23
« Uusin viesti kirjoittanut MJu tänään kello 15:13:51 »
Mahtavaa, että tuli tuolla välyksen säädöllä kuntoon! Omassani se tosin oli vain sen 0,7...0,75 ja toimi silläkin. Säädin välyksen itse siihen 0,3...0,35 millimetriin, eikä vika sillä korjaantunut.
Tänään kävin kuitenkin keskustelemassa ohimennen Porvoon Autosalvassa ensin huoltotyönjohtajan kanssa ja sitten hänen suosituksestaan tietyn mekaanikon kanssa. Mekaanikko kysyi näkemättä autoa, että onko keulalla yksi vai kaksi flektiä ja että lähtevätkö ne molemmat pyörimään silloin kun kompressori lähtee pyörimään. En osannut tähän vastata muuta kuin että ainakin kuulon perusteella jokin flekti lähtee pyörimään samalla hetkellä kun kompurakin kytkeytyy. Mekaanikko mainitsi, että kummankin pitäisi pyöriä kun kompura on käynnissä.
Ajettuani kotipihaan jätin auton käyntiin, sisätilan lämpötilan pyynnit LO:lle ja AC-nappula varmasti aktiiviseksi (tai vaihtoehtoisesti automaattiasennolle) ja jäin odottamaan kompressorin kytkeytymistä. Heti kun kompura kytkeytyi ja kylmää alkoi jälleen virrata kajuuttaan, menin katsomaan näitä kahta flektiä konepellin alle. Vain toinen flekteistä pyöri - pienempi flekti ei pyörinyt ollenkaan.
Varasin kyllä ajan tuonne ko. mekaanikolle, mutta on yli kolmen viikon jonot. Siihen mennessä taidan tänään syöttää tuolle pienemälle flektille suoraan 12V ja testata sen toiminta. Jos se ei toimi, niin ainakin siinä on yksi vika mikä pitää korjata.
Onhan se ihan järkeen käypää, että minulla kun auton käynnistää kylmänä, pyörii kompura noin minuutin kunnes sammuu. Sitten kompura odottaa sen noin 10min kunnes käynnistyy taas hetkeksi uudestaan. Kun kylmäaine mene kompuran läpi, muuttuu se korkeapaineiseksi kuumaksi kaasuksi, joka sen jälkeen menee lauhduttimelle. Jos kerran lauhdutin toimii vajaalla teholla toimimattoman flektin vuoksi, niin kyllähän jonkun anturin pitääkin pysäyttää kompressori, kunnes lauhduttimelta tuleva kaasu on jälleen riittävän viileä (lauhtunut).
Kerron lisää, kun olen viisaampi.