Ulompaa niveltä ehdotan, tai tietenkin sisempikin voi olla, tosin se harvemmin hajoaa.
Vaihto on helppo homma, tai no jos remppaa osaa tehdä ni on helppo. Asteikolla 1-10 tuo on about 2-3, moottoriöljyn vaihtaminen on 1 ja vaihteistoremppa on 10.
Rengas irti, 10mm avaimella 6kpl pulttia vetonivelestä irti, siellä on siis 6 pulttia kummassakin päässä, sekä navan että perävälityksen päässä, sitten vetari onkin irti.
Uus nivel maksaa 62€ motonetistä, MUTTA se sopii vaan "vahvempaan" vetoakselimalliin, joka löytyy useimmiten vanhemmista yksilöistä. Motonet kutsuu niveltä täysin virheellisesti "ruiskukone" malliksi, vaikka todellisuudessa tätä "järeämpää" niveltä on alkupään autoissa, pääosin 1984 vuoteen asti ihan 1,4 kaasarimalleissakin.
Nivelen sopivuuden tunnistaa helppoiten siitä että "heikompi" akseli on täysin suora, ja "vahvempi" "ruiskukone" akselissa on 3 knööliä sorvattuna, eli vahvempi akseli on 3 kohdasta paksumpi kun muualta. Boorilukua en muista varmasti, mutta olisko toisessa ollut 22 ja vahvemmassa 24, ja paksuuseroa 2mm.
Kaikissa ruiskukone 360 volvoissa joita olen räplännyt on ollut 22 boorinen "heikompi" akseli, 6 eri yksilöä vuosilta 1986-1990 olen katsonut. Ni ennenkun ostat, ota vanha irti ja vertaa!
Kummankin pään nivel on samanlainen, eli käyvät "ristiin" ja samoin toisella puolella. Eli yhdessä autossa on hyvin varmasti tehtaalta 4 samanlaista niveltä, ja molempien puolien akselitkin ovat KAIKISSA MANUAALIvaihteisissa samalaiset (lukuunottamatta että nivieliä ja akseleita on 2 varianttia jotka ovat vaihtokelpoiset). Variaattori automaatissakin nivelet samoja, mutta akselit eri pituisia.
Mulla löytyy noita käytettyjä niveliä, mutta takuu niissä on yhtä pitkä kun mustalaiselta ostetussa autossa, eli 100% ei mitään, koska multa on kaikki käytetyt hajonneet tai ainakin ruvenneet ääntämään nopeaan (viritetty peli).