Ateho  Elekma

940 maksimi paineet?

  • 5 Vastauksia
  • 1182 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
940 maksimi paineet?
« : 13.07.2023, 18:03:41 »
Eli semmosta että nyt ollaan saatu turbo toimimaan vihdoinkin, ongelmana oli tuo axeli mihin turbokellon tanko tulee kiinni, niin siitä oli laakeri tullut ulos melkein täysin, nakutettiin paikoilleen ja hox, turbo toimii, nyt säädettävällä kellolla paineet tasan 1 bar.

Kysymys kuuluu: miten paljon uskaltaa paineita nostaa vakio autossa? Tonin bensa lastu löytyy jo mutta pitäisiköhan ajella mielummin 0.8 paineilla vai meneekö tuo 1 bar huoletta ilman että tulee moottori remppa? autolla ajettu vaan 282tkm ja kyseessä b230FK moottori ja lootana m90. 1995 vmalli auto.

Suosituksia saa myös antaa mitä osia pitäisi vaihtaa että voi huoletta ajaa 1barin paineilla JOS tarpeellista.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 940 maksimi paineet?
« Vastaus #1 : 13.07.2023, 19:43:17 »
Oon ajellut 1.0-1.1 bar vaikka sanovat ettei ole hyötyä, immu pohjaa kuulemma. Mulla oli. Penkissä tuli semmonen 220 hp T nokalla. :o
Ei sillä hirmu pitkiä vetoja kannata harrastaa mutta mulla toimi muistaakseni kolmessa eri 940.
Mulla oli sytkälastukin mutta paremmin se meni vakiolla.
Turbohan siinä menee vähän tukkoon noilla paineilla ja kytkin alkaa luistamaan tai massapyörä pohjaa ja täristää.
Voi toimiakin. ???

Ilmanottoon lisäreikää putsarin alapuolelle ja putkesta viimeinen vaimennin pois tai läpivirtaava tilalle ja pykälää kylmemmät tulpat.

Päivän mietelause: Kaikki kestää niin kauan kunnes hajoaa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: 940 maksimi paineet?
« Vastaus #2 : 13.07.2023, 20:09:04 »
Oma 940 FK lohkolla kestänyt moitteetta 1.3bar useamman vuoden ja toistakymmentä tuhatta kilometriä, en ehkä itse kuitenkaan menisi sokkona paineita nostamaan yli 1bar, eli laajakaistaa seuraamaan seoksia ja ehkä nakutus ledi antamaan edes jotain tietoa sytytyksestä. Omat kokemukset näistä foorumilastuista olleet vähän jokaiseen lähtöön, jotkut toimineet moitteetta, jotkut eivät lainkaan ja jotkut vaikka hyvin toimineen niin laajakaista kertonut aivan muuta.

Ja kuten mr.laatikkovika jo sanoin, niin 1bar jälkeen se vakio IMMu ei tahdo riittää, kytkin ei tykkää, turbo (13C) on aika maksimissaan jne. Eli maksimi paineet kaikki vakiona ja maksimi paineet mitä vakio moottori kestää ovat eri asia.

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 maksimi paineet?
« Vastaus #3 : 13.07.2023, 20:30:32 »
Kiitos hyvistä vastauksista, tuo 1 bar riittää minulle kyllä varsin hyvin, voi olla että tiputan kuitenkin tuohon 0.8-0,9

Kytkimen vaihdoin noin vuos sitten, ainoa harmillinen asia on tuo kardaanin tukilaakeri mikä täristää enemmän nyt kolmosella ja nelosvaihteella kun turbo iskee päälle, pitää tuo laakeri vaihtaa.

Paikalla on vakio keskivaimennin ja takana perus 50 euron "nätimpi" tupla ulostulo vaimennin ihan vaan ulkonäön vuoksi laitoin.
Taidanpa kyllä tehdä tuon lisäreiän putsarin alapuolelle, en ihan ymmärrä mitä tarkoitat "Pykälää kylmemmät tulpat" kanssa, laitoin NGK:n tulpat viime vuonna autoon, pitäisikö vaihtaa muuhun?

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: 940 maksimi paineet?
« Vastaus #4 : 13.07.2023, 22:27:29 »
Tulpalla kun on se mallinimi, esim. BPR6ES taitas olla motonetin ehdottama vakio NGK tulppa, siinä nimessä tuo numero kertoo lämpöarvon.

Korkeampi numero = kylmempi tulppa, eli pykälää kylmemmät olisivat BPR7ES.

Korjatkaa joku jos olen väärässä, poimin muistista nuo.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 940 maksimi paineet?
« Vastaus #5 : 13.07.2023, 23:19:51 »
Näinhän se menee. Nuo ngk seiskat on ihan ok, ovat kylmemmät niin johtavat lämpöä paremmin pois kuin kutoset.
Ite käytin noita seiskoja eikä ongelmia ollut, kutoset kävi liian kuumana kun katseli tulpan väriä.
Kyllä normitulppakin toimii ihan ok mutta kun joskus iskee piru ja pitää mennä mukamas isoo lujaa niin kylmempi on varma valinta ettei tulppa kosahda. Joskus vakioista hajos eristeet ja piti kivaa ääntä hetken...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Samppasport  Futurez