Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.

  • 197 Vastauksia
  • 134824 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Mistä ahtoputki jossa dumpin paikka V70R/S60R?
« Vastaus #15 : 20.01.2012, 11:45:46 »
Kartiosuodatin löytyy jo eikä pidä minkäänlaista kohinaa/suhinaa. Senpä takia pitäis saada se dumppi. Ja niinkun ensimmäisessä viestissä mainitsin, niin kaverilla oli siinä 2.4t konees dumppi kiinni eikä ollut mitään ongelmaa. Ei edes paukkunut putkeen joten eipä ole katilla mitään hätää.
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Mistä ahtoputki jossa dumpin paikka V70R/S60R?
« Vastaus #16 : 21.01.2012, 09:40:04 »
Kartiosuodatin löytyy jo eikä pidä minkäänlaista kohinaa/suhinaa. Senpä takia pitäis saada se dumppi. Ja niinkun ensimmäisessä viestissä mainitsin, niin kaverilla oli siinä 2.4t konees dumppi kiinni eikä ollut mitään ongelmaa. Ei edes paukkunut putkeen joten eipä ole katilla mitään hätää.
Olisi ilmeisesti syytä tutustua miten se moottorinohjaus toimii, ennen kuin laittelee kiinni dumppeja ja vapaavirtaussuodattimia.
Periaatteessa sillä katilla on hätää, käytännössä ei ehkä niin paljon. Sekaisin järjestelmä menee joka tapauksessa joka kerta kun dumppi suhahtaa. Käytännössä se ei kuitenkaan juuri tunnu.

Aiemmin onkin jo annettu linkki sivulle, jossa joku adapteri on kaupan. Ja ohjeet myös että dumpin on hyvä olla 2-mäntäinen.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2012, 09:41:54 kirjoittanut usu »

Poissa toni.s

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
volvo v40 t4
« Vastaus #17 : 08.04.2012, 15:01:51 »
voisko joku antaa ohjeet miten saan asennettua dumpin t4 volvooni vm-98

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo v40 t4
« Vastaus #18 : 08.04.2012, 15:26:27 »
Älä asenna, saat moottorivikavalon palamaan, ja pahimmassa tapauksessa tuhoat katalysaattorin ja lambda-anturit.

Jos asennat dump venttiilin autoon jossa on MAF (Mass Airflow Sensor = ilmamäärämittari), se aiheuttaa sen että kun päästät kaasun kiihdytyksen jälkeen ahtopaineilla, ja dumppi pihauttaa ilmat pihalle, moottorinohjaus on jo laskenut ilmamäärän joka pihahtaa pihalle, moottoriin meneväksi, ja syöttänyt sen mukaan polttoainetta.

Tuloksena on ylirikas seos, joka palaa yleensä katalysaattorissa, ennemmin tai myöhemmin tuhoten lambda-anturit ja katalysaattorin. Sivuoireita ovat hyppivä kierrosluku moottorissa "dumppauksen" jälkeen, röpöttäminen jne.

Dump venttiili asennetaan kaasuläpän ja välijäähdyttimen väliseen putkeen normaalisti.

Tosin autossasi on jo bypass venttiili ahtimessa, joka hoitaa saman homman, eli se on poistettava käytöstä jos haluat dumpista kuulakkin jotain.

Asensin kaverin 850T5R vehkeeseen dumpin, ja sanoin hänelle että ei se kyllä mitään pihise tuossa, ja aiheuttaa juuri em. oireet. Niinhän siinä kävi. Ei pihinää, ja kone rupes temppuilemaan. :)

MAP pohjaisiin ruiskuihin tuon voi sitten taasen asentaa, niitä vaan on harvassa turboautossa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa toni.s

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo v40 t4
« Vastaus #19 : 08.04.2012, 15:46:19 »
millai se joissain saman mallisissa volvoissa toimii ihan hyvin kuulemma et onko se sitten yksilöstä  kiinni vai tätyykö sitten tehdä jotain säätöjä tietokoneelta autoon :)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo v40 t4
« Vastaus #20 : 08.04.2012, 16:03:41 »
Jaa-a, kyl se varmaan "toimii" mutta ei niinku tarkoitettu.

Kyllä kaverin autollakin ajaa pystyi, nykimistä esiintyi välillä, ja bensaa meni raakana läpi. Normi kaduntallaaja ei välttämättä tällaisen "vian" päälle edes tajua, ennekun moottorivikavalo rupeaa palamaan.

Ja jos bypass venttiili on paikallaan, ni silloin ei tule yhtä helposti ongelmia, mutta ei tule suhinoitakaan dumpista. Poistaa bypassin ni sitten tulee varmasti vikaa.

