Carcom Oy  Ateho

245 DL turboräpellys

  • 484 Vastauksia
  • 155224 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #405 : 15.01.2014, 07:23:51 »
Tompan kanssa otettiin kiertokankien laakerikansista vähän kulmia pyöreemmiksi, niissä oli muuten isoja eroja valujäljessäkin. Siellä oli varaa vähän keventää.

Jep, niin aateltiin että kulmien pyöristyksillä se paino on saatava pois. Kaveri ehdotti myös että sipasis ylijäävän kierteen kangista. Kun mutteri painuu laakerikantta vasten niin kangesta riippuen mutterin yli jää 1-3 mm kierrettä. Kai niistäkin gramman pari sais pois. Tolla ei käyttöön tulevalla kankisarjalla tehdään vähän kokeiluja mitenkä paljon mikäkin kevennys vaikuttaa
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #406 : 16.01.2014, 14:40:54 »
Männät ja kanget sekotettu saatiin max painoero vajaaseen 6grammaan. Kangista hierottiin tavaraa pois niin saatiin kolmelle paketille painoeroksi 0,00g ja yhteen jäi 0,04g heitto.

Seuraavaksi pitäs kiikuttaa lohko, kampura ja öljypumppu koululle. Lohko saa liuotinpesun sisä- sekä ulkopuolelle ja uuden värin pintaansa. Kampura ja öljypummpu ultraäänipestään sekä öljypumpusta tarkistetaan että välykset on ok.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #407 : 16.01.2014, 22:04:07 »
Männät ja kanget sekotettu saatiin max painoero vajaaseen 6grammaan. Kangista hierottiin tavaraa pois niin saatiin kolmelle paketille painoeroksi 0,00g ja yhteen jäi 0,04g heitto.

Paketin painoero ???? Onko männät punnittu erikseen??? Onko kiertokanget punnittu miten ???
Vaikuttaa aika paljon koko moottorin tasapainoon.

Tuolla hyvää "kuvateoriaa " aiheesta

https://www.google.fi/search?q=connecting+rod+balancing&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1TXYUuOTKovtygOV94HgAw&ved=0CC8QsAQ&biw=1882&bih=917#imgdii=_

Teoriaa ja tekstiä netissä  paljon.

ihan vaan mielenkiinnosta .

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #408 : 17.01.2014, 15:03:30 »
Oot ihan oikeessa, noitten oikeeoppisten punnistusten suhteen. Tässä punnittiin kaikki erikseen millonka todettiin että käytännössä kaikki heitto tulee kangista. "Paketit" punnittiin ja massaero tasattiin keveimmän "paketin" mukaan hieromalla kangista tavaraa pois. Kanget oli koko massallaan vaa'alla.

Opettaja piirsi meille ohjelmalla havainnollistavan kuvan mistä näki kierturin ylä ja alapäähän kohdistuvat voimat sekä massaeron vaikutuksen, on melko merkittävän olosia voimia lukuina...

Oikee oppinen tasapainotus vaatisi myös kampuran vastapainojen tasapainotuksen mihin ei ole mahdollisuuksia "kotikonstein"
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #409 : 18.01.2014, 18:06:21 »
LH vaihtoi omistajaa ja vastineeksi tärähti 531 kansi.



Kansi kuuleman mukaan ollut autossa josta ensin mennyt pahvi ja sitten kilkannut kiinni. Silmäilyllä iha ok kunnossa. Tarttee plaanaus/suoruuden tarkistus suorittaa tohon. Samalla vois tarkistuttaa ettei venttiileissä ole vuotoja. Melko rosonen valu näky imukanavissa olevan, jospa niitä koittas kiillottaa... Varmaan myös jäykemmät venttiilinjouset vois olla hankinta listalla.

Osaako joku sanoa mikä tuo tossa on?



Tulpata se varmaan täytyy mutta mikä sen tarkotus on mahtanut olla...

Sitten vielä tällänen postipaketti saapu



Ei ollut tarkotus hankkia vielä mutta sai "halvalla" niin oli pakko  ::) Kokoominen siirtyy lähemmäs kevättä, kun edelleen lämpötilan armoilla ollaan. Siihen asti teoria pohjaista opiskelua tän kanssa...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #410 : 18.01.2014, 21:33:53 »
En tiä mikä toi letkukökkärä oli. Tänään aamulla vaan aattelin että olkoon siinä  ::) b230fd kannessa oli ihan vaan kierretulppa tossa paikalla. Ja tää 531 on b230et+automaatista.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #411 : 18.01.2014, 22:44:10 »
Osaako joku sanoa mikä tuo tossa on?

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Joku lämpöohjattu venttiili. Samannäköisillä on ohjattu ainakin EGR:ää.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #412 : 18.01.2014, 23:33:08 »
Joku lämpöohjattu venttiili. Samannäköisillä on ohjattu ainakin EGR:ää.

Vuosimalli oli 87 ja oli egr.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #413 : 19.01.2014, 13:24:41 »
Oikee oppinen tasapainotus vaatisi myös kampuran vastapainojen tasapainotuksen mihin ei ole mahdollisuuksia "kotikonstein"
Tasapainotuksista vielä vähän....
Edellämainittu "lainaus"  tarkottaa mitä ?

