Ateho  Elekma

volvo 240 vx3 !

  • 59 Vastauksia
  • 36540 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #15 : 18.01.2013, 11:37:32 »
Miksei kukaan ole suositellut h nokkaa? Paljonhan niitäkin käytetään? Tämä siis oma näkemykseni  ;D

Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #16 : 20.01.2013, 02:52:03 »
Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas
juu..aika suppea käyttöalue tuolla H-nokalla, tossa omassa volvossa tuo nokka vääntää suht alhaalta..tuntuu että puhtiä saisi yläpäässä olla enemmän, siellä 4000rpm tienoilla. Sytkä +32ast. ja nokan ajoitusta en muista. Noh..jos tuosta irtois edes pikkusen enemmän joka alueella kun saa tuplat paikoilleen.

Mutta siis on toi H-nokka kaasarivaparissa mun mielestä parempi kun tuo Y-nokka joka tossa oli paikoillaan
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #17 : 20.01.2013, 05:05:13 »
aattelin täällä kysästä että mitä eroa on vx ja vx3 nokalla?

Kovin on ympäri pyöreitä vastauksia.. ::)

Mutta tässä Veksin mielipide asiasta ( lainattu toisaalta )

VX3 antaa paremman tehon ala ja keskikerros alueella aikaisemman ajoituksen takia.
VX3 tuo varmastikkin enempi käytännön suoritus kykyä kuin tavan vx


Vx3 on 3 astetta aikaisemmalla kuin Vx.


Itse en oikein vielä käytännönkokemuksia voi kertoa, mutta testaillaan ja selvitellään.

Ps. Ainakin Lankku on penkittänyt 350 hv tuolla Vx nokalla.. Tiedä sitten..
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #18 : 29.01.2013, 12:45:47 »
Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas

Veksi puhuu asiaa. Omasta mielestä 3.91 perällä oli paljon parempi kuin nykysellä 3.73 välityksellä. Nokka on aikaistettu ~3 astetta volvon suosituksesta, kannessa(405) r seetit ja pitkä 4-1 (920)mm peltisarja. Ruiskuna toistaiseksi Kjet. Perusennakko on 8 astetta ja kokonaisennakoksi olen rajannut ~36 astetta. Tuo nokan aikaistus ja peltisarja muutti koneen luonnetta käytettävämpään suuntaan. 3.91 välityksellä kulutus oli paljon maltillisempi, kun kone pyöri enemmän oikealla kierrosalueella, matka-ajossa meni jopa vähemmän ainetta kuin A ja B nokilla..

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #19 : 12.04.2013, 15:54:08 »
nostetaas nokkakeskustelu pinnalle :) tossa kesällä kun rupeen tekemään vanhukseen uutta mosaa, ja alakerran hilppeet alkaa olla jo haalittu, on hyvä aika alkaa valikoimaan osia myös hattuun :) eli kanneksi mitä ilmeisemmin valikoidaan muotoiltu/siistitty 531 38/46 venttiileillä, R-seeteillä ja n.0,5-1mm laskettuna (riippuu vähän...) ja 40mm tuplilla. Tuohon kombinaatioon tarvitsisi löytää vielä joku HYVÄ nokka...ei tarvitse välttämättä olla Volvon oma kirjain nokka.
Auto pysyy luultavasti ihan kesäpirssinä joten mielellään ei mitää älytöntä rata nokkaa, vaan joku hyvin vääntävä nokka missä olisi käyttöalue vaikkapa n.2000-5000rpm välissä..penkissähän tietysti syttyennakko, nokka ja kaasarit säädetään joten siinä sen todellisuuden vasta näkee.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #20 : 24.04.2013, 15:00:46 »
Eka käyttöauto tällähetkellä: PentaAQ151c jonka Solexit korvattu yhdellä 45DCOE Weberillä, 4-2-1 peltisarja 2,5" putkistolla (turbo) 531 kannessa H-nokka ja virtaa syöttää B23E.n sakarajakaja jouset vaihdettu.  Potkua tuli aiemmin 2x40 DCOE paketilla hieman enemmän mutta tein kokeeksi tuolla punaisella sarjalla kun joku sanoi ettei tahdo toimia yhdellä, vaikka muuttaisi sisäkalut isompiin kuten olen tehnyt. ;) Hyvin toimii ja käy tasaisemmin, ainoastaan kiihtyvyys on ehkä hieman hillitympi kuin tuplilla. Laite oli alunperin B19K koneella ja tämä 2490cc on nyt kolmas konversio. Nyt viihtyy tallissa mutta ajattelin alkaa herättelemään sitä pitkästä aikaa ruususen unesta, kun liikuviksihan nämä on tarkoitettu.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa vinski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #21 : 26.04.2013, 22:19:55 »
Omassa 240:ssä on B200K kone, jossa ilmeisesti taulukon mukaan Y-nokka vakiona. Mikä siihen kannattaisi vaihtaa, muuten vakio koneeseen, kun haluaisin hieman pirteyttä keski- ja yläalueelle?? Kone tarkoitus pitää toistaiseksi muuten vakiona. Onko esim. K liian raju? Vaatiiko esim. kaasariin (Solexi) jotain muutoksia.


Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #22 : 27.04.2013, 03:12:27 »
Josko D-nokan saisit jostain, en aivan muista löytyykö minulla ylimääräistä noista B21E koneista. Tuo olisi epikkujippo mikä kyllä vielä menee vakiohilppeitten kanssa. Siellä voi myös olla L nokkaa, mutta vääntönokka se on sekin.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #23 : 27.04.2013, 13:38:46 »
Eka käyttöauto tällähetkellä: PentaAQ151c jonka Solexit korvattu yhdellä 45DCOE Weberillä, 4-2-1 peltisarja 2,5" putkistolla (turbo) 531 kannessa H-nokka ja virtaa syöttää B23E.n sakarajakaja jouset vaihdettu.  Potkua tuli aiemmin 2x40 DCOE paketilla hieman enemmän mutta tein kokeeksi tuolla punaisella sarjalla kun joku sanoi ettei tahdo toimia yhdellä, vaikka muuttaisi sisäkalut isompiin kuten olen tehnyt. ;) Hyvin toimii ja käy tasaisemmin, ainoastaan kiihtyvyys on ehkä hieman hillitympi kuin tuplilla. Laite oli alunperin B19K koneella ja tämä 2490cc on nyt kolmas konversio. Nyt viihtyy tallissa mutta ajattelin alkaa herättelemään sitä pitkästä aikaa ruususen unesta, kun liikuviksihan nämä on tarkoitettu.
eli voisko olla ihan toimiva paketti mulla jos 531 isovena kannen kasaisi H-nokalla? Entäs tuo K-nokka? sitä on monessa topicissa kehuttu.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #24 : 27.04.2013, 18:27:21 »
Kyllä minun mielestäni aivankelpo. Se K nokka eroaa hyvin vähän H.sta. Katso taulukko "turbobricks" sivuilta jos et täältä löydä. VOC volvoista on otettu se 160 hyvin helposti juurikin H/K nokka-asenuksella 405 kanteen ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #25 : 27.04.2013, 18:32:33 »
ite taas tykkään vx3, jaksaa alhaalta ylös asti.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #26 : 27.04.2013, 19:52:09 »
ite taas tykkään vx3, jaksaa alhaalta ylös asti.
kaasari vai ruisku koneessa? vakio vai viritelty?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #27 : 28.04.2013, 11:31:11 »
Omassa 240:ssä on B200K kone, jossa ilmeisesti taulukon mukaan Y-nokka vakiona. Mikä siihen kannattaisi vaihtaa, muuten vakio koneeseen, kun haluaisin hieman pirteyttä keski- ja yläalueelle?? Kone tarkoitus pitää toistaiseksi muuten vakiona. Onko esim. K liian raju? Vaatiiko esim. kaasariin (Solexi) jotain muutoksia.

Tää on mun mielipide mutta nokan hinnalla saat jo toisen koneen. B200k on niin matalaviritteinen ettei yks nokka paljon auta.Sitten on edessä tietenkin venttiilien säätö ja todennäkösesti myös kaasaria saa säätää. Aikoinaan vaihdettiin A-nenä yhteen vastaavaan niin ei oikeen pelittäny sen jälkeen.

K-nenä on ihan ok jos tykkää että kone herää vasta 2500rpm. Itellä toi b23 tallissa odottaa asennusta, siinä laskettu kansi ja k-nenä. Kivasti se kiertää kyllä ja potkua on sopivasti.
V70 TDI

Poissa vinski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #28 : 28.04.2013, 12:25:05 »
Toki siihen olis järkevin vaihtaa B200K:n tilalle joku B230FT tekniikka, mutta kun kaikki olis tarkoitus pitää konehuoneessa alkuperäisen näköisenä. Eihän sitä tietysti erota päällepäin jos koneen vaihtais vaikka B23:een, mutta kaasaria ei ainakaan ruiskuun vaihdeta, vaikka se sillä varmasti toimis ja kulkis paljon paremmin.

Auto ei ole käyttöpelinä vaan kesäisin ajossa pari kuukautta, niin ei haittaa vaikka kone heräilis vähän ylenpänä. Työmatka ja kaupunkiajossa kun se ei ole.


Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vx3 !
« Vastaus #29 : 28.04.2013, 12:59:11 »
Toki siihen olis järkevin vaihtaa B200K:n tilalle joku B230FT tekniikka
taikka sitte ostaa suoraan auto, jossa tuo tekniikka on jo. Itte en ainakaan tämän 240 kohdalla innostunut yhtään ahdetusta, ja syynä on että kun projekti osion avaa niin suunnilleen kaikki 240 volvot jotka ovat esittelyssä ovat ahdettuja/turbo projekteja. Tulee vaan massatuotetta lisää.
Ja jos tekee esim. 180hp kaasarivaparin ni onhan sellasella räyhee ajella kylillä :) se tuplien kumutus on aina ollut lähellä sydäntä :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

 

Kulkukoira  Proturbo