaaratilannekin tulla. Epävarmuus ainakin tulee siitä että jotain on vialla. Korjaamattomina niitä vioista kieltämättä helposti tulee uusia vikoja ja paineensäädinkin alkaa tekerrella enemmän. Paljon haitallisempina vikoina pidän esim. palotilaan kokoajan vuotavaa suutinta tai vuotavaa alipainesysteemiä. Vuotavien moottorityynyjen takia saattaa jossain tiukemmassa ohituksessa loppua tehot äkkiä kokonaan kun moottori meneekin vikatilaan.

 

Elekma  Autoracing