Suoran neloskoneen tasapainotuksesta ,kokemuksia
 pyörivät massat ,kampiakseli ,vauhtipyörä ,kytkin  (ilman levyä) ja etupään osat tasapainotuskoneessa ,ensin pelkkä akseli ,sitten vauhtipyörä ,sitten kytkin ja vielä koko paketti pyörittäen. Hyvät merkkaukset että moottoriin kasattaessa tulee samoihin asentoihin .

Kiertokangen "iso pää" painavempi osa, on myös pyörivää massaa joka vaikuttaa kokonaistasapainoon

https://www.google.fi/search?q=connecting+rod+balancing&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=kLDbUp2KLabByQOpx4DgCA&ved=0CC8QsAQ&biw=1852&bih=917#facrc=_&imgdii=_&imgrc=6g5Nyp9xfg5HuM%253A%3BlGgVqJwwZop6eM%3Bhttp%253A%252F%252Fvictorylibrary.com%252Fgraphics%252Frod-X-section-by-geo.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fvictorylibrary.com%252Fmopar%252Fcrank-bal-c.htm%3B663%3B334

Kun kampiakselipaketti ylensä tehdään ja saadaan nykykoneilla hyvinkin tarkaksi tasapainoon ,niin eripainoisilla kiertokangilla (alapäillä) saadaan aikaiseksi helposti useamman gramman heitot.
Pikku vaivalla saa parannettua lopputulosta huomattavasti .

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #414 : 19.01.2014, 13:41:47 »
Edellämainittu "lainaus"  tarkottaa mitä ?

Suoran neloskoneen tasapainotuksesta ,kokemuksia
 pyörivät massat ,kampiakseli ,vauhtipyörä ,kytkin  (ilman levyä) ja etupään osat tasapainotuskoneessa ,ensin pelkkä akseli ,sitten vauhtipyörä ,sitten kytkin ja vielä koko paketti pyörittäen. Hyvät merkkaukset että moottoriin kasattaessa tulee samoihin asentoihin .


Tuota kampuran tasapainotusta meinasin kun ei tasapainotuskonetta ole.

Edit: taisin kokea valaistuksen! Jos siis oletetaan että kampura on tehtaalla tasapainotettu niin tärkeää olis että kankien alapäät ois keskenään yhtä painavia jotta kampuran tasapaino säilyy. Sitten mäntien tulisi olla keskenään yhtä painavia sekä kierturien yläpäät jotta tappiin kohdistuvat värinät olisi mahd. pienet?

Taisitte saada tähän puupäähän taottua tasapainotuksen idean  :hello:
« Viimeksi muokattu: 19.01.2014, 15:13:44 kirjoittanut Miuzo »
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #415 : 18.02.2014, 08:44:58 »
Pientä elonmerkkiä täältä. Lohko maalattu ja erinäistä osaa ultraäänipesty. Sen verran muuttu suunnitelmat että motti kasataankin noilla orkkis turbon männillä ja kangiksi h-profiilit.


245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #416 : 18.02.2014, 17:54:41 »
Millä maalilla maalattu? Näyttää hyvältä  :P

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #417 : 18.02.2014, 22:06:25 »
Jotain tumman punasta automaalia ihan spraynä. Tarkotus olis tällä kertaa käydä osat paremmin läpi, putsauksen ja mahdollisen maalauksen kera. Viime moottorin ulkonäkö jäi vähän harmittamaan kun en siihen panostanut ollenkaan vaikka hyvä tilaisuus olisi ollut. Eipä erottunut öljy lohkon ulkopuolella niin hyvin  :2funny:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #418 : 25.02.2014, 20:08:14 »
Öljypohjaan tehtiin tänään paluu ja koko kikkare maalattiin. Moottorin mekaaninen puoli osien puolesta siis valmis, kun h-profiilit saapuu.

Seuraavaksi työn alle "stefapesäkköjen" ja vesipumpun puhdistus sekä mahdollinen maalaus. 531 lähtee myös mukaan pesuun ja tarkempaan syyniin. Mm. mietintää kannen laskusta jotta puristukset saataisiin 10 hujakoille. Jakopään rattaat ja siivapyöräkin apulaitteiden ohella tarvitsee vielä huomiota osakseen...

Tänään käytiin myös rautakaupassa kyselemässä pakosarjavärkkejä, joten pitänee alkaa ainakin ajatustasolla suunnittelemaan pakosarjaa vaikkei ahdinta vielä ole... Megan kokoaminen käynnistynee piakkoin kun saan stimun ja tinailuvehkeet lainaan.

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #419 : 27.02.2014, 19:31:26 »
pikku probleemi...



kuvassa yhteenkäyvät kiilallinen hammaspyörä ja urallinen siivapyörä.

Nyt kuitenkin "uusi" kampura vaatii urallisen hammaspyörän ja kiilallisen siivapyörän. Hammaspyörä löytyis kyllä...



Jos joltain sattus löytymään tuollainen siivapyörä"adapteri" niin saa yv:llä tarjota. Laitan vielä ostetaan puolelle ilmon
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

 

Kulkukoira  Proturbo