Tää on taas näitä hommia että on "tuunattava" jotain vaan sentakia että pitää saada suhinaa ja puhinaa, tehoa tai suorituskykyä tuo ei tuo, ongelmia korkeintaan niinkun kerroin.

Teet mitä teet, tiedät sitten mitä osia vaihdat kun huomaat ongelmia, en saarnaa enempää. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa toni.s

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo v40 t4
« Vastaus #21 : 08.04.2012, 16:15:03 »
ok... ei sit varmaa kannata laittaa :(

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #22 : 08.04.2012, 17:32:35 »
Bongasin jossakin dieseldumpin, tietääkö kukaan niistä mitään? En aio laittaa mutta mielenkiinnosta kyselen..
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #23 : 08.04.2012, 17:40:08 »
Bongasin jossakin dieseldumpin, tietääkö kukaan niistä mitään? En aio laittaa mutta mielenkiinnosta kyselen..
Sähkötoiminen venttiili jota ohjataan kaasupolkimeen asennettavalla kytkimellä. Tällä tavalla yritetään saada ylimääräisiä suhina ääniä diisseliin jossa ei ole normaalin dump venttiilin toiminnalle tarvittavaa kaasuläppää/alipainetta tai tarvetta yleensäkkään.
dumppi on vaan diisseli koneessa yhtä hyödyllinen kuin satelliitti sialle  :D
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #24 : 13.04.2012, 11:41:45 »
Sähkötoiminen venttiili jota ohjataan kaasupolkimeen asennettavalla kytkimellä. Tällä tavalla yritetään saada ylimääräisiä suhina ääniä diisseliin jossa ei ole normaalin dump venttiilin toiminnalle tarvittavaa kaasuläppää/alipainetta tai tarvetta yleensäkkään.
dumppi on vaan diisseli koneessa yhtä hyödyllinen kuin satelliitti sialle  :D

Eikös uudemmissa dieseleissä ala olla jo kaasuläppiäkin?

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #25 : 13.04.2012, 11:54:12 »
Eikös uudemmissa dieseleissä ala olla jo kaasuläppiäkin?
Läppiä löytyy kyllä mutta ei kaasuläppiä.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #26 : 23.04.2012, 11:20:31 »
Mitäs K-Jetti mahtaa tykätä dumpista? Ostin tollasen b19et koneisen ja siihen on laitettu coolerin ja painekotelon väliseen putkeen joku h*lvetisti pihisevä ja suhiseva härveli ja jotenkin tuntuu ettei se toimi tossa kokoonpanossa...
« Viimeksi muokattu: 24.04.2012, 12:17:33 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #27 : 24.04.2012, 12:17:47 »
Mitäs K-Jetti mahtaa tykätä dumpista? Ostin tollasen b19et koneisen ja siihen on laitettu coolerin ja painekotelon väliseen putkeen joku h*lvetisti pihisevä ja suhiseva härveli ja jotenkin tuntuu ettei se toimi tossa kokoonpanossa...

Eikö kukaan osaa neuvoa? ::)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #28 : 24.04.2012, 19:09:13 »
Mitäs K-Jetti mahtaa tykätä dumpista? Ostin tollasen b19et koneisen ja siihen on laitettu coolerin ja painekotelon väliseen putkeen joku h*lvetisti pihisevä ja suhiseva härveli ja jotenkin tuntuu ettei se toimi tossa kokoonpanossa...
K-jet systeemi ei ota ihan niin paljon nokkiinsa kuin lh2.4 koska siinä ei ole katalysaattoria tai lambda anturia mutta aivan samalla tavalla sekin käy liian rikkaallaan kun dumppi aukeaa. Liian rikas seos ei suoranaisesti riko konetta muttta karstoittaa kyllä turhaan konetta mistä saattaa seurata ongelmia.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #29 : 25.04.2012, 09:42:49 »
K-jet systeemi ei ota ihan niin paljon nokkiinsa kuin lh2.4 koska siinä ei ole katalysaattoria tai lambda anturia mutta aivan samalla tavalla sekin käy liian rikkaallaan kun dumppi aukeaa. Liian rikas seos ei suoranaisesti riko konetta muttta karstoittaa kyllä turhaan konetta mistä saattaa seurata ongelmia.

Rikasseos=suurentaa kulutusta :( Ihme kun toi veikin matkaajossa n.15l/100km... toi dumppi meinaan pihahtaa joka vaihteella nätissäkin kiihdytyksessä.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

 

Kulkukoira  Proturbo